Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
pien

pien

21-09-2011 om 08:59

Douchen na voetballen....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

25-09-2011 om 13:49

Ik weet nu hoe pubermeiden dat bij de hockey doen

In de rust van een wedstrijd, als ze wissel zijn en na de wedstrijd wordt volop gebruikt gemaakt van een deo.
Gelukkig wordt er daarna nog wat gezamenlijk gedronken en zitten ze niet direct erna in mijn auto.

Monique D*

Monique D*

25-09-2011 om 14:50

Douchen na voetbal

Bij de voetbalclub van mijn zoon (nu 16)
Bij de F-jes werden de kinderen nog geholpen door de ouders bij het douchen. Bij de E-tjes hielpen de ouders niet meer, maar ze bepaalden zelf of ze gingen onder de douche gingen. Ik heb gemerkt dat vanaf de D niet alle kinderen na het voetbal douchten. Thuis douchen is veel en veel prettiger.. en vies in de auto? Als ze zich hebben ontdaan van de vieze voetbalkleding en hun gewone kleding + schoenen aantrekken dan valt het wel mee.. mijn zoon gaat zelf op de fiets daar naar toe. Alleen bij uitwedstrijden kan hij wel eens met iemand meerijden.
Hij speelt nu bij de A-junioren (wordt volgende maand 17) en dat douchen gebeurt daar heel sporadisch. Ik maak mij daar niet druk over, thuis gaat hij er lekker onder (alleen èn een schone douche).
Als het echt om dat zweten gaat dan geef ik Tirza wel gelijk. Als je lange afstanden fietst dan zweet je toch ook? En dan zijn er heel veel andere sporten (zoals hockey wat hier al genoemd is) waar men meestel ook niet doucht.

Waarom douchen als je broek en schoenen modderig zijn?

Dat snap ik niet. Dat je niet met modderpoten in een auto stapt vins ik logisch. Maar daarvoor hoef je toch niet te douchen? Dan is omkleden genoeg. En tegen zweet zou goed douchen wel helpen, maar als ik zie wat mijn kinderen, doen, die staan gewoon een beetje te genieten onder de warme regen. Die wassen zich echt niet als ik er niet et mijn neus bovenop sta. Dus daarmee zouden voor mij alle praktiche voordelen wegvallen. Blijven er de principiele punten over: iets met teambuilding- hm, kan ook met kleren aan. Iets met hygiene: doe ik thuis wel aan.
Nee, al met al zie ik niet waarom het verplicht moet worden door sportclub/ school. Als je ouders het willen, OK, maar kies lekker zelf wie wil douchen en wie niet.
Algebra

MvD

MvD

27-09-2011 om 09:26

Grenzen

Ik heb mijn kinderen altijd verteld dat ze hun eigen grenzen moeten aangeven als het gaat om hun lijf. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat normaal was, maar blijkbaar zijn voor veel mensen teambuilding, auto´s en het woord van de coach belangrijker. Ik vind dat zelf niet erg verstandig en ben blij dat dit bij de voetbal van mijn jongens niet speelt.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2011 om 22:44

Ik ben mvd niet

Maar ik zou ook geen smoes verzinnen. Ik zou het gewoon verbieden. Niemand, zelfs een docent niet, kan mijn kind verplichten zich uit te kleden.

Tirza

MvD

MvD

28-09-2011 om 00:07

Inderdaad, geen smoezen. Mijn kinderen hoeven zich niet uit te kleden waar anderen bij zijn als ze daar geen zin in hebben. Als school of voetbalclub willen dat ze douchen na sport zorgen ze maar voor goed afsluitbare douchehokjes.

P, wat vertel jij je kinderen als het gaat om het aangeven van grenzen? Nee is nee, behalve als je coach of leraar iets anders beweert?

