Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Syl

Syl

16-08-2013 om 17:40

Dox hotel

Door een vriendje is mijn zoon 'besmet' geraakt met een nieuw internetspel: dox hotel. Het is virtueel hotel/wereld waarin je kamers kunt bouwen en andere spelers kunt tegenkomen en mee kan chatten. Ik hou daar helemaal niet van en zie enorme beren op de weg. Rare snuiters, schelden en pesten. Maar ja, ik ben natuurlijk een overbezorgde en beschermende moeder en met een bijna 12 jarige, kan ik het niet blijven verbieden. Toch wil ik eens weten wat de ervaringen van andere ouders zijn met dit spel en waar ik op moet letten.

Jesse_1

Jesse_1

16-08-2013 om 21:25

Site

Ik heb een ouderavond bijgewoond, met een presentatie van Niels Baas.
Www.mijnkindonline.nl
Het beste wat je kunt doen is ook in die wereld duiken: maak een account aan! En leef met je kind mee, als jij het als stom of raar afdoet, zal hij je er buiten houden, vraag je kind een rondleiding te geven en toon belangstelling. Mocht er dan onverhoopt iets mis gaan (pesten, benadering door onbekende), dan is de stap niet zo groot om het ook bij jou te melden.
En als je zelf een account aanmaakt, weet je hoe het werkt en of er ergens echt geld voor betaald moet (of kan) worden.

Jesse_1

Jesse_1

16-08-2013 om 21:26

Ik ken dit betreffende spel niet, maar vergelijkbare spellen zijn echt leuk hoor, vooral als je het met vrienden speelt.

liora

liora

16-08-2013 om 22:01

Hier

Ik heb zoon van 10 uitgelegd dat er ook volwassenen zijn die zich voordoen als kinderen. Dus dat hij niet zeker kan weten met wie hij chat.
Verder heb ik gezegd dat hij nooit zijn adres moet geven, nooit foto's sturen, niet zeggen op welke school hij zit.
En dat als een gesprek niet prettig verloopt, hij altijd even met mij kan overleggen.

Zelf een account aanmaken vind ik te controleerderig.

Jesse_1

Jesse_1

16-08-2013 om 23:56

Liora

Een eigen account aanmaken is niet om te controleren, maar om het spel zelf te leren kennen.

Dalarna

Dalarna

17-08-2013 om 09:54

Eigen account

Toen mijn kinderen hyves wilden heb ik ook een account genomen. Je moet kinderen echt wel een beetje in de gaten houden. Daarna was het vooral om ándere kinderen in de gaten te houden maar ja die kende je natuurlijk ook.

Hier zullen het meer onbekenden zijn en is het meer om te zien wat voor spel het is maar het houdt wel een keer op natuurlijk. Je kunt niet overal mee gaan doen.

liora

liora

17-08-2013 om 17:17

Vertrouwen

Je laat kinderen toch ook zelf alleen buiten spelen? Of sta je dan ook achter een boom te kijken, en ga je dan praten met de kinderen met wie ze voetballen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-08-2013 om 18:45

Nou liora

Als ik weet waar en met wie mijn kinderen spelen mogen ze van mij best hun gang gaan. Maar bij twijfel ga ik dus wel even kijken. En nee niet van achter een boom. Gewoon open en zichtbaar door bv een wandelingetje te maken door het park...

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2013 om 20:52

Ginny

De starter van de draad heeft het over een twaalfjarige....doe je dat dan ook nog, dat controleren?

Dalarna

Dalarna

17-08-2013 om 22:47

Liora

Toen mijn kinderen voor het eerst buitenspeelden zat ik inderdaad in de voortuin om het in de gaten te houden. Na een poosje zie je dat je ook binnen wat kunt doen en regelmatig even kijken en nog later ga je niet meer kijken.

Zo werkt dat ook met je kind leren omgaan met internet. Je laat een vierjarige ook niet meteen door de wijk struinen toch?

liora

liora

17-08-2013 om 23:19

12 jaar

Het kind in kwestie is 12 jaar!

Dalarna

Dalarna

18-08-2013 om 12:05

Dat maakt niet uit

Ik bedoelde natuurlijk dat bij al het nieuws wat je kind leert je het niet meteen ongezien los laat.

