Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Esther Arentsen

Esther Arentsen

16-03-2009 om 19:15

Dochter met veeeeel "kwaaltjes"

Mijn dochter van bijna 8 is iemand die elke dag wel last heeft van het een of het ander. De ene dag zijn het 3 dingen (buikpijn, hoofdpijn, nekpijn), de andere dag alleen maar beenpijn o.i.d. Ik heb van alles geprobeerd, van veel lieve en zachte aandacht en woordjes, tot maar één keer het laten vertellen en de volgende 6 herhalingen afkappen... Mm, klinkt niet erg lief, maar ze blijft zo hangen in haar pijntjes! Ik weet dat het 99% klachtjes zijn die niet zo ernstig zijn, want dat zie je echt wel op een gegeven moment. Ik weet dat de eerste reactie van jullie kan zijn: ze heeft aandacht tekort. Maar één ding heeft ze niet tekort en dat is aandacht! Ik denk wel eens: ik heb er vroeger (toen ze 4 en 5 was enzo) misschien wel veel te veel aandacht aan gegeven, aan die pijntjes. In ieder geval, ik zit er nu zo hoog mee! Ik weet echt niet meer hoe er op te reageren, en ik merk dat ik alleen maar geirriteerder raak enzo. En het al heel snel afkap. Het lijkt wel of het de laatste dagen zelfs nog "erger" wordt bij haar! Dus: HELP! Wie heeft een gouden tip???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

16-03-2009 om 19:27

Even meedenken

Als mijn kinderen iets hebben waarvan ik denk dat het grotendeels 'aanstelleritus' is, dan overdrijf ik de behandeling meestal. Dus ik zeg bij beenpijn dat ze op de bank moeten gaan liggen en dan doe ik er een kussentje onder en krijgen ze wat drinken van me en dan vertel ik dat ze het beste rust kunnen houden dan is het het snelste weer over. (vaak na 5 minuten dus) en als het echt wat is, dan heb ik ook meteen goed gereageerd want dan is de zieke inmiddels lekker vertroeteld en blijft zitten waar hij zit. Verder ga ik trouwens niet door met aandacht geven, ik ga gewoon door met waar ik mee bezig was en geef ze een donald duck ofzo... ik weet niet of zoiets helpt, of heb je dit al geprobeerd?

maxime

Guinevere

Guinevere

16-03-2009 om 21:59

Ziekenwagen bellen

Hm, niet echt ervaring met zoveel kwalen met mijn 6 jarige. Als hij echt klaagt over iets kun je ervan op aan dat het serieus is. Maar bij stootpartijen en kleine wondjes (waarbij een speldeknopje bloed vloeit) klaagt hij wel eens wat: Oh, het is zo vreselijk, ik kan beslist mijn schoenen niet aan. Dan informeer ik wel of ik een arts moet waarschuwen, of een ziekenauto moet bellen. Meestal valt het dan opeens réuze mee met zijn verwondingen.
Kan het zijn dat je dochter een beetje verslaafd is geraakt aan de aandacht die ze hiermee krijgt? Je kunt haar ook steeds een kwart paracetamol geven (smerig) en haar in haar bed stoppen zodra ze klaagt. Kijken hoe lang ze dát leuk vindt. En kinderen die ziek zijn krijgen ook geen snoep, limonade, eten en kunnen geen leuke dingen doen natuurlijk.

Slechte mama :-)

Slechte mama :-)

16-03-2009 om 23:05

Hier ging het "fout"

Hier in huis een Miepje dat ook altijd zogenaamd van alles mankeert. Zeker 's ochtends als ze net wakker is. Het eerste wat ik standaard hoor als ik goedemorgen zeg is: Ik heb buik/hoofd/keel/rug/... pijn. En als ze goed wakker is is ze aan het huppelen en dansen en blijkt er niets aan de hand te zijn. Ik heb al een aantal keren uitgelegd dat ze daar mee op moet houden omdat ik haar waarschijnlijk niet zal geloven als er een keer echt iets aan de hand is. En dat is nu dus gebeurd. Het arme schaapje had 's ochtends keelpijn. Natuurlijk nam ik het niet serieus. Maar toen ik haar (na een lange dag) van de BSO haalde was ze haar stem volledig kwijt en de vier dagen erop heeft ze met griep en koorts in bed gelegen. Ik hoop dat ze ervan geleerd heeft...

Hier is het nu over

Mijn dochter heeft ook zo'n periode gehad toen ze rond de 6 jaar was. Het is nu gelukkig (7,5 jaar) over want ook ik werd er steeds geïrriteerder door. Iedere dag hetzelfde geneuzel om niks. Op een gegeven moment deed ik standaard het geluid van een ziekenauto na en zei tegen haar dat ze maar snel in bed of op de bank moest gaan liggen totdat de ambulance er zou zijn. Haar ook meerdere keren gewaarschuwd dat ik haar niet meer kon geloven en dat ze waarschijnlijk een keer ziek op school zou belanden als ze zo door ging. En sporten, na schooltijd ergens spelen of zo dat is natuurlijk véél te belastend als je zo zwak bent, op een gegeven moment viel het kwartje denk ik want ze is er vrij plotseling mee opgehouden. Maar lastig en irritant is het wel, succes ermee.

Pff, hier ook

alleen is ze 5. Als ik haar uit school haal, heeft ze weer allerlei pleisters ed. weten los te krijgen van de juf... . Vanmorgen had ze 'een heel heet hoofd' (niet dus).

Wat ik eraan doe hangt helaas ook wel van mijn tijd en humeur af. Bv. Zeggen dat als ze ziek is, ze extra vroeg naar bed moet, of in de zetel moet gaan liggen en er niet uitkomen.

