Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jjottumm

jjottumm

03-11-2008 om 10:57

Dochter wordt te dik

Mijn dochter van 11 vind ik eigenlijk te dik worden.
Geen idee wat ze nu weegt, maar ik zie wel dat haar buikje enorm aan t groeien is..

Ze is niet groot, ik schat zo'n 1.46.
Van't weekend gingen we kleding passen en kopen voor haar, en ze ziet zelf ook wel dat t allemaal net niet staat. Leuke shirts, zitten om haar buik gewoon te strak.
Rokjes zitten onder haar buik, je kan je voorstellen hoe dat eruit ziet.

De rest van haar lichaam valt wel mee. Het is puur haar buik.

Wat ze eet?
Niet veel, vet eten doen we niet. en zeker niet of nauwelijks snoep, koekjes. Ja..normaal als ze uit school komt mag ze een koekje met wat te drinken.
ik zorg er wel voor dat ze geen zoetigheid te drinken krijgt.

Met de maaltijden zit ze snel vol.
Voordat ze naar bed gaat, krijgt ze wat te drinken, met evt een volkoren koekje of wat fruit.

In de weekenden, met name zaterdag mag ze wel wat te snoepen hebben.

Ik denk zelf dat het puur ligt aan te weinig beweging.
Ze danst 1x in de week, en heeft 2x schoolgym.
De ene keer gaat ze op de fiets naar school, de andere keer wordt ze gebracht, dat wisselt.

Als ze thuis is, zit er nauwelijks beweging in. Het is een relaxt meisje, zit vnml op de bank o.i.d te spelen met wat barbie's enz enz.

Tja...mijn vraag?

Eigenlijk weet ik t niet, ik weet niet haar te stimuleren om meer te bewegen, wij stellen vaak genoeg voor om te fietsen, ze heeft een mountainbike, maar doet er niets mee.

Dus tips/advies zijn altijd welkom

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

03-11-2008 om 11:08

Specificeren

Meer bewegen is altijd goed. Ik herken het wel bij zoontje van bijna 6. Die is niet te dik (nog niet) maar beweegt wel weinig. Nog geen sport (te jong), beetje kleutergym, weinig fietsen (want langs drukke 100 km weg en te ver van school (6 km).

Anyway specificeer eens wat ze eet en drinkt. Als ze bijv fristi drinkt of veel sappen uit pak dan is dat een dikmaker. Zit enorm veel suiker in. Thee zonder suiker of water of sterk aangelengde ranja is oke.
Wat eet ze op brood?? zoet??? kaas is ook een dikmaker, beter magere vleeswaren. Dus ook al eet je redelijk normaal denk je zelf toch kunnen er stiekeme dikmakers in zitten (ik weet het uit ervaring. Ik snapte niet waarom ik niks afviel, ik at en dronk 'gewoon' (kaas, sapjes etc)

PS Koop een WII fitness of fiets met haar samen een rondje of stel een moeder dochter avond wandeling in. Ook leuk voor de onderlinge band

Fristi wordt bijv. optimel

Fristi is een echt calorieën bom, vergis je daar niet in. Wat drinkt ze bij de lunch?? Maar het thuis veranderen als er de andere week bij vader/opa/oma niet naar gekeken wordt heeft weinig nut denk ik. En het maakt het voor haar ook veel lastiger om aan iets anders te wennen. Succes.

juno

juno

03-11-2008 om 12:55

Stiekum

Weet je zeker dat ze niet stiekum aan het snaaien is? Dit kan natuurlijk ook gebeuren bij vader/opa/oma.

*bella*

*bella*

03-11-2008 om 13:09

Toch best iets aan te doen....

Als ik het lees krijgt je dochter sowieso 5 momenten waarop ze zoet drinkt, sap of fristi. Daar zou je een hele hoop op kunnen ´bezuinigen´, want ik denk dat dat iid erg veel is calorisch, zeker als je weinig sport. Niet alleen qua soort drinken maar ook qua momenten, ze kan ook water of thee drinken.(en een calorie arme variant van een koekje bijv, zit ook veel vet in)
Qua avondeten kun je goed kijken naar of je niet kookt met veel vet en/of zoet, kan heel veel schelen.
En met beleg wat experimenteren, er is niets mis met pindakaas maar leuker is het als je het kunt afwisselen met minder vette producten.

angel3

angel3

03-11-2008 om 13:33

3 koekjes

Ik zou inderdaad als je iets aan de voeding wil doen de fristi gaan vervangen door thee of iets dergelijks. Of aangelengde karvam cevitam bijv.

