Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Cynthia

Cynthia

11-03-2010 om 16:19

Dochter te druk

Onze dochter, vijf jaar, is een pittige tante. Probleem is dat ze nogal eens ervoor lijkt te kiezen om dingen niet te doen, die ze wel kan. Zo heeft ze een tijdje fysio gehad, omdat ze volgens de juf motorisch achterliep. Uit de test van de fysio bleek inderdaad een achterstand van 1 tot 2 jaar. Vervelend is alleen dat ze alles wel kan, maar niet doet. Voor haar vierde kon ze al los fietsen en was ze druk in de weer met van die kleine strijkkraaltjes. Tijdens de therapie bleek ook dat ze het razendsnel oppakte. Ze kan het wel, maar doet het niet. De fysio is wel opgevallen dat ze erg druk en impulsief is en raadde ons aan naar de huisarts te gaan. Wij zien vooral een meisje wat het heerlijk vindt om een beetje met haar omgeving te spelen (lees manipuleren), maar wat ook erg onzeker is. En die onzekerheid vertaalt zich nogal eens in druk gedoe. De fysio denkt aan ADHD of ADD, terwijl ze zich thuis prima kan concentreren en vermaken. Op school herkennen ze het impulsieve en drukke gedoe wel weer.
Ik ben een beetje bang dat als we met haar naar de huisarts gaan, dat er snel een stempeltje wordt geplakt wat er volgens mij niet hoort. Ik denk dat (een deel van) haar onrust eerder komt uit onvoldoende aansluiting op school, verveling en onzekerheid. Wat is wijsheid?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Femke

Femke

11-03-2010 om 20:01

Geen idee wat wijsheid is maar....

Ik herken veel van mijn eigen dochter in je verhaal. Ze is ook 5 en een half en erg impulsief. Op school hebben ze schijnbaar nogal moeite om haar te laten luisteren. Ze doet liever haar eigen ding Ook daar wordt wel eens met krachttermen gegooid zoals ADD of PDD NOS maar daar kan ik me vooralsnog helemaal niet in vinden in die zin dat ik het nogal overtrokken vind en ook vrees voor de bekende stempel. Mijn dochter heeft juist wel moeite met concentreren maar dat manipuleren herken ik wel. Wij hebben iig besloten haar een extra jaar te laten kleuteren zodat we het nog een tijdje aan kunnen kijken. Ze is van September dus qua leeftijd kan dat nog.
Wijze raad heb ik dus niet in deze maar ik lees wel mee!

Groetjes Femke

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2010 om 22:49

Cynthia

Je krijgt niet zomaar een etiketje hoor! En huisartsen plakken dit soort stickertjes niet, daar zijn specialisten voor. En daar zijn meestal heel wat gesprekken en vragenlijsten voor nodig.
Ik denk dat je eerst voor jezelf helder moet krijgen of je op dit moment iets wilt met de signalen. Die keuze ligt bij jullie als ouders. Wil je hulp, een onderzoek oid, of heb je het gevoel dat het probleem niet bij je dochter ligt maar bijvoorbeeld bij de leerkracht?
Besluit je dat je inderdaad hier 'iets' mee wilt, dan is de volgende stap dat je bedenkt WAT je dan wilt. Waarschijnlijk ben je nog helemaal niet bewust van de mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld naar de huisarts gaan en het met hem of haar bespreken. Een huisarts kan je vaak goed adviseren over het traject dat je zou kunnen ingaan. Aan jullie is vervolgens de keuze wat je gaat doen. Heb je geen haast, dan kan ik je aanraden om de komende tijd vooral veel te gaan lezen. Hier op het forum bijvoorbeeld zijn veel ouders met kinderen waar 'iets' mee is en inmiddels veel ervaring hebben met onderzoeken, testen, hulpverlening etc. Zelf heb ik er veel aan door hier veel te lezen en te schrijven; het helpt je je gedachten te ordenen en je leert er gewoon veel van.
Het 'standaardtraject' is dat je van de huisarts een verwijzing krijgt voor een onderzoek. Je meldt je dan aan bij een grote instelling, wacht een half jaar op je beurt, er volgen gesprekken, leerkracht en ouders vullen lange vragenlijsten in, soms zijn er observaties etc. En daar komt dan een uitslag uit. En met die uitslag in de hand kun je kijken naar een volgende stap: begeleiding van het kind, een training, opvoedondersteuning of eventueel medicatie.
Maar je hoeft het niet op deze manier aan te pakken. Je kunt ook met een specifieke hulpvraag naar een kinderpsycholoog of -therapeut gaan. Daar heb je helemaal geen diagnose voor nodig.

