Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Liesl

Liesl

26-06-2010 om 14:50

Drukke periode net voor de vakantie...

al die drukte zo voor de vakantie...

wij wonen in het zuiden dus hebben nog vier weken te gaan voor de schoolvakantie begint. en dan vraag ik me, namens mijn dochter van bijna 6 af

waarom moet de
- avondvierdaagse
- proefzwemmen en (hopelijk) afzwemmen
- schoolreisje
- rapportage (toch ook altijd spannend)
- kinder bedrijfs uitje naar de dierentuin
- gymuitvoering
- ...

toch altijd in die laatste weken voor de vakantie gepropt worden, naast het standaard zwemmen op zaterdag en haar eigen verjaardag (+ feestje voor familie op zaterdag + kinderfeestje) die ook in de laatste week voor de vakantie valt? kan een avondvierdaagse niet gelopen worden ergens eind september? Net als het bedrijfsuitje?

't meiske ligt nu op de bank. ze had buikpijn en is in slaap gevallen. Ik probeer het allemaal al zo rustig mogelijk te houden, elke avond op gewone tijd naar bed maar dat is moeilijk met het mooie weer, ze vallen ondanks op tijd in bed toch pas laat in slaap.

jee ze zijn allebei echt nu al af. Nog 4 weken te gaan...

hoe houden jullie deze tijd vol?

Liesl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

26-06-2010 om 15:08

Tja...

Kwestie van gewoon doorademen....
En je vooral niet op laten jagen, relax...

- avondvierdaagse -> is hier in mei al geweest

- proefzwemmen en (hopelijk) afzwemmen -> dat is maar 1x en persoonlijk, kan je niet bij dit rijtje zetten

- schoolreisje -> tja, dat is nu eenmaal traditie als een soort jaarafsluiting

- rapportage (toch ook altijd spannend) -> Ten eerste: waarom is dat spannend, je weet toch als het goed is wel ongeveer wat er gaat komen. Volgens mij is er iets niet goed als je kind zich daar erg druk om maakt. En ten tweede heeft het weinig zin om het laatste rapport al ergens begin juni te geven lijkt mij, in die laatste weken wordt er nog echt ook gewerkt.

- kinder bedrijfs uitje naar de dierentuin -> lijkt me nu niet iets verplichts om mee te doen dus als je dat niet wilt dan schrap je het gewoon en als je het wel wilt moet je er verder niet over zeuren vind ik

- gymuitvoering -> Daar hebben ze een deel van het jaar voor geoefend dus dat lijkt me ook vrij logisch, maar zou bijv. ook naar eind van het jaar kunnen.

Lou

Lou

26-06-2010 om 15:10

Tja

Wij hebben niets van dat alles. Schoolkamp was een paar weken geleden al, rapport ook. Hier geen gym, zwemmen of bedrijfsuitjes. Dus sorry maar hier gaat het wel relaxed eigenlijk

Maar daar heb jij natuurlijk niets aan. Ik denk dat je ten eerste niet veel meer kan doen dan je nu doet, namelijk de boel zo rustig mogelijk houden, behalve wellicht wat afzeggen (avondvierdaagse en bedrijfsuitje zijn denk ik niet verplicht?) maar dat zou je misschien ook wel jammer vinden. En ten tweede zou de buikpijn en de vermoeidheid ook samen kunnen hangen met de komende verjaardag en het warme weer. Niet dat daar iets aan te doen is, maar het hoeft dus niet alleen aan al die activiteiten te liggen. Accepteer dat er niet veel actie in zit op dit soort dagen. Wat niet kan, dat kan niet. Dat soort gedachten moet je maar in je achterhoofd houden. Succes ermee...

Lou

Lou

26-06-2010 om 15:11

Twee keer tja

Dat was tegelijk, met ook nog min of meer dezelfde boodschap geloof ik.

