Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Mevrouw75 schreef op 29-04-2025 om 08:45:

[..]

Je kan prima suiker in je yoghurt doen, meestal is het alsnog minder dan die gesuikerde smaakjesyoghurt.

Dat sowieso.

Broadway schreef op 29-04-2025 om 11:18:

[..]

ik vergeet nooit meer dat een bekende van mij haar kinderen geen mariakoekjes gaf want dat was ongezond. wél nijntje koekjes...

Caroline80 schreef op 29-04-2025 om 10:41:

Bij het zelf maken van appeltaart doe ik de helft van de suiker erin die staat voorgeschreven en dan smaakt het nog steeds goed. Ik heb ook een keer zelfgemaakte appeltaart bij iemand gehad die er bij het serveren achter kwam dat ze de suiker vergeten was en ook dat smaakte prima.

Hier ook bij cake.  Zit ik op 80% van de suiker maar dat is dan inclusief de 2 zakjes vanillesuiker die in het recept staan. En een gedeelte 2/5 van de boter en 1 ei heb ik vervangen door magere yoghurt.  Beetje extra bakpoeder erbij voor een luchtig resultaat en het is net zo lekker. 

Caroline80 schreef op 29-04-2025 om 10:41:

Bij het zelf maken van appeltaart doe ik de helft van de suiker erin die staat voorgeschreven en dan smaakt het nog steeds goed. Ik heb ook een keer zelfgemaakte appeltaart bij iemand gehad die er bij het serveren achter kwam dat ze de suiker vergeten was en ook dat smaakte prima.

In de vulling die ik ook minimaal suiker. Maar in het deeg gaat dat niet goed wbt de samenstelling 

Envelop schreef op 29-04-2025 om 11:33:

[..]

Daar gaat het ook mis in de opvoeding, dat voeding word gelinkt aan iets positiefs. Taart eten is gezellig, om iets te vieren mag er snoep gegeten worden etc.

Het is ook gezellig om samen te zijn en iets leuks te doen. Als je dat aanleert hebben je kinderen daar levenslang plezier van. Als bij iedere viering eten hoort en het alleen gezellig is met eten ontwikkel je juist een eetstoornis.

Nou, dat is een beetje onzin natuurlijk. Als je iets als taart beperkt tot een viering van iets (er vanuit gaande dat dat natuurlijk niet tig keer per week is), dan is het juist iets speciaals en leer je juist dat dat geen dagelijkse kost is. Dat is natuurlijk heel iets anders als elke dag voor de gezelligheid taart eten. Dan doen de meeste mensen natuurlijk niet.

[..]

Daar gaat het ook mis in de opvoeding, dat voeding word gelinkt aan iets positiefs. Taart eten is gezellig, om iets te vieren mag er snoep gegeten worden etc.

Het is ook gezellig om samen te zijn en iets leuks te doen. Als je dat aanleert hebben je kinderen daar levenslang plezier van. Als bij iedere viering eten hoort en het alleen gezellig is met eten ontwikkel je juist een eetstoornis.

Nou dat is wel heel kort door de bocht. Taart met een verjaardag en een oranjetompoes op Koningsdag dat hoort er gewoon bij. Als je dat met mate doet dan is er niks aan de hand,  dan heb je echt niet meteen een eetstoornis.  Als je voor 3 personen 6 tompoezen haalt, omdat dat de aanbieding is en je " het wel op krijgt" dan ben je verkeerd bezig.  Maar 1 tompoes of donut per persoon moet kunnen. 

Zelf een beetje de rem erop houden. 

Ysenda schreef op 29-04-2025 om 11:20:

[..]

zijn die nijntje koekjes niet de suikerbommen?

ja, ik heb ze toen naast elkaar gehouden. het is al een jaar of 10 geleden, maar volgens mij hadden die nijntje koekjes echt 50% meer suiker ofzo. ik schrok ervan hoeveel meer in ieder geval

[..]

ik zie daar geen enkel probleem in. 

ik word oprecht gelukkig van zo'n enorm stuk Duitse taart. die échte. ik associeer dat met niets anders dan iets positiefs. ik denk dat ik het maximaal 1x per jaar eet op vakantie. totale gelukzaligheid. 

