Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter van 10 wil benen scheren

hoi allemaal,

Mijn dochter klaagt al even over haar beenharen, ze zijn donker en best veel maar ja ik zeg altijd t is normaal en als je wat ouder bent kun je t scheren... maar vandaag was ze helemaal in tranen erover, ze wil hierdoor liever niet zwemmen en sporten op school... blijkbaar hadden ook wat klasgenootjes er opmerkingen over gemaakt. Ik vind haar erg jong om haar benen te scheren! Maar wat vinden jullie? En is dit herkenbaar of doet iemands dochter van 10 dit al? Alvast bedankt! 


Mijn kinderen hadden dit ook (veel en zwart haar). Ik vond eerst ook, wilde afdwingen dat ze zefbewust ermee waren. Maar ene kind heeft niks. Anderen heel veel. Haar of borsten. Ook een BH kwam al aan de orde.  Dochters werden mooi gepest met beharing. Ik leerde: gewoon doen. Of met crèmes ontharen. Of om te gaan scheren. Je wil toch niet dat je kind zich niet prettig voelt in het zwembad. Bij mij pakte dat goed uit. Wel gesprekken over iedereen is anders. En trots mogen zijn op wie je bent en hoe je er uit ziet. 

Zo voelt je dochter zich zelfverzekerder en dat is fijn. 

Het is wat jong maar als ze er zo'n last van heeft zou ik het wel toestaan.

mijn dochter had veel wit donshaar op haar armen. Ze werd er ook om gepest.  Naast de gebruikelijke gesprekjes heb ik haar wat opties geboden als ze dat zelf zou willen. Denk dat ze het 2x heeft geschoren, 1x met vete creme, daarna niet meer . 

Zonder twijfel laten scheren of iets dergelijks! Ikzelf had op die leeftijd behoorlijk behaarde armen. Ik vond het vreselijk en schaamde me erg hiervoor. Altijd proberen om armen te bedekken en maar hopen dat niemand het zag. Het heeft echt impact gehad.

Dan kun je zeggen het is normaal en je hoeft je er niet voor te schamen, wat waar is, maar ik ken weinig volwassen vrouwen die met blote behaarde benen in hun mooiste rok over straat gaan. Mijn dochter scheert zich vanaf dat de donkere haren op haar benen haar storen ook. Heb dat niet tegengehouden. 

Zij heeft er last van en ze weet dat er iets aan gedaan kan worden. Gewoon doen. Mijn dochter droeg met 30 graden een lange broek. Ook zielig. Ze was negen toen ze een ladyshave kreeg want gewoon scheren vond ze eng. We hebben samen een mooie uitgezocht.

Titiv

Titiv

23-05-2023 om 21:33 Topicstarter

ok ben blij te horen dat dit gewoon kan en voorkomt want wil idd zeker niet dat ze zich hierdoor verdrietig voeld dus morgen gaan we haar benen scheren!
Dankjulliewel!

Je kunt natuurlijk allerlei opvattingen hebben over maatschappelijke normen en daar tegenaan schoppen, maar de meeste mensen willen toch niet dat hun kind die normen in hun eentje moet veranderen. Zeker niet tegen wil en dank, met allerlei onzekerheid, pesterijen en verdriet tot gevolg. 

Ik heb zelf ook behoorlijk veel, lang en donker haar op mijn lichaam en wat betreft mijn benen doe ik, als ik ze niet scheer, niet onder voor de gemiddelde kerel. Scheren deed ik geloof ik vanaf de middelbare school of zo, oksels wel wat eerder, groep 8 of zo.
Was mijn moeder ook niet blij mee, maar ik heb dat gewoon gedaan toen ik een keer even alleen thuis was. 

Titiv schreef op 23-05-2023 om 21:33:

ok ben blij te horen dat dit gewoon kan en voorkomt want wil idd zeker niet dat ze zich hierdoor verdrietig voeld dus morgen gaan we haar benen scheren!
Dankjulliewel!