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 07:01

Lenen

Een natte handdoek lenen van iemand anders? Gatverdamme.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 08:45

Geen idee

Hier gebeurt het nergens, en de douches zijn ook dermate goor dat ik het niet goed zou vinden, het zijn gymzalen van 45 jaar oud.

Puck

Puck

28-09-2011 om 09:26

Hier ook niet

Hier wordt na schoolgym ook niet gedoucht hoewel de douches in de sporthal prima schoon zijn. Er is gewoon geen tijd voor vinden ze. Er is wel een periode geweest dat ze een handdoek mee moesten nemen om voeten te wassen, maar ook daar heb ik dit jaar niets over gehoord.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 10:57

Ja,kijk, dat maakt een wereld van verschil..) de douches in de gymzaal alhier worden ook niet meer gebruikt door andere sporters, die gaan liever thuis..

amk

amk

28-09-2011 om 11:16

Hier ook idd

hier wordt er vanaf groep 3 officieel gegymd met een gymleraar en dan wordt er ook na de les gedoucht.
accomodatie is een jaar of 10 oud.
Maar of iets oud is zegt niets over het schoon zijn.

merel

merel

28-09-2011 om 12:06

Hier niet

Nee hier weer niet. Accomodatie is 10 jaar oud maar hier wordt ook niet gedoucht na gym. Dat was dus voorheen de lagere school maar bij beide kinderen wordt er ook op de middelbare school (2 verschillende scholen) niet gedoucht na gym. Ik denk ook niet dat er tijd voor is, ze moeten nu al hollen om weer op tijd bij de volgende les te komen. En bij mijn scholen was het vroeger ook niet. Alleen dus bij voetballen herken ik het.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 13:53

Amk

Maar als iets niet goed onderhouden wordt is schoonhouden moeilijk.

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2011 om 14:53

Maar p

Ik snap even iets niet. Je werpt je op als warm voorstander van het douchen. En je kinderen vinden het helemaal prima om te douchen. Waarom schrijf je dan:
Als ik niet zou hoeven te douchen als ik mijn handdoek zou vergeten is dat wel heel makkelijk natuurlijk.

Dus? Je houdt tóch niet zo van douchen? Of je kinderen niet? Als dat douchen zo belangrijk en bovendien verplicht is en je het helemaal niet erg vindt, waarom zou 'handdoek vergeten' dan 'makkelijk zijn'? Dat is dan juist toch jammer? Kun je niet douchen, bummer.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 16:06

En vervolgens trapt de leraar er niet in en laat hem een handdoek lenen, wat is dan het probleem??

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 17:45

Nee, vind ik nog steeds geen fijn plan. Ik snap alleen niet waarom jij het een probleem vindt, een kind vergeet zijn handdoekleraar trapt er niet in en verzint iets waardoor de vergeter toch moet douchen. Wat is dan het probleem??

Merel

Merel

28-09-2011 om 20:01

Fiorucci

Volgens mij heeft P er ook helemaal geen probleem mee hoor, tenminste zo lees ik het.

Hier vanaf groep 1

Vanaf groeo 1 moet er hier op de basisschool al gedouched worden na de gymles.
En inderdaad handdoek vergeten is het van een ander kind lenen dat klaar is met afdrogen, ondertussen valt zo´n handdoek natuurlijk tig keer op de grond.
Ik gruwel er van, vergeet gelukkig nooit de handdoek,
Maar thuis word er zeker ´s avonds nog een keer gedouched, even de smerigheid van de school douche eraf wassen.

De meeste kinderen van die leeftijd kunnen zichzelf nog niet eens behoorlijk afdrogen, en gaan dan vaak ook weer half nat in de kleren.

Ik heb het weleens aangekaart op school op een open avond, dat ik totaal het nut er niet van in zag, ik werd
met grote ogen door juf en ouders aangekeken en iedereen wist mij te vertellen dat het toch hygienisch was,
douches van 25 jaar oud ondertussen.

Maar douchen is op onze basisschool dus echt verplicht.

