FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Bailey26
18-04-2025 om 18:23
Neem eens contact op met de jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau. Zij hebben vaak ook programma's voor kinderen die te zwaar zijn. Het is namelijk niet altijd zo dat kinderen moeten afvallen. Soms is niet meer aankomen en doorgroeien gezonder.
Kinderen zijn in de groei en kan je niet zomaar op dieet zetten. En misschien is het ook goed dat er met jullie als ouders wordt meegekeken met wat jullie onder een gezond eetpatroon vinden vallen en of dit het ook daadwerkelijk is.

bieb1963
18-04-2025 om 18:51
Bailey26 schreef op 18-04-2025 om 18:23:
Neem eens contact op met de jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau. Zij hebben vaak ook programma's voor kinderen die te zwaar zijn. Het is namelijk niet altijd zo dat kinderen moeten afvallen. Soms is niet meer aankomen en doorgroeien gezonder.
Kinderen zijn in de groei en kan je niet zomaar op dieet zetten. En misschien is het ook goed dat er met jullie als ouders wordt meegekeken met wat jullie onder een gezond eetpatroon vinden vallen en of dit het ook daadwerkelijk is.
Op dieet zetten is iets anders dan i.i.g. stoppen met dagelijks cake, taart en chips…

Ysenda
18-04-2025 om 18:51
gezond eten is iets wat je met het hele gezin doet.
Dit moet je voorleven. Jullie als ouders moeten het voorbeeld geven. Een 7 jarige doet niet zelfstandig de dagelijkse boodschappen, bepaald niet wat er gegeten wordt en wat er in huis is.
Als gezin gezonder gaan eten is winst voor jullie allemaal. Daarom is een consult bij een diëtist een goede investering. De eerste 3 consulten zitten van wege de obesitas epidemie in het basispakket.

TwoThirds
18-04-2025 om 19:27
FruitMoeder schreef op 18-04-2025 om 13:55:
Mijn eigen BMI (heb het net opgezocht) zit net op de grens geel\groen en dan op het geel. Dus misschien kunnen erbij mij ook wel een paar kilo af. Ik dacht niet dat ze erg ongezond at. Vrijdag frituur bijvoorbeeld, denk dat ze 1 zak chips in de week eet. Wel chocola, taart of cake als toetje. Voor de rest veel pasta en rijst. Vlees en groente ook. Maar ik at als kind precies dezelfde soort dingen, dus ik dacht dat het wel goed zat.
Hier is al heel veel winst te behalen. Ik vind 1x per week frituur, 1 zak chips per week en iedere dag zo'n calorierijk toetje behoorlijk ongezond, overgewicht of niet. Ook voor volwassenen, maar voor een 7-jarige helemaal.
En 1 stuk fruit óf groente is natuurlijk veel te weinig. Misschien dat je met wat 'voedingseducatie' voor jou en man al heel ver komt.

Netherfield
18-04-2025 om 20:03
Ik vind de eetmeter app van het voedingscentrum een hele goede om bij te houden wat ze de hele week eet. Je kunt er ook haar geboortedatum, lengte en gewicht in zetten, dan kun je meteen haar bmi zien. Ook kun je zien hoeveel caloriën, vet, koolhydraten, eiwitten, vezels etc ze dan op een dag binnen krijgt. Het was voor mij een eye opener.

Mevrouw75
18-04-2025 om 20:19
FruitMoeder schreef op 18-04-2025 om 16:41:
Ik schrok ook erg van de 15kg te veel. Ik weeg mijn dochter nooit omdat ze er niet uitziet alsof ze te zwaar is. Een beetje spekkig en mollig, maar dat was ik ook vroeger en dat was nooit een probleem. Het eetpatroon hebben zowel man en ik vanuit huis meegekregen. Wij drinken geen fris maar wel sappen. En ze eet elke dag wel een stuk fruit of groente. Dus ik dacht dat het allemaal wel goed zat. Ze vindt sport niet erg leuk en beweegt waarschijnlijk te weinig, maar dat had ik ook vroeger. Ik zie nu wel in dat wij veranderingen moeten doorvoeren.
Ook dansen niet? Of paardrijden ofzo?
En als je te zwaar bent ís bewegen ook niet leuk.

Neweve
18-04-2025 om 20:25
Agen schreef op 18-04-2025 om 18:22:
[..]
Voor hele jonge kinderen zijn de meningen erover verdeeld of het een goed idee is om lange (meer dan een paar km) afstanden te lopen, dus hier zou ik wel voorzichtig mee zijn.
Ik begreep dat voor wandelen ongeveer de leeftijd in km geldt. Voor dit meisje zou het dus 7 km zijn, overgewicht belast de gewrichten en spieren wel extra. Dus dan zou ik misschien max 5km aanhouden (en langzaam daarnaartoe opbouwen).
Lees nu in de quote dat het om hardlopen gaat. Ik zou dan inderdaad eerder stukken gaan fietsen of zwemmen dat is minder belastend.

