Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter is zo luid als ze wakker wordt

Onze dochter (bijna 5) begint bij wakker worden direct te praten of te zingen. Helaas op zéér luide toon, waardoor het hele huis dus ook gelijk wakker is (nee, een wekker hebben we niet nodig
We hebben al diverse dingen geprobeerd: sticker-beloon-systeem, tijdsklok op nachtlampje (bij aangaan, mag ze geluid maken), boos worden, naar haar toe blijven gaan en zeggen dat ze moet fluisteren, beneden zetten (maar dan ng hoor je haar). Niets werkt ...
Iemand nog tips die we kunnen uitproberen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sonj@

sonj@

18-04-2012 om 19:30 Topicstarter

Lezer

Heb ik ook aan gedacht, mar game-boy / ds / computer doet ze nauwelijks. Misschien een dag geen snoep? Daar is ze namelijk verzot op. Hmmm

sonj@

sonj@

18-04-2012 om 20:50 Topicstarter

Later naar bed ...

heeft jammergenoeg geen zin. Ze gaat, in verhouding met leeftijdsgenootjes, al vrij laat naar bed. Rond 20.00 uur. En 9 van de 10 x valt ze pas rond 21.00 - 21.30 in slaap en is dan tussen half 6 en half 7 weer wakker.

Ragdoll

Ragdoll

18-04-2012 om 21:30

Gehoor testen?

misschien een rare vraag, maar misschien hoort ze niet goed zodat ze ook niet door heeft hoe hard ze praat?

Onze zoon hoorde ook slecht en praatte behoorlijk hard. Bleek dat hij vocht achter zijn trommelvliezen had en daardoor heel slecht hoorde. Hij heeft nu buisjes. Nu praat hij soms ook heel hard, maar dat komt omdat zijn oren op dit moment letterlijk vol zitten met prut.

Guinevere

Guinevere

18-04-2012 om 22:23

Hier ook eentje

Hier heb ik een zoon die bij voorkeur 's morgens vroeg oefent als operazanger. Tenminste, zo klinkt het, hij galmt en gaat alle toonhoogtes af. In de douche doet ie dat natuurlijk ook. Hij is wel voor rede vatbaar, maar meestal betekent dat dan dat ik mijn bed uit moet om hem te vragen zacht te doen. Gelukkig doet ie het meestal na 7 uur.
Geen gouden tips verder, misschien helpt het om een filmpje te kijken? Dat zorgt er wel voor dat wij tenminste in de weekenden lekker lang in bed kunnen blijven liggen.

sonj@

sonj@

19-04-2012 om 07:28 Topicstarter

Vanmorgen

was het ook weer feest. Paar keer gevraagd zachtjes te doen ... ja voor 5 tellen. Voor straf in de bijkeuken gezet ... brullen en bij weer in bed stoppen na 5 tellen weer luid. Uiteindelijk heel boos geworden en toen was ze een halfuur stil.
Zeggen dat ze geen snoepjes krijgt, ging nog niet lukken, want ze gaat vandaag op schoolreisje.
Ze heeft 2 weken geleden trommelvliesbuisjes gekregen. Ik had gehoopt dat ze dan wat zachter zou worden, maar helaas (nog) niet.
Filmpje aanzetten doen we ook weleens, maar als ze al om kwart voor 6 al wakker is, moet ze eigenlijk gewoon nog een tijdje in bed blijven

sonj@

sonj@

19-04-2012 om 08:57 Topicstarter

Tja joyuex

was het maar zo simpel "Jullie hebben last van haar vroege opstaan, dan zorg je toch dat ze later wakker wordt voortaan?"
Zelfs al zouden we haar iedere avond pas om half 10 in bed stoppen, dan wordt ze evengoed 's morgens tussen half 6 en 6 wakker. En haar humeur wordt er dan niet echt gezelliger op. (dit hebben we namelijk weleens geprobeerd). Verder heeft ze al een hele donkere kamer, dus ze kan niet wakker worden van ochtendlicht. Nu nog een geluidsdichte kamer
Inderdaad heeft het er niets mee te maken dat ze later naar bed gaat dan de meeste leeftijdsgenootjes.

amk

amk

19-04-2012 om 09:05

Niet later

maar wellicht eerder naar bed. Hoe later ik mijn dochter naar bed breng, hoe vroeger ze wakker wordt.
Een half uur eerder naar bed kan zo een uur later opstaan betekenen.
En heb je al eens met haar gepraat op een rustig moment, dus niet vlak voor het slapen gaan of op het moment zelf. Maar gewoon ergens op de dag?
Dat is hier het beste moment om dergelijke afspraken te maken.

