FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 19:17
Zakdoek schreef op 24-04-2025 om 18:00:
[..]
Hier maak je een denkfout. Obesitas is een ziekte maar dat betekent natuurlijk niet dat je er niets aan kunt doen.
Het lijkt erop dat je denkt dat als mensen een ziekte hebben, ze vinden dat ze er niks mee hoeven? Denk je dat bij iedere ziekte of alleen bij obesitas?
Kanker is ook een ziekte, daar gaan mensen voor in behandeling. Sommigen genezen, sommigen overlijden eraan en bij sommige mensen wordt het een soort chronische ziekte waarbij ze iedere keer weer opnieuw behandelingen ondergaan.
Net zoals mensen zich niet 'achter kanker verschuilen', verschuilen mensen zich ook niet achter obesitas.
Ze noemen het een ziekte omdat je er heleboel gezondheidsklachten kunnen krijgen. Dan wordt het een ziekte genoemd omdat je last heb van hoge bloeddruk of benauwdheid weet ik veel wat. Maar dat zijn allemaal ziektes apart. En ja, geef ze een smoes om er achter te verschuilen. Het is al een prestatie op zich om het zo ver te laten komen.

Ies
24-04-2025 om 19:51
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 19:17:
[..]
Ze noemen het een ziekte omdat je er heleboel gezondheidsklachten kunnen krijgen. Dan wordt het een ziekte genoemd omdat je last heb van hoge bloeddruk of benauwdheid weet ik veel wat. Maar dat zijn allemaal ziektes apart. En ja, geef ze een smoes om er achter te verschuilen. Het is al een prestatie op zich om het zo ver te laten komen.
Prestatie? Hoe dan?? De helft van onze bevolking heeft overgewicht?!
De helft!! Dat is echt enorm veel.
En dan heb je het dus nog niet eens over de mensen met ‘skinny fat’.

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 20:20
Ies schreef op 24-04-2025 om 19:51:
[..]
Prestatie? Hoe dan?? De helft van onze bevolking heeft overgewicht?!
De helft!! Dat is echt enorm veel.
En dan heb je het dus nog niet eens over de mensen met ‘skinny fat’.
- knip -

Auwereel
24-04-2025 om 20:27
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 20:20:
[..]
[Quote verwijderd]
Op precies dezelfde manier dat er PFAS, microplastics en pesticiden in onze samenleving zijn. Te weinig oog voor gevolgen van (geen) beleid.
De samenleving moet anders ingericht worden zodat voldoende beweging en gezond eten gemakkelijk haalbaar is.

Mick87
24-04-2025 om 21:02
TwoThirds schreef op 24-04-2025 om 14:24:
[..]
Ik kan het boek 'De mens is een plofkip' aanraden. Dat gaat mooi in op hoe de voedingsindustrie ons ziek maakt en hoe moeilijk het is daar bestand tegen te zijn (zeker als je het niet weet).
Ja die heb ik gelezen

Ies
24-04-2025 om 21:02
Overgewicht is gewoon echt een maatschappelijk probleem. We worden aan alle kanten gestimuleerd en aangemoedigd om overgewicht te ontwikkelen. De druk is groot en er is bijna niet aan te ontkomen.
Vanuit overgewicht kun je afglijden naar obesitas. Hoe makkelijk dat is en welke factoren daar in bijdragen weet ik niet.
Voor mezelf geldt dat de kilo’s er maar bij bleven komen en dat ik op een bepaald moment dacht er niets meer aan te kunnen doen, ik dacht de controle kwijt te zijn en verwachtte écht dik te gaan worden.
En toen had ik toch ergens een helder moment en heb de knop omgezet. En toen merkte ik ook pas hoe groot de druk van de omgeving is en hoe normaal en vanzelfsprekend het is om constant alles overvloedig te consumeren. Om op gezond gewicht te komen en te blijven moet je er constant mee bezig zijn en tegenwicht bieden. Dat is super zwaar (en stom!) en niet iedereen heeft daar altijd ruimte voor. En dan heb ik het nog niet over andere extra verzwarende factoren die mee kunnen spelen.

Bakblik
24-04-2025 om 21:27
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 20:20:
[..]
[Quote verwijderd]
Vrij eenvoudig hoor. Krijg het aan je schildklier en je hoeft er helemaal niks voor te doen om 20 kilo aan te komen.
En als je dan eindelijk een diagnose hebt moet je het er weer af zien te krijgen.
Niet aan de buitenkant te zien maar overzulke mensen heb jij je oordeel klaar.
Hou op!