Guinevere

Guinevere

26-06-2010 om 22:56

Ja, zucht

Ja, het lijkt er inderdaad op dat álles nog even vóór de zomervakantie moet plaatsvinden. Ik heb me ook al afgevraagd waarom de clubkampioenschappen in de zomer moeten zijn en niet in februari, alle scholen, KDV's en sportclubs hun feestelijkheden in de weken vóór de vakantie willen proppen. En dan daarbij nog alle kinderen die in de zomer jarig zijn en hun partijtje voor de vakantie willen geven. En het afzwemmen gaan ze natuurlijk ook niet IN de vakantie plannen.
Het is hier ook een gekkenhuis, wij geven ons er maar aan over. Bovendien zijn ALLE vriendjes van onze zoon (incl hijzelf) in de zomer jarig, dus we hebben nu 4 partijtjes gehad in 2 weken tijd. Leuk verdeeld
Ik maak me niet te druk om bedtijden in deze tijd van het jaar, een mens slaapt in de zomer van nature minder volgens mij. Laat maar waaien, straks is het toch vakantie.

liesl

liesl

27-06-2010 om 08:15

Dus

jongste was vanmorgen gewoon weer om half zeven wakker. vanmiddag proefzwemmen we gaan gewoon stug door.

de dingen die we konden afzeggen heb ik uiteraard afgezegd, zoals een verjaardag tot 's avonds laat voor de kinderen. maar daarnaast komen er weer extra dingen bij als een ziekenhuis onderzoek.

de rapportage was niet een verrassing maar ze wilde graag weten of ze door mocht naar groep 3. dat gesprek was om 8 uur 's avonds, dus voordat ze lag te slapen was het weer een uur verder.

zo'n gymgebeuren zou toch ook prima in april kunnen, waarom niet? ze oefenen er wel voor maar dat begint 2 maanden van te voren. een kwestie van eerder beginnen lijkt me. ik heb het bij verschillende dingen al eens neergelegd, de vraag of het niet op een ander moment kan. Ik kreeg er niet echt positieve reacties op, ze komen in de knoei met andere planningen enzo.

er zit niets anders op dan gewoon door te gaan en zo rustig mogelijk te doen. Vanmorgen houden we een pyjama-ochtend

liesl

Alles afsluiten

Inderdaad, juni is de maand van de "afsluitingen". Dus zijn er allerlei wedstrijden, examens, gymopvoeringen, concerten (waarvoor ook weer extra repetities)en feestelijke afsluitende barbecues en zwempartijen.... Dat náást de schoolreisjes, uitjes, schoolsportdagen en de voortgangsgesprekken. Dit is even onze eigen maand tot nu toe

Voor alles wat ik plan moet ik twee andere dingen afzeggen wat erg jammer is maar ik kan mijn tijd maar één keer besteden. En verder is het een kwestie van goed afspreken : ik ben gelukkig getrouwd en af en toe vertrekken we elk met één kind de andere kant op en verder probeer ik af en toe een vriendin of andere moeder in te schakelen om de één op te vangen als ik de ander ergens heen moet brengen....

Sterkte er mee !!
Martine

liora

liora

27-06-2010 om 08:38

Herkenning

Hoi,

Ik vind juni ook altijd erg druk. En dan zijn wij ook nog alledrie jarig in juni! Mijn jongste gaat nog naar de crèche,maar als hij ouder wordt krijgt hij ook rapportgesprekken,eindvoorstellingen, partijtje,etc.
Maar ik vind het allemaal ook heel leuk en juni is het vaak ook lekker weer dus ik houd ook nog steeds erg veel van juni.

Groeten,

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Je hebt gelijk

Ik vind het de laaste weken van het schooljaar ook ontzettend druk. En als je er dan nog wat extra dingen zoals afzwemmen en een verjaardag bij hebt, kan ik me voorstellen dat het niet meer leuk is.

Hier hebben ze de activiteiten trouwens wel een beetje meer verspreid over de laatste weken. Waarschijnlijk nadat er een flink aantal ouders geklaagd had...

