Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Balletmama76

Balletmama76

26-04-2010 om 09:07

Dochter opeens grote behoefde aan vrijheid en zelfstandigheid

Dochtertje is bijna 10 en deze lente heeft zij een hele grote behoefde aan vrijheid en zelfstandigheid. Met vriendin het dorp ingaan en een ijsje halen, wil boodschappen doen voor mij bij de AH en het liefste zal ze alleen naar school willen lopen of fietsen en terug ook.
Zij is vrij zelfstandig, kwa verkeer gaat het ook al prima - maar toch, ik heb het hier soms zooooo moelijk mee! Te beseffen dat zij een heleboel dingen al alleen kan. Soms moet ik me echt over mezelfst heenzetten om haar de vrijheid te geven die zij duidelijk nodig heeft. Dit weekeind heb ik haar voor het eerst met haar vriendin het dorp laten ingaan om een ijsje te halen, natuurlijk alle mogelijke horrorscenarios in mijn hoofd, maar zij kwam vrolijk terug en helemaal vol van haar eerste uitstapje met vriendin...

Naar school brengen is niks meer van mee de klas in, maar aan het hoekje afzetten (daar sta ik op, haar tenminste tot het hoekje te brengen).

Direct naar school heeft zij dansles en de muziekschool is maar enkele stappen verwijdert van haar school, bij het hoekje. Normaal haalt man haar af en brengt haar van school naar muziekschool, maar vandaag zei zij tegen hem: "Je hoeft me niet af te halen, ik ga wel alleen van school naar muziekschool, met mijn vriendinnen."

Is dat normaal op deze leeftijd? Ik sta d'r wel op, dat ze niet helemaal alleen gaat, maar altijd met een vriendinnetje. Maar nog steeds, dit is moelijk!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

26-04-2010 om 09:44

Lijkt me normaal

Sterker nog: lijkt me zelfs gezond.

Ik zou haar ook niet per se met een vriendinnetje altijd laten gaan. Als je 10 bent kun je toch wel oversteken en een ijsje kopen of naar je muziekles gaan. Ik zou wel even melden op school en muziekles dat ze vanaf nu soms zelf komt, en of ze meteen willen bellen als ze er niet is.

Voor de rest snap ik heel goed hoe moeilijk het is. Mijn oudste is bijna 7 en speelt nu regelmatig buiten met een vriendje dat in de straat woont. Ik vind dat ook heftig, hoop altijd maar dat ze zich aan de afspraken houden en zo, maar je kunt je kinderen ook niet eeuwig klein houden.

Liora

Astrid

Astrid

26-04-2010 om 09:55

Loslaten en zelfstandiger maken hoort er bij.

Mijn dochter is 9 (wordt pas in december 10) en zij doet dit soort dingen ook. Zij zit in gr. 6 en ik laat haar de komende 2 jaar steeds meer zelf doen. Over ruim 2 jaar zit ze in de brugklas en dan moet ze wel.
In haar klas kom ik zelden. Ik breng alleen haar zusje uit gr. 3 weg. Op de dagen dat ik werk lopen ze samen naar school en doe ik geen van beide. Ca. 5-7 min. lopen met oversteken. 1x Per week lopen ze ook samen weer naar huis. Als ik ze wel op haal fiets/ loop ik met de jongste naar huis en dochter van 9 blijft dan vaak nog even op het schoolplein kletsen en komt dan later alleen.

Als die dansles en muziekschool zo vlak bij school zijn, dan zou ik haar lekker zelf laten gaan. En met een ijsje halen in het dorp zie ik ook geen probleem. Dochter hier (stad) doet regelmatig in haar eentje boodschappen bij de supermarkt een stuk verder op (1 drukke kruising over).

Laatst was dochter met een vriendinnetje naar de kinderboerderij op de fiets geweest zonder toezicht van ouders. Ik had dat goed gevonden (man niet), maar dat vind ik dan eigenlijk net op het randje. Was toch wat verder weg. Was goed gegaan en ze hadden een ijsje gekocht.

Aaf

Aaf

26-04-2010 om 10:04

Laat

Ik vind het zelfs aan de late kant.Mee de klas in doe ik al niet meer vanaf groep 3. Om de hoek naar muziekles had ik haar ook al lang zelf laten doen. Onze zoon en nu onze dochter van 8 jaar deed/doet dit allemaal al zelfstandig. Vind ik heel gezond en goed voor het zelfvertrouwen.
Dus met 10 jaar vind ik dit niet meer dan normaal.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-04-2010 om 10:15

Om je te realiseren...

Over het algemeen doen kinderen dit soort dingen pas als de ouders eraan toe zijn. Meestal is dat minstens een jaar nadat ze het zouden kunnen...het is dus écht de tijd nu

Balletmama76

Balletmama76

26-04-2010 om 10:37

Haha, yta!

