Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

22-06-2010 om 11:01

Dochter wil niet naar feestje

Mijn jongste dochter van 10 is een 'loner'. Ze houdt niet van grote gezelschappen, en vindt haar verjaardagsfeestje fijn als er niet meer dan twee kinderen komen. Ze heeft heel weinig contacten, en één vriendin met wie ze regelmatig ruzie heeft. Nu heeft ze van een klasgenootje een uitnodiging gekregen voor een slaapfeestje. Alle meisjes uit haar klas zijn uitgenodigd. Ik vind het fijn dat ze eens een uitnodiging krijgt, dat gebeurt al jaren niet meer. Maar, ze wil niet. Ze is bang voor het slaaptekort, en vindt het vervelend dat er zoveel kinderen komen. Omdat ik zie dat ze regelmatig alleen is, en dat vervelend vindt, zou ik haar graag overhalen om wel te gaan. Wat vinden jullie, moet ik haar stimuleren om te gaan, of moet ik het zo laten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

22-06-2010 om 11:20

Bang

Ik ben zo bang voor het isolement. Ik ben bang dat er over gekletst wordt dat ze als enige meisje niet komt, en dan uit de groep gezet wordt. Ze is al zo kwetsbaar in contacten.

ishtar

ishtar

22-06-2010 om 12:00

Moeilijk hoor

ik denk ook dat ik zou kijken of ze alleen 's avonds erheen wil, dat je haar ophaalt om thuis te slapen. Maar als ze niet wil, dan wil ze niet. Dwingen lijkt me voor haar nog naarder.
Enne, gekletst wordt er toch, dat krijg je ook als ze wel komt en zich op haar eigen matje terugtrekt, als ze niet gezellig meeklept omdat ze het te druk vindt.

Niet pushen

Mijn dochter moet om precies dezelfde reden als jouw dochter ook niets van slaapfeestjes hebben. Ze trekt het gewoon niet.

Je dochter is 10, dus prima in staat om te bedenken of ze zich met al haar klasgenootjes in een slaapfeestje stort of liever thuis is.

Als je kind een loner is, dan heeft ze daar goed over nagedacht. Tenzij ze een drempelvrees heeft, dan ligt het misschien anders.

Ik zou het zeker niet pushen, want kinderen pakken feilloos je daadwerkelijke 'bijbedoeling' op.

Trouwens, ik ben zelf ook geen fan van slaapfeestjes. Na een keer was ik, en mijn dochter, direct genezen

Wel laten gaan

Maar haar op een goed afgesproken tijd weer ophalen. Zo leert ze dat het beleefd is om op een uitnodiging in te gaan, maar ook om je eigen grenzen qua sociale omgang te bewaken.

Gr. Poezie.

Zit er niks achter?

Is het echt alleen zo dat je dochter een loner is en dat feestjes gewoon niet zo haar ding zijn? Of zou er ook wat achter kunnen zitten? Dat ze bijvoorbeeld al een beetje uit de groep in haar klas ligt en dat ze min of meer uit beleefdheid uitgenodigd is, omdat de ouders in kwestie het niet vonden kunnen één meisje niet uit te nodigen? Niet de leukste optie om over na te denken, maar als je dochter het gevoel heeft niet welkom te zijn, werpt dat wel een ander licht op het geheel.

Appel

Appel

22-06-2010 om 17:33

Eigen grens

Scherp Minna, geen fijne optie, maar inderdaad iets om over na te denken. Ik denk ook dat ze oud genoeg is om haar eigen grens hierin aan te geven, vooral als je er goed met haar over gepraat hebt.

Lou

Lou

22-06-2010 om 20:28

Of ze wil gewoon echt niet

Of ze houdt gewoon echt niet van grote gezelschappen, zoals Bellefleur al schrijft in haar beginposting. Dan is het alleen maar nog vervelender als je het gevoel krijgt dat je het toch maar "leuk" moet vinden, of moet gaan vanwege de beleefdheid. Van mij zou dat niet per se moeten. Ook op haar eigen feestje houdt ze kennelijk niet van grote gezelschappen. Ik zou zeggen: praat nog een keer met haar, en laat haar dan gewoon zelf beslissen.