En als ze wat ouder worden, wordt het beter want dan kunnen ze:
a. meer zelf en hoef je niet overal bij te zijn
en b. kunnen ze meer hebben en zijn ze er dus ook minder moe van

En voor de rest is toch echt een kwestie van kritisch kiezen, je HOEFT niet overal aan mee te doen. En dat is ook de beste boodschap die je kunt uitstralen: sorry, wij doen niet mee, we hebben helaas geen tijd. En als er nou maar genoeg mensen zijn die dat zeggen gaat er vast wel bij de een of andere organisator een lampje branden.

vlinder72

vlinder72

27-06-2010 om 10:42

Ja maar dees

Natuurlijk is het druk. Maar een kind kan er toch ook niets aan doen dat hij of zij jarig is in juni. Wij hebben vorige week de verjaardag van onze zoon gevierd. Op dezelfde dag als onze andere zoon ging afzwemmen. Deze week hebben wij zijn kinderfeestje gehad. Gelukkig kwam iedereen.

Juni (en ook mei trouwens) is een drukke maand. Maar ach, het is maar een maand en daarna heb je zes weken vakantie. En ik vind het soms ook wel grappig. Zo ontving mijn tweede drie uitnodigingen voor een feestje op dezelfde dag. Hij gaat naar het feestje van degene die het eerste de uitnodiging uitdeelde.

Verder zou ik een selectie maken. Afzwemmen natuurlijk wel. Feestjes van klasgenootjes ook. Avondvierdaagse hoort er in mijn ogen echt bij. De hele klas van mijn zoon liep mee maar als het vrijblijvender is dan zou ik dat overslaan. Bedrijfsuitjes daar begin ik niet (meer) aan. Daar ben ik inmiddels heel duidelijk in geworden. Ik kom om te werken, maar de weekenden zijn voor mijn gezin. Wij houden onze zondagen vrij. Zo hebben wij tenminste een dag om bij te tanken.

Waarom gym in juni

Ik weet wel waarom die gymuitvoering in juni is. Daar doen vaak alle niveau's mee ook de groteren en ouderen dus. En die hebben tot eind mei wedstrijden en trainen dus het hele jaar voor die wedstrijden (tenminste als ze door zijn) eerst in najaar voor de regio en als ze daar hoog eindigen voor dirtict en als ze daar hoog eindigen naar n.k en dat is dus ergens in mei...
Dus vandaar.....En juist die willen ze graag bij zo'n uitvoering hebben dat brengt alles een beetje in proportie.
groeten albana

Ach ja,

Hier ook verjaardagen, eindfeest (school, muziek en BSO), kamp (scouting en muziek), avondvierdaagse.... Voor de kinderen druk, voor mezelf eigenlijk nog drukker want ik moet veel meer aan de voorbereidingen doen. Maar goed, het is zo over en straks lekker vakantie! Deze tijd doen we voor de rest ook niet veel, weinig speelafspraakjes en zo. En op tijd naar bed op de dagen dat dat kan.

An

An

27-06-2010 om 20:33

Hier vinden ze het leuk.

Wij leven deze laatste weken echt van activiteit naar activiteit. Paar weken geleden hebben we een kalender gemaakt met alle dingen van komende weken, tot aan de vakantie, zodat ze af kunnen tellen. Dochters waren erg blij want elke week waren er wel 1 of 2 leuke dingen en echte schooldagen waren er ook niet veel meer daardoor. Nog 4 dagen school hier, dan is er 's avonds nog afsluitingsfeest op school en daarna VAKANTIE! Ik kan niet wachten, en de kids ook niet maar we genieten ook van alle extra dingen deze laatste maand. Ik zie het probleem dus niet, maar goed als je een kind hebt dat er niet goed tegen kan zou ik proberen het zo rustig mogelijk proberen te houden en verder is het niet anders.

