Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wel of niet naar een partijtje gaan


Ik zou daar totaal geen probleem mee hebben. Leuk dat ze uitgenodigd wordt.

Wat wil je dochter?

Zoon had toen hij 5 werd 2 meiden uitgenodigd en 1 was ziek op dag van feestje. Het meisje wat overbleef vond dat niet zo leuk, maar dat weet je toch nooit vooraf. 

Leene

Leene

13-03-2023 om 11:47

Als dochter wil dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben. Wees blij dat ze een uitnodiging heeft. Meeste kinderen zijn superenthousiast als ze een uitnodiging krijgen. Ik zou daar als moeder geen afbreuk aan doen door daar bedenkingen bij te hebben.
Mijn zoon heeft de eerste 3 jaren op school altijd 1 meisje erbij uitgenodigd en dat meisje speelde alleen maar met jongens, was vaak het enige meisje op een partijtje. Ging altijd prima..

Mijn zoon (8 jaar) is regelmatig de enige jongen op kinderfeestjes. Hij kan goed met de meisjes opschieten en zelf had hij ook meer meisjes dan jongens uitgenodigd. Serieus, wat maakt dat uit? En als je voor je eigen gemoedsrust wil weten of er nog meer meisjes komen dan kun je dat toch gewoon vragen aan de ouder? Een kind vindt het gewoon al leuk om naar een feestje te gaan..
Ga je anders tegen haar zeggen dat ze niet kan/mag gaan omdat er alleen maar jongens zijn en dus voor haar invult dat dat niet leuk is?

Mijn dochter was een tijdje het enige meisje in de klas, en werd tot haar verdriet niet vaak uitgenodigd voor feestjes, omdat ze het zielig vonden dat ze het enige meisje was. Terwijl dochter dat geen enkel probleem vond. Gelukkig waren er een paar die haar wel gewoon uitnodigden of vroegen of ze het erg vond. Dat vond ze dus niet. Op haar eigen feestjes dus vaak ook alleen jongens. 

Heeft ze er zin in? Dan gaat ze. Moeilijker is het niet. 

Als ze wil gaan laat je haar gaan.

Sorry, maar ik vind het heel bijzonder dat je hier überhaupt over nadenkt!
Gewoon lekker laten gaan, mits ze zelf absoluut niet wil gaan.

Max88 schreef op 13-03-2023 om 10:51:

tot zo rond groep 4 gelden die verschillen helemaal niet. Gewoon gaan👍

Daarna ook niet, mijn dochter is 21 en 90 % van haar vrienden zijn jongens. 

Ellori schreef op 13-03-2023 om 10:58:

[..]

Waarom zou er daarna wel een verschil zijn?

Omdat ik beroepsmatig en uit eigen ervaring weet dat zo rond groep 4 a 5 er minder ( niet nooit, mínder)gemengd gespeeld wordt en ze zelf ontdekken dat ze anders zijn. Je krijgt dan vaak het uitdaaggedrag, aantrekken en afstoten.

En ik zeg volgens mij nergens dat het daarna over is en ook niet dat dat vreemd is, of dat het niet hoort.

Ik had altijd wel gemengde partijtjes omdat ik we de hele klas uitnodigden.

Ik weet werkelijk waar niet wat ik lees! Je dochter niet naar een partijtje laten gaan omdat er misschien (!) wel alleen maar jongens komen? Serieus? Tot zover de genderneutrale opvoeding…
Laat je kind lekker zelf bepalen welke kinderen (j/m/x) ze leuk vindt!

Onze 7-jarige zoon gaat regelmatig als enige jongen naar meisjesfeestjes. Op zijn eigen feest kwamen 1 jongen en verder meisjes. Het feest ervoor was er 1 meisje. Geen enkel probleem, elk feest was telkens weer het leukste van de heeeele wereld! 

Ik ging vroeger heel vaak als enige meisje naar een 'jongensfeestje'. Het klopt idd dat het soms te ruig werd, ik kan me herinneren dat we ballonnen om elkaars enkel kapot moesten trappen en dat vond ik heel eng. Heb er geen nare herinneringen aan, ik ging gezellig bij de moeder zitten kijken en heb me prima vermaakt. Niets aan overgehouden

Lekker laten gaan. Als ze is uitgenodigd, is dat omdat dat jongetje het leuk vindt om met haar te spelen. 
Mijn dochter is binnenkort ook weer het enige meisje op een jongensfeestje. De jongen had vooraf even geïnformeerd of het oke was als er geen andere meisjes waren. Zij vindt het helemaal prima. Ze was vooral onder de indruk dat dat een issue kon zijn waarom iemand haar misschien niet zou uitnodigen.

Ik vind het altijd handig om mijn dochter op deze manier te omschrijven. 'Wat is het voor meisje?' 'Nou, zo iemand die als enige op een jongensfeestje wordt uitgenodigd.' 'Aha.' beetje stereotyperend, maar wel to the point.

Wat maakt dat je denkt dat je dochter niet kan of wil meedoen met het ‘andere spel’ dat de jongens zouden spelen?  
 
Dus nee, je vraag zou niet in me opkomen en als ik hem ooit gehad had als jouw dochter op het feestje van mijn zoon mocht komen, had ik me toch echt even achter mijn oren gekrabd. Want waarom denk je dat die jongens anders spelen. En, zoals gezegd, waarom zou je dochter dan niet kunnen meedoen. 

Om dan toch je vraag te beantwoorden; mijn dochter gaat nog steeds regelmatig naar feestjes waar ze het enige vrouwmens is. Net zoals ik op haar leeftijd. Gevolg van dat we beiden een behoorlijk technische studie doen, en dan heb je maar weinig feestjes die door vrouwen worden georganiseerd! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.