Willeke
19-05-2014 om 08:24
dropping?
Dochter wordt 11, en wil het liefst een dropping op haar feestje. Omdat het lang licht is al uitonderhandeld dat in het donker geen optie is, dat wilde ze het liefst. Dus als het licht is. Maar toch, vind het eigenlijk wel wat spannend, ze wil afgezet worden in de natuur. Geen volwassenen erbij. Vinden jullie dit verantwoord? Lastige leeftijd vind ik hoor, ze willen al zoveel alleen maar zijn maar net aan het experimenteren hiermee. Het is nog zo jong!
Het is een groep van slimme en verstandige meiden, maar zijn door hun 'liefheid' wel wat kwetsbaar.
Misschien ben ik ook wat voorzichtiger omdat dochter geen buitenspeelkind is, heeft ze nauwelijks gedaan, dus weinig ervaring.
Overigens maak ik me over dochter geen zorgen, maar ben altijd voorzichtig als het om andermans kinderen gaat. Kinderen zijn van haar leeftijd of ouder. Oneerlijk, maar het speelt bij mij wel mee dat het allemaal meiden zijn, zou met jongens minder moeite hebben.
Iemand tips, ervaringen, meningen?

Jasam
19-05-2014 om 08:32
Beetje jong nog voor zo'n dropping
Je bent ook verantwoordelijk voor de andere kinderen.
Alternatief:fotospeurtocht uitzetten in eigen buurt.
Maak foto's van details, een krans op een deur, een aparte brievenbus, na (foto brievenbus: linksaf enz.
Maak wat vragen over b.v. wanneer is de eerste steen gelegd van het gebouw (foto van de rand gevel) op deze foto.
Zoek wat geschiedenis vragen op van dingen in je omgeving.
Schakel halverwege een adres in voor een glas drinken/ijsje en een snoepje.
Maak het niet te makkelijk, zoom echt in op details.

Willeke
19-05-2014 om 08:44
Jasam
Als het echt onmogelijk blijkt dan zoek ik een alternatief dat voor dochter in de buurt komt van wat ze wil. Een speurtocht door de buurt, dat heeft ze nu al wel gehad. Dat probeerde ik uit te leggen, het moet nu avontuurlijker voor haar. Ze heeft niet meer de leeftijd dat ik haar blij kan maken met een snoepje.

Tijgeroog
19-05-2014 om 08:58
Gps tocht?
Ik ben voor m'n zoon bezig voor zijn kinderfeestje, en hij wil een gps-tocht. Hier in de buurt in een natuurgebied. En dan heb je verschillende mogelijkheden qua opzet, waarbij het wat meer of minder uitdagend en spannend is. Is zoiets misschien iets voor haar? (Bijvoorbeeld deze: http://www.relaxxbybackpack.nl/pages/sub/3/21119/Kids_GPS_Speurtocht_at_night.html)

Puck
19-05-2014 om 09:06
niet zonder volwassenen
Een dropping, speurtocht, gps-tocht kan best op die leeftijd, maar per groepje zou ik er toch een volwassen persoon bij willen hebben. Als er wat gebeurt zijn stoere verstandige meiden ook heel snel weer kleine meisjes die het maar wat fijn vinden dat ze terug kunnen vallen op een volwassene.

Dalarna
19-05-2014 om 09:14
Precies
Niet zonder iemand erbij die als enige een mobieltje bij zich heeft. Maar kijk inderdaad eens naar gps tochten. Overigens kun je die ook meegeven bij de dropping.

Thursday Next
19-05-2014 om 09:32
alternatief...
Misschien toch meegaan, en dan wel in het donker? Ik denk dat ik het wel aan zou durven om de meiden alleen te laten lopen als het licht is, wel mobieltjes mee natuurlijk dan. En ik zou wel toestemming vragen aan de ouders.
Ik ben met verjaardagsfeestjes al 2x een nacht gaan kamperen met de meiden, inclusief wandeling in het donker. Dat was ook erg leuk (en spannend).

Willeke
19-05-2014 om 09:59
dank
Mijn dochter is stoer genoeg, en enkele van haar vriendinnen ook, maar helaas geldt dat niet voor alle genodigden. Ik weet dat ik feestje aan moet passen aan zwakste schakel.
Hoewel ik het erg spannend vind, kan ik me eigenlijk niet goed bedenken wat er mis kan gaan. Uiteraard gaat er een mobiel mee en staan we paraat ze te halen waar nodig.
Thursday Next, leuk. Zou voor dochter erg leuk zijn dat kamperen, maar denk niet dat elke vriendin van haar dat kan waarderen. Ik twijfel nog over meegaan in het donker. Het is echt heel laat donker op haar feestje, ben ook wel huiverig voor als het uitloopt dat ik met erg sjacherijnige vermoeide dames rondloop. Dochter is avontuurlijk aangelegd maar het gros van vriendinnen minder schat ik zo in. Jammer dat ze niet in winter jarig is!
En eigenlijk wil ze nog andere opdrachten/spellen. Ik kan niet inschatten hoe lang de dropping duurt/wat het kost qua inspanning dus is het wel handig met de dropping te beginnen en de rest aan te passen.
Maar in donker is natuurlijk wel veel leuker..