Decembermamma
18-04-2025 om 21:30
Mijn zus en ik aten altijd hetzelfde en toch had ik overgewicht en zij niet. Inmiddels heb ik een gezondere levensstijl aangenomen en zijn we allebei in de overgang. Zus is inmiddels obese en ik niet. Mijn moeder was en is ook obese, mijn moeder zei altijd dat ik haar genen had en daardoor dik was. Klopt niet ze heeft mij mijn levensstijl aangeleerd. Met inderdaad dagelijks een toetje (vla) en zoete drankjes en een zak chips in de week. En bij mooi weer ging je in de tuin zitten van het zonnetje genieten, de hele dag. Dat toetje hadden wij al snel afgeschaft. Het was even een omslag maar mooi weer bij ons in huis betekend lekker naar buiten, wandelen, fietsen of op de step/longboard.

Due-scimmie
18-04-2025 om 22:16
noas_1993 schreef op 18-04-2025 om 16:40:
Die 15 kilo te veel zie je toch wel bij je eigen kind?
Laat ik het netjes houden, maar ik weet niet wat ik lees..
Sommige mensen hebben daar echt een blinde vlek voor. Ik ken er wel meer.

AnnaPollewop
19-04-2025 om 07:55
Je schrijft ook ergens dat jullie veel pasta en rijst eten. Dat zijn koolhydraten zonder verder iets toe te voegen. Bovendien zijn ze zonder saus niet lekker dus ik neem aan dat dat er ook bij komt? Ik zou deze ook wat terugbrengen en de maaltijd meer laten bestaan uit groente, aardappels en eiwitten. Sappen bevatten voornamelijk veel suiker dus ook maar niet doen. Hoeveelheden wegen kan ook heel leerzaam zijn, ik merkte dat ik meestal meer opschep dan ik zelf doorheb. En calorien tellen geeft ook inzicht.
Ik ben benieuwd waar de dietiste mee komt trouwens.
Dat je dochter niet graag beweegt snap ik wel, stel je voor dat je zelf een rugzak van 15 kg op je rug hijst. Dan heb je ook minder zin om op pad te gaan. Teveel suikers in het dieet maakt ook moe en lusteloos.
Bewegen hoeft niet gelijk iets heel wilds te zijn, wandelen, fietsen, zwemmen, naar de speeltuin zijn ook goed. Het is voorjaar dus steeds meer tijd om buiten te zijn en van alles te doen. Er zijn zoveel buitenactiviteiten te doen die helemaal niet veel of niks hoeven te kosten!
Hoe meer spieren je opbouwt, hoe makkelijker je calorien verbrandt en vaak krijg je eerder minder dan meer trek, bovendien scheelt het in verveel-eten als je veel bezig bent.
(Ik zou wel buitenactiviteiten mijden waar snackgelegenheden bij zijn, het is al te verleidelijk om dan lekker een ijsje te nemen of een punt taart en dan zit je weer, en het kost ook maar geld dat je beter kan opsparen voor iets echt leuks).

Anoniemvoornu
19-04-2025 om 08:34
AnnaPollewop schreef op 19-04-2025 om 07:55:
Je schrijft ook ergens dat jullie veel pasta en rijst eten. Dat zijn koolhydraten zonder verder iets toe te voegen. Bovendien zijn ze zonder saus niet lekker dus ik neem aan dat dat er ook bij komt? Ik zou deze ook wat terugbrengen en de maaltijd meer laten bestaan uit groente, aardappels en eiwitten. Sappen bevatten voornamelijk veel suiker dus ook maar niet doen. Hoeveelheden wegen kan ook heel leerzaam zijn, ik merkte dat ik meestal meer opschep dan ik zelf doorheb. En calorien tellen geeft ook inzicht.
Ik ben benieuwd waar de dietiste mee komt trouwens.
Dat je dochter niet graag beweegt snap ik wel, stel je voor dat je zelf een rugzak van 15 kg op je rug hijst. Dan heb je ook minder zin om op pad te gaan. Teveel suikers in het dieet maakt ook moe en lusteloos.
Bewegen hoeft niet gelijk iets heel wilds te zijn, wandelen, fietsen, zwemmen, naar de speeltuin zijn ook goed. Het is voorjaar dus steeds meer tijd om buiten te zijn en van alles te doen. Er zijn zoveel buitenactiviteiten te doen die helemaal niet veel of niks hoeven te kosten!
Hoe meer spieren je opbouwt, hoe makkelijker je calorien verbrandt en vaak krijg je eerder minder dan meer trek, bovendien scheelt het in verveel-eten als je veel bezig bent.(Ik zou wel buitenactiviteiten mijden waar snackgelegenheden bij zijn, het is al te verleidelijk om dan lekker een ijsje te nemen of een punt taart en dan zit je weer, en het kost ook maar geld dat je beter kan opsparen voor iets echt leuks).
Ligt eraan als je de hele middag in de speeltuin actief bent is een waterijsje echt niet erg imo. Maar zoiezo zou ik niet situaties gaan vermijden want echt bijna overal is eten ook tijdens sportwedstrijden zitten de kids chips te eten op de tribunes. Ik zou ook niet er een waarde aan geven als in eten is niet echt leuk. Maar meer inzetten op gezondere keuzes , dus niet cake s avond als toetje maar lekker een waterijsje in de speeltuin.