LaMama

LaMama

28-06-2010 om 09:21

Begrijp je helemaal, lies1

Hier precies hetzelfde. School maakt de laatste maanden altijd zo druk, ik word daar ieder jaar weer giftig van. Waarom een sportdag, schoolreisje, extra voetbal clinics (onder gymtijd, maar ook nog twee keer een extra ochtend onder schooltijd), juffendag, uitje naar de nieuwe klas, fotograaf en een uitje naar de bioscoop in de laatste 2 maanden?
En daarnaast gebeurt er natuurlijk ook nog van alles wat niet met school te maken heeft, zoals een bruiloft van mijn zus (jaja, het is niet verplicht, dus het is te schrappen...) avondvierdaagse (niet verplicht en ik ben er ook helemaal niet voor) en afzwemmen (kwam nu toevallig zo uit dat het aan het eind van het seizoen viel).
Het is erg afhankelijk van het kind, maar ik heb dan toevallig een dochter die zich graag zenuwachtig maakt over dit soort dingen (en nee, het is niet mama die dat doet) en ze is nu aan het eind van haar latijn.
Er zijn dingen die school organiseert die ook op een ander moment plaats zouden kunnen vinden. De fotograaf, de voetbal clinics, het schoolreisje en een bioscoop bezoek zouden makkelijk in een andere periode van het jaar georganiseerd kunnen worden, maar iedereen is eraan gewend om het zo te doen en daar loop je tegenaan.
De reacties van moeders die kinderen hebben die hier makkelijker mee omgaan, vind ik hier en daar wel kort door de bocht. Ja een schoolreisje is niet verplicht, maar het is niet iets wat je je kind wilt ontzeggen. Het punt was dat een schoolreisje in september ook heel leuk kan zijn.
En nee, niet elke moeder maakt zijn kind tot een zenuwachtig wrak. Het ene kind is gevoeliger dan het andere. En als moeder van twee dochters die totaal verschillen op dit vlak, weet ik dat het niet iets is dat je 1 op 1 als ouder op ze overbrengt.
Groetjes,
LaMama

Puck

Puck

28-06-2010 om 09:57

Ervaring met schoolreisje/kamp in september

Hier dan wel geen schoolreisje maar kamp v.a. groep 3. Een jaar is het uitgeprobeerd om dat idd naar het begin van het schooljaar te schuiven maar dat bleek geen succes. Veel ouders en kinderen vonden het leuker om het als een soort groepsafsluiting aan het eind van het jaar te doen. Dus moeders zoals Liesl zijn hier op school al in de minderheid. Verder is het voor school organisatorisch lastig om zoiets aan het begin van het schooljaar te plannen. De leerkrachten zijn dan al erg druk met voorbereiden van de nieuwe lessen, de draad weer op te pakken met de groep en dan net als het een beetje loopt onderbreek je dat weer met één of meerdere dagen er tussen uit. Dat bleek helemaal niet lekker te werken. Verder moet dan in die eerste drukke opstartperiode ook nog eens van alles voor het schoolreisje/kamp georganiseerd worden en dat bleek bijna niet haalbaar. Met algehele instemming is dus hier het kamp weer verschoven naar het einde van het schooljaar.
Overigens de dingen die jij noemt zijn idd voor een deel makkelijk een ander keer op te brengen, maar de fotograaf, mijn hemel, dat geeft toch niet veel drukte voor een kind met zich mee mag ik hopen. En verder haalt Liesl er allemaal dingen bij die echt niet hoeven: bedrijfsuitje en avondvierdaagse kun je makkelijk schrappen. Schoolreisje ben ik met je eens dat je dat je kind niet wilt ontzeggen. Maar ook afzwemmen en verjaardagen. Tja, anderen kunnen dat ook niet helpen dat dat precies in die periode valt bij Liesl en dus is het ook niet realistisch om dingen te gaan verschuiven omdat Liesl hettoevallig heel druk heeft.