Tine Winkel
19-05-2014 om 10:09
ik zou niet blij zijn
als mijn dochter werd uitgenodigd voor zo'n feestje. Een groepje meiden van die leeftijd op stap vind ik toch kwetsbaar. Raar volk dat ze kunnen tegenkomen, er komt onenigheid in de groep en de groep splitst, ik noem maar even wat mogelijkheden.

Willeke
19-05-2014 om 10:58
nee
Ik merk al aan diverse reacties dat ik wellicht niet alle ouders mee ga krijgen, wel iets om rekening mee te houden.
Wat betreft de risico's ben ik zelf ook bang voor raar volk, hoewel de kans natuurlijk ontzettend klein is. Wel reden om het, zou er geen volwassene meegaan, het misschien toch maar niet in de natuur te doen zodat ze zn hulp kunnen inroepen van volwassenen. (dochter wilde echt in natuur) Splitsen enzo daar kunnen afspraken over gemaakt worden lijkt me. Wat dat betreft is het weer een voordeel dat ze tamelijk braaf zijn.

Puck
19-05-2014 om 11:57
Willeke
Wat er mis kan gaan: in ons kleine dorpje waar nooit wat gebeurt, veel sociale controle is en de kans op ongure types ook minimaal is liepen de kinderen tijdens een speurtocht (met een oudere zus van het feestvarken als begeleiding) toch een enge man tegen het lijf. En dat was niet in het bos, maar gewoon aan de rand van de bebouwde kom, bij een electriciteitshuisje. Meiden (10-12 jaar) kwamen toch wel redelijk overstuur terug, ook oudere zus kon ze niet direct kalmeren en heeft de groep de kortste weg naar huis gebracht. Feestsfeer was weg, feestje verpest. Sindsdien ben ik niet meer zo van de spooktochten, droppings, etc. zonder begeleiding van een volwassene.
Afspraken maken over splitsen: als ze onderweg ruzie krijgen denken ze echt niet meer aan de afspraak die ze daarover eerder gemaakt hebben, ook niet als ze tamelijk braaf zijn.
Kortom: ik zou niet blij worden als mijn kind met jouw feestje mee gaat op de manier zoals je nu voor ogen hebt.

Katniss
19-05-2014 om 12:04
Volwassene mee
Ik zou een avonddropping wel aandurven op die leeftijd, maar dan een volwassene mee. Overdag zou het ook wel zonder kunnen, dat is dan toch verder niet spannend?

Monique D*
19-05-2014 om 13:34
Op mijn lagere school ook dropping zonder volwassenen
Begin jaren 70 organiseerde de lagere schol waarop ik zat ook kampen, waar wij ook mee konden doen met een dropping. Kinderen werden 's-avonds wanneer het donker was in het bos afgezet en konden (meestal zonder volwassenen) zelf de weg terug naar het kamp vinden. Ik vond dit als kind eng en daarom ging ik wel mee als er een volwassene erbij was..
Gelukkig was er nooit iets vreselijks gebeurd tijdens zo'n dropping. Maar toch vind ik dit onverantwoordelijk (zie berichten van Tine Winkel en Puck) en vraag mij af hoe het kan dat zij kinderen zonder volwassenen 's-avonds in een bos kunnen dumpen en ze moeten maar zien hoe ze thuis komen. Nu hoor je meer over enge dingen die kunnen gebeuren en dan ben je voorzichtiger..

Annet
19-05-2014 om 17:17
varen?
Toen mijn oudste 11 werd zijn ze in het donker op pad gegaan met wat minimale aanwijzingen. Ze moesten het huis vinden van waar ze met een roeibootje verder gingen. Vanaf daar een vaartochtje naar de achtertuin van één van haar vriendinnen waar de vuurkorven klaar stonden. Marshmellows zijn onmisbaar dan.
Ik ben wel meegegaan maar heb me nergens mee bemoeid.
Een dropping vind ik alleen maar kunnen als er een volwassene meegaat, zonder zich ermee te bemoeien (wat best moeilijk is)

Mussie
19-05-2014 om 19:31
Geen haar op m'n hoofd
Geen haar op m'n hoofd dat je mijn 12 jarige zoon mee zou krijgen. Ik vind het echt een onzalig plan. Ik denk trouwens dat jongens net zoveel gevaar lopen als meisjes, maar misschien ben ik overbeschermend. Overigens vind ik het wel een leuk plan als er een volwassene meegaat (die natuurlijk de route wel kent) en een telefoon, pleisters en een zaklantaarn bij zich heeft.

