Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wil niet leren fietsen

Mijn dochter is in januari 6 geworden, maar ze vertikt het om te leren fietsen. Ik vervoer ook mijn zoontje van 4 voorop de fiets en ik vind het te zwaar worden.

Ik heb al een kalender gemaakt waarop we aankruisen wanneer ze fietst. Na 10 x oefenen heb ik een cadeautje beloofd. Ze wil echter nooit oefenen. Ze heeft zijwieltjes die iets omhoogstaan, maar ze zegt dat ze het eng vindt. Ze wil ook niet dat ik haar vasthou.

Volgens mij kan ze het eigenlijk vrij goed, maar is ze te lui.

Iemand nog ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

14-04-2009 om 16:55

Moeilijk

Meestal werkt het pas als ze zelf ook een beetje gemotiveerd zijn om het te doen. Zo te horen is de motivatie bij jouw dochter ver te zoeken. Misschien dat ze nu er weer buitengespeeld wordt wat meer wordt uitgedaagd door leeftijdsgenootjes die al wel zonder zijwielen fietsen.
Ik hoorde laatst van iemand uit onze buurt dat je voor ongeveer 18 euro een duwstang kan kopen voor de fiets, om je kind te leren fietsen zonder zijwielen. Is in ieder geval prettiger voor jouw rug.
Zwaar lijkt het me inderdaad wel met twee al wat grotere kinderen op de fiets. Misschien is een aanhangfiets een idee.

cqcq

cqcq

14-04-2009 om 17:38

Veel te veel keuze..

Ten eerste de zijwieltjes eraf halen.. zijn ondingen.. zeker als ze een beetje omhoog staan. Die maken de kans op vallen alleen maar groter.

Dan een vast tijdstip op de dag kiezen dat je gaat oefenen, bij voorkeur 's avonds als je met zijn twee-en thuis bent.. dan hoef je niet alleen te rennen.

Verder zou ik tegelijk ook gaan oefenen met je zoon.. die is al vier, dan helpt een stukje competitie wellicht ook nog.

Verder zou ik de beloning na 10 keer oefenen gewoon laten staan, maar dan bijvoorbeeld alleen een kruisje geven als ze mee werkt met oefenen.

Verder hielp bij ons bij het oefenen een sjaal om het middel binden, kinderen waren hier erg onzeker, maar hadden als ik het uiteinde van de sjaal vasthield nog steeds het idee dat ik controle had... en waren daardoor minder onzeker.

Aanhangfiets?

Misschien is een aanhangfiets een idee? Toen mijn dochter daar een poosje op fietste wilde ze ook ineens zonder zijwielen zelf fietsen. Toen had ze al wel het gevoel een beetje gekregen denk ik.
Jonne

liat

liat

15-04-2009 om 09:15 Topicstarter

Wat een goede tips!

Mijn dochter wou gisteren toch wel oefenen en het ging best goed! Ik ben al aan het rondneuzen voor een aanhangfiets.

Bedankt!

Salie

Salie

15-04-2009 om 13:47

Hier ook

dochter wordt in mei 6 en nog een zoontje van net 3. Inderdaad ook altijd mee op de fiets. Mijn dochter vertikt het dus ook. Remt om de haverklap en zegt steeds dat het hobbelt. is gewoon een oneffenheid op de weg. Nou heeft mijn dochter dyspraxie en daardoor wat moeite ook met automatiseren, maar als je niet oefent wordt het nooit wat toch?
Maar wel goeie tips hier al. Ik heb trouwens de zijwielen eraf en die gaan er ook niet meer op. Ze is vrij lang voor haar leeftijd, dus om haar te beschermen tegen opmerkingen heb ik ze eraf gehaald. Is dat niet erg hard?
Ik lees mee.
Gr. Salie

Salie

Nee, hoor: weg met die zijwielen! Het zijn ondingen. Leuk voor peuters tot een jaar of 3. Evt kan je ook nog de trappers eraf halen of ergens een loopfiets lenen. Dan kan ze haar balans oefenen. Daarna is het vast een makkie om ook nog te trappen.

Komt goed

Mijn middelste zoon vertikte het ook om los te leren fietsen..
Hij wilde niet eens oefenen en als we hem wel zover kregen lag zijn fiets al na 1 rondje in een hoekje en vertikte hij het..
Maar opeens had het toch zijn interesse..het komt echt vanzelf goed!!
En als je 'em nu ziet..altijd met zijn fiets en hoe stevig hij fietst...dat had ik gtoen echt niet geloofd..!!Hij was overigens 6.5 toen hij kon fietsen.

Emmawee

Emmawee

19-04-2009 om 22:15

Hier ook

Ik vond dat Stoffer vorig jaar zomer had moeten leren fietsen. Hij was toen 5. Hij vond duidelijk van niet. Tja... Nu is hij net 6 en ik ben misschien ook wel wat stelliger geworden. Hop, wieltjes eraf en elke avond oefenen (zoals Pelle voorstelde). Vanavond zijn eerste meters los!!
Alleen balen dat zijn ketting ook meteen losliet...
In elk geval: het komt goed, maar niet helemaal vanzelf. Niet elk kind vraagt 'mag ik leren fietsen?'
Groeten, Maw.