LaMama

LaMama

28-06-2010 om 10:03

Fotograaf

Ik weet het, de fotograaf klinkt overdreven, maar die zenuwpees van mij kan zich daar dus echt druk over maken. O jee, wanneer wordt onze klas gehaald en waar moet ik gaan zitten? Stress stress stress.
Ze doet het zelf en ze vindt het volgens mij ook wel lekker om dat soort zenuwen te hebben, maar ze wordt er ook heeeeeel moe van en dat is thuis dan vooral goed te merken aan haar gedrag. Zoals ik al zei, ligt het dus heel erg aan het kind en zal de een het heerlijk vinden dat er veel afleiding is aan het eind van het jaar en de ander doet het slecht bij zoveel verstoringen van het ritme.
Dat dat kamp lastig is aan het begin van het jaar, vraag ik me trouwens toch wel af, hoor. Op middelbare scholen beginnen ze toch vaak met een introductiekamp oid? Is ook aan het begin van het schooljaar. Het is een kwestie van plannen en als het altijd zo geweest was, wilden ze het vast niet anders
LaMama

LaMama

LaMama

28-06-2010 om 10:10

Ouderraad

Ben het helemaal met je eens dat dit soort klachten op school thuishoren, Pelle. Gelukkig zit ik zelf in de Ouderraad van school en heb ik over een half uurtje een gesprek met de directeur. En toevallig ook nog o.a. hierover
Onze eerste organisatie als Ouderraad is de sponsorloop (niet aan het eind van het jaar, zoals vroeger, maar in september).
LaMama

Ouderraad

Maar het gaat toch niet alleen om school ?? Natuurlijk gooit die er schoolreisjes en sportdagen enzo tegenaan, maar.... De gymuitvoering, de wedstrijden, de examens, de barbecues en zwempartijen, het concert.... dat zijn toch echt allemaal buitenschoolse activiteiten.

Ik vind het niet érg, want we kiezen er zelf voor om onze kinderen zowel op sport als op muzieklessen te doen, maar ik kan me best voorstellen dat al die dingen samen met de schooldingen Lies1 wat teveel worden. Ik zucht zelf ook wel eens een keer diep voordat ik weer doorkan

Martine

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-06-2010 om 20:36

Zoek het bij je zelf

Heb niet alles gelezen, dus misschien dubbelop...
Lies1, als ik je een tip mag geven: zoek het probleem (en daarmee de oplossingen) niet bij de ander (school, BSO, clubjes). Het is wat het is. Jij vindt het niet prettig dat er afsluitingen, schoolreisjes, verjaardagen, afzwemmen etc. allemaal gelijktijdig zijn. Hoe had je het dan gedacht? Dat het zwembad zijn planning omgooit? (ik denk dat heel veel ouders érg blij zijn als hun kind nog net voor de vakantie mag afzwemmen). Dat een BSO geen afsluitend feest meer mag geven? Dat het bedrijf van je man geen uitjes meer organiseert in deze voor jou onhandige periode?
Zie het als een gegeven dat deze periode druk is. Geen probleem, maar een situatie waarmee je moet zien om te gaan. En zoek die oplossing bij je zelf. Hoe ga jij (en je kind) om met dit soort drukke situaties? Echt, je krijgt nog wel vaker met dit soort situaties te maken (de december-maand is ook zo berucht). Zoek zelf een manier hoe je dit aanpakt, houd de regie vooral bij je zelf. Probeer niet de agenda van een ander aan te passen, maar zorg dat je baas bent in je eigen agenda.

Nasha 1st

Nasha 1st

28-06-2010 om 21:23

Baal ook weleens

zo heeft onze school al jaren op de laatste woensdag voor de vakantie een groot pleinfeest waar alle klassen en juffen optreden, (3 lokaties!)....hartstikke leuk en gezellig, maar het komt mij zo niet uit! Zit vaak al met mijn kop in de caravan....maar ja, de kindjes he? Ze mogen optreden en dat vinden ze geweldig! dus gaan we maar weer braaf....

