Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Teddy

Teddy

30-03-2010 om 14:29

Dochtertje niet meer welkom bij vriendinnetje om de hoek

Op school schijnt mijn dochter van 5 erg druk te zijn met haar vriendinnetje, de juf heeft het ons, en de andere ouders gemeld op de ouderavond. Ze mogen daarom op school niet meer bij elkaar zitten.
Nou is mijn probleem dat de moeder vh vriendinnetje het voorlopig beter vindt als onze dochters niet meer samen spelen. Ze vindt dat onze dochters een slechte invloed op elkaar hebben, geen goede chemie zegt ze. Ze heeft gevraagd of ik dat ook vindt, maar daar zie ik niks van. Als ze bij ons spelen zijn ze gewoon lief, wel een beetje druk, maar dat vind ik niet erg (zij wel denk ik). Wat moet ik tegen mijn dochtertje zeggen, waarom ze nuiet meer bij haar vriendlinnetje mag spelen, en andere kindjes wel?
Ik heb trouwens al langer het gevoel dat de andere moeder mij uit de weg ging, wat ik heel vervelend vond. Mijn dochter speelt met allerlei andere kindjes zonder problemen. Zouden jullie hier ook zo geirriteerd over zijn, of hebben jullie wel begrip voor de andere moeder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mopperkont

mopperkont

30-03-2010 om 15:57

Wat ik zou doen

Ik zou zeggen dat nu de andere kinderen aan de beurt zijn om bij X te spelen en dat zij later wel weer een keer mag spelen. E
n ik zou die moeder gewoon vragen of ze soms toch nog mogen spelen (maar dan minder vaak)en dan gewoon afwachten wat er gebeurd. Mag het meisje wel bij jullie spelen?

Tango

Tango

30-03-2010 om 15:59

O bah

Wat vervelend. Dit doet mij sterk denken aan een ervaring die ik ook gehad heb toen Tangodochter in groep 1 op school zat. Met het verschil dat dat meisje iets verder weg woonde. Bij jullie is het bijna niet tegen te gaan dat de meiden samen spelen omdat jullie dicht bij elkaar wonen. Als die moeder er bij haar thuis last van heeft kan haar dochter toch eventueel wel bij jullie spelen?
Van school vind ik het ook niet zo handig gebracht. Waarom mogen ze op school niet meer bij elkaar zitten? Het lijkt me juist ook een taak van school om de meiden te leren leuk met elkaar te spelen. Als het toch vriendinnen zijn ga je ze toch niet uit elkaar houden.
Ik kan me er nog kwaad om maken over hoe het destijds bij ons ging. Dat ging overigens helemaal van de moeder van vriendinnetje uit die zei dat Tangodochter zo'n verkeerde invloed had op haar dochter (ook geen lieverdje maar dat zag ze niet). Op school zagen ze het probleem helemaal niet zo maar de juffen kregen van de moeder opgelegd dat de kinderen niet samen mochten spelen. Was niet haalbaar natuurlijk want de meiden zochten elkaar toch wel op.
Uiteindelijk ging dit meisje naar een andere school.
Ik hoop dat het bij jullie beter afloopt. Kun je niet proberen toch met de moeder in gesprek te gaan over wat zij nu fout vindt gaan bij het spelen? Evt. met de juf van school erbij. En dan gezamenlijk kijken hoe je hieruit kunt komen.
En ja, ik zou er dus ook geirriteerd door zijn, maar dat heeft dus zijn redenen. Bij ons is het al bijna 4 jaar geleden, maar het heeft heel veel invloed gehad, want inderdaad hoe leg je het je kind uit?

koentje

koentje

30-03-2010 om 17:19

Je kunt

toch heel goed uitleggen dat sommige kinderen als ze samen spelen heel druk spelen en dat sommige mensen dat niet willen?

koentje

koentje

30-03-2010 om 17:22

Ik heb

ook deze situatie , iets anders gehad. Mijn zoon had een vriendje: iets ouder waar hij huizenhoog tegenop zag. Daardoor ging hij steeds brutaal doen tegen mij en allerlei gevaarlijke dingen doen als hij de kans kreeg. Toen hij een keer bijna brand gesticht had terwijl het ouderen jongetje erbij bleef kijken heb ik verteld dat dit de laatste keer was. Ik had tevoren notabene al gezegd dat het spelen stopgezet werd als hij niet beter gedrag kon laten zien (eigen zoon). De andere moeder had haar zoon instructie gegeven om hem tegen te houden als hij gekke dingen deed, of het te melden.
Beiden niet geluisterd, beiden niet meer gespeeld!

