Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

13-11-2020 om 21:32

Dochtertje 8 borstgroei

Dag mede moeders,

Mijn lieve dochter van 8,5 heeft onder haar tepeltjes van die harde ‘schijfjes’. Nu sinds een maand ofzo. Ze doen haar ook pijn.
Ik ben me helemaal rot geschrokken!!! Zelf was ik nogal laat in de puberteit. Hier is ze zo nog niet aan toe. Ik vind het zo zielig. Huisarts maakt verwijziging kinderarts.
Wat voor onderzoeken kunnen we verwachten?
En wie herkent dit???

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-11-2020 om 22:25

Niet gek hoor

Hier waren ze ook ongeveer zo oud, maar het duurde nog wel tot een jaar of 10/11 voordat er echt iets begon te groeien. Wat zei de huisarts ervan dan?

Anoniem

Anoniem

13-11-2020 om 22:37

De huisarts

zei ook al dat het niet zo gek is. Maar ze is 8! Daar is ze mentaal toch helemaal nog niet klaar voor?

Jouw dochters dus ook maar pas rond 10/11 voordat iets begon te groeien... fijn om te horen.

Wrs gaan ze toch kijken of de puberteit in ingezet dmv van een bot onderzoek van haar hand en een bloed test (hormonen denk ik?). Ik wil niet teveel googelen.

Bosbes

Bosbes

13-11-2020 om 22:44

had mijn dochter ook

Ik was toen ook erg geschrokken en belde de huisarts.
Zij zei dat alles vanaf 8 nog binnen de normale variatie valt. Ik moest alleen maar opletten of het niet ineens opvallend snel ging allemaal. Maar hoefde niet langs te komen en zeker geen doorverwijzing.

Het is nu 10 jaar later. Ik denk wel dat ze wat sneller is gestopt met groeien. Want met een vader van 1.84 en ik 1.65 (dus ik niet zo groot maar vader prima grootte) vind ik het wel jammer dat zij meerdere centimeters kleiner gebleven is dan ik.
Maar alles ontwikkelde zich verder normaal.

Bosbes

Bosbes

13-11-2020 om 22:45

oh ja

Zelf snapte ik wel meteen dat een een vroege puberteit was, wel apart dat dat nog bevestigd moet worden met een botonderzoek

Het is pas eng als je borstgroei krijgt maar níet vanwege de start van de puberteit...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-11-2020 om 22:58

Normaal

Ze krijgt nog geen echte borsten met 8 jaar, en ook met 10 jaar zijn ze er misschien mentaal nog niet klaar voor, maar het is wel normaal. Je kunt haar dus beter begeleiden en voorlichten gedurende dat proces. Mijn oudste was wel wat vroeg met de echte puberteit, en is ook niet zo groot geworden. 1,57 m dus zelfs nog twee centimeter kleiner dan ik. Maar ze is er volstrekt tevreden mee.

Koffiekop

Koffiekop

14-11-2020 om 09:05

Zegt gelukkig nog niks

Mijn dochter was met net 11 jaar al ongesteld. Toen was ze nog geen 1,50 m, en ik had van verschillende kanten gehoord dat meisjes niet meer doorgroeien als ze eenmaal ongesteld zijn geworden. Maar gelukkig bleek dat helemaal niet waar te zijn. Ze is nu net pas gestopt, met 18 jaar en bij een prachtige lengte van 1,75 m. Dus niks klein gebleven, of niet meer doorgegroeid. Dus maak je niet al te ongerust en wacht rustig eventuele onderzoeken af.

Anoniem

Anoniem

14-11-2020 om 09:38

Verbazing

Het verbaast me dat dit met 8 ‘normaal’ is. Ik wil dus absoluut zeker weten of dit ‘normaal’ is of dat hier een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.

Ze is mijn enige dochter dus is alles nieuw voor me. Ik zelf was dus erg laat met alles. Ik verwachtte daarom dat mijn dochter ook ‘laat’ zou zijn, zeker niet met 8 al van die ‘pijnlijke schijfjes’.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.