Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
pien

pien

21-09-2011 om 08:59

Douchen na voetballen....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stinkende hockeyers

"Maar ook bij zo\'n grote hockeyclub zijn er maar beperkt aantal velden en dus maar beperkt aantal teams dat tegelijk speelt."

Die kleintjes spelen op achtste of kwartvelden. Zes tegen zes of acht tegen acht. Er wordt op zaterdagochtend op vier velden gespeeld. Dat zijn zomaar 320 spelertjes (reservespelers niet eens meegerekend). Zoveel douchegelegenheid is er echt niet.

"Of ze hebben ouders die niks ruiken." Dat sowieso. Neus in de lucht he? ;0)

skik

an200

an200

22-09-2011 om 22:57

Bij heel veel sporten zoals korfbal, volleybal, turnen en ook voetbal is douchen na afloop gewoon verplicht. Dat is niet meer dan normaal na sporten. Je zweet enorm, bij voetbal wordt je ook nog eens vies van de modder. Het verbaasd me echt dat ouders dat zo raar vinden, dat is gewoon de norm en meestal ook gewoon de regel binnen clubs. Zeker bij voetbal is dat normaal, zeker bij uitwedstijden waar de ouders veel kinderen in 1 auto meenemen.

Verder verbaas is me echt dat er kinderen zijn die in onderbroek douchen. Ik zou als ouder vragen waarom. Dat doe je thuis niet dus op de voetbal/sport ook niet.Het is gewoon gekkigheid dat onze kinderen zo preuts worden opgevoed. Ze moeten elkaar kunnen accepteren zo als ze zijn, de een is kleiner de ander groter, de een al wel haartjes de ander niet so what??

Ik zou als ouder een kind die thuis komt met een natte onderbroek echt uitlachen en vertellen dat je een droge onderbroek terugverwacht omdat douchen nu eenmaal bloot gaat. Ik vind het echt iets van deze tijd dat jongeren dat doen, dat deden we vroeger echt niet (volgens mij is het er in geslopen door andere culturen!!!)

Weer

Weer

22-09-2011 om 23:22

An200

en zijn die douches allemaal schoon? Hoeveel mensen staan er per dag onder? Hoe vaak worden ze schoongemaakt? En met welke middelen? Ik weet dat ik in herhaling val maar ik vind zo'n openbare douche nou niet bepalld schoon. Volgens mij kun jer op z'n minst voetschimmel oplopen. En jaja, dan kun je slippers aandoen maar dan lopp je met slippers door de voetschimmel, die je daarna in je tas doet.....bah.
Verder vind ik je argumentatie niet zo sterk. 'dat is niet meer dan normaal, dat is de norm, dat is de regel....'

Maylise

Maylise

23-09-2011 om 01:19

Van mijn jongens weet ik dat ze bij voetbal ook altijd met onderbroek aan douchten. Ik begrijp dat eigenlijk wel. Er zit toch ook een stukje onzekerheid bij. Sommige jongens blijven in de groei wat achter en dat kan wel normaal zijn maar tieners zijn natuurlijk gewoon onzeker.

Bij de andere sporten van mijn kinderen gaan ze of niet douchen of hebben ze gescheiden douche hokjes. Dan hoefde je dus niet bloot te zijn waar iedereen bij was.

Irene

Irene

23-09-2011 om 09:14

Och

Hier 2 jongens op rugby. Nou die zijn vies na een wedstrijd hoor! Maar gezamenlijk douchen is hier (bij de jeugdteams) niet erg gebruikelijk. Ik vind het echt geen enkel punt om een stel bezweette en bemodderde jongens in de auto te hebben. Tjonge zeg. Er is trouwens ook weinig verschil met na een flinke boswandeling, dan zijn ze vaak nog wel modderiger en minstens zo bezweet. Hoe doen de douche-aanhangers dat dan?

Kallisto

Kallisto

23-09-2011 om 10:22

Scouting

Als modder het criterium is, zou mijn zoon ook wel mogen douchen als hij met scouting 2,5 uur door het bos gesjouwd heeft. Zelden viezere jongetjes gezien dan die welpen. Zoon fietst naar huis, bij mijn weten worden andere welpjes wel bezweet en bemodderd en al in auto's geladen. Denk trouwens niet dat zoon te porren zou zijn voor gezamenlijk douchen (hij zit dan ook niet op voetbal), en dat kan ik me wel voorstellen, want ik vond het ook een verschrikking.

