Annika
06-10-2013 om 14:36
Dochter 8 niet lekker in haar vel
Dochter van 8 zit al een week of twee niet lekker in haar vel. Ze klaagt over buikpijn, hoofdpijn soms. Ze is moe en ziet bleek. 's Ochtends uit bed en 's avonds voor bedtijd chagrijnig.
Het is niet altijd, als er iets leuks is zet ze zich er overheen. Ik probeer met haar te praten - 's avonds in bed of rustig moment, ze kan zich best goed uiten voor haar leeftijd - maar ik kom er niet uit. Of het een lichamelijke oorsprong heeft of dat ze zich druk maakt over iets?
Misschien is het iets op school, het rekenen valt haar dit schooljaar nogal tegen en ze haat het om tafels te stampen thuis... terwijl ze ook bij de betere rekenaars hoort. Ook in taal is ze goed, zegt de juf en dacht ik altijd (maar als ik zie wat voor fouten ze in haar spelling maakt schrik ik in stilte van..)
Nu heeft de juf wil heeft haar zelfs geselecteerd voor een nieuw op te zetten plusklas, maar ook daarvan weet ze niet goed wat ze er zelf van vinden moet (beetje eng misschien?)
Sorry, lang onduidelijk verhaal. Samengevat: ik ben even lost. Iemand tips?

Jasam
06-10-2013 om 14:40
Voortekenen van menstruatie?
Eén van mijn dochters werd op haar 9e ongesteld.
Het jaar daarvoor, moe, sjaggerijnig enz. alle symptomen die je wel kent.
Daar al eens aangedacht?
Hormoniale schommelingen?

Annika
06-10-2013 om 15:01
Jasam
Nee, nooit aan gedacht... best vroeg! Zou dat kunnen?? Waar zie ik dat dan weer aan?
Weer een mogelijk oorzaak op mijn lijstje. Naast de griep / te weinig slaap / te slecht eten / te druk op school / faalangst/ allergie / allerlei mogelijke etiketjes...
Dank voor het meedenken in ieder geval.

Jasam
06-10-2013 om 15:17
FSH test
Verdere symptomen zijn beginnende haargroei onder de oksels en in de schaamstreek.
Je kunt een FSH test aanvragen bij de huisarts, als je denkt dat dit de oorzaak kan zijn.
Deze test wordt uitgevoerd om te vroege en te late puberteit te onderzoeken.

Dendy Pearson
06-10-2013 om 16:09
rekenen en tafels
Mijn dochter ontwikkelde in groep 4 faalangst. Dit kwam onder andere door het feit dat ze goed kon rekenen, maar moeite had met de tafels. Tafels reken je niet,maar moet je gewoon leren. En voor een kind wat voorheen alles al wist viel dit knap tegen.
Dochter vond een heleboel lastig in groep 4. Een heleboel dingen die ze ineens moest leren omdat ze het nog niet kon. In groep 3 hoefde ze dat niet, want lezen en rekenen had ze al zo'n beetje door. Voor haar heel moeilijk en dat resulteerde ook in faalangst en uiteindelijk ook een training hiervoor in groep 5.
Dendy

Dendy Pearson
06-10-2013 om 16:13
aanvulling
Dochter zit nu in groep 8 en gaat volgend jaar naar het VWO. Het gaat haar allemaal erg makkelijk af nu en we verwachten volgend jaar wel weer faalangstproblemen, omdat ze volgend jaar weer dingen moet gaan leren die ze nog niet weet.
Ik begrijp uit je verhaal dat jouw dochter ook makkelijk leert, misschien heb je iets aan mijn verhaal.
Dendy

Isabella Caramella
06-10-2013 om 17:45
huisarts
Moe, bleek, eet ze goed? Slaapt ze goed? Al bij de huisarts geweest? En sociaal: ligt ze goed in de groep en hoe ziet de juf dit? Gepest?
Of er een gewoonte van maken om de leuke en stomme dingen van de dag te vertellen voor het slapen gaan?