ijsvogeltje
19-05-2014 om 20:07
nee
Ik zou het niet goedvinden. Waar komt het idee van je dochter eigenlijk vandaan? Wat trekt haar zo aan? Waarom 'in de natuur'? Welk beeld heeft ze erbij?
Ik heb de nodige ervaring met droppings, en mijn ervaring is dat meiden van die leeftijd en dropping uiteindelijk helemaal niet zo leuk vinden. Natuurlijk, aan het begin is het spannend en daarom leuk. Maar dan begint het: lopen. Want een dropping is vooral lopen. Welke kant op? Als het lang duurt voordat ze op bekend terrein komen, kan er ruzie en gedoe ontstaan. Sommigen worden moe, hebben last van hun voeten en onenigheid over de richting. Vinden ze te snel de weg terug, dan is er ook weinig lol aan, want dan is er geen spanning aan. Een dropping in een bewoonde omgeving, is daarom niet leuk: ze vragen aan de eerste voorbijganger waar ze naar toe moeten, en dat doen ze. Maar eindeloos door een bos of natuurgebied ronddolen (want dat kan het gevolg zijn: nachtwerk!), is gewoonweg ook niet leuk. Niet op deze leeftijd tenminste.
Ik zou een leuke, spannende speurtocht uitzetten. Misschien kun je een GPS lenen, je doet een stukje fotoroute, je laat ze een stukje kaartlezen. En onderweg een aantal opdrachten. Als dat in (of dichtbij) de bewoonde wereld is, vind ik het prima als ze alleen lopen (zolang het licht is). Dan hebben ze echt wat te doen, veel leuker dan een dropping (want alleen maar lopen). Je kunt dan ook veel beter in de gaten houden waar de meiden zijn , je weet immers welke route ze (als het goed gaat) afleggen.

MarSy
19-05-2014 om 20:40
Begeleiden op afstand
Dus: droppen en volwassenen op een paar honderd meter laten volgen zonder dat zij gezien worden natuurlijk

Dalarna
19-05-2014 om 20:55
ijsvogeltje
Ik ben het helemaal eens met je, volgens mij is er gewoon niets aan

creabea
19-05-2014 om 23:24
goh....
ik zou zeggen, leuk! Het is eigenlijk niet zo in mij opgekomen dat kinderen engerds tegen het lijf lopen (die kunnen ze ook tegenkomen als ze gewoon buitenspelen, toch?) Maar wij wonen dan ook niet ver van het bos en de kinderen komen daar ook veel dus we zijn daar wat meer vertrouwd mee wellicht.
Ik kan me zo voorstellen dat ze bij scouting ook best wel dropping-achtige spellen doen eigenlijk (mijn oudste van 8 zit op scouting), ze doen daar wel speurtochten in het bos met de kinderen verdeeld in groepjes. Ook met de bso heeft oudste al wel spellen gedaan waarbij kinderen in groepjes (zonder leiding) moesten rondlopen, weliswaar in het stadscentrum, maar toch.
De dropping hoeft toch ook niet op geheel onbekend terrein (of is er echt geen natuur in de buurt?) Ik kan me zo voorstellen dat je ze best kunt loslaten op een terrein waar veel wegwijzers zijn bijvoorbeeld, of in de buurt van iets bekends (vlakbij de rand van een dierentuin, speeltuin, pannenkoekenhuis o.i.d.)
Maar goed, gezien de reacties van andere ouders hier misschien toch niet zo'n goed plan. De suggestie om in het donker, mét volwassen begeleiders iets te doen is wel leuk! Spannend genoeg zou ik zeggen, want het bos in het donker is ECHT donker; ik heb nog wel leuke herinneringen aan een dierengeluiden speurtocht in het donker (soort vossenjacht, maar dan alleen met geluid. Moet je wel een bos opzoeken dat ook na zonsondergang vrij toegankelijk is.

Dalarna
20-05-2014 om 16:59
Hmm
Het lijkt er op dat zelfs de scouting pas bij 14 jaar begint als het gaat om nachtelijke droppings zonder begeleiding. Onder de 14 alleen bij daglicht zonder begeleiding of dus mét begeleiding Ik snap dat jij het 's avonds bij daglicht wil maar die mensen zijn er op getraind, weten wat het is en lopen niet in zeven sloten tegelijk. Jij wil dit gaan doen omdat je dochter het wil maar nogmaals: lees de posting van IJsvogeltje want echt niet iedereen vindt dit nog leuk na tien minuten dwalen.

