Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mamagreet

mamagreet

27-10-2008 om 16:51

Driftig

Mijn zoontje van 4 jaar oud is de week na de herfstvakantie weer twee keer heel erg driftig geweest. Dit was zeker driekwart jaar geleden. Zou het stress zijn? Ik was zo blij dat het over was. Hij luisterd ook minder goed en heeft best wel een grote mond.
Als hij zo boos is wil hij ook niet meer op zijn 'stoute stoel' blijven zitten.
Iemand ervaring met driftige kleine mannetjes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

ervaring genoeg met driftige 4 jarige mannetjes maar helaas geen tips. Mijn oudste was er zo een, met vlagen was hij dan ineens weer helemaal "los", geen land mee te bezeilen als hij zo'n bui had. Dreigen met een koude douche wilde hier nog wel eens helpen
Inmiddels is hij 6 en gebeurt het eigenlijk nooit meer. Hij kan nu beter aangeven wat er is, waar het probleem zit en dat hij even met rust gelaten wil worden. Heel af en toe zie ik het nog aankomen maar dan kan ik rustig ingrijpen en het loopt nu altijd met een sisser af. Dus herkenning genoeg, maar waarom of hoe... Ik weet het ook niet.

mamagreet

mamagreet

28-10-2008 om 11:41

Koude douche

Mijn moeder had het ook al over koude douche, maar is dat niet achterhaald?
Mijn zoontje heeft wel heel veel spijt als hij weer rustig is.
Hij begint zelf over de ruzie en vraagt ook of ik nog pijn heb.
Hij is zelf ook verdrietig.
Ik heb hoop dat het bij 6 jaar dan ook over is.
Ik lees wel eens dat een kind van 4 niet meer mag slaan, dat je je dan zorgen moet gaan maken.
Ach het valt soms niet mee hè!

Puck2

Puck2

29-10-2008 om 09:04

Barbaars

Een kind onder de koude douche zetten vind ik echt barbaars. Ooit heb ik mijn oudste die ik echt met geen 10 manieren uit een driftbui kreeg een half kopje water in zijn gezicht gegooid. Dat hielp erg goed, maar wat voelde ik me er rot over.

Vind ik ook

ik vind het een lijfstraf en bovendien heel akelig om een driftig kind onder een douche te trekken.

Veel succes trouwens ! Mijn dochter vind ik momenteel ook moeilijk, ze is heel anders (brutaal, zuigt aandacht) maar het is lastig om pedagogisch juist te handelen en niet zelf mee te gaan doen.

Dropke

Dropke

29-10-2008 om 19:40

Koude douche

Heb ik wel eens gedaan. Om mijn dochter weer te laten ademen. Ze hield uit boosheid dan haar adem in en liep blauw aan. In paniek haar onder de koude douche gezet en het was direct over. Daarna was een waarschuwing genoeg. Extreme driftbuien... ik pakte mijn zoontje dan in de houtgreep (zittend,armen gekruist en mijn benen over die van hem) en liet hem gillen en krijsen. Daarna had hij ook reuze spijt. Bij onze zoon lag het aan de medicijnen die hij slikte voor zijn epilepsie, dus toen hij andere medicatie kreeg was het gelukkig over. Ik weet wel hoe machteloos je je dan kunt voelen. Hij was dan echt helemaal door het dolle heen. Hij probeerde met te slaan, knijpen, bijten en heeft me de keel dicht gedrukt.(4 jaar, maar wat een kracht) Ik heb wat zitten brullen toen.

Stress zou best kunnen. Ik hoop dat het gewoon een fase is waar hij doorheen moet,

sterkte ! Dropke

Dropke

Dropke

29-10-2008 om 21:55

Mieke

Ja, dat klopt, maar de eerste keer is heel erg eng. Het was ook echt een paniek reactie. Je ziet al haast een dood kind voor je. Niet heel erg logisch inderdaad, ze vallen weg en ademen dan weer normaal. Ik heb zelf een medische opleiding gehad, maar bij je eigen kind is het dan toch heel anders. Eerste hulp verlenen bij een ander kan ik ook prima, maar komt mijn kind gillend thuis dan moet ik mezelf dwingen rustig te worden. Zie ik dan heel veel bloed, lijk ik aardig op die kids van me...oooooh BLOED BLOED BLOED hahahah. Dan begint droppieman helemaal gek te doen en neem ik toch maar de regie weer in handen, maar het is anders dus. Er werd gezegd dat het barbaars is...en nu 7 jaar later ben ik het er wel mee eens, maar uit paniek probeer je dus zulke barbaarse dingen en blijkt het ook nog te werken. Ik las ook dat een moeder van iemand dat hier geadviseerd had. Het lijkt er een beetje op dat "vroeger" de snelle effectieve manier gekozen werd. Maar nou borduur ik teveel op een ander draadje.

gr Dropke

Dropke

Dropke

30-10-2008 om 13:56

Mieke

Mijn eerste stukje was gewoon niet duidelijk blijkbaar. En dat een kind dat kan doen uit boosheid is ook een hele rare ervaring. Het tegen zichzelf richt ipv naar een ander. Mijn broertje liet zich als klein kind heel hard op zijn billen vallen. Hij rende dan, sprong omhoog en liet zich heel hard vallen. Het kan dus nog vreemder. Maar hoe doorbreek je zoiets ?

gr Dropke

mamagreet

mamagreet

31-10-2008 om 19:25

Fijn

Het helpt mij echt dat iedereen zo reageert op mijn vraag.
Het lijkt nu weer rustiger. Ik heb afgesproken dat als hij mij nog een keer slaat of wat voor fysiek iets dan ook, hij een auto moet inleveren. Ik had er inmiddels 4 gescoord en toen begon het kwartje eindelijk te vallen. Hij wordt wel boos maar tot nu toe kookt hij maar slaat niet. Ik leidt hem dan snel af en zeg dat ik het heel knap vind dat hij zich zo heeft beheerst. Het gaat nu weer een paar dagen goed. We zien wel hoe het verder loopt. Het is lekker weekend en we gaan er maar weer eens van genieten.

Jeetje

Ik schreef toch echt: DREIGEN met een koude douche hoor! Heb hem nooit daadwerkelijk eronder gezet maar het vooruitzicht vond hij al niet fijn en dan was hij over het algemeen weer zo rustig! Dus kalm aan maar allemaal... jeetje....

Algebra

Algebra

03-11-2008 om 09:35

Maar esmeepf

je dreigt toch alleen met dingen die je echt gaat uitvoeren? Dreigen is alleen effectief als je zoon weet dat jij zonder problemen bereid bent te gaan doen wat je hem net vertelde - tenzij hij op tijd zijn gedrag aanpast.
Dus zo raar vind ik de reacties hierboven niet hoor!

Algebra

Algebra

Als je het zo bekijkt zijn de reacties inderdaad niet zo raar.

Eerlijk gezegd weet ik niet of ik het zou doen. Nu is zelfs het dreigen niet meer nodig maar toen dat wel zo was zei ik het alleen op het moment dat ik wist dat hij nog rustig te krijgen was. Als dat al voorbij was (bijvoorbeeld als hij in een driftbui thuis kwam van buiten spelen, ivm ruzietje ofzo) dan kwamen die woorden ook niet meer aan. Het enige dat ik dan nog kon doen was hem vasthouden, zodat hij zichzelf niet per ongeluk pijn kon doen, en hem veilig uit laten razen.
Mijn berichtje was misschien niet gelijk duidelijk maar ik heb hem dus nog nooit daadwerkelijk onder een koude douche gezet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.