Geenvera
26-11-2025 om 11:29
Dochter kan haar draai niet vinden op school
Hoi ouders,
Graag deel ik met jullie mijn verhaal in de hoop dat er een ouder is die soortgelijk heeft meegemaakt en ons kan adviseren waar nodig.
Onze dochter is 5 jaar en gaat sinds November 2024 naar de basisschool. Ze was vanaf dag één al dikke vriendinnen met een meisje uit haar klas, ze hadden enorm veel steun aan elkaar en waren vanaf dag één onafscheidelijk. Ze speelde beide uiteraard ook wel met andere kinderen uit de klas maar deze 2 waren echt maatjes!
Na de zomer van dit jaar ging het meisje naar groep 2 omdat ze iets ouder is dan onze dochter. Ze waren / zijn beide erg verdrietig hierom en (net zoals wij eerst dachten) dat hoort erbij en ze maken wel weer nieuwe vriendjes, dat gaat snel genoeg op die leeftijd. Ze hebben daarnaast vaak vrij spelen op school waar ze elkaar kunnen opzoeken (dat doen ze ook zeker)
Het is echter zo dat onze dochter sindsdien erg zoekende is en haar draai niet kan vinden op school. Ze is dagelijks aan het huilen, heeft vaak buikpijn en wil eigenlijk helemaal niet meer naar school toe. We dachten eerst dat het een fase was / is maar hier komt geen einde aan. Als ze elkaar in de ochtend tegenkomen op het schoolplein dan zijn ze beide zo ontzettend blij, daar kan je je geen voorstelling van maken. Het gemis wat dan duidelijk naar voren komt ik schrijnend en als onze dochter dan naar haar lokaal gaat en het andere meisje naar boven staan ze beide huilend op de trap, dit dus al sinds de zomer. Goed, nu is het zo dat wij een aantal weken geleden op school moesten komen omdat onze dochter de laatste tijd zo verdrietig op school, alsof ze op haar tenen loopt (zei de juf) en ze wilde graag dat een logopedist meekijkt omdat het tevens lijkt of ze sommige dingen niet begrijpt wat er gezegd wordt. Wij zelf en ook mensen in de omgeving ervaren dit helemaal niet zo en denken dat ze sinds de zomer gewoon niet op haar plek is in deze klas, zou dit kunnen? Zo ja, wat is dan de oplossing? Kan je een verzoek doen dat ze in groep 2 komt bijvoorbeeld of wat is er mogelijk?
Ik snap echt dat het wellicht belachelijk klinkt hoor maar geloof mij, je hart breekt als je die twee meisjes bij elkaar ziet.
nou, iemand tips? Alvast bedankt.
Decembermamma
30-11-2025 om 08:19
Hier in de omgeving iets vergelijkbaars gehad, was wel een juni kind hoor. Maar bij ons op school waren de kleuterklassen standaard groep 1/2 combi klassen zo kon bij twijfel inderdaad een jaar uitgesteld worden of ze een jaar langer zouden blijven kleuteren of niet. De moeder van dit meisje was woest dat ze moest blijven zitten, niet omdat ze dacht dat haar kind het wel zou redden maar omdat ze overtuigd was dat blijven zitten geen toegevoegde waarde had. Ze had zich ingelezen dat het profijt dat ze in groep 3 zou hebben door een jaar langer bij de kleuters te zitten in groep 5 alweer verdwenen zou zijn.
Ik weet niet of ze gelijk had maar dit was wel echt een meisje waarvan de hele buurt al vroeg zag dat ze het niet op haar intellectuele eigenschappen moest hebben. Inmiddels begrijp ik dat ze op het kader zit met leerweg ondersteuning, ouders vinden dat ook wel helemaal prima. Maar vanwege vriendschappen bij de kleuters had ze haar dus liever in groep 3 gehad ipv extra jaar kleuteren.
Rekenenisleuktaalook
30-11-2025 om 08:28
Decembermamma schreef op 30-11-2025 om 08:19:
Hier in de omgeving iets vergelijkbaars gehad, was wel een juni kind hoor. Maar bij ons op school waren de kleuterklassen standaard groep 1/2 combi klassen zo kon bij twijfel inderdaad een jaar uitgesteld worden of ze een jaar langer zouden blijven kleuteren of niet. De moeder van dit meisje was woest dat ze moest blijven zitten, niet omdat ze dacht dat haar kind het wel zou redden maar omdat ze overtuigd was dat blijven zitten geen toegevoegde waarde had. Ze had zich ingelezen dat het profijt dat ze in groep 3 zou hebben door een jaar langer bij de kleuters te zitten in groep 5 alweer verdwenen zou zijn.
Ik weet niet of ze gelijk had maar dit was wel echt een meisje waarvan de hele buurt al vroeg zag dat ze het niet op haar intellectuele eigenschappen moest hebben. Inmiddels begrijp ik dat ze op het kader zit met leerweg ondersteuning, ouders vinden dat ook wel helemaal prima. Maar vanwege vriendschappen bij de kleuters had ze haar dus liever in groep 3 gehad ipv extra jaar kleuteren.