sonj@

sonj@

19-04-2012 om 09:37 Topicstarter

Amk

als ze echt dood- en doodop is van het steeds laat in slaap vallen, geven we haar weleens een paar avonden 1 tabletje melatonine, waardoor ze wel op tijd in slaap valt. Qua tijdstip van wakker worden maakt dat verder niet uit of ze vroeg of laat in slaap valt.
Het vroege wakker worden vind ik ook niet eens zo heel erg. Het ene kind heeft idd gewoon minder slaap nodig dan het andere kind. Het luide zingen en praten is het meest vervelende eraan.
We hebben overdag het er wel eens met haar over gehad, maar een goed idee van je. Ik ga het nog eens een keer overdag met haar bepraten.

koentje

koentje

19-04-2012 om 10:11

Nu krijgt ze

in elk geval een hoop aandacht met haar nare gedrag! Probeer eens afgezien van de bedtijden en goeie gesprekken, om het te negeren en dan de rest van de dag geen snoepjes te geven? En dan bij iedere keer dat ze om snoep vraagt;'Nee, snoepjes zijn alleen voor kinderen die 's ochtends stil zijn'
Hard.... maar je hoeft het waarschijnlijk maar een paar keer te doen!☺

Puck

Puck

19-04-2012 om 12:35

Je zelf er niet aan storen

Misschien scheelt het ook als je zelf je probeert je er niet aan te storen. Half 6-half 7 vind ik nog niet eens zo extreem vroeg eerlijk gezegd, zeker dat half 7 niet. Als je haar nu lekker op haar kamer voor Pavarotta laat spelen en zelf in bed blijft liggen en gewoon PROBEERT om nog wat na te soezen zonder je op te winden over haar gegalm?
Eerlijk gezegd vond ik het altijd wel wat hebben, zo'n gezellig zingend kind terwijl ik nog wat kon nadoezelen. Tegenwoordig moet ik ze met alle toeters en bellen wakker maken om ze op tijd op school te krijgen.

Fianna

Fianna

19-04-2012 om 14:07

Hahahah joyeux

Jullie hebben last van haar vroege opstaan, dan zorg je toch dat ze later wakker wordt voortaan?'

Hoe doe je dat? Leg mij dat eens uit? Ik wil dat al bijna 9 jaar weten.

groet fianna, moeder van 4 vroege vogels...

sonj@

sonj@

19-04-2012 om 19:20 Topicstarter

Reactie

Me er zelf niet aan proberen te storen is inderdaad een goeie. Wat echter wel in mijn achterhoofd meespeelt, is dat har broer en zus ook wakker van haar worden. Oké half 7 valt mee, maar meestal is het meer rond het getal 6 dan rond het getal 7 dat ze wakker wordt.
En ja, het is nu natuurlijk negatieve aandacht wat ze krijgt. Om het weekend zijn de 2 oudsten bij hun vader en dan laten we haar wel gaan (omdat er dan dus geen ander kind wakker van haar kan worden), maar dan stopt het ook niet tot ze uit bed komt.
Maar goed ... dat van geen snoepje mogen, omdat ... ga ik uitproberen !
Van de zomer gaan we weer kamperen. Hopelijk heeft ze tegen die tijd geleerd om wat zachter te doen !

Prakje

Prakje

20-04-2012 om 21:09

Weet ze wel wat 'zachter' is?

Klinkt misschien een beetje suf, maar het kan best zijn dat ze de vage term 'zachter' niet goed kan plaatsen. Hier hebben we voor zoon (autisme) een meter gemaakt die in 8 stappen van donkergroen, via geel, oranje naar rood gaat.

Uitgelegd dat donkergroen fluisteren is (samen oefenen), en rood schreeuwen (ook even een keer doen). Als hij nu te hard praat kan ik hem zeggen dat hij bijv. Oranje praat, en dat hij groen moet worden. Het klinkt raar, maar het werkt hier als een trein. Hij gaat dan gelijk op normale toon verder.

We zetten de meter ook in voor druk gedrag, emoties (groen is blij, rood is woedend).

Jonneke

Jonneke

24-04-2012 om 18:14

@sonja: hoe gaat het nu?

Hoi Sonja,
Ik ben benieuwd hoe het nu met je luide dochter gaat. Heeft de snoepjes-stop geholpen en/of de meter?

sonj@

sonj@

25-04-2012 om 16:51 Topicstarter

Ik was mijn draadje kwijt, maar zie nu dat ie hierheen is verplaatst.
De meter hebben we nog niet uitgeprobeerd. Maar om antwoord op de vraag te geveb of ze wel weet wat zachtjes is : ja, dat denk ik wel. Uitgelegd dat ze dan moet fluisteren, voor gedaan, zelf laten doen. En als ik zeg dat ze zachtjes moet doen, gaat ze fluisteren.
Helaas van korte duur, want ze blijft vrij luid, hoewel het ietsje zachter is dan voorheen. De snoepjes-stop hebben we wel ingevoerd, maar heeft tot nu toe nog geen werking.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.