Het kind is 11 en moet alle regels van internet nog leren en daar moet jij als ouder bij helpen. Een kind leert dat niet van zelf. Je moet dus weten wat het doet en zeker weten dat het weet wat het wel en niet mag en kan doen.

Bij hyves/facebook raad ik het echt af om je kind het zelf maar uit te laten zoeken. Bij de eerste keer zo'n chattoestand zul je wel heel wat moeten uitleggen over omgaan met anderen, over weten wie de ander kan zijn en wat je wel en niet moet zeggen. Om daar nu een account aan te maken om je kind in de gaten te houden is lastig maar wel bij hyves/facebook een echte noodzaak.

Bij dit spel kun je wel eens een uurtje samen kijken en je kind 'opvoeden'.

Buitenspelen leer je je kind natuurlijk eerder maar als het straks voor de eerste keer uit gaat laat je het dan ook tot 6 uur 's morgens in Amsterdam rondzwalken in zijn eentje?

Volgens mij ben jij laat je je kind te makkelijk los. Dat kan heel goed uitpakken maar ik heb al genoeg ellende gelezen hierover dus niet elk kind kun je zomaar los laten.

Ilva

Ilva

18-08-2013 om 14:31

Juist dan controleren

Ik heb ook vorig jaar een avond van mijn kind online meegemaakt en daar werd juist gezegd dat kinderen na de basisschool vaak niet meer zo gecontroleerd worden door de ouders en dat het dan vaak mis gaat. Als ze jonger zijn gaat het vaak wel goed, willen vaak alleen nog met vriendjes online praten. Na hun 12e wordt de wereld groter, ook op het internet. Opletten dus.

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2013 om 21:58

Ilva

Helemaal eens, maar ik reageerde op Ginny wat betreft het buitenspelen.

Ilva

Ilva

19-08-2013 om 20:03

Fiorucci

Ah, natuurlijk. Inderdaad, buitenspelen dat moet wel lukken met 12 jaar

Syl

Syl

22-08-2013 om 16:06

Verschil

Bedankt voor alle reacties. Een paar handige tips zitten er bij die ik zeker zal toepassen.
Om nog even te reageren liora die het overdreven vindt om je kind in de gaten te houden op internet omdat je dat ook niet (meer) doet met het spelen op straat. 'Spelen' op internet vind ik niet te vergelijken met spelen op straat. Nog afgezien van de technische valkuilen (virussen, spam, phishing) zie je op internet niet wie je voor je hebt. Juist dit soort interactieve spellen zijn vaak ook aantrekkelijk voor mensen met verkeerde bedoelingen. Binnen een kwartier dat hij online was in het spel had mijn zoon al iemand die hem rare vragen begon te stellen. Dat zal je op straat toch echt niet zo snel overkomen.

liora

liora

22-08-2013 om 19:06

Hoho

Ik heb niet gezegd dat je je kind niet in de gaten moet houden. Ik heb gezegd dat je moet uitleggen dat je op internet niet weet met wie je praat en wat te doen als het niet goed voelt.
Ik vind alleen zelf een account maken te ver gaan.

adr

adr

02-02-2014 om 22:35

"moderators" op dox

Ik ben zelf ook een kind en wil even zeggen dat er op dox zogenaamde "moderators" zijn, dit zijn eigenlijk wat ouderen mensen van 17 en 18. Maar als er bijvoorbeeld word gepest moet je naar hun gaan en hun lossen het dan op. In een pest geval kan een speler zelfs worden "geband" van dox hotel,dat betekend dat hij dan een week of langer geen dox kan spelen. En ook niet als hij dan een nieuw account aanmaakt!

Mike

Mike

22-07-2014 om 08:38

Dox Hotel

Misschien komt deze reactie beetje laat.

Ik ben sinds 2009 een medewerker van Dox Hotel.
Wij problemen zoveel mogelijk te zien en alles op te lossen.
Mensen die zich niet aan de regels kunnen houden krijgen inderdaad een ontzegging van minimaal 2 uur wat kan oplopen tot een permanente verbanning van het Dox Hotel.

Met vriendelijke groeten,
Mike
Doxhotel.com

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.