Ook zou ik een koek moment vervangen door fruit. Bijv fruit meegeven bij tienuurtje op school. Ik weet niet watvoor koekjes ze eet maar je kan ook denken aan 'minder suiker' ontbijtkoek. Of ipv koekje voor slapen een uitgesteld toetje. (yoghurt)

Succes

MaximeM

MaximeM

03-11-2008 om 14:31

Geen allergie o.i.d?

Hoi, ik denk maar even hardop mee, maar mijn nichtje had ook altijd zo'n opgezette buik en bleek gewoon brood niet goed te kunnen verwerken. Ze had ook wel eens buikpijn maar niet echt erg. Dus haar moeder had het ook eigenlijk eerst niet in de gaten. Maar toch kwam het ergens een keer ter sprake en bleek nichtje dus iets van een allergie te hebben (sorry ben even kwijt wat het was, gluten misschien maar weet het niet zeker) in ieder geval eten ze nu ander brood en is die hele dikke buik en de buikpijn weg (die ze maar zo nu en dan had)

Maxime

Weinig beweging

Waarom wordt ze af en toe gebracht?

Damajo

Lynna

Lynna

03-11-2008 om 17:08

Pubervet

Naast de zinvolle opmerkingen die al gedaan zijn (fristi zou ik zeker meteen afschaffen!), kan het ook nog zijn dat het gewoon pubervet is. Mijn zoon kreeg op die leeftijd ook een beste buik. Nu is hij 14, is enorm de lengte ingeschoten en die buik is er vanzelf helemaal afgegaan. Zou dat bij jou dochter ook niet kunnen zijn?

Els

Els

03-11-2008 om 17:51

Vet

volgens mij ligt het niet aan hoeveel ze eet maar wel aan wat ze eet:
fristi 3 keer per dag
Sap 2 keer per dag
3 boterhammen met pindakaas, smeerworst of kaas
3 keer koek
avondeten (ook toetje?)

Fristi, sap, pindakaas, koek, lijkt me duidelijk dat als jij vindt dat ze te stevig wordt, het belangrijk is dat haar eetgewoontes wijzigen naar een meer gezond eetpatroon. Zoals eerder genoemd kan optimel de fristi vervangen, dat scheelt al enorm. En het sap 's middags misschien door een kop thee?

3 keer koek op een dag lijkt me ook iets om te veranderen. 's ochtends naar school fruit, uit school iets zoets en dan 's avonds weer fruit, of een keer popcorn, of alleen wat te drinken?

als beleg op brood zou je ook kipfilet, rosbief, light-jam, vruchtenhagel en zo kunnen proberen, die producten zijn veel minder vet dan bv pindakaas, zelfs al worden al die boterhammen dun belegd.

Els

Polly Shearman

Polly Shearman

03-11-2008 om 19:47

Idd hormonen

op die leeftijd worden veel meisjes idd steviger door de hormonen van de puberteit.
Dan is letten op de voeding en voldoende beweging natuurlijk heel belangrijk.
Ik zou sporten gaan stimuleren, als je sportief in je jonge jaren bent is het later ook niet zo;n opgave om te blijven sporten.

Guinevere

Guinevere

03-11-2008 om 21:24

Optimel?

Waarom zou je een kind aan de Optimel zetten? Dat is één en al zoetstoffen. Lijkt me ook niet echt een aanrader. Misschien kan ze wennen aan karnemelk met een scheutje siroop, hoewel ik eigenlijk niet begrijp waarom ze niet gewoon één of 2 bekers normale melk per dag kan drinken. Geen 3 pakjes Fristi, dat is 600 ml!!! Verder voldoet slappe ranja ook prima in plaats van al dat sap en die fristi.
Ik vraag me inderdaad af of ze nog een toetje eet? Meestal is dat óók al zoete zuivel! Dan kun je weer met minder melkproducten toe overdag. Je kunt ook een invrieswaterijsje geven, veel minder calorieën. En na het eten en dessert helemaal niets meer geven, waar is dat nog voor nodig?
Ik krijg niet het idee dat het probleem bij de boterhammen met beleg ligt of bij de koekjes trouwens. Daar zou ik niet zoveel in veranderen. Maar dus wel dat drinken én dat lekkers na het eten. Dan komt het vast helemaal in orde.