En.... het allerergste vond ik nog dat de kleuters gefilmd zijn tijdens de gymles en het douchen (niet meedegedeeld) en dat deze film werd vertoond tijdens een open avond waarin de 10-minuten gesprekken plaatsvonden, Het is dat mijn kind niet in beeld kwam, want dan had ik persoonlijk de band uit de video getrokken!!
Ik was echt zo boos.

Maar in het voortgezet onderwijs moet hier ook zeker gedouched worden hoor, en geen aparte douches maar een algemene douche.

Ik geef mijn dochters dan ook altijd een briefje mee, dat ze eczeem hebben of ernstige voetwratten!

Van mij hoeven echt niet te douchen als ze niet willen hoor.

Groetjes Melanie

bive

bive

29-09-2011 om 10:38

All stars

Volgens mij is het een voetbalmannending! Het All stars gevoel. Versterken van het team-verband. Lol maken onder de douche en daar dan leuke herinneringen aan over houden.
En na het sporten gelijk douchen is ook veel beter voor de spieren!

bianca

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 11:02

Ja, ik vind het vies inderdaad. Maar dat staat er los van. Jij vond het ergerlijk dat iemand het als smoes gebruikt, geen handdoek mee. Maar kennelijk was de oplossing: een handdoek lenen. De leraar laat diegene er dus niet mee wegkomen. Dus snap ik niet waarom je het ergelijk vindt dat iemand het als smoes gebruikt, als de leraar iemand er niet mee weg laat komen. Dat ik dat lenen niet fris vindt staat er los van.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2011 om 14:05

Ik snap fio wel

Doordat de leraar meteen een andere handdoek tevoorschijn tovert (waar dan ook vandaan) is het smoesje 'geen handdoek' zinloos. Jij vond dat wel een goeie move, lekker mooi een flauwe smoes getackeld.
Dat je vervolgens je vraagtekens zet (zoals Fiorucci doet) bij de herkomst van de handdoek en de hygiene van dat ding, is wat anders. Ik ben het overigens wel met Fio eens: als hygiene hét argument is om te douchen, dan draait een school zijn eigen argument om zeep door zo lekker fris met handdoeken om te gaan.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 15:32

Ik zeg nergens dat de leerkracht een schone heeft. Ga lekker de zon in, heb ik net ook gedaan.

Merel

Merel

29-09-2011 om 16:18

Laat lekker zitten

Ik snap P nog steeds, maar snap jouw uitleg niet meer Fio en die van Tirza ook niet. Als iemand nog zin heeft, lees de postings van P en van Fiorucci nog maar eens terug, maar goed, zo belangrijks s het wellicht ook weer niet toch?? ) Volgens mij is namelijk iedereen het eens over het douchen en de handdoek, maar snappen jullie P niet.

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 17:35

Ik ook

Ik geef het ook op, ik heb getracht het uit te leggen, maar ook ik vind het niet belangrijk genoeg. Overigens, een sneer? Djiezus, er staat een smiley achter.

Puck

Puck

29-09-2011 om 19:01

Tsss dames toch

Misschien moeten jullie een verkoelende douche nemen om de verhitte gemoederen weer tot rust te brengen. Dat kan je zowel thuis doen als op de sportclub. En dan afdrogen met al dan niet geleende handdoek.
Maar P, ik snap je ook nog wel.

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 20:28

Geen zorgen puck

Ik heb heerlijk aan de waterkant gezeten dus geen verhitte gemoederen wat mij betreft, hooguit een communicatiestoornis.

tonny

tonny

02-10-2011 om 16:51

Het ging toch over voetbal, niet over schoolgym?

Ik zal eens informeren bij mijn zonen. Geen idee hoe verplicht douchen is/ was. Ze gingen meestal op de fiets of in het clubbusje, dus ik heb nooit last gehad van geuroverlast.

