Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Febe

Febe

16-08-2009 om 11:01

Duimen afleren zielig?

Ik zit met een dilemma.
Dochter van bijna 8 die nog constant behoefte heeft aan duimen. Ze doet het heel veel. Ondertussen kan ik een pink steken tussen haar boven- en onderkaak en staan haar voortanden uit elkaar. Duimen is tot rust komen en troost zoeken (en vinden) en dat gun ik haar uiteraard! Ze is een meisje dat veel nadenkt en ook best eens piekert. Maar het is gewoon geen gezicht (meer) en haar gebit heeft er onder te lijden. Haar zusje was fervent speen-zuigster, maar deze hebben wij met 3 jaar weggegooid, en zij is in nog geen 2 dagen cold turkey afgekickt.
Zucht... ik vind het erg moeilijk. We hebben ooit al eens 5 dagen een pleister gehanteerd en toen lag ze steeds tot 22.30 wakker. Dat hebben we toen versoepeld naar alleen overdag een pleister, maar daar gaat ze dan aan zitten plukken en voor we het weten is de pleister er weer af en zit de duim in de mond.
Welke aanpak zou nou de beste zijn??

groetjes Febe


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

16-08-2009 om 11:25

Niet zielig

Bij een dame van bijna 8 vind ik het niet zielig meer, bij mijn 3-jarige nog wel waar ik nu hetzelfde probleem mee heb.

Bij de oudste zijn we toen ze bijna 7 was (geloof ik) cold turkey van het duimen af gekomen met dank aan Bite-X. Wel heb ik haar een alternatief aangeleerd voor als ze wilde gaan duimen. In haar geval was dat haar knuffeldoek pakken en die tegen haar wang houden zodat ze toch " iets" had om even op terug te vallen. Denk dat het een week of 2 lastig was en daarna was niet duimen de nieuwe standaard

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 23:36

Waarom

vind je het bij haar zielig en vond je dat bij haar zusje niet?

Tirza

Marie L

Marie L

17-08-2009 om 09:31

Niet zielig

Nee hoor, het is niet zielig om je dochter duimen af te leren. Wel vervelend.

Onze oudste was weliswaar een stuk jonger toen hij het duimen moest afleren en wij hebben dat gefaseerd gedaan. Hij mocht alleen nog duimen om te gaan slapen en als troost. Dat hebben we een week of wat gedaan zodat hij niet meer 'de hele dag' duimde. Daarna mocht hij alleen nog duimen als troost.

Bij elkaar zijn we een maand of 3 bezig geweest. Cold turkey afkicken lijkt me geen optie. Die vervanging van een doekje of knuffel lijkt me wel een goed idee. Daar stoppen ze toch vanzelf mee in de pubertijd.

Succes!

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 10:17

Nou anders

Zo'n kolder is het nu ook weer niet. Hier zijn bij oudste de tanden toch door het duimen (tot een jaar of 8
9) zo ver naar voren blijven staan na het stoppen, dat een langdurig beugeltraject onvermijdelijk is wil hij geen klachten van zijn gebit gaan krijgen. En eerlijk gezegd: als ik nu foto's van oudste zie toen hij nog duimde dan vind ik het net zo'n dom gezicht als een kind van 6 met een speen in z'n mond.

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 11:12

Anders

Nee dom gezicht is geen pedagogische reden, maar dat heb ik ook nergens genoemd. Wat wel een goede reden is is dat het gebit er wel degelijk bij de meeste kinderen onder te lijden heeft.

mieram

mieram

17-08-2009 om 11:19

Niet zielig

Dat voorkom bepaalde taferelen die bij mij in de familie voorkomen: iemand die tijdens zijn studententijd is gestopt met duimen en iemand die 37 is en nog steeds duimt, soms in gezelschap.

Linda99

Linda99

17-08-2009 om 11:28

Gewoonte

Als het op een gegeven moment een gewoonte is van een kind en helemaal niet noodzakelijk in het kader van velig voelen waarom niet afleren? Want over het algemeen gaan tanden er echt scheef van staan. Tenzij je kind mazzel heeft (had ik dus niet).

Mijn jongtse duimt ook uit gewoonte/verveling en we sporen haar toch echt aan om minder te duimen. Want eht feit dat het vel van haar duim stuk is zegt mij toch echt dat ze teveel duimt.