Puck2

Puck2

05-11-2008 om 15:01

Vergis je niet in evergreens

jjotumm, je zegt dat de koekjes niet veel voorstellen en dat het meestal biscuitjes of evergreens zijn. Maar vergis je niet in evergreens e.d. Die dingen zijn wel lekker, maar staan stijf van de loze suikers en caloriën en zijn niet te vergelijken met een theebiscuitje. En 's avonds voor het naar bed gaan nog wat te eten geven is niet gezond. Je verbruikt die caloriën niet meer en die worden dus als reserve opgeslagen. En met het avondeten niet veel opkunnen en dan voor het naar bed gaan nog wat eten: lijkt nog het meest op een foutief eetpatroon. Dat ze 's nachts wakker wordt is misschien ook gewenning doordat ze de hele dag door dingen eet.

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2008 om 18:52

Jjottum

Is dik zijn wel leuk voor haar dan?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2008 om 18:57

Puck2

Het maakt niet uit wanneer je iets eet hoor, 's nachts staat je verbranding wel op een lager pitje, maar die verbranding gaat toch echt gewoon dóór. Het is niet zo dat je de maaltijd van 12 uur tussen 13 en 15 uur opgebruikt, za'k maar zeggen. Je gebruikt een X-aantal calorieen per 24 uur, als je minder eet dan je gebruikt val je af (dat gaat ook per 24 uur ), als je meer eet kom je aan.

Tirza

Puck2

Puck2

05-11-2008 om 20:36

Tirza

Op zich klopt het wel wat je zegt, maar de meeste verbranding is toch echt in de eerste paar uren na inname. Jouw verhaal gaat op als je 's morgens minder zou eten dan dat je verbrandt. Dan spreek je je reserves aan en die vul je dan in de loop van de dag weer aan. Maar als ik naar het voedingspatroon van de dochter van jjottumm kijk dan heeft die vanaf 's morgens al een overschot in de energiebalans en wat er dan in de loop van de dag bij komt wordt niet meer verbruikt maar allemaal opgeslagen.
En jjottumm: is het een idee om eens met de diëtist te overleggen over een gezond voedingspatroon voor je dochter. Je zegt dat je haar niet alles wilt ontzeggen omdat het dan niet leuk voor haar wordt maar je kunt haar ook andere dingen geven die wel vullen maar minder caloriën geven: extra fruit, knackebrod met kaas, wortel, komkommer, etc.

Avond eten

Je dochter eet steeds kleine beetjes. Heeft dus constant het gevoel dat er iets in haar maag moet.Dat patroon moet je zien te doorbreken.
Ga `s middags samen met haar boodschappen doen (op de fiets?), laat haar meehelpen met koken. En al die tijd geen "lekkers". `s Avonds heeft ze dan misschien meer zin in de maaltijd en eet ze beter. Een uur na de maaltijd een bakje magere yoghurt en klaar. Verder niets meer. Dat ze `s nachts wakker wordt van de honger is al een teken dat ze steeds gewend is iets binnen te krijgen. Alleen baby`s hebben nog een nachtvoeding nodig. O, en mensen in de ploegendienst.
Je dochter heeft iedere paar uur eten nodig. Ze heeft het niet nodig, ze is er aan gewend, dat is wat anders.

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2008 om 22:43

Ik zie dat je m'n vraag wél snapt. Ik reageerde op je uitlating dat "het wel leuk moet blijven" voor je dochter, op etensgebied. En je idee van leuk is dan een caloriebom. Tja. Dik worden/zijn is ook niet leuk, het is dus een soort kiezen uit twee kwaden.

Wat ik niet snap in een andere posting is dat ze geen aardappels eet bij het avondeten. Aardappels zijn geen dikmakers.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2008 om 22:44

Wil40

Elke paar uur wat eten is voor een kind in de groei niet zo uitzonderlijk. Het ligt er wel aan wát je eet.

