Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Zeker met je kind en als gezin naar een diëtist gaan om te leren wat echt gezond is en wat juiste porties zijn. Voor die tijd al stoppen met elke dag koek, snoep, chips, vruchtensappen en andere dikmakers.
Op een forum zijn de meesten toch maar goed bedoelde amateurs en  voor kinderen zijn er andere aandachtspunten dan voor volwassenen als je moet afvallen.
Je bent bang voor een eetstoornis als je naar een diëtist gaat maar als ik heel eerlijk ben die hebben jullie als gezin al. Het eetpatroon wat jullie hebben is niet gezond dus zoek in het belang van je dochter en de rest van het gezin professionele hulp.

Neweve schreef op 18-04-2025 om 20:25:

[..]

Ik begreep dat voor wandelen ongeveer de leeftijd in km geldt. Voor dit meisje zou het dus 7 km zijn, overgewicht belast de gewrichten en spieren wel extra. Dus dan zou ik misschien max 5km aanhouden (en langzaam daarnaartoe opbouwen).

Lees nu in de quote dat het om hardlopen gaat. Ik zou dan inderdaad eerder stukken gaan fietsen of zwemmen dat is minder belastend.

Als je gaat hardlopen met overgewicht zonder begeleiding is de kans op blessures echt heel groot , denk aan bijv. verzwikken van de enkel. 

Tuinfluiter schreef op 19-04-2025 om 08:54:

Zeker met je kind en als gezin naar een diëtist gaan om te leren wat echt gezond is en wat juiste porties zijn. Voor die tijd al stoppen met elke dag koek, snoep, chips, vruchtensappen en andere dikmakers.
Op een forum zijn de meesten toch maar goed bedoelde amateurs en voor kinderen zijn er andere aandachtspunten dan voor volwassenen als je moet afvallen.
Je bent bang voor een eetstoornis als je naar een diëtist gaat maar als ik heel eerlijk ben die hebben jullie als gezin al. Het eetpatroon wat jullie hebben is niet gezond dus zoek in het belang van je dochter en de rest van het gezin professionele hulp.

Amen dit advies al eerder gegeven maar als het gaat om de gezondheid van je kind kun je echt beter naar een profesioneel iemand luisteren voor je je kind wel een eetstoornis aan praat. Want eten is wel echt leuk en echt nodig , nu alleen nog zorgen dat het gezond(er ) wordt. 

Zorg ervoor dat je weet wat de inhoud van je schaaltjes en bakjes is voordat je naar een diëtist gaat. 
Verhaal uit de oude doos:
Toen ik stage liep als diëtist had ik een keer iemand op consult die beweerde een klein schaaltje vla te eten als toetje. Dat kon zo blijven dacht ik.  150 ml was niet echt veel als toetje.  Na een aantal afspraken toch eens gevraagd het schaaltje mee te brengen. Daar kon net geen half pak vla in. 
Ik rekende met 150 ml, patiënt at ruim 400. Geen wonder dat de bloedwaarden en het gewicht niet beter werden.

Bakblik schreef op 19-04-2025 om 09:35:

Zorg ervoor dat je weet wat de inhoud van je schaaltjes en bakjes is voordat je naar een diëtist gaat.
Verhaal uit de oude doos:
Toen ik stage liep als diëtist had ik een keer iemand op consult die beweerde een klein schaaltje vla te eten als toetje. Dat kon zo blijven dacht ik. 150 ml was niet echt veel als toetje. Na een aantal afspraken toch eens gevraagd het schaaltje mee te brengen. Daar kon net geen half pak vla in.
Ik rekende met 150 ml, patiënt at ruim 400. Geen wonder dat de bloedwaarden en het gewicht niet beter werden.

Zo was er jaren geleden op de weight watchers cursus iemand die zei op zaterdag vis te eten maar niet afviel. (Dat zou gezond zijn) Het bleek dat ze dan een pond kibbeling met saus weg werkte. Ze had blijkbaar niet helemaal goed begrepen dat kibbeling niet zo'n goed idee was als je af wil vallen. 