MariaV

MariaV

21-04-2009 om 14:50

3 x 10 minuten

Onze zoon (volgende maand 7) wil alles meteen perfect kunnen, niet handig als je moet leren fietsen. Hij vertikte het om zonder zijwieltjes te fietsen. Vorige week hadden we paasvakantie, toen heeft papa hem verplicht elke dag even te oefenen zonder zijwieltjes. En wat denk je, het kost heel wat geschreeuw en woedend gestamp van de kant van zoonlief als hij weer eens omkieperde, maar binnen 3 keer 10 minuutjes oefenen fietste hij los! Bij de 5e keer fietste hij zelf het huizenblok rond. Het kan, zet door! Wij oefende trouwens ook meestal 's avonds, na het eten, dat voelde voor hem als onverantwoord laat buitenspelen, en dat is spannend. De beloofde beloning is hier trouwens een nieuwe fiets, want hij heeft u een tiendehands oefenfietsje. Maar helaas vind hij die beloning niet eens interessant...
Maria

Meyke

Meyke

22-04-2009 om 10:07

1 week

Hier zijn we nu toe aan de volgende fiets en hetzelfde verhaal: hij wil weer niet. Maar nu zijn wij geoefend!
We gaan elke avond 3 rondjes fietsen of je nu wil of niet, je gaat. Na 3 rondjes mag je weer naar binnen. En inderdaad na 3 avonden vragen ze: wanneer gaan we fietsen?
Het is vaak de angst voor het onbekende, dat het niet gaat lukken, dat het te lang duurt etc. Die neem je weg doordat er verder geen eis of garantie of wat dan ook aan vast zit. Je gaat gewoon een week lang oefenen verder niks. Druk eraf en fietsen maar! Sommige kinderen komen er echt nooit uit zichzelf aan toe hoor. Die hebben een duwtje nodig.

1 middagje!

Hoooi,
Mijn nichtje word bijna 6, en wilde absoluut niet oefenen, want eng! Gisteren was ze bij ons thuis en mijn dochter van 5 had net een nieuwe 20 inch fiets (lange lijs). Ik zei voor de grap, dat zij nu mooi op die 16 inch kon oefenen. Mijn zus die er bij was had kennelijk het idee van nu doorzetten, dus ze MOEST fietsen van haar, minstens 2 maal de straat op en neer! Ik pakte snel de sjaal, en hoppa, de eerste keer heen en weer viel ze een paar keer, maar kreeg vertrouwen omdat ik haar redde, door haar omhoog te houden met de sjaal. De tweede keer op en neer kon ik de sjaal al slap laten. Toen was ze er klaar mee, en wij hebben niet meer gepushed. Later kwam mijn man thuis, even aan ome anksman laten zien hoe goed het gaat? Ja hoor nog 2 keer op en neer waarbij ik het gevoel kreeg dat ze echt wel los kon. Intussen had ze er zelf ook lol in gekreken, omdat het leek te lukken, en wij zo trots waren. Nog een uurtje later, tante ank zullen we nog een keer? Ja ok maar dan denk ik dat we het fototoestel mee moeten nemen, want je gaat los!! En idd ik moest praten als brugman, maaaaaarrrr ze ging zomaar los!!
Kortom, even doorbijten, zorgen dat het er een einde aan zit (10 min. twee keer op en neer), uitbundig prijzen als het goed gaat, ontzettend aanmoedigen als ze er op zit! En meerennen tot ze het vertrouwen hebben! Dat was hier het succesrecept, bij een grietje dat toch echt heel erg niet wilde fietsen tot nu toe. (ik denk trouwens dat een jonger nichtje die het allang kan ook wel hielp)Succes! Ank

ayla

ayla

23-04-2009 om 11:54

Dus gewoon wieltjes ervan af

Menen jullie dat nou, gewoon wieltjes ervan af en oefenen? Dan kan ze wel niet meer zo fietsen. Misschien dit weekend maar eens proberen.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-04-2009 om 14:09

Bij ons werkt dat niet

Ik heb in het weekend ook gewoon maar eens de wieltjes eraf gehaald, maar dat was geen succes. Ze viel steeds om, en was veel te bang. Ook als ik haar met fiets en al stevig vasthield, durfde ze niet. We hebben mooie dingetjes voor aan haar fiets in het vooruitzicht gesteld als ze los kan fietsen en dat vindt ze wel leuk, maar oefenen ho maar.

Dus de wieltjes zitten er weer op. Zucht.

ayla

ayla

23-04-2009 om 14:35

Daar ben ik ook bang voor

ze is echt geen held met fietsen, ik zie hetzelfde scenario voor me als bij mamvantwee maar we gaan het proberen

Mamvantwee

Mamvantwee

23-04-2009 om 14:44

Gewoon proberen

Dat moet je toch, gewoon proberen. Ik ga dit weekend ook weer een poging wagen hoor. Het beloofde kadootje staat op de kast en dochterlief zeurt dagelijks dat ze het wil hebben, maar ja, ze weet wat ze ervoor moet doen... ze is nogal koppig, dus ik laat haar gewoon een paar dagen mokken. Als de knop omgaat, kan ze ook flink doorbijten. Daar wacht ik dus nu op.

Emmawee

Emmawee

24-04-2009 om 22:51

Steppen

Ik liet Stoffer eerst steppen op zijn fiets. Dus 1 voet op 1 trapper, zitten op het zadel en steppen maar. En dan bij voldoende vaart kon hij gaan trappen en hield ik hem even vast. Ach ja... *mijmer*... dat is nog maar een week geleden. Nu fietst hij zelf weg. GAAF!!!
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.