Tirza G.

Tirza G.

23-09-2011 om 11:06

De norm

Het is de norm bij voetbal. En verder nergens zó fanatiek. Het-komt-voor, maat het komt ook niet voor. En die norm, die staat mij niet aan. Mijn kind hoeft zich niet uit te kleden onder het oog van anderen als hij dat niet wil. Klaar.

Tirza

Yura

Yura

23-09-2011 om 11:52

Niet verplicht

Bij onze vereniging is het zeker niet verplicht. Na de wedstrijd douchen zeker de ouderen wel, meer uit gewoonte. Na de training doucht niemand, ze gaan dan toch gelijk naar huis en naar bed. Wat ook meespeelt is dat zo'n vereniging vaak deel uitmaakt van de sociale omgeving. Het komt regelmatig voor dat de kinderen de hele zaterdag op de club blijven, beetje kletsen met vrienden, fluiten bij de kleintjes etc. Is ook veilig en vertrouwd, iedereen kent iedereen, er zijn altijd wel bekenden. Met uitwedstrijden vind ik het ook wel lekker dat je daarna meteen door kunt gaan naar iets anders, naar de stad, een verjaardag oid.
Ik weet dat "men" er wel blij mee is dat er na de training niet wordt gedouched, het schoonmaken wordt allemaal nog door vrijwillgers gedaan. Wel elke dag hoor, voor iemand die dat vroeg, met de hogedrukspuit, verder houdt iedereen de slippers aan. Bij elk team krijgt een ouder kleedkamerdienst op de dag van de wedstrijd, die moet zorgen dat de kleedkamer wordt aangeveegd en drooggetrokken na gebruik en ook die van de tegenstander moeten ze controleren en eventueel vegen en droogtrekken als de tegenstander dat niet gedaan heeft.

Jetske

Jetske

23-09-2011 om 16:09

Vegen en droogtrekken

Het vegen en droogtrekken van de kleedkamer is, net als douchen, bij ons verplicht en moet gedaan worden door degene die als laatste klaar is. Wel prettig; we staan dus nooit eindeloos te wachten tot de jongens eens klaar zijn met douchen want niemand wil de laatste zijn...

bertje1

bertje1

23-09-2011 om 21:41

Douchen, laten ze dat toch eens anders doen!

ik vind het belachelijk dat die kids hun nakie moeten laten zien aan leeftijdgenootjes, waarom o waarom, namelijk ook op school. Wij als volwassenen willen dat (meestal) toch ook niet? Waarom maken ze niet in sportgelegenheden hokjes waar je kunt douchen? is het direct geen probleem meer (hier ook een ellende op school , niemand wil na school gymen).

Coco

Coco

23-09-2011 om 23:16

Bertje

"ik vind het belachelijk dat die kids hun nakie moeten laten zien aan leeftijdgenootjes, waarom o waarom, namelijk ook op school. Wij als volwassenen willen dat (meestal) toch ook niet? Waarom maken ze niet in sportgelegenheden hokjes waar je kunt douchen? is het direct geen probleem meer"
Zo'n soort opmerking is wel een ondersteuning van de "nieuwe preutsheid".
Het is helemaal geen kwestie van "je nakie" te laten zien. Alsof je een soort onzedelijk voorstelling gaat doen als je gaat douchen. Ik sta er soms versteld van hoe preuts die jongelui tegenwoordig zijn. Je mag je lichaam verminken met piercings en tatoeages en je kunt over straat gaan met kleding waar aan alle kanten van alles uit puilt, maar o wee als iemand, een sexegeno(o)t(e) nota bene, een glimp kan opvangen van je edele delen. Want daar moet je je voor schamen, kennelijk.
Als ik heb gesport sta ik, als volwassene, heel vrolijk onder de douche met alle andere volwassenen die willen douchen en daar heb ik geen enkele moeite mee. Misschien omdat ik mijn puberteit heb doorlopen in de jaren zeventig, toen de slogan "liever naakt dan namaak" een gevleugelde uitdrukking was.
Ik wil hiermee niet zeggen dat kinderen verplicht moeten douchen na het sporten, dat is iets dat iedereen zelf moet beslissen. Ook mogen ze van mij best een onderbroek aandoen, als ze in hun "preutse fase" zijn aangekomen, maar ik vind niet dat ze daarin aangemoedigd hoeven te worden.
Aparte douches maken is natuurlijk onzin. Daar is simpelweg niet genoeg ruimte voor. Er zijn meestal al één of twee hokjes bij de dames voor als ze ongesteld zijn. Dat lijkt me afdoende.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