Of, ik zeg gewoon dat ze zeurt en dat ik er niks over wil weten/horen.

Of: heel erg overdrijven: nou, wat kan ik eraan doen? We kunnen je been er toch moeilijk afdoen hé? Dus, we laten alles maar zo en het zal wel genezen. Morgen wat extra vitaminen van een appel en het zal nog sneller genezen.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

17-03-2009 om 10:21

En hier ook

whahaha hier ook hoor. Interesant he zo´n bandage om je enkel. Zodra er iemand op school op krukken loopt begint ze ook. Begon ze ook want een vriendinnetje loopt er nu ook op maar ik denk dat dat over is. ik was toen op advies van de juffrouw toch maar naar de dokter gegaan. Omdat ze zon pijn had. De dokter had haar ook al snel in de gaten. geen bandage. In zout water. En gewoon lopen anders wordt je enkel zwak. Ze liep springend en huppelend het ziekenhuis uit. Grrrrrrr. Maar voor mij een goed gevoel. ik had haar door, de dokter ook maar haar juf niet hihi

En blauwe plekken blijven soms zeer doen maar wij grote mensen hebben al de ervaring hoe het herstel verloopt. Die kleintjes niet dus dat blijft klagen. ik zeg altijd, pijn gaat ook wel weer weg. Ik word er ook moe van hoor. Dat geklaag hahaha.

kaatje1972

kaatje1972

17-03-2009 om 17:41

Hier ook

Mijn dochter heeft daar ook een houtje van maar tegenwoordig reageer ik gewoon vreselijk overdreven en dat helpt echt, bij ons dan
Als ze bijvoorbeeld moord en brand schreeuwt dat ze bloedt (terwijl ze gewoon aan een korstje ofzo heeft zitten pulken) kom ik 'in paniek' aanrennen en doe helemaal hysterisch. 'Wat is er schat? Wat is er ? Bloedt je dood ? Ooooooh wat erg. Ik ga pappa bellen en dan gaan we naar het ziekenhuis.' Meestal moet ze dan vreselijk lachen en bekent ze dat ze misschien een tikkeltje overdreven heeft want dan heeft ze ineens 'alleen maar een beetje bloed'
succes met je dochter !
Kaatje1972

Mari

Mari

17-03-2009 om 18:34

Andere oorzaak

Zou het kunnen zijn dat je dochter niet lekker in haar vel zit, dat er misschien op school iets mis is, oid.? Ik herken dit wel bij mijn zoon. Vooral in de ochtend want hij wil niet naar school. Verder ook om iets onaangenaams (in zijn ogen) te ontwijken. Bv. hij is net bij scouting van de Bevers naar de Welpen gegaan, een hele overgang voor hem en hij kon zich maar moeilijk aanpassen. Nu merkte ik dat hij op de zaterdag steeds vaker ging klagen over buik of oorpijn. Klachten die hij soms ook wel echt heeft, dus ik ben er een paar keer ingestrapt. Het is ook weleens om wat aandacht te krijgen. Ik reageer er minimaal op, niet helemaal negeren om ook niet er echt op in gaan. Ik benoem alleen dat het vervelend voor hem is dat hij pijn heeft en wil hij even zitten/liggen/ eerder naar bed enz. Ik merk dat deze aanpak wel werkt, bij blijft er steeds minder lang in hangen. Scouting is opgelost door met de leiding te gaan praten.
Vaak is pijn bij jongere kinderen een manier om hun ongenoegen te uiten. Echt praten over emoties gaat nog moeizaam, dan is het makkelijker om via pijn te zeggen dat er iets dwars zit.

gr. Mari

Esther Arentsen

Esther Arentsen

17-03-2009 om 20:50

Dank jullie wel!

Hoi allemaal,
Dank jullie voor de welgemeende reacties. Het is eigenlijk een opluchting dat meerdere moeders er mee te kampen hebben (gehad)! Pfff, is mijn dochter niet de enige drama-queen wat dit betreft ! Ik zal nu zeker gaan kiezen voor de mug-wordt-mega-olifant versie, haha! Mét ambulance, zalf, pleisters en VOORAL geen snoepjes en spelpartijtjes! Ik heb ook zelf vaak gedacht dat er misschien op school iets niet lekker loopt, maar dat heb ik inmiddels kunnen uitsluiten. Gelukkig maar! Desalniettemin blijven kinderen zich toch regelmatig uiten in pijntjes die eigenlijk emoties zijn. Nogmaals, dank jullie wel! Ik zie het weer wat zonniger tegemoet!
Esther

Fonneke

Fonneke

17-03-2009 om 23:01

Oh, wat herkenbaar

We hebben hier net zo´n dochter van 8 jaar. Hoofdpijn, buikpijn, beenpijn, elke dag heeft ze wel een paar kwaaltjes. Ze heeft nu blauwe plekken op een knie, waardoor ze bijna niet meer kan lopen. Ik reageer er niet al te veel op, maar dat helpt niet. De kwaaltjes blijven. Misschien moet ik het ook eens met overdrijving proberen. Ik denk niet dat het echt helpt, maar wie weet.
Ik heb dus geen tips voor je. Ik vind het wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben die hier mee te maken heeft.

Wat hier werkt

ook hier een dochter met altijd klachten en kwaaltjes.
begonnen rond haar zesde jaar.
wat hier werkte ;bij pijntjes en kwaaltjes ; geen snoepjes,geen tv kijken,,niet buitenspelen,gewoon lekker je bed in.
nou ,ze had gauw door dat dat helemaal niet leuk was,en het werd al snel minder.
als ze s,morgens ziek thuis bleef van school ,wilde ze vaak smiddag na schooltijd naar vriendinnen,dat hebben we nooit toegestaan,ziek is ziek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.