Annika
06-10-2013 om 17:56
Dendy
Ja zeker heb ik daar wat aan, ik denk dat zoiets best meespeelt. Ze zit nu in groep 5, en ze vindt het opeens zo moeilijk.. tafels (stampen!) en rekenen boven de 100... voor een groot deel tussen de oren dus. Het is ook wel een stuk lastiger dan in 4, maar toch, ze is een van de beteren.
Wat voor training was dat?

Annika
06-10-2013 om 18:00
Isabella
Ja, goed in de groep, niet gepest. Mogelijk faalangst, zie vorige berichtje. Gezond eten is altijd een issue bij alle kinderen hier, en slapen.. tja.. ze komt denk ik slaap te kort maar eerder naar bed of later opstaan in het weekend lukt ook niet echt.
Maar het zou ook best de oorsprong kunnen hebben in iets lichamelijks... dat is dus zo moeilijk! Ik kan toch niet naar de huisarts met deze vage klachten? Of wel? Bloedonderzoek?

Dendy Pearson
06-10-2013 om 18:08
Annika
Dit was een faalangst-reductietraining. Mijn dochter ging zo hard onderuit dat de leerkracht van groep 5 opperde dat ze misschien beter naar het speciaal onderwijs kon. Nou is dochter enorm pienter en gaat nu ook met een megascore naar het VWO, dus dat was gezwam. Maar voor ons wel een teken dat het echt helemaal niet goed ging.
Die training werd extern gegeven, maar dochter kon wel via school worden aangemeld. Dat scheelde nogal in de kosten.
Of jouw dochter zoiets nodig heeft kan je het beste zelf inschatten. Aanmelding via school gebeurt pas als een kind echt onderuit gaat en achteraf hadden wij liever eerder erop ingesprongen.
Wij hebben nog een zoon van nu 4, die ook slim is. En daarbij hoop ik eventuele problemen toch eerder te zien om er dan op tijd wat aan te kunnen doen.
Dendy

Moeder
06-10-2013 om 18:14
Gewoon beginnen met uitsluiten
Eerst eens langs de huisarts. Laat nuchter! bloedprikken op vitamine B12, vitamine D, foliumzuur, schildklier, de suikerwaarde en op ijzer. Eventueel ook op die FSH. Vraag de uitslagen op een printje en kijk zelf op internet want goed is niet altijd goed.
Kijk eens kritisch naar haar eetpatroon en slaaptijden. Is er genoeg rust, ligt ze tot 11 uur te appen met haar vriendinnen? Krijgt ze genoeg vitaminen en mineralen binnen? ER is discussie over maar mijn persoonlijke mening is dat zeker een kind in de groei dagelijks een multivitamine nodig heeft. En dan niet die kruidvat/eigen merk rommel maar een goed merk zoals NOW.
Elke avond een kort gesprekje is een goed idee. Dat is in het begin meestal wat moeilijk maar dat is een kwestie van wennen. Even de dag doornemen, waar ze tegen aan loopt en vooral wat goed is gegaan.
Ga gewoon je rijtje af en begin met uitsluiten. Misschien is het niks maar misschien zit er echt ergens iets niet goed en dan kun je maar beter vroeg erbij zijn.
P.S. Laat je niet afschepen bij de huisarts als je voor een bloedonderzoek komt. Lees anders eerst eens hier, misschien herken je wat http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/een-vitamine-b12-tekort-bij-kinderen/
Veel succes en sterkte voor je dochter.

Dendy Pearson
06-10-2013 om 22:13
Nou Moeder
Ieder kind dagelijks een multivitamine???
Er kunnen hele goede redenen zijn om vitamines bij te voeren, maar dit zomaar doen is natuurlijk ontzettende onzin! Dat doe je als een kind echt niet goed eet of misschien in januari en februari ed. Maar niet zomaar.
Dendy

Dendy Pearson
06-10-2013 om 22:14
En verder
zijn er momenteel ook een hoop zieken. En is het van dat rare weer waar iedereen 's avonds een beetje moe van is. Tis ook een beetje de tijd van het jaar voor kwakkelen.

