Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter en afspreken

Mijn dochter zit in een leuke klas. Speelt, volgens de juf ook met veel kindjes en valt goed in de groep. Ze spreekt ook weleens af, maar daar zit meteen een probleem: ze wil niet bij andere kindjes spelen.
Ik heb hierdoor nu al een tijdje geregeld een mopperend kindje thuis, dat graag had willen spelen, maar geen speelafspraakje kon regelen. Andere kindjes vinden het immers ook leuk als zij eens bij hun komt spelen.

Wat is nu wijsheid? Ik heb er met haar al over gesproken. Gewoon een paar keer een gesprekje hierover gehad. Ik ben vandaag ook boos op haar geworden; niet dat ze geen afspraak heeft, maar meer omdat ze zit te mopperen dat "niemand met haar wil spelen".

Ik weet het even niet. Wie heeft er tips om hier iets aan te doen. Moet ik het maar laten gaan, moet ik het toch vaker bespreekbaar maken?

Wie heeft tips?
Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
An

An

09-12-2011 om 20:33

Toch dan bij jou

Dat kopje thee vind ik een geweldig idee maar als dat niet werkt dan zou ik toch de kinderen bij jou laten spelen. De meeste kinderen die ik ken spelen liever bij de ander. En dan bijvoorbeeld maar 2 of 3 keer. Sommigen hebben dit. 't Gaat volgens mij vanzelf over.
Groet, an

Tango

Tango

09-12-2011 om 20:38

Leeftijd

Hoe oud is je dochter? Zeker in de kleuterklassen is dit helemaal niet vreemd hoor, dat je dochter niet bij andere kinderen wil spelen. Inderdaad rustig opbouwen door eerst mee te gaan, even te blijven en dan kijken of je haar even een uurtje o.i.d. kan achterlaten. Bij Tangozoon heb ik dit ook weleens gedaan, die vond het ook spannend om bij andere kinderen te spelen in het begin. Inmiddels gaat hij meestal zonder problemen met anderen mee, maar als het een nieuw vriendje is wil hij wel altijd graag dat ik hem even breng.

Juulia

Juulia

10-12-2011 om 11:37 Topicstarter

Dochter is 6 bijna 7

Mijn dochter is bijna 7. Ik heb al weleens bij een aantal moeders een kopje koffie gedronken. Dat werkte even maar is nu weer uitgewerkt.

Ik vind het gewoon zo vervelend. Voor mijn dochter zelf, want ik kom er maar niet achter waarom ze niet bij andere kindjes wil spelen. Maar ook voor de kindjes met wie ze af wil spreken. Ze spreekt dan in de klas af en komt vrolijk naar buiten, maar zodra het andere kindje zegt dat ze graag een keer bij hun thuis wil spelen, haakt ze af of begint te huilen.
Ze wil zelfs niet bij een vriendinnetje dat ze al heel lang kent (vanaf groep 1) en waar ze de moeder ook goed van kent, spelen. Drama's zijn dat.

Ze heeft twee vriendinnetjes bij wie ze wel thuis speelt, en dat zijn onze buurmeisjes. Maar daar spreekt ze weinig mee af (zitten niet bij elkaar in de klas).

Ik neig er naar om haar toch maar eens dwingend toe te spreken: óf ook bij andere kindjes thuis spelen, óf maar niet meer en dan ook geen gemopper en gezeur thuis. Maar of ik daar goed aan doe....!

Het frustreert me gewoon dat ik er niet achter kom waarom ze het niet wil.

Juulia

Misschien

misschien heeft ze iets naars meegemaakt bij iemand thuis. Ga eens bij jezelf na wanneer het misging. Ik zou haar niet dwingen zolang je niet weet wat er precies aan de hand is.

Succes ermee!

Heleentje

Heleentje

10-12-2011 om 20:21

Misschien kunnen we wat afspreken

mijn dochter wil namelijk nooit thuis spelen

En als ik haar dan "dwing" dan kan ik merken dat ze het niet gezellig heeft met haar vriendinnetjes hier.

Stukje bij beetje

Heel langzaam opbouwen, prijzen voor wat ze gedaan heeft, ook als is het voor de 20e keer een heel klein stapje.
Eerst gaan zitten en zeggen 'mama gaat je leren om bij andere kinderen spelen leuk te vinden' en dan de stapjes (klein!) uit te leggen. Laat haar meedenken over de stapjes en de beloning na elk stapje (sticker, samen spelletje doen etc.). Niet de eerste keet een uur weggaan, maar 3 minuutjes en heel langzaam opbouwen. Veel prijzen, benoemen wat goed gaat enz. enz.
Trek er maar een jaar vooruit, maar dan ben je er ook.
Loes

Relithe

Relithe

11-12-2011 om 22:55

Mijn dochter

heeft een vriendinnetje waar ze dan wel thuis wil spelen, maar dat heeft jaren geduurd.
Het ligt er ook een beetje aan natuurlijk of de moeders wel een kopje koffie met je willen drinken, dat vraag je zelf ook niet zo snel he
Soms speelt ze eens met iemand anders maar dat moet dan altijd hier.
Mijn dochter voelt zich niet vertrouwd genoeg bij anderen thuis, is vrij verlegen.
Ik hoop ook dat dat nog eens veranderd maar soms ben je ook een beetje afhankelijk van de goodwill van andere moeders hierin.

Wekker...

Lastig probleem! Heb dit ook met mijn zoon gehad. Wat ik hierop bedacht heb, kan misschien ook voor jou werken. De speelafspraken worden van te voren in gepland op de weekplanner. Wij werken met magnetische pictogrammen dus kunnen de kinderen het begrijpen zonder dat ze kunnen lezen. Mijn zoon begreep dus al van te voren welke dag en dagdeel hij zou gaan spelen en kon zich erop instellen. Dan bracht ik hem en nam een wekker mee. Ik zette de wekker en liet hem zien wanneer het af zou gaan. In het begin deed ik drie kwartier later. Volgende speelafspraakjes werd het wat langer en nu vraagt hij me soms of ik de wekker nog later kan zetten. Bij ons heeft het gewerkt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.