Je brengt het precies op de punt. Ik vond het kwa hoofd al langer ok, maar manlief heeft nog veeeeeel meer last dan ik van het over-protective-syndroom. Dus in het kader van "kwa opvoeding op een lijn" heb ik hiermee rekening gehouden...

Naar school lopen is ca 15 minuten, ook een drukke kruising oversteken, maar zij is vrij "street-wise" en goed in verkeer, best bijdehand, du kwa hoofd weet ik ook dondersgoed dat zij het zonder problemen zou redden om alleen naar school te lopen en met haar vriendin het dorp in. Het is alleen maar het gevoel, he? Maar ik moet hier gewoon ingroeien denk ik.

Ga overigens idd zowel school als ook muziekschool bellen zoals iemand boven voorstelde.

Ga ook manlief dit draadje laten lezen...

Moeilijk

het hangt ook erg van het kind af. Ik zelf moest van alles heel snel doen, misschien ook wel omdat ik dat aankon. Zo reed ik op mijn 8e zelfstandig op de fiets naar muziekles en op mijn 10e ging ik in mijn eentje met de bus naar de stad ook voor muziekles.

Ik zie mijn eigen dochter van 7 dit allemaal nog lang niet doen. Ze mag sindskort oversteken hier in de straat, ik sta doodsangsten uit maar ze lijkt het nu echt goed te kunnen inschatten. Een boodschapje doen bij de bakker in de straat goed, maar een kwartier thuis alleen zijn absoluut niet.

Als jouw dochter het aan kan moet je haar laten gaan, nodeloos klein houden is ook niet goed. maar ja het is wel moeilijk om het goed in te schatten vind ik.

Vorige week waren we in Ikea, ging ze zelf een ijsje halen en ze werd dus straal genegeerd door miep achter de kassa en al die volwassenen in de rij gingen voor (!), ik was zo KWAAD, stelletje idioten ze zien toch een kind daar staan met een muntje in d'r hand. Ik kan daar zo pissig van worden, arm kind, huilend zonder ijsje kwam ze dus weer naar mij toe. Grrrrrr.

Moek

Moek

26-04-2010 om 14:10

Vrijheid

Klagen bij Ikea, lijkt me...wat een rotstreek.

Hier moest manlief zelf alleen naar de kleuterschool, inclusief een (toen nog niet zo drukke) straat oversteken. Maar ja, dochter van 10 loslaten...dat is heel andere koek. We hebben er wel wat reden toe omdat ze nogal dromerig en niet erg streetwise was tot voor kort. Ik ga het nu toch maar eens doen, want ze is de laatste tijd erg vervelend en volgens mij komt dat doordat wij haar zo kort houden. Ze straalt als ze iets zelfstandig volbracht heeft.

Maylise

Maylise

26-04-2010 om 14:51

Verschilt zo per kind en omgeving

Mijn zoon is nu 10 en zeer weinig zelfstandig maar langzamerhand vind ik het wel tijd dat hij iets zelfstandiger gaat worden. Hij loopt elke dag zelf naar school maar dat is echt letterlijk 5 minuten lopen en er hoeft geen drukke weg over te worden gestoken. Hij loopt ook zelfstandig terug naar huis. Hij gaat 2x per week naar de BSO en daar halen we hem wel op. Op zich zou hij ook wel vanaf de BSO alleen naar huis kunnen maar dat is 10 minuten fietsen en een druk kruispunt oversteken. Eigenlijk vind ik dat we hier nu mee moeten gaan oefenen.
Verder doet hij wel eens zelfstandig een boodschap (5 minuten fietsen, geen drukke wegen) en gaat hij alleen naar het voetbalveld (10 minuten lopen, geen drukke wegen)
Mijn idee is om hem de komende maanden ook eens alleen vanaf de BSO terug te laten gaan naar huis of misschien een keer zelfstandig naar het winkelcentrum; ik vind het wel eng trouwens want hij is niet een heel zelfstandig kind en hij is vrij onbezonnen. Misschien moet ik het maar uitstellen. na de zomer gaan we verhuizen en dan zitten we toch weer in een andere omgeving. Aan de andere kant is het ook wel zaak om hem iets meer zelfstandig te krijgen.
Hij blijft trouwens ook wel eens af en toe een uurtje alleen thuis maar zeker niet langer en met hele duidelijke instructies.
Ik denk dat het echt heel erg verschilt per kind wat een kind aankan; jouw dochter klinkt me vrij zelfstandig en verstandig toe dus ik denk dat je haar best wat meer vrijheid kan geven. jullie wonen in een dorp? In een rustige woonomgeving is het sowieso denk ik wat makkelijker om ze los te laten en misschien ook meer noodzakelijk omdat ze vaak als ze eenmaal naar de middelbare school gaan behoorlijke stukken moeten fietsen.

