Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mamazone

mamazone

16-11-2010 om 22:35

Doorgaan met paardrijden of niet?

Mijn dochter van 9 vraagt al jaren of ze op paardrijden mag. Ik vond haar steeds te jong, maar zei dan wel: als je 9 bent en je wilt het nog steeds, dan mag het. Nu is ze dus 9 en is ze met veel plezier begonnen met een opstapcursus. Dat is een cursus van 6 weken, waarin de kinderen leren met een pony om te gaan, te borstelen en rijden ze een paar keer. Daarna kunnen ze beslissen of ze het echt leuk vinden.
De opstapcursus ging heel goed. Maar nu zit ze op echt les, hebben we inmiddels een outfit aangeschaft en nu is ze plotseling bang geworden. Ze durft amper nog op een pony te zitten. Er is niets gebeurd, ze is er niet afgevallen of zo.
Nu twijfel ik een beetje wat ik zal doen. Ze hoeft van mij niet tegen haar wil op een pony te zitten, maar ik ben zo bang dat ze er spijt van krijgt als ze nu stopt. Moet ik haar pushen om door te zetten, zodat ze over de angst heen kan groeien? Of toegeven aan deze angst? Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
appeltjeQ

appeltjeQ

17-11-2010 om 00:27

Mamazone

Misschien vindt ze het eng omdat het nu "echt" paardrijden wordt, terwijl de opstapcursus nog lekker "vrijblijvend" voelde? Ik zou er nog eens met haar over praten, waarom ze ineens gaat twijfelen en het een beetje eng vindt. Is het het idee dat ze over een tijdje gaat galopperen en dat er iets kan gebeuren? Hoeveel lessen heeft ze nu gehad, is ze nog aan het stappen en draven? Misschien zou je dan af kunnen spreken dat je tijdens de les naast de pony mee mag lopen (of dat iemand van de manege dat doet) om haar over de drempel te helpen. Veel kinderen vinden paardrijden iedere keer toch wel weer spannend, maar je kunt dat gevoel overwinnen door zelfvertrouwen in je eigen rijkunst te krijgen. Vraag het nog eens aan haar! Het vervelende is natuurlijk dat pony's de angst aanvoelen en daardoor ook wat gespannen kunnen raken, dus stel dat het haar zekerder zou maken als er de eerste tijd iemand mee zou kunnen lopen, dan lukt het misschien wel...
Het is zo'n mooie sport. Als je met de manege afspreekt dat ze haar een betrouwbare pony geven voor de les - de eerste tijd - dan kan ze leren dat ze zich geen zorgen hoeft te maken. Ze heeft er zo lang op gewacht om op paardrijden te gaan, nu niet meteen opgeven hoor! Succes...

Lastig

Ik vind dit ook lastig, mischien nog een keer de opstapcursus doen. Angst is een lastig dilemma, mooi als je het kan overwinnen, maar als dat niet lukt is het ook lastig. Wij zeggen altijd dat je een sport een jaar moet doen ivm aanschaf van spullen, dus soms moeten we zoonlief van 9 ook even pushen om door te zetten. Maar hij heeft geen probleem met de angst.
Muizemeis

zomaar een naam

zomaar een naam

17-11-2010 om 14:57

Mamazone

Veel kinderen zijn met paardrijden een tijdje angstig. Vaak gaat dat weer over.
Wat bij mijn dochter erg hielp is dat ze een tijdje op een vaste pony mocht die ze helemaal vertrouwd.
Of misschien kan ze de opstapcursus nog een keer doen of anders een keer een priveles daar leren ze ook heel veel van.

JanetEE

JanetEE

17-11-2010 om 21:49

Bang

Dochter is ook wel een tijdje angstig geweest. Na het eerste enthousiasme kwam ze er achter dat het toch niet zo gemakkelijk is om een pony te laten doen wat jij wil. Naar verloop van tijd ging het wel weer beter.

mamazone

mamazone

18-11-2010 om 11:42

Priveles

Bedankt voor de reacties. Zo te lezen komt het bij meer kinderen voor dat ze een periode angstig zijn. Dochter wil graag doorzetten. We hebben nu afgesproken met de manege dat ze 2 keer voor de reguliere les een prive les krijgt. Lukt het dan nog niet, dan zullen we verder kijken.

Pony

Goed dat ze wil doorzetten. Ik rijd zelf ook (net weer begonnen na 10 jaar), en het is inderdaad soms best spannend. Zo'n paard/pony is natuurlijk gewoon heel groot en heel sterk.

Denk dat het ook goed is om te vragen om een super betrouwbare pony, die geen fratsen uithaalt. Dan kan zij weer haar vertrouwen terugkrijgen.

Leuk priveles! Dat gaat vast helemaal goedkomen!

Veel plezier!

mamazone

mamazone

24-11-2010 om 21:47

Het ging super!

Ze heeft van de week een klein half uurtje priveles gehad en het ging heel goed. De juf stelde haar helemaal op haar gemak. Er is nu afgesproken dat er voorlopig iemand bij haar blijft lopen, totdat ze zelf aangeeft dat ze alleen durft. Maar ze is blij dat het nu zoveel beter ging.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.