Jasam
06-10-2013 om 22:26
Dendy Pearson
Gezien de productiemethoden van vandaag aan de dag en de tests die ze gedaan hebben op verschillende soorten fruit en groenten is het geheel niet onverstandig om extra vitaminen in te nemen.
Er is uit verschillende testen gebleken dat er zelfs geen meetbare hoeveelheid vitamine C aanwezig is in een aantal sinaasappelen.
De meeste vitamine C komt in de sinaasappel tijdens het laatste deel van de rijping door het zonnetje erop, helaas zijn de sinaasappelen dan al geplukt en onderweg naar de koelcel, waar ze een mooi oranje kleurtje krijgen d.m.v. een laagje kleurstof.
En wij maar denken dat we lekker gezond bezig zijn met dat mooie verse goeduitziende fruit!

Moeder
06-10-2013 om 23:39
Overschat
Ik denk dat de meeste mensen de hoeveelheid groenten en fruit die zij en hun kinderen eten behoorlijk overschatten. En dan heb je nog de discussie over de voedingswaarde. Landbouwgrond is vaak uitgeput en zwaar bewerkt met kunstmest en wat niet in de grond zit kan ook niet in de plant en zijn vruchten komen. Dan wordt dat fruit of die groenten geoogst, gaat naar de koeling of de veiling en komt na een paar dagen in de winkel aan. Daar ligt het ook weer een aantal dagen waarna het in jouw koelkast belandt. Waar het misschien ook weer dagen ligt. Er zijn uitzonderingen maar ik denk dat bovenstaand scenario voor veel/de meeste producten geldt. Hoeveel vitaminen denk je dat daar dan nog in zitten? En in onderzoeken komt geregeld naar voren dat er tekorten voorkomen, ook in Nederland. Zie bijvoorbeeld http://www.vitaminedtekort.nl/
En als laatste, voedingssupplementen zoals vitaminenpillen zijn in Nederland zo laag gedoseerd dat het vrijwel onmogelijk is om te veel binnen te krijgen mits je je aan de voorschriften op de verpakking houdt.

Dendy Pearson
07-10-2013 om 08:43
Ik heb niets tegen een multivitamine, mijn bijna puberdochter schiet momenteel de lucht in en heeft hierbij ook flinke groeipijnen. Die "onderhoud" ik momenteel met een tienervitaminepil waar ook oliën enzo inzitten. Dat lijkt te helpen.
Ik vind alleen de stelling "ieder kind moet iedere dag een multivitaminepil" niet juist.
Dendy

Merel
08-10-2013 om 09:58
vitamines
Oh jee, dan zijn we hier al jaren zeer ongezond bezig. We hebben geloof ik ooit eens één potje vitaminepillen voor kinderen gekocht en er denk ik een stuk of 6 van gegeten, daarna vergeten en het is in een kastje beland en jaren later weggegooid. Fruit eten we zelden tot nooit, want niemand heeft zin om te schillen, pellen of schoonmaken dus wel leven hier op de groente die we eten bij het avondeten (kinderen eten redelijk normaal) Oh en melk wordt er ook niet gedronken hier. Gelukkig vallen onze tanden en haren niet uit, hebben we een gezonde tint met blosjes op de wangen en nog nooit een bot gebroken. M.a.w. ik geloof niet zo in supplementen als je verder gewoon eet en leeft en buiten komt.

troelahoep
10-10-2013 om 10:02
wat een heisa
Het kind is pas 2 weken moe, chagrijnig enzo, en ze moet gelijk al door de medische molen gehaald worden? Wat een bangmakerij. Kijk het even aan zou ik zeggen, misschien heeft ze een griepje onder de leden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.