Geen advies, wel herkenning

Ik herken het helemaal. Ook mijn oudste dochter houdt niet van feestjes. Ze is inmiddels al bijna 16. Ze heeft twee goede vriendinnen waar ze veel mee omgaat. Maar feestjes en groepsgedrag zijn niet haar ding.
Ik vind het zelf moeilijk. Herinner me alle leuke feesten van vroeger, en zou heel graag willen dat ze zich daarvoor openstelt. Maar ik realieseer me ook: als je niet wilt, wordt een feestje nooit leuk!
Geen advies dus, alleen herkenning.

Karin

picobello

picobello

22-06-2010 om 21:22

Ook herkenning

oudtse hier ook loner. Ik heb ook geprobeerd om dit te doorbreken. Kinderen uitnodigen, gezellig bij andere ouders op de koffie en kind mee om met klasgenoot te spelen ect. Dit helpt echt niet en kind werd er alleen maar ongelukkig van. Eigen feestje ook liefst met 1 of 2 vriendinnen.

Maar nu, 3 jaar later gaat het veel beter, ze weet dat zij zelf kan/mag beslissen of ze met vriendinnen gaat spelen of ze naar een feestje gaat of niet. Ik respecteer haar grenzen en wensen.dit geeft haar vertrouwen.

Is het "beleefd" om naar een feestje te gaan waar je geen zin in hebt? Ze heeft voor dat soort dingen toch nog genoeg tijd als ze volwassen is.

m ik

m ik

22-06-2010 om 21:37

Lastig

ook hier herkenning met een "loner" dochter. Moeilijk hoor wat het juiste is. Inderdaad aan de ene kant wel laten gaan, omdat ze anders nog meer buitengesloten wordt ... misschien. En aan de andere kant, tja als ze echt niet wil.
In de redenering van Minna zit inderdaad ook wel wat.
Moeilijk, ik zou het niet weten wat het juiste is.

In haar waarde laten

het lijkt mij heel moeilijk als ouder om dit te zien gebeuren, je wil natuurlijk dat je dochter zich vermaakt met die andere meiden en lekker lol gaat maken. Maar zij wil het niet. Dan denk ik toch, hoe moeilijk dat ook is, dat je je eigen ideaalbeeld moet laten varen en haar moet accepteren hoe ze is. Haar in haar eigen waarde laten. Daar zal zij zich het prettigste bij voelen en daar weer zelfvertrouwen uit halen als ze haar eigen beslissingen mag maken.

Heeft ze er zelf last van dat ze een 'loner' is?

Bellefleur

Bellefleur

23-06-2010 om 09:26

She is always in the kitchen at parties

Vooropgesteld, het is voor mij al een hele overwinning om van mijn dochter te zeggen dat ze een 'loner' is. Daar heb ik een hele tijd over gedaan. Ik had liever gehad dat ze altijd het middelpunt was op feestjes. Ik heb me er bij neergelegd, omdat ik daar mijn dochter tekort mee doe. Als ze dus op haar eigen feestje (twee meisjes uitgenodigd) ineens in huilen uitbarst omdat het haar allemaal teveel wordt, zet ik haar in een stoel onder een boom, geef haar een boek en laat haar bijkomen. Beter dan haar toesissen dat zij bezoek heeft, en dat ze voor haar gasten moet zorgen. Dat werkt namelijk niet. Ze heeft een bijzondere klas. In die klas wordt ze min of meer geaccepteerd zoals ze is. Dat betekent dat ze haar met rust laten. Minna, Ik denk inderdaad dat de moeder haar ook uitgenodigd heeft omdat ze wat medelijden heeft met mijn dochter. In dit geval kan het niet zoveel kwaad. Ik ken de moeder goed, en de twee meisjes kunnen goed met elkaar opschieten. Klinkt pijnlijk, maar gek genoeg, ben ik daar al voorbij. Ik zie mijn dochter als een bijzonder kind, een kind dat veel moeite heeft om haar plek te vinden in de samenleving. Ik heb gisteravond haar gevraagd of ze al een beslissing had genomen. Ze zei dat ze misschien zou kunnen gaan, als ze een ander plekje kreeg om te slapen. In de keuken of zo. Ik heb haar beloofd dat ik haar met alle liefde op zou halen als het niet meer ging. En ik heb haar beloofd dat ik de moeder op zou bellen. Met die afspraken is ze akkoord gegaan. Ik vind het een goede oplossing zo. Omdat ze het zelf bedacht heeft, ze (hoop ik) niet over haar eigen grenzen gaat, en ze tóch gaat. Mocht het anders worden dan zal ik mijn teleurstelling niet aan haar laten zien.