Breek me de bek niet open over Weight Watchers en vis! Toen ik 7 jaar was, was ik ook veel te dik, dat was ik al sinds kleuter (meer dan 50 jaar geleden, andere tijd). Huisarts vond dat ik maar "gewoon minder moest eten". Moeder, met de handen in het haar, WW was nieuw en hip, dus dat geprobeerd .Daar hadden ze geen ervaring met kinderen. Maar, vis is gezond, elke dag vis. Ik hoef voor de rest van mijn leven geen vis meer! We (vooral mijn moeder) vielen af, maar het was niet vol te houden. Ik kwam weer aan tot ik op mijn 16e echt tegen obees aanzat. Toen krreg ik een nieuwe huisarts en wel naar een diëtiste. Zij heeft me een eetpatroon geleerd wat wel vol te houden is. Met wel wat ups en downs voor de rest van mijn leven. Het grootste deel van mijn leven tot nu toe ben ik niet slank, maar heb ik geen overgewicht gehad.

Moraal van het verhaal, ik hoop dat je zo'n diëtiste vindt die je dochter een dieet en eetpatroon kan leren die bij haar past. 
En succes in deze wereld van overvloed...

Dank je Auwereel…Zo ging het bij mij ook…. Ik heb daardoor een vreselijke hekel an volkoren rijst, en volkoren Pasta gekregen. En kapot gekookte groente….
Ik hou me eigenlijk an de Regel 3/4 op het Bord is groente…

Maar hoeveel beweegt je dochter? Gaat ze op de fiets  of lopend naar school? 

dan

dan

19-04-2025 om 10:15

Dorestad schreef op 18-04-2025 om 15:38:

naast wat al genoemd werd nog dit:

Pasta en rijst eten jullie. Daarin kan je gezonde en minder gezonde keuzes maken. Idem voor brood.
Volkoren Volkoren Volkoren

En vooral veel groenten verwerken in de saus, eventueel gepureerd als ze geen stukjes erin wil. Zelf maak ik wel eens lasagne en gebruik plakken courgette ipv lasagnebladen, dat merk je amper maar het vult prima en is erg gezond, kan ook met andere groente of pompoenvellen. 

Als je haar niet alles wil onthouden, dan zijn er genoeg alternatieven te bedenken voor een gezonder toetje wat ook lekker is. 

En een bezoek in je eentje aan een diëtiste lijkt me zeker een verstandig plan. Maar tot die tijd kun je zelf al aan de slag met het beperken van de ongezonde snacks, lekkernijen en die vervangen door een gezonder alternatief.

Auwereel schreef op 19-04-2025 om 10:00:

Breek me de bek niet open over Weight Watchers en vis! Toen ik 7 jaar was, was ik ook veel te dik, dat was ik al sinds kleuter (meer dan 50 jaar geleden, andere tijd). Huisarts vond dat ik maar "gewoon minder moest eten". Moeder, met de handen in het haar, WW was nieuw en hip, dus dat geprobeerd .Daar hadden ze geen ervaring met kinderen. Maar, vis is gezond, elke dag vis. Ik hoef voor de rest van mijn leven geen vis meer! We (vooral mijn moeder) vielen af, maar het was niet vol te houden. Ik kwam weer aan tot ik op mijn 16e echt tegen obees aanzat. Toen krreg ik een nieuwe huisarts en wel naar een diëtiste. Zij heeft me een eetpatroon geleerd wat wel vol te houden is. Met wel wat ups en downs voor de rest van mijn leven. Het grootste deel van mijn leven tot nu toe ben ik niet slank, maar heb ik geen overgewicht gehad.

Moraal van het verhaal, ik hoop dat je zo'n diëtiste vindt die je dochter een dieet en eetpatroon kan leren die bij haar past.
En succes in deze wereld van overvloed...

Ik denk dat je moeder niet helemaal begreep dat variatie ook heel belangrijk is. Daarnaast vind ik het ook heel moeilijk om een gezond eetpatroon aan te blijven houden, daar heb je echt een stok achter de deur/begeleiding voor nodig.

dan

dan

19-04-2025 om 10:21

Mevrouw75 schreef op 18-04-2025 om 20:19:

[..]

Ook dansen niet? Of paardrijden ofzo?
En als je te zwaar bent ís bewegen ook niet leuk.

Of zwemmen, spelen in het water, eventueel met het hele gezin? Wandelen op een mooie locatie met het hele gezin? 