Haha, ja ik vond het ook erg wennen. Dochter heeft, net als ik, van die hele lichte bijna onzichtbare haartjes op die poppenbeentjes van haar... ❤️ Maar het moest en zou eraf toen ze een jaar of 10 was. Nu is ze boven de 20 en het moet nog steeds. Niets aan te doen, ze vinden het vreselijk tegenwoordig. Zelf scheer ik alleen mijn oksels en heel akward met een ladyshave 🙄. Zelfs geen bikinilijn, je ziet er toch niks van. Zelf liep ik als 20 jarige bh-loos en ongewaxt in een tuinbroek. Maar ook die tijden zijn echt voorbij.

Een Ladyshave kopen, daarmee heeft ze waarschijnlijk de minste kans op blessures (scheermes) of uitslag (Veet crème).

Als ze stoer is misschien epileren, maar dat kan in het begin erg pijnlijk zijn. Gewoon met de Braun Silk Épil 1.

braun-silk-epil-1-1170-571.jpg

Poezenmeisje schreef op 23-05-2023 om 22:59:

Een Ladyshave kopen, daarmee heeft ze waarschijnlijk de minste kans op blessures (scheermes) of uitslag (Veet crème).

Als ze stoer is misschien epileren, maar dat kan in het begin erg pijnlijk zijn. Gewoon met de Braun Silk Épil 1.

braun-silk-epil-1-1170-571.jpg

Ik zeg: doen!

ik heb dit vroeger gedaan en zou willen dat ik het niet gedaan had. Haar op je been is normaal op die leeftijd. Ik schoor het vanaf mijn 11e en nu heb ik echt stug dik haar op mijn benen. Ik ben er van overtuigd dat dat niet zo was geweest als ik niet toen al geschoren had. 

Marie24 schreef op 24-05-2023 om 01:00:

ik heb dit vroeger gedaan en zou willen dat ik het niet gedaan had. Haar op je been is normaal op die leeftijd. Ik schoor het vanaf mijn 11e en nu heb ik echt stug dik haar op mijn benen. Ik ben er van overtuigd dat dat niet zo was geweest als ik niet toen al geschoren had.


edit: ik heb het hier over scheren, epileren etc lijkt mij als ze er zo’n last van heeft een goede optie 

Marie24 schreef op 24-05-2023 om 01:00:

ik heb dit vroeger gedaan en zou willen dat ik het niet gedaan had. Haar op je been is normaal op die leeftijd. Ik schoor het vanaf mijn 11e en nu heb ik echt stug dik haar op mijn benen. Ik ben er van overtuigd dat dat niet zo was geweest als ik niet toen al geschoren had.

Dat kan niet gelukkig. Je haargroei is bepaald en scheren maakt het niet dikker of stugger. 

Vergelijk een haar met een potlood met scherpe punt. Als je de punt afbreekt/-knipt houd je een botter stukje over, waarvan de hardheid door slijtage weer zachter wordt. 

Zo ook met haren. Het lijkt alleen maar harder, maar dat is niet zo. Anders zouden mensen met vlashaar een stugge bos kunnen creëren door te blijven knippen of scheren.

Als je van die haren afblijft verdunnen ze aan de uiteinden weer als er door frictie van bv kleding slijtage ontstaat.

Fer13 schreef op 24-05-2023 om 02:11:

[..]

Dat kan niet gelukkig. Je haargroei is bepaald en scheren maakt het niet dikker of stugger.

Vergelijk een haar met een potlood met scherpe punt. Als je de punt afbreekt/-knipt houd je een botter stukje over, waarvan de hardheid door slijtage weer zachter wordt.

Zo ook met haren. Het lijkt alleen maar harder, maar dat is niet zo. Anders zouden mensen met vlashaar een stugge bos kunnen creëren door te blijven knippen of scheren.

Als je van die haren afblijft verdunnen ze aan de uiteinden weer als er door frictie van bv kleding slijtage ontstaat.

Maar de frequentie waarmee het terug komt gaat wel degelijk omhoog.

Ik had als jongen van 10 al borsthaar. Vreselijk vond ik het. Dus begon ik het te scheren. Inmiddels is het mee een oerwoud en ben ik, als ik het echt weg wil hebben, 1 keer per 2 dagen alles aan het scheren. 

Goed dat je besloten hebt om haar benen te gaan scheren. Je dochter zal zich veel fijner en zelfverzekerder voelen. Dan kan ze ook weer fijn gaan zwemmen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.