dat stuk taart is niet de reden dat ik te zwaar ben 

Ies

Ies

29-04-2025 om 12:40

Broadway schreef op 29-04-2025 om 11:56:

[..]

ik zie daar geen enkel probleem in.

ik word oprecht gelukkig van zo'n enorm stuk Duitse taart. die échte. ik associeer dat met niets anders dan iets positiefs. ik denk dat ik het maximaal 1x per jaar eet op vakantie. totale gelukzaligheid.

dat stuk taart is niet de reden dat ik te zwaar ben

Ja, lastig is dat toch wel. Vind ik. 
Want natuurlijk is dat genieten en ‘moet dat kunnen’. Tegelijk slaat het vaak om in bijna moeten, want ‘ hoort erbij’. 
Natuurlijk is 1x per jaar behoorlijk matig maar voor veel mensen hoort het erbij op elk feestje en dat is voor veel mensen veelvaker dan 1x per jaar. 
Bij de supermarkt kreeg ik tompoezen gratis erbij (restant?) en dan wordt toch raar gekeken als je weigert. En ik voel me tóch wat ondankbaar op moment en wat opgelaten. 

En het blijft een én én én verhaal. Een taartje hier, chocolaatje daar enz. 
En zelfs al wordt je daar niet dik van blijft het wel véél ongezonds bij elkaar. 

Herfstappeltaart schreef op 29-04-2025 om 11:38:

[..]

Echt? Ik eet dat elke avond. Magere biologische yoghurt zonder suiker. Die is heel mild van smaak en helemaal niet zuur ofzo. Volgens mij is dat een kwestie van even wennen.

Hoezo moet je daar aan wennen? Je kunt ook gewoon geen toetje eten. Als je genoeg eet bij de avondmaaltijd is dat ook niet nodig. Ook dat kan een kwestie van wennen zijn. Maar wil je toch een toetje is jouw optie zeker een goede keus maar niet iedereen houdt ervan. Ik zelf vindt zo'n bak yoghurt echt niet lekker na een warme maaltijd dan ben ik de rest van de avond misselijk. 

[..]

Dat lijkt mij een beetje overdreven. Op zo ongeveer de hele wereld wordt ‘iets te vieren’ met eten gedaan. Of het eetmoment an sich als sociale bezigheid gezien. 

Gingergirl schreef op 29-04-2025 om 13:17:

[..]

Hoezo moet je daar aan wennen? Je kunt ook gewoon geen toetje eten. Als je genoeg eet bij de avondmaaltijd is dat ook niet nodig. Ook dat kan een kwestie van wennen zijn. Maar wil je toch een toetje is jouw optie zeker een goede keus maar niet iedereen houdt ervan. Ik zelf vindt zo'n bak yoghurt echt niet lekker na een warme maaltijd dan ben ik de rest van de avond misselijk.

O ja, dan moet je het niet doen natuurlijk. Voor mij is het mijn tweede portie zuivel voor die dag en ik vind het lekker fris na de maaltijd. Je hoeft dáár ook niet aan te wennen, ik bedoelde dat er geen suiker in zit. Daar wen je snel aan.

Ies schreef op 29-04-2025 om 12:40:

[..]

Want natuurlijk is dat genieten en ‘moet dat kunnen’. Tegelijk slaat het vaak om in bijna moeten, want ‘ hoort erbij’.
Natuurlijk is 1x per jaar behoorlijk matig maar voor veel mensen hoort het erbij op elk feestje en dat is voor veel mensen veelvaker dan 1x per jaar.
Bij de supermarkt kreeg ik tompoezen gratis erbij (restant?) en dan wordt toch raar gekeken als je weigert. En ik voel me tóch wat ondankbaar op moment en wat opgelaten.

En zelfs al wordt je daar niet dik van blijft het wel véél ongezonds bij elkaar.

Maar zo kunnen we ons leven wel héél ingewikkeld maken vind je niet? 

[..]

Als ik eerlijk ben denk ik dat je met deze manier van ernaar kijken een erg gecompliceerde verhouding met voeding hebt en je het jezelf wel heel moeilijk maakt. 

[..]

Ik zal het niet weigeren maar aan 1 van de 100 van mijn buren geven als ik het zelf niet meer wil vandaag of morgen of overmorgen. Lekker banden met die tompouce.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.