En dit voegt iets iets toe?
Kinderen als kleuter al beoordelen en afrekenen op hun vermeende capaciteiten slaat echt nergens op. Er zijn ook echt kinderen die zich als kleuter wat langzamer ontwikkelen en uiteindelijk naar havo of vwo gaan. Of kinderen die al heel jong heel goed praten, die vaak best intelligent worden ingeschat maar uiteindelijk op het vmbo komen. Je kunt er met vier of vijf nog weinig van zeggen.
Rosemary00
30-11-2025 om 09:41
Ik vraag mij echt af of groep 2 nou echt de oplossing is voor dit probleem. Wat als dochters gedrag niet veranderd? Wat als ze niet in dezelfde klas komt als het vriendinnetje? Ik denk dat de juf ook wel ziet dat groep 2 niet ideaal is voor het meisje, maar TO wil dat niet inzien.
Auwereel
30-11-2025 om 10:02
Ik heb twee novemberkinderen.
Kind 1 has voornamelijk oudere vriendjes, maar moest in eerste instantie bijna 3 jaar kleuteren vanwege "te speels". Vond ik gek, ze kon al lezen en rekenen , maar ok, ik ben geen juf. Na een paar weken groep 2 werd ik voor kind 1 bij de juf ontboden, kind liep zo voor op de andere kinderen dat die haar niet volgen konden als ze wat vertelde. Dus geen vriendjes in de klas, en is na de herfstvakantie naar groep 3 gegaan.
Kind 2 kon ook al lezen, maar had jongere vriendjes en veel minder interesse in lezen en rekenen. Die heeft wel bijna 3 jaar gekleuterd.
Uiteindelijk hebben ze allebei de universiteit afgerond.
Ik hoop de TO en de school van haar kind kan uitvinden waar ze het beste thuisvoelt, voor lesstof èn klasgenoten.
Ysenda
30-11-2025 om 10:06
duizel schreef op 30-11-2025 om 05:33:
[..]
Mijn beeld van logopedie is heel anders als die van jou. Mijn kind gaat naar logopedie. Logopedist heeft al vlug geconstateerd dat de vooruitgang snel ging en dit een kortdurend traject gaat worden. Deze logopedist besluit ook na een intake of ze een kind wel of niet gaat behandelen. Ze gaat niet meer kinderen aan het werk waar geen logopedie vraag voor is. Er is genoeg werk voor logopedisten. Die schoorsteen brandt toch wel.
Kind vindt het leuk om te gaan. Half uurtje 1 op 1 aandacht, heel spelenderwijs maar er zit veel in die spelletjes. Natuurlijk ook oefeningen/ opdrachten voor thuis. De logopedist slaat natuurlijk dingen op in het dossier maar mag niks zonder toestemming delen met anderen zoals school, huisarts, tandarts oid. Die beslissing ligt echt bij de ouders!
Logopedie is heel breed. Niet alleen uitspraak maar bijvoorbeeld ook taalgebruik (zinnen maken, woordenschat enz) en ook eten/ drinken/ slikken enz. Zelfs kleine baby's kunnen logopedie krijgen.
Dit, mijn kind was na 2x klaar, constatering: slecht les gehad, spellingsregels nog een keer uitleggen, thuis en op school wat extra oefenen, 1x controleren of het geland was en klaar.
Vermoeden dyslexie kwam uit een brede screening van de psychologe ivm vermoeden iets op het spectrum neurodivergentie.
tsjor
30-11-2025 om 10:27
Dit kan ik me voorstellen, daar wordt gekeken wat er aan de hand is. De logopedist concludeerde alleen maar waar het probleem niet zat. Ook zinnig, als er aanleiding voor is om in die richting te denken.
AnnaPollewop
30-11-2025 om 11:22
Auwereel schreef op 30-11-2025 om 10:02:
Ik heb twee novemberkinderen.
Kind 1 has voornamelijk oudere vriendjes, maar moest in eerste instantie bijna 3 jaar kleuteren vanwege "te speels". Vond ik gek, ze kon al lezen en rekenen , maar ok, ik ben geen juf. Na een paar weken groep 2 werd ik voor kind 1 bij de juf ontboden, kind liep zo voor op de andere kinderen dat die haar niet volgen konden als ze wat vertelde. Dus geen vriendjes in de klas, en is na de herfstvakantie naar groep 3 gegaan.
Kind 2 kon ook al lezen, maar had jongere vriendjes en veel minder interesse in lezen en rekenen. Die heeft wel bijna 3 jaar gekleuterd.
Uiteindelijk hebben ze allebei de universiteit afgerond.
Ik hoop de TO en de school van haar kind kan uitvinden waar ze het beste thuisvoelt, voor lesstof èn klasgenoten.
Ons decemberkind werd door juf "meegenomen" van 2 naar groep 3, wij twijfelden of hij er wel klaar voor was maar zij vond van wel.
