Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

16-06-2011 om 11:13

Dromende dochter en zwemles

Gisteren vernam ik van de zwemjuf van dochter dat zij geen contact met haar kan maken. Dochter poedelt wat rond, gaat haar eigen gang en vermaakt zich uitermate maar leert niet echt zwemmen. Juf vroeg me of ik mijn dochter hierin herkende en of ik het al vaker gehoord heb. Nou, nee dus. Mijn zoon zit in dezelfde groep en lijkt minder snel te ontwikkelen door de bemoeienis van dochter. Ik heb inmiddels aan mijn dochter duidelijk uitgelegd dat zwemles serieus is, geen speelkwartier etc. en dat ze ook mijn zoon niet moet belemmeren. Maar ergens knaagt het me wel. Mijn dochter is net vijf jaar geworden en kan inderdaad weleens in haar eigen wereldje zitten. Van de leerkracht op school krijg ik geen signalen.
Kan het gewoon een cominatie zijn van vijfjarig meisje, moe aan het einde van het schooljaar en vooral een beetje eigenwijs aangelegd? Herkent iemand het dromerige zwemgedrag? Het is nog een keer of zes tot aan de zomervakantie, dus vooralsnog laat ik het gewoon doorlopen. Ik heb alleen een soort van onbestemd gevoel, dat ik niet kan duiden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

16-06-2011 om 11:54

Was hier ook

Mijn beide dochters hadden neiging tot dromerigheid op ongelegen momenten. Bij de oudste, nu 10, is het helemaal goed gekomen en de jongste gaat ook al stukken beter. Zeker bij zwemles deden ze maar wat en als de zwemmeester even niet oplette, hadden ze niks geleerd die les. Ze hebben hun diploma's hoor.
Maak je geen zorgen over je dochter, ze is nu erg klein om al zo lang geconcentreerd bezig te moeten zijn. Misschien zou je haar een jaar later weer erop kunnen doen? Dat had ik achteraf gezien bij mijn jongste moeten doen, maar goed, wijsheid achteraf.

Guinevere

Guinevere

16-06-2011 om 13:40

Onze oudste stond ook altijd te suffen in een hoek van het badje. Hierdoor leerde hij bijna niks. Een andere leraar/zwemschool was voor hem de oplossing. Toenmalige leraar wilde zijn te softe aanpak niet veranderen, ondanks diverse gesprekken met ons, waarin wij hadden aangegeven dat zoon beter in de gaten gehouden moest worden en best wat steviger aangepakt mocht worden. Bij de andere zwemschool deden ze dat wél.

Vic

Vic

16-06-2011 om 16:17

Ja hoor

Die van mij doen (deden) dat allebei. De zwemleraar van oudste heeft me wel eens gevraagd of ze verstandelijk wel helemaal 'bij' was, omdat hij haar haast niet kon bereiken. Nou, met haar intelligentie zit het wel goed, maar dochter vond de zwemlessen zo vreselijk dat ze compleet in de off-modus ging tijdens de lessen. Jongste is een dromerig type, die houdt zich met van alles bezig behalve de zwemleraar. Ik heb haar bewust pas met bijna 6 laten beginnen, omdat ik al verwachtte dat het daarvoor verloren tijd en geld zou zijn.

Aan de kant

Staat die zwwemleerkracht aan de kant of is hij/zij bij je kind in het water?

Mijn idee is dat kinderen veel sneller zwemmen leren met juf in het water als met juf in de kant. Vanaf de kant is juf vaak slecht te verstaan, en daar kun je dromerig of afgeleid van raken.

Sascha2

Sascha2

16-06-2011 om 23:35

Dank

Fijn die herkenning, dat stelt me toch ook gerust. De zwemjuf zwemt zelf in het zwembad mee, het is een half bad (kleine ruimte) en een groepje van zo'n tien kinderen. Inmiddels heb ik ook wat ervaringen van ouders mbt deze zwemschool gehoord en het komt vaker voor dat deze juf niet goed een kind kan bereiken. Overigens zei ze tegen mij dat als ze een kind niet kan bereiken, het meestal gaat om een kind met adhd, autisme of iets anders. Vreemd hoor, dat een zwemjuf dat ook kan vaststellen . Ik denk dat ik het maar met een korrel zout neem, beide kinderen nog vijf keer laat zwemmen en me dan maar eens beraad over een andere zwemschool. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

buzz

buzz

20-06-2011 om 14:26

Nou uh

dat vind ik ver gaan dat ze dat zecht, ik vind dat een badmeester zoiets helemaal niet mag zeggen!
Natuurlijk wel mag vragen of je kind altijd zo dromerig is?
Bij nog een opmerking van adhd enz, zou ik er even met de hoofdbadmeester over praten, want dat zou ik niet fijn vinden.
Zwemles is zwemles en geen onderzoek om problemen te signaleren!

Guinevere

Guinevere

20-06-2011 om 22:15

Inderdaad

Inderdaad, zo'n juf hoort dergelijke opmerkingen voor zich te houden. Wel is het zo dat onze eigen dromende zwemleerling wel degelijk ADHD bleek te hebben... Maar een behoorlijke zwemleraar kan een gemiddelde ADHD-er echt wel bij de les houden. Kwestie van de juiste insteek richting het kind. Ook voor andere (NADH) dromertjes natuurlijk.

Sascha2

Sascha2

21-06-2011 om 10:12

Orentest

Ik denk erover om haar gehoor toch maar te laten testen. Buiten deze ervaring met zwemles twijfel ik al langer aan haar gehoor. Met buisjes en zonder neus- en keelamandelen Is haar gehoor wel verbeterd, maar ik heb de indruk dat het weer afneemt.
Afgelopen zwemles ging het goed. Ik heb de juf keurig verteld dat ik het met dochter besproken had en dat ze nu gaat luisteren. Wellicht dat dat voor de zwemjuf voldoende is om de indruk te krijgen dat dochter wel luistert . En anders jammer dan. De juf was vol lof over dochter

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.