24-09-2011 om 03:04

Douchen na gym (vroeger)

Ik verbaas me erover dat tegenwoordig op alle scholen douchen na gym verplicht is. Ik vind dat een schending van de persoonlijke levensfeer, persoonlijke ruimte, lichamelijke integriteit, een mensenrecht, zoiets. Wij worden toch ook niet verplicht om samen met onze collega's te douchen?! Stel je voor!!

Vroeger op mijn (rijke) lagere school met nieuwe gymzaal en kleedkamer (gemengd) hadden we geen douches, is volgens mij ook helemaal niet nodig, geeft alleen maar onnodig gedoe en rotzooi.

Op de middelbare school hadden we gescheiden kleedkamers met douches en mocht je zelf weten of je ging douchen.

Bij sport idem dito.

Ik sport in de gymzaal van een lagere school en ik vind het afschuwelijk te merken hoe vies de douches en wc's zijn! Ik ga dan ook altijd thuis douchen (of lekker in bad bijkomen).

Hoe is dat toch gekomen, dat verplicht douchen op school?! Wanneer, waarom?

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 08:34

Wiebe

Hier is dat helemaal niet verplicht op school.

Tineke

Tineke

24-09-2011 om 09:54

Koude oorlog

Er was een reden ivm koude oorlog, kernraketten enzo, om in de jaren 70 alle nieuwe sporthallen te voorzien van douches, van die doorloopdouches, waar het hele dorp (buurt) zich vlug kon afspoelen ofzo.
Het lijkt me nu zo'n onzin, maar dat was echt de reden in ons dorp, toen.
En tja, die douches waren er nu eenmaal, dus konden ze ook meteen gebruikt worden na de gymlessen. En zo is het gekomen...

Douchen op de middelbare school?

Hoefde vroeger niet, hoeft nu ook niet op de scholen van mijn dochters. En op de basisscholen ook niet. Kost ook allemaal veel te veel tijd toch?

Zo erg zweet je doorgaans niet van een gymles. 'T is meestal de halve les aan de kant zitten omdat er uitleg is of je niet aan de beurt bent. Bij voetballertjes van een jaar of acht kan ik me voorstellen dat ze vies worden van de modder, maar dusdanig zweten dat je auto er nog dagen naar walmt? Lijkt me sterk.

Het raarste vind ik nog dat een club het verplicht stelt. Wat kan die het nou schelen of je schoon of vies naar huis gaat?

skik

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 10:50

Skik

Nou Skik, een puber die net twee uur gesport heeft...bbrr..)

Puck

Puck

24-09-2011 om 11:10

Op school

Hier wordt op school ook niet gedoucht en als pro-douchen na sport maak ik me daar niet zo druk om. Misschien kunnen de anti-douchers zich dan niet zo druk maken als er wel verplicht gedoucht moet worden?
Weer: je zegt zelf dat je niet zo vies bent aangelegd maar je reageert wel erg overtrokken vind ik over de schoonheid van de douches bij sportverenigingen. Mijn kind moet dus wel na trainene en wedstrijden douchen en doucht daardoor minstens 4x per week op de sportclub en hij heeft er echt nog nooit iets van over gehouden, zelfs geen voetschimmel terwijl hij eigenlijk zijn slippers lang niet altijd gebruikt. En natte slippers in je sporttas zijn echt niet een soort van tijdbom hoor. Ikvind dat je schromelijk overdrijft.
En Skik: misschien nog niet bij de f-jes van 7 jaar, maar als ze gaan puberen....