Maylise

liora

liora

26-04-2010 om 16:19

Vrijheid

Hoi,

Ja wat een kind aankan verschilt natuurlijk per kind. En het lastige is dat we allemaal weten dat als je een kind teveel zelfstandig laat doen, meer dan goed voor hem is, dat schadelijk kan zijn. En omgekeerd, als je een kind teveel beschermt, kan het ook schadelijk zijn. Dus het is heel moeilijk precies het juiste moment te vinden.

En trouwens Maylise, waar woon jij dat je zo weinig drukke wegen in de buurt hebt,

Liora

Maylise

Maylise

26-04-2010 om 16:26

Liora

In een hele rustige buitenwijk van een middelgrote stad. Er loopt maar een drukke weg dwars doorheen. Zolang je aan de ene kant van die weg blijft heb je verder alleen maar rustige straten waar eigenlijk alleen bestemmingsverkeer komt want je kan van daaruit nergens anders heen en er is ook nog eens niks te beleven. De andere kant van de wijk is drukker want daar is het winkelcentrum.
De voetbalclub, de tennisclub en supermarkt aan onze kant van de wijk kan je vanuit onze straat binnendoor bereiken per fiets of te voet maar per auto kan het alleen als je helemaal de wijk uitgaat en dan via een omweg de supermarkt en voetbal club van de andere kant benaderd. Heel ideaal dus voor jonge kinderen.
Helaas gaan we deze zomer weg uit deze omgeving vanwege een andere baan.

Maylise

Vic

Vic

26-04-2010 om 20:03

Heel zelfstandig

Mijn dochter (bijna 11) heeft altijd al een drang naar zelfstandigheid gehad. Toen ze 8 was belde ze al vriendinnetjes om samen naar de bibliotheek te gaan (drukke weg oversteken, dus daar heb ik een stokje voor gestoken). Toen ze 9 was verhuisden we naar een dorp waar alle kinderen van die leeftijd zelfstandig overal heen fietsen. Dat was even wennen, voor mij, maar nu mag ze van mij het hele dorp door als ik weet waar ze heen is. Een heel verschil met jongste (5), die ik nog niet eens met een gerust hart in de straat laat spelen. Dat zal nog wel even duren ook, vrees ik.

Wat helpt

Hier waren ze ook al jonger toen ze zelfstandig naar school gingen, maar ik denk dat er ook veel afhangt van de verkeerssituatie en de route en het kind zelf.
Wat ter geruststelling helpt. Licht de muziekles/dansles en school in dat ze zelfstandig komt.En met name de muziekles en dansles. Als ze op school niet komt opdagen weet je ook eigenlijk wel dat ze meteen bellen....Maar bij muziekles of dansles? En zeg erbij dat dat pas sinds kort is en of ze meteen willen bellen als ze te laat is zonder dat jullie hebben afgebeld (omdat ze b.v. verhinderd is). Dan weet je dat dat bekend is en dat helpt ter geruststelling en je eigen horrorscenarios in je hoofd. Tenminste dat had ik wel....als de aanvangstijd van de les (hier gym) voorbij was en er werd niet gebeld voelde ik altijd een opluchting...zo van pfff...ze is schijnbaar levend en wel gearriveerd anders had de juf wel gebeld. En dan kan je je weer druk gaan maken als de terugweg begint. Maar vrees niet...er komt een dag en dan vergeet je zelfs thuis te blijven zitten bij die telefoon omdat de juf kan bellen. Echt waar! Het wordt pas écht eng als ze opeens bedenken dat ze wel een ijsje kunnen halen op de terugweg omdat ze nog een bonnetje hebben van een of andere speeltuinmiddag voor een gratis ijsje ofzo. (hier gebeurd) en dat dan opeens spontaan besluiten op de terugweg van gym....Brrr... Man was al in de auto om mevrouw te gaan zoeken, kwam ze er doodleuk aanfietsen zo'n 30 minuten te laat. En het ergste is...je kan niet eens écht boos worden want je bent zó blij dat ze er alsnog is zonder kleerscheuren! Dat die boosheid niet écht aankomt...
groeten albana

Balletmama76

Balletmama76

28-04-2010 om 10:08

Naar de meivakantie...

komt dochterlief structureel zelfst uit school lopend thuis.

Nu breng ik haar sochtens alleen nog maar tot de drukke weg waar ze moet oversteken en zij mag dan alleen verder. Zij is er erg blij mee, is gisteren het dorp ingegaan en heeft zich bij de AH het Meiden-blaadje en bij de HEMA een oogschaduw-pen gekocht en was hier erg trots op...

Manlief heeft er nu ook aan toe gegeven, met een diepe zucht, dat wel...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.