Tirza

Tirza g.

Nee, maar ze moeten er niet echt afhankelijk van zijn. Een puber die `s nachts wakker wordt van de honger/trek?
Dan is er toch gewoon te weinig avond eten in gegaan of de maag is gewend om steeds gevuld te zijn.
Mijn zoon is volop in de groei maar wordt s`nachts echt niet wakker van de honger.Die eet een lekker bord warm eten, een toetje en dat was het tot de volgende ochtend. Ik ken verder geen kinderen die `s nachts wakker worden van de honger. Niet boven èèn jaar zullen we maar zeggen. Het is niet alleen wàt je eet maar ook op welk tijdstip.

Puck2

Puck2

06-11-2008 om 09:18

Met wil eens

Wil ik ben het wel met je eens dat het een gewenning/verkeerde gewoonte is om continu om de paar uur wat te eten. Juist dat "grazen" schijnt niet zo gezond te zijn. Daar kan Jjottumm in mijn beleving ook dingen ten goede veranderen. Mijn kinderen in de groei eten gewoon een fatsoenlijk bord avondeten en daarna niets meer tot ze gaan slapen en die worden ook niet wakker midden in de nacht van de honger.
Maar Jjottumm, ik vind het al een prima vooruitgang dat je haar ipv een evergreen al mandarijntjes hebt gegeven. En verder idd de caloriebom-tussendoortjes vervangen door ook lekkere meer verantwoorde snacks.
En je zei dat je niet wist hoe ernstig te dik ze was: er zijn op de site van het voedingsbureau BMI's voor kinderen te vinden met daarbij de "normaal"-waarden. Misschien kun je daar eens uitrekenen hoe je dochter scoort.

"behoeftebevrediging"

Daar deed jouw verhaal mij dus ook aan denken. Je dochter "moet"iedere 2/3 uur iets in haar maag hebben.
Dat heeft niets met stofwisseling te maken.
Ze lost misschien een bepaald ontevreden gevoel op met eten...een vorm van aandacht? Vooral als ze zich `s nachts ook meldt, kan het ook een vorm van aandacht trekken zijn. Dan kan eten een bepaalde behoefte bevredigen, wat je zelf ook zegt.
Voor je haar op dieet zet moet je eerst weten of ze wel te zwaar is en begrijpen waar die lust tot eten vandaan komt. Ze is 1.46cm. En hoe zwaar?
Jullie proberen haar op de fiets te krijgen. Wil ze niet gezellig met èèn van jullie fietsen? Heeft ze een hekel aan fietsen? Misschien vindt ze trampoline springen, touwtje springen, zwemmen of wat dan ook wel leuk?
Dat jij liever hebt dat ze regelmatig kleine beetjes eet dan 3x veel ben ik niet met je eens. Liever tussen de middag 4 sneden bruin brood en `s avonds een lekker bord warm eten. Daar tussen in moet ze een andere vorm van aandacht krijgen. De tussendoortjes moet je juist vanaf. Die verstoren juist de stofwisseling. Zo heeft ze constant "trek".

Jolijt

Jolijt

07-11-2008 om 09:30

Aardappels...

daar ga je al; geen aardappels. In aardappels (gekookt) zit maar 80 kcal per 100 gram. Waarom zou je dat niet geven?
Vergelijk eens 200 gram aardappels gestampt met 100 gram bloemkool (ipv jus een mosterdsausje)
of
gegrilde kip met spinazie. Qua kcal is de laatste waarschijnlijk wel minder... maar het vult voor geen meter, dus tel het lekkers van 2 uur later er maar bij op!
Hier drie sprieten en eentje die inderdaad iedere keer tegen een buikje aangroeit. Gelukkig voor de laatste heb ik fors overgewicht... hij is dus niet de enige en heeft het voorbeeld van hoe hij niet moet worden. Tot nog toe doet hij het heel goed; hij kiest zelf voor magere varianten en vraagt voor hij iets anders neemt (niet omdat hij het niet weet, maar je geheugen vergeet sneller een mars van de vorige dag dan een boterham met kipfilet..)
Wat hier ook hielp was de uitleg dat het bij hem slechts om hooguit 3 kilo gaat... da's als je heel rustig aandoet max 3 maanden opletten en dan bijhouden.
Optimel ed zou ik vanwege zoetstoffen niet aan beginnen. Als je aanleg hebt is het toch een levenlang, dus gewone yoghurt, thee en koffie zonder suiker, water al dan niet met citroen, kipfilet ipv smeerworst, wel aardappels maar geen jus etc.
Makkelijk is het niet en wordt het niet, maar vroeg beginnen met schade beperken scheelt zoveel!