Lou

Lou

23-06-2010 om 09:34

Kan ze dat?

Mooi gedaan, Bellefleur. Het enige wat ik me nog afvraag is: kan ze middenin een feestje in een grote groep haar grenzen in de gaten houden en jou opbellen als het niet meer gaat? Ik vraag dat omdat ik vermoed dat mijn dochter (wel iets jonger, 9) dat dus niet zou kunnen. Ze zou dan niet de moeder van de jarige durven aanspreken, om de telefoon vragen, de andere kinderen vertellen dat ze liever naar huis gaat, en dus zou ze blijven op een feestje waar ze zich ongemakkelijk voelt. Ik hoop dat jouw dochter dat wel kan!

En later zal ze erachter komen dat het op feestjes juist in de keuken het leukst is! Daar staat dan iedereen die eigenlijk niet van feestjes houdt

Bellefleur

Bellefleur

23-06-2010 om 09:46

Lou,

Dankjewel voor het compliment. Dat doet me goed.
Ik ga dat ook met de moeder bespreken. Bellekind kennende, kan ze wel aangeven of ze naar huis wil. Voor de zekerheid zou ik haar kunnen sms-en of het nog gaat.
Enne, ook mijn ervaring is dat je de mooiste gesprekken en ontmoetingen hebt in de keuken. Mensen die niet van feestjes houden zijn meestal boeiende mensen Heb ik jou al eens ontmoet in een keuken misschien?

Lou

Lou

23-06-2010 om 10:05

Aha

Aha, ze heeft een eigen telefoon, dat scheelt alweer, dan kun je inderdaad even sms-en. Misschien op een tijd die je van tevoren afspreekt, dat is dan voor haar een logisch keuzemoment: ik blijf of ik ga naar huis.

En ja, ik was vroeger ook zo'n keukenhanger en ik heb daar goede herinneringen aan. Nu heb ik het iets minder maar ik ken het gevoel van je dochter heel goed. Wie weet zaten wij inderdaad ooit bij elkaar op een bierkratje bij de gootsteen

Fijn

Fijn dat je dochter zo geaccepteerd wordt en de verhoudingen zo liggen! Ik denk dat ze zelf een hele mooie oplossing bedacht heeft!

ishtar

ishtar

23-06-2010 om 14:29

Mooie oplossing

knap van je dochter! (en van jou)

Nog een keer vragen

en als ze niet wil dan wil ze niet, prima.

Ik moet er niet aan denken om naar een feestje te gaan waar ik geen zin in heb, nee dan liever 'zielig' in mijn eentje hoor.

Bellefleur

Bellefleur

24-06-2010 om 09:11

Manda,

Het stadium van pushen ben ik voorbij. Dat werkt niet. Ik heb haar vanmorgen gevraagd of ze zich met deze afspraken ook kon verheugen op het feestje, en ze knikte. Maar eh, heb jij nooit een sociale gebeurtenis waarin je vooraf geen zin had, en waarvan je achteraf toch blij bent dat je gegaan bent?

Bellefleur

volgens mij heb je nu een mooie afspraak gemaakt en heeft ze nu de voorwaarden om wel te kunnen gaan. Ik heb regelmatig dat ik achteraf blij ben dat ik wel gegaan ben zonder dat ik het echt naar mijn zin heb gehad, als volwassene kan je dan de boel rationaliseren, of je moet wel vanwege werk of andere verwachtingen opdraven dus dat is dan anders.

Bellefleur

Bellefleur

28-06-2010 om 10:08

Terugkoppeling

Omdat ik op OOL altijd graag wil weten hoe iets afgelopen is, koppel ik deze keer ook maar even terug. Het is een leuk feest geweest. Bellekind is inderdaad op een andere kamer gaan slapen. En 's ochtends vertelde een meisje dat zij ook liever op een andere kamer had geslapen. Bellekind sliep pas om half twee, de anderen hadden maar drie uur geslapen...
Ik denk dat Bellekind door dit feestje wat vertrouwen in zichzelf heeft gekregen.

ishtar

ishtar

28-06-2010 om 10:23

Helemaal mooi!

zeker nu ook een ander kind heeft 'toegegeven' liever ergens anders te slapen. Voelt ze zich niet gelijk zo 'anders'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.