Cynthia

Cynthia

12-03-2010 om 10:39

Stickers

Officiele stickers krijg je inderdaad niet zomaar, maar het beeld wat mensen hebben is zo neergezet! Kinderen moeten al zo vroeg passen in een bepaald hokje, waar ze nog zoveel te ontwikkelen hebben...

Voor onze dochter geldt juist niet dat ze nog een jaar gaat kleuteren. Ze gaat sowieso door naar groep 3. Dat moet ook wel, op veel vlakken is ze groep drie al voorbij. Nog een jaar kleuteren gaat haar absoluut niet helpen. Ze heeft heel sterk het gevoel dat ze overal de eerste en de beste in moet zijn. Het lijkt wel, als iets niet dreigt te lukken, of ze dan maar wild gaat lopen doen. Liever expres fout dan per ongeluk, zoiets misschien. Die onrust heeft ze thuis niet (of in ieder geval veel minder), maar in andere situaties weer wel. Ik zou haar graag wat rust aanpraten; dan zou ze het een stuk makkelijker hebben!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2010 om 13:09

Cynthia

"Officiele stickers krijg je inderdaad niet zomaar, maar het beeld wat mensen hebben is zo neergezet! Kinderen moeten al zo vroeg passen in een bepaald hokje, waar ze nog zoveel te ontwikkelen hebben..."
Dat klopt vaak wel, maar probeer daar boven te staan. En weet je, vaak is het onwetendheid. Daar heb je nu eenmaal mee te maken, dat kan vervelend zijn, maar je doet er niets aan. Zorg dat jij de wijste bent. Lees veel, probeer helder te krijgen wat je dochter nodig heeft, maak het concreet.
Maar je heeft daarnaast signalen van anderen niet te negeren. Zij zien soms dingen die je als ouder helemaal niet ziet, of in niet opvallen. En nee, daar horen ze dan niet direct een labeltje aan te hangen (daar gaan alleen deskundigen) over, maar je kunt er wellicht wel iets van leren. Vraag door wat hen dan zo opvalt aan je dochter, op welke momenten dat is etc. Dat heeft niets met 'in een hokje plaatsen' te maken, dat is het proberen te doorgronden van je dochter. En dat helpt je dan ook weer om je dochter te helpen.

Het lijkt wel

alsof je mijn dochter omschrijft. Ook hier een bijna 6 jarige (wordt in mei 6) die veel meer kan dan ze laat zien. Soms laat ze het even zien, scoort dan ook goed op de cito maar als ze het in de klas moet doet ze het niet.
Een werkblad die ze zo kan invullen weigert ze. Ik heb wel gemerkt dat dochter perfectionistisch is aangelegd en daarnaast een stevig persoon is met een duidelijke eigen wil en een flink portie koppigheid. Een erg lastige combi. Dochter wil een werkblad maken als zij denkt het goed te kunnen doen, twijfelt ze dan doet ze het niet, kan ze ook niets fout doen.

Het gaat er nu ook om hangen of ze wel of niet volgend schooljaar naar groep 3 gaat, zal nog een lastige keus worden. Waarschijnlijk komt er nog een gesprek met haar juffen, wij als ouders, leerkracht groep 3. Lastige keus.

Wat als ze in groep 3 achter gaat lopen omdat ze weigert of er teveel tijd gaat zitten om dochter aan het werk "te krijgen"? Maar aan de andere kant, wat moet en kan dochter nog in groep 2? iS dat volgend schooljaar nog uitdagend genoeg?

Gr Pham

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.