Fio

Ja, pubers stinken waarschijnlijk een uur in de wind na twee uur flink sporten. Maar E'tjes?

skik

Weer

Weer

24-09-2011 om 14:09

Puck

Ik reageer overtrokken en ik overdrijf? Volgens mij kom ik met een jouw niet welgevallig argument aan. Beetje flauw om te zeggen dat ik dan overdrijf en overtrokken reageer. Maar dan zal ik het nog 1 x proberen te zeggen zonder te overdrijven: ik denk niet dat hygiene een deugdelijk argument is pro douchen omdat die douches naar mijn gevoel niet schoon zijn. Ik vraag me trouwens af of al die kinderen zich zo zorgvuldig inzepen, waarschijnlijk spoelen zich alleen maar wat af.

tuc

tuc

24-09-2011 om 15:26

Zojuist

een vader bij de voetbal uit de droom geholpen, die dacht dat zijn 13 jarige er echt niet mee zat dat anderen zijn "ding" zagen. Deze jongen is toevallig het maatje van mijn kind en die heeft van deze jongen juist overgenomen dat ze in onderbroek douchen!

Puck

Puck

24-09-2011 om 16:03

Oke weer

Nu begrijp ik je beter. Zelfs in smerige douches is mijn kind na een douchebeurt nog steeds aanzienlijk schoner dan zonder douchebeurt. Met alleen een beetje afspoelen zou mijn kind na een training of wedstrijd toch echt niet schoner worden. Dus wat dat betreft wordt mijn kind er toch wel degelijk schoner van. Dat is voor mij dan toch hygiënischer dan niet douchen. En ja, ik vind dat je overdreven reageert, mijn douchte thuis is ook niet altijd spic en span (oke, zo'n puinhoop als bij de voetbal is het ook weer niet), maar je komt wat panisch over met je mening over smerige douches en ik geef alleen maar aan dat dat in de praktijk reuze meevalt. Mijn kind voetbalt al een jaar of 7 en heeft er bog nooit wat van opgelopen. Ik kan dus uit ervaring zeggen dat het zo'n vaart niet loopt. Kan jij ook uit die ervaring spreken of DENK je dat het zo is bij de voetbal.

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2011 om 16:19

Pubers en zweten

Tja, dan houdt alles op. Pubers zweten. En stinken.

En hoe gaan we dat dan doen op al die regio-scholen, waar kinderen soms een uur op de fiets zitten voor ze op school zijn? Of op al die scholen waar extra dans-drama-toneel aan wordt geboden? Reken maar dat je na een dansles van 50 minuten ook zweet. En dus stinkt. Of de nerveuze puber die een presentatie moet houden? Die zweet ook als een otter. En stinkt dus.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2011 om 16:22

Hygiene

Maar wat is hygiene eigenlijk? Volgens mij is 'hygienisch' verschoven van: niet-ziekteverwekkend naar 'geen spoortje vuil of zweet meer te zien/ruiken'. En dat lijkt me overdreven. Modderige knieen zijn vies ja. Maar onhygienisch? Mwah. Je wordt er niet ziek van en een ander wordt ook niet ziek omdat jij vieze knieen hebt. Zweet stinkt ja. Maar dat is het dan ook wel, je wordt er niet ziek van - en een ander ook niet.

Tirza

Puck

Puck

24-09-2011 om 16:34

Tirza

"Maar wat is hygiene eigenlijk? Volgens mij is \'hygienisch\' verschoven van: niet-ziekteverwekkend naar \'geen spoortje vuil of zweet meer te zien/ruiken\'. En dat lijkt me overdreven. Modderige knieen zijn vies ja. Maar onhygienisch? Mwah. Je wordt er niet ziek van en een ander wordt ook niet ziek omdat jij vieze knieen hebt."
Je verwoordt hier heel goed wat ik eigenlijk tegen Weer probeer te zeggen.
En in principe hoeft zweet helemaal niet te stinken, het begint pas te stinken als er veel bacteriën zijn. En ja, kinderen op school die een uur gezweet hebben of 2 uur gym hebben gehad zweten ook en zullen ook niet allemaal meer citroentjesfris ruiken, maar als een ander daar geen problemen mee heeft: prima. Ze hoeven dan tenslotte nieteen half uur bij mij in de auto te zitten uitdampen. En als ik op school zou werken en het is daar regel dat kinderen niet douchen en ze zitten daarna bij mij in de klas dan zou ik me daarop aanpassen. Maar kennelijk willen de anti-douchers zich niet aanpassen als het wel "regel" of gewoonte is om te douchen.