En Evergreen is een suikerbom, evenals ontbijtkoek.. lang leven de reclame...

propje

propje

07-11-2008 om 13:09

Dieet

Jjottumm, lees nu je eigen start posting nog es na alsjeblieft. JE dochter is niet te dik, maar krijgt wel een buikje. In een later post schrijf je dat je bij de huisarts geweest bent, en die vind het niets vreemds.

Waarom zou je in bij een meid van 11 jaar gaan tobben met dieten etc?? Tuurlijk kun je een paar ongezonde calorieen bommen vevangen door een minder calorierijk alternatief. Maar mensen toch...de opmerkingen van je kunt ook wel water drinken uit school vandaag. Doe es normaal.

Als je wil dat je kind een foute relatie krijgt met eten, en een minderwaardigheidscomplex op de koop toe, dan moet je zo gaan beginnen.

Doe nou niet zo paniekerig.

angel3

angel3

07-11-2008 om 13:43

Ander vraagje

in een ander draadje lees ik over je oudste dochter met problemen. Zou het kunnen zijn dat je jongste toch snaait vanwege problemen van haar zus? (troosteten?)
Tja het is een wilde gok, no offence...

Jolijt

Jolijt

07-11-2008 om 16:56

Sorry van de aardappels

Ik had het gelezen alsof ze niet op het bord lagen, niet als niet opgegeten.

Punt blijft hetzelfde... ze moet wel zoveel eten dat ze langere tijd echt voldaan is.

*bella*

*bella*

07-11-2008 om 17:32

Juist goed

Voor de lijn is het toch juist goed, meerder keren op de dag kleine beetjes eten. En dat is toch ook ieder voor zich. Juist toen ik vroeger mager was, at ik vaker op de dag. Nu is mijn lijn helaas verpest en omdat ik vetter ben gaan eten kan ik veel langer toe met een maaltijd. Nou, en sommige mensen eten liever 3 keer op een dag. Zou daar echt niet aan gaan rommelen hoor. Natuurlijk, ´ s nachts niet maar ik nam aan dat je dat juist voorkomt door haar ´s avonds nog te geven?
Nee, zeker geen paniek over de lijn, maar ik heb er moeite mee dat iets als water drinken gezien wordt als een panieksmove. Hier worden zat andere dranken gedronken, maar water vind ik toch iets heel basaals, hoort er voor mij gewoon bij. Zal ik dus altijd stimuleren. Als kinderen daar mee opgroeien is er niets vreemds of ´strengs` aan water maar is het gewoon heerlijk. (onze smaak wordt aardig verpest tegenwoordig, doe ik zelf hard aan mee hoor)

Jjottumm

"Tussen de middag at ze elders, wat had ze op? 3 boterhammen en een beker chocomelk..pff dus wil ik er rekening mee houden met het avondeten."

Dit vind ik dus echt eng klinken, sorry. Wat was er mis met deze lunch? 3 Boterhammen voor een meisje van 11 is toch heel normaal? Klinkt prima. En rekening houden met het avond eten? Hoezo, dan eet ze altijd al zo weinig. Een beetje vlees en groente. Krijgt ze nu nog minder omdat ze 3 boterhammen op heeft? Ik begrijp er niets van. Je bent echt in een verkeerd cirkeltje bezig.
En met water drinken is niets mis. Als je dorst hebt, vooral zomers kan je je vocht aanvullen met water.Of tijdens het sporten. Maar als een kind normale hoeveelheden drinkt, hoef je echt niet steeds met water aan te komen zetten. Ong. een liter vocht per dag. Je zit zo aan een liter met een kopje thee, melk of idd, chocomelk.
Ik ben nog steeds benieuwd wat je dochter weegt bij haar 1.46cm. Ik heb namelijk het idee dat ze helemaal niet dik is. Waarom word je dochter steeds `s nachts wakker....Zit ze lekker in haar vel? Is ze gelukkig?Daar gaat het om. Je bent misschien nu bezig om een puber te kweken met eetproblemen.