Grappig genoeg was ik toen hij in groep 1 zat, wel bang dat hij langer zou moeten kleuteren; maar toen hij dus van 2 naar 3 mee mocht vond ik dat eigenlijk te snel. In een jaar kan veel veranderen aan een kind en aan je visie, blijkt. Uiteindelijk heeft hij het jarenlang zwaar gehad op school omdat hij weliswaar lang en slim was, maar emotioneel minder rijp dan de rest en gauw van streek. Dus hij had altijd moeite mee te komen sociaal gezien. Na een extra jaar groep 8 is dat allemaal weer goed gekomen. En na nog een extra jaar op de middelbare helemaal, nu staat hij best stevig in zijn schoenen.
Maar terugkijkend was een extra jaar groep 2 denk ik beter geweest. Dan had hij al die tijd al wat meer vet op zijn veren gehad.
Heeft To hier iets aan? Nee, dat denk ik niet. Elk kind is anders, en als ouders kun je het verkeerd zien maar de leerkracht kan het ook verkeerd zien. Het is lastig om zeker te weten wat het goede is.
Auwereel
30-11-2025 om 14:02
Het is inderdaad lastig om te zien wie het aan het juiste eind heeft. De juf die vond dat mijn kind 1 "natuurlijk" nog niet toe was aan groep 3 was een heel ervaren juf. De andere juf van groep 2 die zei, wat doet ze hier, ze hoort in groep 3 was òòk een juf met heel veel ervaring.
Decembermamma
30-11-2025 om 14:03
AnnaPollewop schreef op 30-11-2025 om 11:22:
[..]
Ons decemberkind werd door juf "meegenomen" van 2 naar groep 3, wij twijfelden of hij er wel klaar voor was maar zij vond van wel.
Grappig genoeg was ik toen hij in groep 1 zat, wel bang dat hij langer zou moeten kleuteren; maar toen hij dus van 2 naar 3 mee mocht vond ik dat eigenlijk te snel. In een jaar kan veel veranderen aan een kind en aan je visie, blijkt. Uiteindelijk heeft hij het jarenlang zwaar gehad op school omdat hij weliswaar lang en slim was, maar emotioneel minder rijp dan de rest en gauw van streek. Dus hij had altijd moeite mee te komen sociaal gezien. Na een extra jaar groep 8 is dat allemaal weer goed gekomen. En na nog een extra jaar op de middelbare helemaal, nu staat hij best stevig in zijn schoenen.
Maar terugkijkend was een extra jaar groep 2 denk ik beter geweest. Dan had hij al die tijd al wat meer vet op zijn veren gehad.
Heeft To hier iets aan? Nee, dat denk ik niet. Elk kind is anders, en als ouders kun je het verkeerd zien maar de leerkracht kan het ook verkeerd zien. Het is lastig om zeker te weten wat het goede is.
Mijn december kind moest ook gelijk naar groep 3 terwijl zijn vriendengroep in groep 2 achter bleef. Denk dat juf ook niet goed wist wat ze met hem aan moest want hij las al op groep 5 niveau. Maar had nog de fantasie en speelsheid van een jonge kleuter.
Dit heeft hem tot in de bovenbouw last gegeven sociaal gezien. Op de middelbare is het helemaal goed gekomen.
BritgetJones007
30-11-2025 om 20:13
tsjor schreef op 30-11-2025 om 08:07:
'Ik denk niet dat TO bereid is open te kijken wat met kind aan de hand is en wat eventuele oplossingen zijn.'
To heeft een visie op wat er aan de hand is, het vriendinnetje mag naar groep 2 en zij mist het vriendinnetje. TO heeft ook een mogelijke oplossing: kind naar groep 2.
Alleen die visie en die oplossing wordt hier niet onderschreven, dus moet er wat anders aan de hand zijn. Soms is het leven simpeler dan je zou denken. Maar ik zou wel willen weten waarom de school een logopedist voorstelt als behandelaar.
Ben het niet altijd eens met @Tsjor, maar nu wel. Niet ieder kind is hetzelfde, of even flexibel in omgaan met veranderingen, of erg gevoelig, waardoor deze situatie ('scheiding" van vriendinnen in de klas) een grote impact blijkbaar heeft op het kind van TO. Dat is wel oveduidelijk in haar beschrijving. Kind lijkt sindsdien haar 'veilige haven' kwijt te zijn, wat erg veel impact heeft op dit kind. Ik zou mij dus ook zorgen maken om sociaal welbevinden en zorgen dat kind naar groep 2 kan. Waarschijnlijk als die twee weer bij elkaar in de klas zitten, gaat het op emotioneel gebied weer veel beter mrt haar dochter. Wat weer een voorwaarde is om te kunnen ontwikkelen. Win win dus. En als school hier moeilijk over doet, dan zou ik als ouder het vertrouwen kwijt zijn en niet het gevoel hebben dat dit kind 'gezien' wordt.
Daarna kan je kijken hoe je dochter zich ontwikkeld ook op spraak/taal/woordenschat en anders even bij logopediste langs.
Maar ik zou eerst stap 1 willen: naar groep 2