Weer

Weer

24-09-2011 om 16:54

Joh puck

Zullen we het maar eens zijn dat we het niet eens zijn? Jij vindt niet- douchen vies, ik vind douchen niet perse schoon. We worden het toch niet eens, denk je wel? En ik heb om eerlijk te zijn geen zin om te verklaren hoeveel douches van hoeveel verenigingen van hoeveel sporten ik gezien heb.
Moet nu wel lachen, want jongste komt hier net binnen na uren voetballen op het veldje in de straat met 2 vriendjes. Ze zijn inderdaad heel vies. Ze ruiken nog niet aangezien ze 9 zijn maar ik weet uit ervaring dat dat snel genoeg gaat komen! Ze zouden best een douche beurt kunnen gebruiken, maar ik heb ze een ijsje gegeven in plaats daarvan.

Puck

Puck

24-09-2011 om 17:21

Weer

We hoeven het ook helemaal niet eens te zijn, maar jij vergelijkt nu ook weer dingen met elkaar die helemaal niet hetzelfde zijn. "Jij vindt niet- douchen vies, ik vind douchen niet perse schoon". Ik vind douchen ook niet perse schoon, dat is iets anders dan niet-douchen vies vinden. En jij had het over hygiënisch, dat is wat anders in mijn beleving dan schoon.
En ik had het idee dat jij uit vooroordelen spreekt, vandaar mijn vraag over je eigen ervaringen, maar als jij daar niet op in wilt gaan, prima toch? Sterkt mij alleen wel in mijn mening dat je vooral een vooroordeel hebt en minder eigen ervaring.En als mijn kind komt dagelijks modderig en bezweet van het spelen binnen en dan zou hij van mij ook eerst een ijsje krijgen en doucht ie maar voor hij naar bed gaat. Ook dat vind ik een heel andere situatie dan 4 voetballijven die smerig zijn in mijn auto. Dus ook deze vergelijking gaat helemaal niet op.

Weer

Weer

24-09-2011 om 17:42

Puck

Puck, ik heb 3 kinderen die respectievelijk op judo, hockey, zwemles, duikles, tennis, voetbal zitten of hebben gezeten. Zo goed?
verder heb je gezegd dat ik overdrijf, panisch reageer en nog 1 ding waar ik te lui voor ben om dat nu op te zoeken.
Bovendien begin je nu een een discussie over het verschil tussen hygienisch en schoon. ik zou het niet weten, heb echt nog nooit nagedacht over dat verschil. Dus misschien heb je wel helemaal gelijk.
Ik raak blijkbaar een enorm pijnpunt bij je, dus laten we er echt hu maar mee ophouden. Ik reageer niet meer in ieder geval.

Tirza

Mijn dochter moet eerst drie kwartier fietsen, kan dan op maandagochtend meteen twee uur dansen gevolgd door twee uur drama. Die zal ook niet echt naar viooltjes ruiken daarna. Maar er zijn geen douches op school.

skik

Puck

Puck

24-09-2011 om 18:41

ik vind dat douchen na de training ook ver gaan en dat zou voor mij ook niet hoeven, maar ja dat is nu eenmaal de regel en ik vind het niet de moeite om daar tegen in te gaan. Het is ook wel handig: er wordt bij ons thuis daardoor weinig gedoucht, scheelt weer douche schoonmaken . Hoe jullie het vorige week opgelost hebben met afdrogen en omkleden vind ik ook prima, je hebt dan nog steeds geen natte, smerige, dampende kinderen in de auto.

Puck

Puck

24-09-2011 om 22:08

Matar

Ik zie de noodzaak er toch wel van in: net zoals ik zelf niet met baggerpoten en met kleddernatte kleding in de auto van een ander stap vind ik het ook niet meer dan normaal dat een ander niet übersmerig bij mij in de auto stapt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.