Dalarna
20-05-2014 om 16:59
Oja
Ik weet zelf ook graag hoe LANG de wandeling die ik ga maken gaat duren, ik zou mij dus ook nooit opgeven voor een droppingiets. Ik wil mij voorbereiden op 5, 10 of 15 km

Willeke
20-05-2014 om 17:23
iedereen
bedankt voor de reacties. Heb mijn eigen mening beter kunnen vormen, vind het zelf eigenlijk geen probleem meer. Dochter gaat ook weleens alleen of met vriendinnetje de straat op, bekend terrein maar raar volk kan ze dan ook tegenkomen. In een groep minder eng lijkt me.
Maar blijkbaar vindt niet iedereen het leuk, en dat geldt dus niet alleen voor de ouders maar wellicht ook voor de vriendinnen. Toch maar niet dus zoals dochter het bedacht had. Misschien toch in het donker maar dat wordt wel heel laat dan, ga me maar eens beraden. En anders inderdaad meer georganiseerd. (speurtocht hebben we al vaak gehad, dochter wilde weleens wat anders..)

Hier
20-05-2014 om 18:48
Hier
Hier hebben we met een jongensfeestje (ook elfde verjaardag) een dropping gedaan. Busje geleend, kinderen in geblindeerd busje (wat een feest!) en ergens afgezet met begeleidende moeder. Allemaal een lichtgevend vestje aan (1 euro bij Action) en zaklantaarn. Daarna een soort van puzzeltocht wat wat minder op een puzzeltocht leek. Ze moesten opdrachten/breinkwekers uitvoeren, antwoord doorbellen en kregen dan bij goede antwoord nieuwe aanwijzingen. Kinderen vonden het supergaaf, leukste feest ooit. Ik bleef het eng vinden om 's nachts met zo'n grote groep tussen weilanden te struinen. Was bang dat we onvoldoende zichtbaar waren. Man zette de groepen af en moest even rondrijden met de tweede bubs en gaf aan dat we prima zichtbaar waren.

creabea
20-05-2014 om 23:18
kijk eens aan
het kan dus wel, desnoods met een begeleidende volwassene (die de weg ook niet weet Ik vind het zo'n leuk idee, ga ik ook doen over een paar jaar!
Dalarna, wat de scouting betreft bedoelde ik natuurlijk dat ze overdag al wel met kinderen van 7-11 jaar speurtochten in het bos doen in groepjes zonder volwassenen. Uiteraard wel met in elk groepje (een paar) 11-jarigen.
En verder, bij alles wat je bedenkt zal er altijd wel iemand zijn die het minder leuk vindt? Als je zorgt dat het niet te eenzijdig is (dus meer dan alleen lopen, maar inderdaad iets van opdrachten, of bezoek aan een of andere horecagelegenheid/picknick tussendoor) komt het vast wel goed.

ijsvogeltje
21-05-2014 om 08:03
natuurlijk kan het
Creabea je schrijft: "kijk eens aan, het kan dus wel".
Ik denk dat je reageert op het enthousiaste verhaal van 'hier'. En 'hier' beschrijft dus precies het soort tocht waar meerdere mensen hier al een suggestie voor deden: geen kale dropping (met slechts 1 doel: weer naar huis lopen), maar ze heeft er er veel leukers van genaakt. Opdrachten en breinbrekers doen, doorbellen, wachten op een nieuwe aanwijzing. En met begeleiding van een volwassene. Dát is nou precies wat kinderen wél leuk vinden.

Willeke
21-05-2014 om 09:19
ik was al overtuigd hoor
dat dat wellicht over het algemeen leuker gevonden wordt, maar kinderen zijn toch heel verschillend? Ik snap dochter wel hoor, bij een echte dropping ligt de verantwoordelijkheid echt bij de groep meiden, en ik denk dat ze dat zoekt. Het voelt heel anders dan door ouders geregiseerd. Heb met haar reacties van hier doorgenomen en bijv aangegeven dat het op een bepaald moment niet meer leuk kan zijn, nou dan bel ik toch en laat ons ophalen gaf ze gelijk aan. Maar goed, besproken dat het dus niet zo'n goed idee is wellicht en nu gaan we zoeken naar wat wel.
Ze gaat naar heel veel feestjes en heeft dus al een hoop gehad, daarbij houdt ze sowieso van afwisseling. Klimmen ed heeft ze al vaak gedaan en is denk ik ook niet zo'n goed idee omdat niet elke vriendin van haar handig is in dat soort dingen.

Angela67
21-05-2014 om 09:30
stad-speurtocht?
toen zoon in groep 7 zat had hij een stadspeurtocht waarbij ze zelf in de stad allemaal opdrachten moesten doen. wel samen met de ouders naar de stad met de bus vanuit ons wijkje, maar in de stad zelf zonder hen opdrachten doen. er was wel een telefoon mee voor noodgevallen.
gr Angela

bertje1
22-05-2014 om 16:11
mijn kind zou niet mee mogen
lijkt me helemaal niets. zelfs voor grotere kinderen niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.