Dorestad
24-04-2025 om 21:38
Bakblik schreef op 24-04-2025 om 21:27:
[..]
Vrij eenvoudig hoor. Krijg het aan je schildklier en je hoeft er helemaal niks voor te doen om 20 kilo aan te komen.
En als je dan eindelijk een diagnose hebt moet je het er weer af zien te krijgen.
Niet aan de buitenkant te zien maar overzulke mensen heb jij je oordeel klaar.
Hou op!
Schildklier, medicatie, andere oorzaken. Maar ook Liesbeth van Rossum is duidelijk: de meeste mensen die obees zijn zijn dit geworden door teveel eten. Ik ben zo iemand die zich obees had gegeten puur omdat ik werkelijk alles lekker vind en géén maat kon houden. Waar ik als kind 1x per week een kommetje chips kreeg kon ik toen ik op mezelf ging wonen helemaal los gaan. Dat heb ik ook gedaan. 40 kg erbij in een jaar of 10. Ik had er talent voor

bieb1963
24-04-2025 om 21:50
Dorestad schreef op 24-04-2025 om 21:38:
[..]
Schildklier, medicatie, andere oorzaken. Maar ook Liesbeth van Rossum is duidelijk: de meeste mensen die obees zijn zijn dit geworden door teveel eten. Ik ben zo iemand die zich obees had gegeten puur omdat ik werkelijk alles lekker vind en géén maat kon houden. Waar ik als kind 1x per week een kommetje chips kreeg kon ik toen ik op mezelf ging wonen helemaal los gaan. Dat heb ik ook gedaan. 40 kg erbij in een jaar of 10. Ik had er talent voor
Het is niet zo moeilijk, voor de meeste mensen, om dik te worden door allerlei lekkers dat er om in heen is. Dat snap ik. Maar we snappen toch ook wel dat dagelijks of bijna dagelijks alles tot je te nemen waar je zin in hebt, dik worden tot gevolg heeft? En dat je dus dat niet, vaak, moet doen. Hoe lastig ook. Maar dat was 50 jaar geleden echt niet anders. Kom je net zo makkelijk van alles naar binnen werken. Ik denk dat het vooral in de beweging zit. Niet perse sport, maar de dagelijkse natuurlijke beweging.

Dorestad
24-04-2025 om 22:01
bieb1963 schreef op 24-04-2025 om 21:50:
[..]
Het is niet zo moeilijk, voor de meeste mensen, om dik te worden door allerlei lekkers dat er om in heen is. Dat snap ik. Maar we snappen toch ook wel dat dagelijks of bijna dagelijks alles tot je te nemen waar je zin in hebt, dik worden tot gevolg heeft? En dat je dus dat niet, vaak, moet doen. Hoe lastig ook. Maar dat was 50 jaar geleden echt niet anders. Kom je net zo makkelijk van alles naar binnen werken. Ik denk dat het vooral in de beweging zit. Niet perse sport, maar de dagelijkse natuurlijke beweging.
50 jaar geleden deden we (het gezin waar ik opgroeide)dat gewoon niet. De aangebroken zak chips : daar kwam een wasknijper op en vervolgens ging de zak in een Tupperware trommel tot de volgende week. Dan kregen we, op zondagmiddag, weer een klein kommetje chips. Wilde je een ijsje dan was dat een ijsje van ranja, ook in Tupperware vormpjes gemaakt. En bij ontzettende hoge uitzondering een keer een ijsje met chocolade laagje. Niets vergeleken met de huidige Magnum. Elke dag uit school 2 meelkoekjes (theebiscuit). Ook in de gezinnen van mijn vriendinnen ging het zo. Toen ik op mezelf ging wonen ben ik losgeslagen op eetgebied. Binnen 2 jaar was ik uit mijn uniformen gegroeid en die groei zette zich gestaag door tot kledingmaat 50. En nog: ik denk in eten, ik praat graag over eten.

bieb1963
24-04-2025 om 22:29
Dorestad schreef op 24-04-2025 om 22:01:
[..]
50 jaar geleden deden we (het gezin waar ik opgroeide)dat gewoon niet. De aangebroken zak chips : daar kwam een wasknijper op en vervolgens ging de zak in een Tupperware trommel tot de volgende week. Dan kregen we, op zondagmiddag, weer een klein kommetje chips. Wilde je een ijsje dan was dat een ijsje van ranja, ook in Tupperware vormpjes gemaakt. En bij ontzettende hoge uitzondering een keer een ijsje met chocolade laagje. Niets vergeleken met de huidige Magnum. Elke dag uit school 2 meelkoekjes (theebiscuit). Ook in de gezinnen van mijn vriendinnen ging het zo. Toen ik op mezelf ging wonen ben ik losgeslagen op eetgebied. Binnen 2 jaar was ik uit mijn uniformen gegroeid en die groei zette zich gestaag door tot kledingmaat 50. En nog: ik denk in eten, ik praat graag over eten.
Maar wat bedoel je nou precies? Dat ouders nu ineens gek zijn geworden en kinderen dagelijks worden overspoeld met lekkers? Waarom zouden ouders dat nu ineens gaan doen? Tuurlijk, die bestaan, maar die bestonden 50 jaar geleden ook.
En los gaan als je het huis uitgaat is ook een fenomeen dat velen kennen. Toen en nu.

