Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter is zo gespannen met vriendschappen

Mijn dochter van 6 zit in een groep 3 waarin de oudste kleuters van drie verschillende kleuterklassen bij elkaar gegooid zijn. Er zitten 30 kinderen in de klas. Ik merk dat ze krampachtig bezig is met het zoeken van nieuwe vriendinnetjes. Vandaag ging ik mee met een schoolactiviteit. Mijn dochter zat bij mij in de auto met twee meisjes met wie ze graag bevriend wil zijn. Aan het begin verontschuldigde een van de meisjes zich er nog voor dat mijn dochter niet op haar feestje was gekomen: was ze vergeten. Mijn dochter probeerde zich nog groot te houden en zei heel dapper: "Dat geeft niets hoor, jij kan er niets aan doen dat je het vergeten bent."

Vervolgens was ze wel telkens vrij gespannen. Hield iedereen wel even vaak de plattegrond vast? Was het nu niet haar beurt om een blaadje te zoeken enz. Aan het eind ging ze zelfs krijsen omdat ik zei dat we terug moesten en ze dacht dat een van de andere meisjes dat hadden gezegd en ZIJ wou bepalen waar we heen gingen.

Mijn dochter was toen heel chagarijnig en wou ook niet op de groepsfoto van school.

In de auto op de terugweg gingen de twee andere meisjes het ABC lied zingen. Mijn dochter vroeg of ze daarmee op konden houden. Ze antwoordden dat ze toch wel gewoon het ABC mochten zingen. Mijn dochter begon toen: "Kappen" te krijsen, waarna een gespannen stilte volgde.

Mijn dochter is altijd zo moeilijk en intensief in de omgang. Ze vindt snel dat ze tekort wordt gedaan en reageert snel boos. Vervolgens gaat ze vaak mokken en kan zich slecht (rustig) uiten. Ze heeft misschien ook een moeilijke positie: mijn oudste dochter kan goed leren en gaat een klas overslaan. Veel volwassen geven haar complimenten in bijzijn van mijn jongste dochter. Het zoontje na mijn dochter is ontzettend schattig en grappig. Iedereen vindt hem heel leuk.

Wat kan ik doen om mijn dochter te helpen? Ik kan me best wel voorstellen eigenlijk dat de andere kinderen niet zo graag met haar spelen omdat ze altijd zo moeilijk doet en gespannen is. Ik probeer thuis duidelijke grenzen te stellen aan haar krijspartijen en over haar gevoelens te praten. Dat laatste helpt goed, maar ze moet leren om het zelf te doen wanneer ik er niet bij ben.

De situatie in de auto was trouwens verwarrend voor haar: wij hebben als huisregel dat er niet gezongen mag worden in de auto. Toen de meisjes niet gelijk stoppen werd mijn dochter razend: je moet toch stoppen met gedrag waarvan een ander aangeeft dat het hinderlijk is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marleen

Marleen

05-11-2009 om 17:04

Herkenbaar

Hoi,
Ik herken veel van mijn zoon in jouw verhaal. Hij is vaak gespannen in vriendschappen. Wil enerzijds eigenlijk alles bepalen, en wil toch ook graag dat ze hem leuk vinden. En als iets een regel is zoals dat zingen zou mijn zoon precies zo gedaan kunnen hebben. En hij voelt zich snel tekort gedaan (het is niet eerlijk!)Ik vrees dat ik niet direct een tip heb, ik merk zelf vooral dat hij gewoon veel begeleiding nodig heeft bij het hele sociale gebeuren. Het gaat wel beter met een paar kidneren die hij al heel lang kent, maar dat zijn geen kinderen van school maar twee kinderen van vriendinnen van mij. Die lijken ook wel wat op hem, en op de één of andere manier gaat dat goed. Ik vind het ook jammer dat hij niet makkelijker is met vriendjes. Mijn zoon zit nu op een sociale vaardigheidstraining, daar ben ik heel blij mee. Ze werken met rots en water principes. Ik hoop dat dat hem ene steuntje in de rug gaat geven. Succes met je dochter! Merk jij ook aan haar dat de omgang met volwassenen beter gaat? Dat vind ik hier wel. Groetjes, Marleen

Zingen

Waarom mogen ze niet zingen in de auto? Dat is nou juist iets lekker ontspannends! Zou het kunnen dat je zelf ook nogal gespannen met regels omgaat? Een kenmerk van vriendschap is juist dat je lekker ontspannen met elkaar om kunt gaan. En je koste wat het kost aan regeltjes moeten houden maakt de boel natuurlijk niet soepeler.

Gr. Poezie.

liat

liat

06-11-2009 om 09:14 Topicstarter

Zingen in de auto

mag van mij best. Alleen ik heb drie kinderen en vaak begint er een te brullen dat de ander moet ophouden met zingen. Ik heb als regel maar bedacht dat je dan moet ophouden: de ander kan niet even weglopen als je met z'n allen in de auto zit. Misschien ben ik wel te streng met de autoregel, maar ik heb een keer een aanrijding gehad omdat mijn aandacht werd afgeleid door brullende kinderen, dus misschien vandaar de rigiditeit. Maar misschien moet ik in het algemeen nog meer proberen dat we conflicten proberen op te lossen door met elkaar te praten ipv door een oplossing die door mij is opgelegd.

Pippin

Pippin

06-11-2009 om 09:27

Zelfvertrouwen

Het klinkt alsof je dochter erg onzeker is. Denk jij dat ook? Misschien is het dan een idee om daaraan te gaan werken met haar? Dus los van het hele vriendinnen gebeuren.
Bij onze dochter heeft het ontzettend goed geholpen om haar meer een-op-een aandacht te geven. Samen een dagje naar de stad, samen even in het dorp een visje kopen, samen een spelletje doen, dat soort dingen. Dan kan ze lekker haar verhaal kwijt zonder dat een broer of zus het allemaal beter weet. Ook knapt onze dochter er ontzettend van op om in haar eentje bij opa en oma bijv. te gaan logeren. Dan benadrukken wij hoe groot ze is en hoe gezellig opa en oma dat vinden.
En ze heeft hobby's die broer en zus niet hebben. Echt dingen van haarzelf dus, waar zij dan in kan uitblinken.
Toen onze dochter wat meer zelfvertrouwen had, was het opeens veel makkelijker voor haar om gezelliger en vriendelijker te doen en om minder strikt met afspraken en regeltjes om te gaan.

Lou

Lou

06-11-2009 om 10:22

Zelfvertrouwen 2

Ik sluit me aan bij Pippin. Mijn dochter is enig kind maar ik herken dat krampachtige helemaal. Met wat meer zelfvertrouwen gedraagt ze zich meer ontspannen en dus ook leuker voor andere kinderen. Het blijft trouwens wel een onzeker meisje, met rare buien. Maar ze is nu acht en een stuk prettiger in de omgang dan toen ze zes was. Ik ben erop gaan letten niet te veel kritiek op haar te hebben, te benadrukken wat ze goed kan, en vooral haar zélf te laten zien hoe leuk ze is.

groet,

Lou

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.