Tango

Tango

30-03-2010 om 20:33

Andere situatie

Ik vind jouw situatie toch wel heel anders, Koentje. In zo'n geval zou ik mijn kind ook niet meer met dat vriendje laten spelen omdat het gevaarlijke situaties oplevert. In de situatie van Teddy is geen sprake van ernstig probleemgedrag, gewoon 2 kleuters die elkaar druk maken. Bovendien ziet Teddy niet eens een 'probleem'.

100%mama

100%mama

31-03-2010 om 13:30

Ik denk

Op zich zou ik begrip kunnen hebben voor de andere moeder als de situatie dusdanig ernstig zou zijn, maar........omdat je schrijft dat je al voor dit gesprek op school het gevoel had dat ze je uit de weg ging, zou ik toch heel graag willen weten hoe zijn dit "probleem" dan daadwerkelijk ziet voor zover de drukte mega is dan hoor. 5 jarige ZIJN vaak druk, ik zie daar het prbbleem niet zo van. Je dochter speeld niet alleen maar met haar dus ze zijn geen kleefaan vriendinnen neem ik aan en dat gaat dan wel goed, maakt die paar keer dan uit? Moeilijk natuurlijk de situatie in te schatten, maar zoals jij hem schrijft vind ik zowel de reaktie van school (de leraar zou dit beter kunnen aanpakken) en de moeder een beetje overdreven.

Spijker op de kop

Beste 100% mama,
Je slaat de spijker precies op zijn kop, nou weet ik dat ik niet gek ben! Het is overdreven. Ze spelen hooguit eens in de twee weken samen. En als de een de ander nou zou pesten of pijn doen bv dan is het wat anders. Maar de meisjes samen zijn alleen maar wat druk, zover ik zie. Ik vroeg vandaag wat door aan de moeder, en volgens haar is haar dochter altijd "anders" als ze met mijn dochter heeft gespeeld. Hoe dan? Brutaler, lawaaieriger, zei ze, ze luister niet meer, en stelt zichzelf aan, ze vond dat heel vervelend, dat wou ze niet.
Ik zie dat verschil niet, als ze bij ons spelen hebben ze het heel leuk. Ik denk dat ze thuis bij haar gewoon wat strenger zijn. Ze heeft ook al eens mijn dochtertje voor straf op de gang gezet toen ze daar speelde. Wat vinden jullie daar van? Zou jij een kind wat op bezoek is op de gang zetten? Je mag mijn dochtertje ook wel "straffen" hoor, als ze stout is, zei ze, maar dat zou ik nooit doen!
Alvast bedankt allemaal voor de reacties die ik via dit forum heb gekregen, best een steun in de rug, zo'n uitlaatklep, want het maakt me toch wat verdrietig, het is niet leuk als je kind ergens niet welkom is.
Teddy

Kind kan wel anders zijn...

even iets toevoegen....

(los van het feit dat dit natuurlijk een lullige situatie is)
Paar jaar terug:
Mijn dochter van toen 5 of zo heeft een klasgenoot/hartsvriendin. Ik ken haar moeder goed, is een buurvrouw. Beide meiden hebben nog een klasgenootje waarmee ze allebei regelmatig spelen. Is een redelijk onbesuisd meisje dat thuis behoorlijk strak wordt gehouden.

Ik ben zelf geen overdreven strenge moeder, maar als meisje in kwestie bij ons thuis speelt met mijn dochter gaat dat prima. Als ze bij haar thuis spelen ook.

Maar als datzelfde meiske bij hartsvriendinvan dochter over de vloer komt is het altijd een drama. Hyperactieve drukte, bloedneuzen, dingen stuk noem het maar op. Buurvrouw is helemaal geen rare moeder of zo, heeft de zaken thuis goed onder controle, heeft ook nooit problemen met eigen dochter en andere vriendinnetjes, maar klaarblijkelijk is de combinatie van die 2 meiden in die omgeving om een of andere reden desastreus. Om die reden heeft ze idd een tijdje een 'speelverbod' voor die 2 meiden bij haar thuis afgekondigd, hoe lullig ze dat ook vond. Het was gewoon niet leuk. Overigens als die meiden samen speelden in het ander ouderlijk huis ging het dus wel prima. Het was ook echt lokatie-afhankelijk.