Marit!
24-04-2025 om 22:31
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 10:31:
Met jullie beweringen kan je dus aan obesitas niks doen. Het wordt een ziekte genoemd omdat het een gevaar voor je gezondheid is. En daar zit dus waar artsen het nog niet als ziekte noemen. Geef iemand met obesitas nog maar een smoes om niet af te hoeven vallen. Ja, sorry ik kan niet afvallen want het is een chronische ziekte.
Maar laten we eerlijk zijn mensen hebben tegenwoordig een vertekend beeld met betreft dik zijn. Want kijk om je heen buiten . Je ziet het zo vaak wat logisch is met 50% van de bevolking dat het in je ogen normaal wordt.
Sorry bakblik jij schreef het ook. Zag het te laat.
Als je een ziekte hebt, betekent dat niet dat je er niks aan kunt doen. Mijn dochter heeft astma, waar je 'niks' aan kunt doen. Toch is dat niet helemaal zo want gezond eten, veel bewegen/ sporten, niet roken, weinig stress etc. zijn allemaal bijzonder helpend om er zo min mogelijk last van te hebben.
Zelf heb ik fors overgewicht. Ik zie dat zelf niet persé als een ziekte, maar het is wèl heel ingewikkeld. Dingen van vroeger/ opvoeding spelen mee, een stuk bewustwording over bepaalde voeding en alternatieven, je fysieke gestel an sich (in mijn geval post-covid en een hernia) die het bewegen lastiger maken, bepaalde coping en zo zijn er per persoon ongetwijfeld allerlei factoren die meespelen. 10 jaar terug al eens 30 kilo afgevallen en nu mag- nee moet - ik weer. Stom? Vast...maar zoals gezegd, het is niet altijd zo simpel. De basics misschien ...minder eten en meer bewegen. Maar de complexe factoren onderliggend maken het verre van dat. En om dan aan te komen met ' geef ze nog maar een smoes om niet af te hoeven vallen'...sja...dan weet ik werkelijk niet of je begrijpt hoe de strijd tegen kilo's kam zijn

Marit!
24-04-2025 om 22:33
HS26 schreef op 23-04-2025 om 14:40:
[..]
Precies dit. Er is weer een flink zijspoor aan het ontstaan maar Fruitmoeder stelt zich heel open en kwetsbaar op en gaat ermee aan de slag. Bewonderingswaardig en ook de kern van dit forum. Veel succes!!
+1...fruitmoeder, je mag supertrots zijn op jezelf. Dat je dit aangaat en hulp zoekt! Daar hebben jullie straks allemaal profijt van!

Dorestad
24-04-2025 om 22:41
bieb1963 schreef op 24-04-2025 om 22:29:
[..]
Maar wat bedoel je nou precies? Dat ouders nu ineens gek zijn geworden en kinderen dagelijks worden overspoeld met lekkers? Waarom zouden ouders dat nu ineens gaan doen? Tuurlijk, die bestaan, maar die bestonden 50 jaar geleden ook.
En los gaan als je het huis uitgaat is ook een fenomeen dat velen kennen. Toen en nu.
Nee dat bedoel ik niet. Ouders zijn niet gek geworden. Wel is het m.i. veel gewoner geworden om vaker te eten en te snoepen. Zowel voor jong als oud. Vroeger was er alleen met kerst een stol. Nu met Pasen en Pinksteren ook. Er is veel en veel meer te eten. Veel meer eettentjes. Toen ik mijn kinderen klein had gaf ik véél vaker snoep dan ik als kind kreeg. En kreeg mijn kind bij vriendjes ook snoep. Ik ging met mijn kinderen regelmatig naar de horeca. Ik was 14 toen ik voor de eerste keer naar de chinees ging, 17 toen ik voor de eerste keer naar de MD ging. Er is véél meer. En we maken er gebruik van

Netherfield
24-04-2025 om 23:29
Bij ons thuis toen ik kind was, was het geld er simpelweg niet voor veel snoep, chips, fris of sap. Nu hebben man en ik het een stuk beter, plus dat een bloemkool hetzelfde kost als als een zak chips plus 2 chocoladerepen. Als je nu arm bent, koop je een kilozak patat voor in de frituur voor €1,86 en een doosje frikandellen voor €1,49. Tube mayo erbij voor €1,59 en je gezin met 2 kinderen eet voor € 4,94. Voor dat geld heb je geen maaltijd met gekookte aardappels, verse groente en vlees dat niet bewerkt is. Ik denk dat het tweeledig is, er zijn aan de ene kant verleidingen in overvloed en aan de andere kant is gezond eten te duur.