Wel druk, maar wel leuk

Ze hebben hier zelfs twee keer per jaar kamp: aan het begin van het jaar met de bovenbouw en aan het einde van het jaar met de hele school. Altijd hartstikke gezellig. Ik ben vorige week meegeweest met een uitje en ik ben elke keer weer onder de indruk hoe goed het is geregeld. De hele school in groepjes, waarbij de groep achters ieder een kleuter "hadden" (ik vroeg nog aan dochter of zij de hare mocht houden). Die groepjes weer in drie grotere groepen, die shirtjes aanhadden in de kleuren van de vlag, zodat er een mooie stoet liep en iedereen wist waar hij bij hoorde. Is iedereen op de plaats van bestemming, dan dragen de groep achters hun kleuter over aan de kleuterjuf. Natuurlijk zijn ze niet verantwoordelijk, het is gewoon een extra paar ogen om de kleintjes in de gaten te houden en te helpen oversteken.
Ik heb een kalender vol uitjes, feestjes en andere activiteiten, maar omdat het allemaal goed geregeld is (ook bij de dansschool) kan ik er van genieten. En omdat ik er zo relaxed onder blijf, kan dochter ook gewoon het programma afwerken zonder stress. Gewoon 's ochtends op de kalender kijken en doen wat er op staat

bibi63

bibi63

30-06-2010 om 14:30

Inderdaad stoepkrijt

"Gewoon doen wat er staat" (op de kalender dus). Dat scheelt een hoop stress. En verder goed plannen, zodat spullen die nodig zijn, zijn gekocht of tevoorschijn gehaald, zodat dat niet op het allerlaatst nog moet met alle gevolgen van dien.
Groetjes,
Bibi

Klopt 't is gewoon goed plannen

Dat vindt ik ook...het is ook een kwestie van goed plannen,goed het overzicht houden (wat is er deze week?) en je kinderen erop voorbereiden....
En dat het minder wordt met de jaren kan ik ook niet zeggen (hier 16jarige en 12jarige) Wij rennen al weken rond naar alle festiviteiten....om precies te zijn, we hadden vorige week 1 avond dat we thuis waren en deze week idem.
Deze week was: maandag muziekschool (oudste) en musical
(jongste)
dinsdag dus onze enige vrije avond
woensdag verjaardagfeestje van jongste
donderdag diplomauitreiking oudste en
en jongste gymuitvoering
Vrijdag jongste op kamp (niet met school)
Nu met 1 kind dat basisschool verlaat en 1 kind dat d'r examen heeft gedaan is het helemaal druk met festiviteiten.
Maar geen stress...we doen met eten mooi gewoon makkelijk, desnoods eten we alleen brood als we geen tijd hebben om te koken of we halen wat.Zeker op die avonden dat we dubbele aktiviteiten hebben houden we amper een uurtje over voor onszelf,dan ga ik me niet nog uitsloven om gezond te eten. Een broodje gezond...dat dan weer wel.Nu gaat het van: We komen thuis, overleggen ons programma, zo laat dat en dan even naar huis en dan omkleden want zo laat dat. En wanneer eten we? Nou ja, we stoppen wel even bij dat en dat en nemen dat mee...
Zo ongeveer.
De ellende is dat oudste in een andere plaats d'r examen heeft gedaan.dus soms zijn we ook nog tijd kwijt aan reistijd...
Maar wij zijn er al helemaal op ingesteld.Zo die laatste weken van het schooljaar zijn altijd zo. Dus we calculeren het al helemaal in. Met vrienden of vriendinnen van jezelf kan je deze weken maar beter niet afspreken...Grote kans dat je dat moet afzeggen.
Ach ja zodadelijk vakantie...dan kunnen we allemaal weer bijkomen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.