reina

reina

08-11-2008 om 09:19

Jottum

Is ze echt te dik, of heeft ze nog 'babyvet'? Vaak gaat dat dikkige er af als ze in de puberteit komen. Kijk eens in de tabel van het Voedingscentrum wat zij per dag zou mogen eten, ze eet vast niet teveel. Kijk uit met dieet! Juist op haar leeftijd is er kans dat ze door gaat slaan in mager willen zijn. Ik heb een paar meiden (13 jaar) in de klas die te dun zijn, heel weinig eten, vaak maar 1 x per dag een beetje ( en dus veel gezonde voedingsstoffen missen), die misselijk worden als ze wat eten 's ochtends, omdat hun maag er niet meer aan gewend lijkt, en het is heel moeilijk die gewoontes eruit te krijgen.

Marieke

Marieke

09-11-2008 om 19:22

Mijn dochter ook

Mijn dochter is te dik.
Altijd al stevig geweest. En vooral ik en haar vader maken er een probleem van. De huisarts niet, de kinderarts niet, de juf op school niet.....
Ze past geen "gewone" kleding maar ik koop bij de H&M de X broeken en veel jurkjes met legging.
Ze zit op paardrijden, zwemmen, 2 x per week gym op school. Nee ze sport niet enorm veel.

De artsen hebben me altijd gezegd dat het puppyvet is, ze is weliswaar best dik maar niet ongezond dik. Ik zie het verschil niet zo.

In de familie van haar vader waren ook bijna alle kinderen het en zodra ze gingen puberen gingen ze allemaal flink groeien en kwam het wel goed.
Daar hoop ik dan een beetje op.
Wij zijn in de familie allemaal niet dun, ook niet erg dik maar ribben tellen kun je bij niemand van ons.

Ik probeer me er geen zorgen om te maken maar begijp je probleem.

Overigens werd de kinderarts beetje kriegel van al die ongeruste ouders. "Je weet zelf wat je kind eet, eet ze niet ongezond, maak je dan ook geen zorgen!"en "vroeger werden dit soort kinderen gezonde hollandse kinderen genoemd en moest je vooral heel blij zijn met zo een kind, nu moet je je ineens zorgen maken met dank aan de media"

Sterkte
Marieke

boeke

boeke

10-11-2008 om 11:58

Mijn dochter ook

Mijn dochter is ook te dik. Ik vrees dat het de eerste tekenen van de puberteit zijn want ik had het ook als jong meisje, alleen was ik 11 en zij moet nog 10 worden. Ze begint al borstjes te krijgen en klaagt dat de jongens met haar lachen en haar dik noemen.
ik denk dat het bij haar vooral ligt aan het feit dat ze enorm graag vlees eet en bijna geen brood. Ze eet ook erg graag sausjes als mayo enz. maar dat krijgt ze bijna niet meer van ons (wel ketchup, kan toch iets minder kwaad). Verder is ze verzot op chips (wat ze bijna nooit krijgt). ze lust bijna geen enkele koek dus neemt ze worteltjes en kerstomaatjes mee naar school (zonder saus!), en soms een babybel-kaasje, en ze neemt ook alleen flesjes water mee. Tijdens de week drinken wij allemaal enkel water, in het weekend mag ze wel cola light.
Ze gaat een keer per week zwemmen en 2x per week paardrijden. Veel mensen denken dat paardrijden geen sport is maar het is écht wel een serieuze fysieke inspanning (ik doe het zelf ook en we zijn er elke keer weer moe en erg bezweet van). Verder 2x per week gym op school. Fietsen naar school enkel bij goed weer want het is wel een goed stukje rijden - meer dan 6 km. Ze danst thuis ook vaak.
Ik heb dus geen goeie tips behalve dat ze misschien in haar puberteit aan het komen is en dat veel water drinken en ipv. koeken ook worteltjes of kerstomaatjes erg lekker kunnen zijn. Om het leuk voor haar te houden, krijgt ze van mij wel van die flesjes water met een tekenfilmfiguur op. het is misschien gewoon marketing, maar als ze daardoor water wilt drinken, what the heck?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.