Due-scimmie schreef op 18-04-2025 om 22:16:

[..]

Sommige mensen hebben daar echt een blinde vlek voor. Ik ken er wel meer.

Klopt mijn buurvrouw ziet het ook echt niet die noemt het spieren. Maar een kind dat de hele dag moe is en loopt te snaaien en inderdaad wel sport maar toch vaak stil staat bij het sporten kweekt geen spieren maar ver. 

To toen ik op mijn 17de (eindelijk) naar de dietiste ging lag de nadruk niet op afvallen of mijn 20 kilo overgewicht maar wel op mijn vitaminetekorten en een gezond eetpatroon ontwikkelen  en daardoor ging het afvallen "vanzelf "

Jij hebt echt een blinde vlek ontwikkeld voor je kind. Laat dit een goed moment zijn om wakker te worden. Nu kan je de schade nog herstellen. Maar overgewicht op jonge leeftijd heeft blijvende schade. En verkeerde gewoontes (ongezond eten en niet of weinig bewegen) zijn heel moeilijk af te leren. In plaats van bang te zijn voor een eetstoornis zou ik eerder bang worden voor hart- en vaatziekten, problemen met de darmen en gewrichten en de effecten van dik zijn op je zelfbeeld als tienermeisje. Zij en haar omgeving gaan snel zien dat ze te dik is. En meisjes zijn keihard en veel bezig met kleding en uiterlijk. Dat ze niet sport komt waarschijnlijk ook door haar huidige overgewicht. 

Wat ik direct zou doen:
- jezelf verdiepen in gezonde voeding. Jij bent de oorzaak en bron. En jij doet de boodschappen. 
- volkoren producten halen (vezels zijn gezond en je zit snel vol).
- sap zit bomvol suiker. Net zo ongezond als frisdrank. Dus geef haar een air up fles mee naar school. Haal ranja en drinken, water, thee, melk, clear drankjes etc. 
- dagelijks groente en fruit.
- gezond beleg (zoals kipfilet, wraps met groente 1 jam en 1 hartig). 
- leer als gezin gezonde gewoontes aan. Meer fietsen. Sporten jij en je man wel? Samen wandelen in het weekend etc. Jullie zijn haar voorbeeld! 
- Kind direct op een sport doen. Ga naar proeflessen. Er zijn speciale sportlessen onder begeleiding van een kinderfysio voor kinderen met overgewicht. 

Veel eiwit! Dat is gezond en vult langer. Dus eet kwart, griekse yoghurt. Beetje fruit of honing erdoor. Geen ongezonde toetjes met chocolade of yoghurt drankjes etc. Gewoon pure producten eten. 

Je praat geen stoornis aan. Maar wees wel eerlijk. En bespreek met haar dat jullie gezonder gaan leven. En waarom dat belangrijk is voor iedereen. 

Dat dit meisje niet sport hoeft niet te komen door haar overgewicht (en omgekeerd evenmin). Sommige mensen houden gewoon niet van sporten. Ik was dun als kind, en hield er ook niet van. En ben nog steeds geen fan.
Wat niet wegneemt dat lichaamsbeweging goed en noodzakelijk is, en dat het voor de dochtee van TO vast stukken makkelijker wordt als ze minder overgewicht heeft. Maar zoals anderen ook al opmerkten: lichaamsbeweging hoeft niet door te sporten.

Afvallen ondertussen gaat het snelst door aanpassen van het eetpatroon, niet door meer bewegen

Ik werd gepest als kind omdat ik moeilijk mee kon komen met beweeg-dingen. Niet zo hard rennen en ook balans problemen, een stijve hark. Goed om uitgelachen te worden en niet mee te mogen doen. Ik denk dat ik ook veel troost-eten op heb in mijn kinderjaren.
Als ik nu yoga-oefeningen doe en bij de les hoor dat je bij jezelf moet blijven, nu ik merk dat ik sterker word, meer in balans kom, denk ik, dat had ik als kind moeten hebben. Je mag je niet met een ander vergelijken of bemoeien, je wordt sterker en soepeler en meer in balans, leert goed het verschil tussen links en rechts, dat was echt ideaal voor me geweest destijds.
Ik hoop dat er een kinderyoga is die ook op die manier werkt, dat zou ik aanbevelen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.