Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mimi

mimi

08-08-2011 om 11:29

Dochter is zo passief

Mijn dochter (bijna 12, gaat na de vakantie naar de middelbare school) is deze vakantie niet vooruit te branden. Het liefst ligt ze de hele tijd te lezen, te gamen op de pc, te wiien. Vraag ik of haar grote zus haar mee te gaan naar de winkel oid (is ze er even uit), dan moet ik erg aandringen en dan gaat ze uiteindelijk mopperend mee. Alleen naar de bieb wil ze graag gaan. Met vriendinnen afspreken heeft ze tot nu toe een keer of 5 gedaan (we zitten in de 5e week van de vakantie en hebben nog bijna 3 te gaan) en dan ook alleen op aandringen van mij.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze een moeilijk jaar achter de rug heeft. Ze is door een vriendinnetje in de steek gelaten, die heeft haar zelfs gepest en niemand (op de jongens na en 1 meisje) hebben haar gesteund, ook de juf niet. Dat zegt ze, althans. Ze heeft het erg lang voor zich gehouden en toen wij de juf er iets van zeiden, ontkende ze aanvankelijk (zelfde is ook bij een ander meisje uit de klas gebeurd). Ze heeft een aantal behoorlijke pubers in de klas zitten, die de toon dit jaar gezet hebben. Dochter is van einde zomer en begint nu pas wat pubergedrag te vertonen.
Als dochter eindelijk eens heeft afgesproken met vriendinnetjes, dan is het erg leuk maar vervolgens neemt ze geen initiatief meer.
We gaan ook nog eens niet op vakantie want mijn man en ik zijn veel aan het klussen na een ingrijpende verbouwing. En de kinderen moeten zich daardoor ook veel zelf vermaken. Maar als ik bijvoorbeeld tegen haar zeg: "Je mag wel een vriendin bellen om te vragen of ze mee naar de film gaat" dan zegt ze dat ze niet weet naar welke.
Ik vind die vakantie zo wel erg lang duren. Ik heb wel gemerkt dat ik niet meer bij haar moet aandringen want dat vindt ze niet fijn. Maar ja, wat dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

08-08-2011 om 12:04

Lange luie zomers

Die herinner ik me nog van vroeger. Wij gingen ook nooit op vakantie. Ik lag wekenlang onderuit met mijn neus in in een boek. Computers hadden we nog niet natuurlijk, maar ik kan me herinneren dat ik een zomer alle 2000-stukjes legpuzzels uit ons huis had gemaakt, of dat ik urenlang patience aan het spelen was. In mijn ogen zijn dat vergelijkbare activiteiten. Ik genoot er altijd erg van en vond het altijd erg jammer dat de zomer weer voorbij was.
Mijn kinderen nu, zijn ook niet zo tot actie te bewegen. Een fietstochtje naar een ijssalon, een keertje koekjes bakken, heel af en toe afspreken met een vriend. En dat was het wel. Ik laat ze maar lekker. Zo meteen moeten ze weer zoveel.

Sawo

Sawo

08-08-2011 om 12:49

Laat het los

Hoi Mimi

Je dochter klaagt niet toch? laat het dan los. Ik weet hoe moeilijk dat is maar ze moet het zelf anders willen anders bereik je niets. Het hoort bij de leeftijd en zo kan ze fris aan een nieuwe periode beginnen.

groet

Saar

Hier ook

Oudste van bijna 10 doet ook het liefst zo weinig mogelijk en is niet zo happig om klasgenoten bellen. Bij toeval heeft ze een keer afgesproken met een klasgenoot van haar vorige school en dat was een groot succes, de dag erna weer afgesproken. Maar de dagen erna was het weer uitslapen, beetje aanrommelen en veel DS, Wii en pc als het aan haar ligt. Maar ze klaagt niet. Prima dus, alhoewel ze van ons absoluut niet de hele dag mag computeren.

Ook haar jongeren zusje vind het aanrommelen thuis wel best geloof ik, alhoewel zij wel een stuk actiever is.

Wat trouwens vooral bij de oudste wel een groot succes is: in de keuken iets laten maken. Ze mag zelf kiezen wat, boodschapje ervoor halen en aan de gang.

Fransien

Fransien

08-08-2011 om 14:37

Hier ook

De kinderen liggen lekker op de bank, boek is eerste levensbehoefte, en nu pas, in de derde week en nadat we wat uitjes hebben gedaan, komt er weer wat leven in. Maar met vriendjes en vriendinnetjes afspreken, dat doen ze liever niet, moet moeders regelen en anders maar niet. Tsja, dan maar niet, de oudste van 7 kan prima zelf een telefoon pakken om een afspraakje te regelen, doet ze normaal ook. Als ze het niet doen, hebben ze blijkbaar meer behoefte aan rustig aanrommelen en met broertje/zusje spelen.

Rosase

Rosase

08-08-2011 om 17:54

Oh wat een herkenning

Echt het hele verhaal (incl. verbouwing) komt me bekend voor.

Enige verschil is dat ik een zoon heb en geen dochter.

Wat ik doe is hem af en toe met wat klusjes opzadelen. Dus even een boodschapje doen, wat in de tuin werken, even op zijn jongere broertje passen, etc.

En voor de rest laat ik het maar zo. Er gaat volgend jaar een hoop veranderen, en ik heb besloten om dat maar eens eerst af te wachten. Wel heb ik me voorgenomen om de eerste stappen op gebied van huiswerk etc. goed te gaan begeleiden. Het lijkt mij geen kind waar je dat met een gerust hart aan kunt overlaten, zonder je er mee te bemoeien. Dus dat gaan we niet doen ook...

mimi

mimi

09-08-2011 om 09:23

Blij

ik ben blij met jullie verhalen. Ik ben blij dat ze niet de enige is. Haar oudste zus had het trouwens ook op die leeftijd maar ipv lezen ging zij de hele tijd op mij vitten en ruzie maken met mij. Dan is dit een heel stuk fijner voor mij. Die fase bij oudste dochter is nu over en nu moeten we tegen haar wel eens zeggen dat ze ook eens een avondje thuis moet zijn.
Aan de ene kant vindt dochter het prima zo, aan de andere kant loopt ze zich soms ook enorm te vervelen en geeft ze aan dat ze wel wat met een ander iets wil doen. Ze heeft al van alles gebakken, gisteravond heeft ze gekookt met mijn hulp en wonder o wonder, toen ik gistermiddag thuiskwam van boodschappen doen, vertelde ze dat ze via hyves had afgesproken met 2 vriendinnetjes. Ik merk dat ze niet goed durft te vragen iets te doen, om wat er dit jaar is gebeurd. Toen heb ik uitgelegd dat het vakantie is en dat daardoor de invloed van de 2 queen bees (waaronder ex-vriendin) nu niet ver reikt en dat heeft haar toch wel opgelucht. Ze zei ook blij dat de meisjes natuurlijk wilden afspreken. Met een gaat ze zwemmen en met de ander naar de stad, kijken naar schoolspulletjes.
Ze zit nu weer lekker een boek te lezen en heeft aangekondigd morgen weer naar de bieb te gaan want dan is de voorraad weer op.
Kortom, ze lijkt weer wat actiever te worden. En inderdaad, door het jaar heen moeten ze een hoop. Nu kan ze uitrusten maar ze wilde ook wel ietsje meer. Ik hoop dat ze een lekkere mengeling vindt de laatste weken tussen lekker lezen en dingen ondernemen. Want zo ken ik haar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.