Buurvrouw vond het erg lullig, en heeft het wel uitgelegd aan de andere moeder.

inmiddels zijn de meiden 8 en er redelijk overheen gegroeid. JHet gaat nu weer prima.

groene specht

groene specht

01-04-2010 om 11:15

Hier ook zoiets

Spechtezoon (groep 2) heeft enorme klik met een meisje X uit zijn klas, bijna even oud. Spelen op school en op BSO heel innig met elkaar. De moeder - een alleenstaande werkende vrouw- heeft het een beetje moeilijk met het leven, dus komt meisje X minstens 1 x per week bij ons spelen, en eet ook mee als dat nodig is. Moeder geeft regelmatig aan dat het niet zo goed met haar gaat, dus vangen wij dan X op. Soms speelt zoon bij X, maar omdat hij moeder X erg streng vindt doet hij dat liever niet. Als moeder X dochter X ophaalt bij ons, is ze inderdaad erg streng en kortaf tegen haar dochter, en stug tegen ons. Verder hebben we overigens geen contact met moeder, behalve oppervlakkig op schoolplein.
Nu werd Spechtezoon onlangs 6, verjaarspartijtje op zaterdag gepland, X uiteraard ook uitgenodigd. In de week voorafgaand kwam Spechtezoon drie keer met een verschillend verhaal thuis dat meisje X niet naar zoons verjaardag kon komen. Ze had wel een cadeautje voor zoon gekocht, maar ze mocht niet komen want ze had straf, de volgende dag was het: haar neefje was jarig op die zaterdag en de dag daarna had ze al teveel andere feestjes gehad de laatste tijd. Maar van moeder hoorden we niets.
Tot een uur voordat de verjaardag begon; toen kregen we een mailtje van moeder dat X niet kwam want het was zo druk geweest en ze was niet lekker.
Sindsdien komt X niet meer bij ons, er komt steeds iets tussen. X wil niet meer, lijkt het ook. Wel spelen zoon en X op BSO en op school vooral met elkaar.
Nu ben ik boos. Ik snap best dat een vrouw die niet lekker in het leven staat niet heel redelijk en fatsoenlijk gedrag laat zien, maar dit is te dol. Ik zou die vrouw eigenlijk hierop in redelijke toon moeten aanspreken, maar daar ben ik te boos voor. En ik wil haar eigenlijk ook laten merken dat ze dit niet kan maken, ook niet ten opzichte van haar dochter. Ik maak ze sowieso zorgen om het feit dat dochter X zich teveel moet voegen naar de nukken en ongelukkigheid van haar moeder. Wat moet je daar nou mee?

Tango

Tango

01-04-2010 om 22:00

Triest verhaal

Wat een triest verhaal, Specht. Zielig voor het meisje, maar ook voor jouw zoon die zich had verheugd op het partijtje samen met zijn vriendinnetje.
Kun je het niet op school melden en kijken of ze daar weten wat er aan de hand is. Misschien kunnen zij het ook een beetje in de gaten houden. En verder, als je woede wat bekoeld is toch die moeder eens aanspreken. Aangeven dat je best begrip hebt voor haar moeilijke situatie, maar dat dit toch wel erg sneu is voor de kinderen.

100%mama

100%mama

02-04-2010 om 15:20

Teddy

Pfff, nou dan snap ik die moeder al helemaal niet zeg! 2x per maand een "beetje anders", duhuh! Nou, daar zou ik mij als moeder ook echt helemaal druk over maken hoor, NOT! Hier is zoonlief bij elk vriendje weer anders en ja, ook wel eens in het "negatieve", even de rem erop en ik heb mijn ventje weer terug die zelf dan terug kijkt op een fijne middag spelen.

Straffen ligt er aan. Nee, niet bij kindjes die van school komen lunchen of na school komen spelen. Doen ze iets wat mij niet aanstaat dan bespreek ik met het kind de regels hier in huis. Zoonlief zijn beste vriendje zet ik wel met alle gemak op de trap, maar die woond nog net niet full-time hier in huis. Nu is zijn moeder mijn vriendin en accepteren we het EN verwachten het ook van elkaar dus die situatie ligt gewoon duidelijk.

Het blijft natuurlijk sneu voor je dochter, want die is samen met haar vriendinnetje er uiteindelijk de dupe van....

groene specht

groene specht

03-04-2010 om 21:35

Melden

Ik heb er ook aan gedacht om het aan de juffen te melden bij de 10-minutengesprekken. Dat we ons zorgen maken, maar ik denk niet dat de school / juffen dan mogen zeggen dat ze de boel al in de gaten houden als dat werkelijk zo is.

mijk

mijk

04-04-2010 om 22:00

Oudste kind?

Onze dochter heeft een grote broer en is wel wat ruiger spel gewend. In haar klas zitten veel oudste of enig kinderen en dan is onze odchter wel een stuk.. uh haaibaaieriger . Voor veel moeders van vriendinnetjes wel even wennen. Gelukkig zien de meeste nu hun tweede ook een stukje vrijer worden!

mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.