Ik weet wel dat in de jaren 70 samen douchen na het korfballen (haha, tjonge dat ik dat ooit anderhalf jaar gedaan heb) vanzelfsprekend was. Zonder onderbroek. Ik herinner me nog dat ik toen zevenkruidenshampoo had. Of Kaloderma. Tjonge, met de hele club bloot, en dat na mijn preutse opvoeding. Dat ik dat heb overleefd

an200

an200

02-10-2011 om 17:56

Re:

Ik vind de reactie over "bij mij douchen ze gewoon thuis". Toch echt vreemd. Wat is er nu anders aan dan op de club te douchen of thuis????

Ik vindt het niet meeer dan normaal dat wanneer je kind fanatiek heeft gesport en flink heeft gezweet en ook nog onder de modder zit dat hij/zij meteen gaat douchen. Het is zelfs superslecht om eerst een uur met dat natte zweet rond te lopen (je koelt dan ook nog eens eerder af!!).

Ouders die meerijden vinden het ook niet fijn om met van die zwetende kinderen in de auto te moeten rijden!

Datzelfde geldt voor douchen na de gymles op school. Als de kinderen zweten dan hoort douchen na afloop er bij. Ik zie dat niet alleen als hygienisch maar ook als een stukje opvoeding. Wanneer je vies bent moet je meteen douchen (en niet eerst nog eens 3 uur les en dan thuis douchen bah!). Ik moet er niet aan deken dan lerares te zijn van zo'n klas!

Verder is het douchen na de gym ook goed om te leren dat bloot normaal is en dat iedereen er anders uit ziet (en dat je daar niet om lacht). Zoiets hoort een leraar of lerares wel mee te nemen in de les natuurlijk anders kan dat toch gebeuren. Ik denk ook dat het een stukje schaamte wegneemt bij kinderen mbt het bloot zijn.

PS Ik ben blij dat jullie allemaal in Nederland wonen en niet in Finland, daar gaan de kinderen op school samen naar de sauna! Verder is het voor het zwemmen verplicht om eerst bloot te douchen (en na afloop nog een keer). Allemaal hygiene!

Kom er dan niet mee aan dat we in Nederland doorslaan door douchen verplicht te stellen na sporten en de gym. Ik vindt volstrekt normaal. Kinderen die met onderbroek douchen kwam 20 jaar geleden overigen ook niet voor. Ook dit is een soort modegril dat vooral door allochtone jongeren is uitgevonden ("ik mag niet naakt douchen van mijn geloof). Het is jammer dat ouders samen met hun kinderen niet beter praten over dit soort zaken. Bloot douchen is heel normaal zeker in een teamsport of na de gym douchen

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2011 om 12:14

Superslecht an200

Tja, dat is volgens mij onzin dat het 'superslecht' is om niet te douchen na een sportinspanning. Ik zie ze op de Olympische Spelen nat het turnen bijv. ook nooit douchen, die hangen gewoon een hele dag in de sportzaal te wachten.

Hygienisch? Wat is er vies aan zweet? Je wordt echt niet ziek van zweet hoor. Dat het fris en schoon is, is ook maar een cultuurdingetje. In de jaren 70 werd er nog volop geroepen: zweet is het parfum van de hardwerkende man. Dus ach.

Tirza

Puck

Puck

03-10-2011 om 22:39

An 200

Ik ben pro-douchen na het sporten, maar de reden die jij noemt vind ik echt helemaal nergens op slaan. Hoezo is het superslecht, nog los van het afkoelen dat je apart noemt als "ook nog". Dat afkoelen is ook niet superslecht. Oke, soms kan je wat meer spierpijn krijgen, maar echt slecht is het niet. Als ik zelf gesport heb moet ik eerst een uur afkoelen anders heeft douchen geen zin, dan kan ik blijven douchen. Je kan het vies, onhygiënisch of ongewoon vinden, maar superslecht: Onzin!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.