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 11:39

Nou hier niet echt

Onze oudste deed het ook uit gewoonte. Altijd en eeuwig overdag die duim in zijn mond. En ik weet niet of de zoon van Anders een uitzondering is, (ik ben dan ook een uitzondering: tot mijn 7e geduimd en zonder beugel een keurig net rijtje) maar als de tandarts hier aangeeft dat hij echt moet stoppen vanwege zijn gebit, dan ga ik daar in mee. Zoals Anders zelf al zegt: veiligheid kan hij ook op andere manieren zoeken en verder gebruikte hij zijn duim niet alleen voor de veiligheid. En op zich hoeft het geen probleem te zijn als een kind op oudere leeftijd nog duimt, maar wat als er daardoor gepest wordt? Dan kan het dus wel een probleem worden. Overigens ging hier het stoppen met duimen weer anders: na veel aandringen en allerlei hulpmiddeltjes heeft hij een paar maanden niet geduimd, maar daarna toch weer fanatiek als voorheen begonnen. Kwam nog bij dat Puckkind een beugel machtig interessant vind en de tandarts zei dat als hij niet stopte met duimen hij zelfs al op zijn 8e een beugel zou krijgen. Toen hij vlak daarna goed ging wisselen met in ijltempo veel kiezen, draaide de tandarts dat terug tot grote teleurstelling van oudste. Maar toch stug doorgaan met duimen. En toen, zomaar op 1 januari nam hij zelf het besluit om te stoppen en sindsdien duimt hij niet meer. Mijn ervaring (ook bij mezelf) is dat alle hulpmiddeltjes gewoon niet werken en dat afleren er niet zo makkelijk bij is als met een speen.

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 12:19

Scheef tandje vind ik ook geen probleem

Mijn kind hoeft ook geen american smile, maar zijn tanden staan nu zo dat een gemiddeld paard er jaloers op is En het is dus niet een cosmetisch probleem maar ook een probleem met kiezen en tanden die niet goed op elkaar passen waardoor er problemen ontstaan met verkeerd afslijten e.d.

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 12:56

Toch wel, anders

De problemen met kiezen die niet op elkaar passen kunnen wel degelijk met het duimen te maken hebben. Doordat de tanden naar voren staan hebben de kiezen meer ruimte in de bovenkaak waardoor ze anders gaan staan aldus mijn tandarts. En gelukkig is onze tandarts ook niet het type die een american smile voor ogen heeft dus een scheef tandje hoeft hier gelukkig niet aan een beugel.

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2009 om 13:10

Duimen

Een kind wat duimt haakt vaak zijn duim in zijn mond, dus naar het gehemelte toe. Dat kan leiden tot vervorming/versmalling van de bovenkaak en het verplaatsen van de tanden/kiezen.
Een kind wat duimt heeft vaak geen goede mondsluiting, wat kan leiden tot spraakproblemen en mondademhaling. Kinderen die door hun mond ademhalen missen de bescherming tegen virussen/bacterieen van hun neus.

Duimen is in onze maatschappij niet geaccepteerd boven een bepaalde leeftijd in gezelschap. En dat kunnen we met z'n allen belachelijk vinden en dat ís het misschien ook wel, maar ondertussen willen de meeste moeders toch niet dat hun kind in zijn/haar eentje die foute (?) maatschappelijke visie moet veranderen.

Jouw kind, Anders, is vast gestopt met fanatiek duimen omdat-ie zich op een andere manier reuze veilig voelde. Fijn hoor.

Tirza

Bastet

Bastet

17-08-2009 om 19:08

Ggd

Ik neem de adviezen van ggd liefst met een royale korrel zout hoor.Weet je,in wezen hebben ze wel gelijk hoor,maar als ik dan hoor dat een kind van negen maanden(!!!) al geen fles meer zou mogen om allerlei redenen,dan vraag ik me af hoe lang een baby baby mag zijn.Overigens,flinke overbeten ontstaan ook zomaar,zonder duimen, spenen en andere hulpstukken.Ik heb het,mijn oudste zoon,mijn vader,kan ook een familiekwestie zijn die soms ook generaties overslaat.Dus ja,ik snap het belang wel,maar geheel doorslaan is ook niet goed.
Groetjes,bastet

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2009 om 20:00

Anders

Ik ben blij dat je met gedegen informatie komt waaruit klip en klaar blijkt dat duimzuigen geen enkele invloed heeft op ontwikkeling van gebit, kaak, spraak en verdere gezondheid.

Tirza

Onverbeterlijk

Tirza, ik denk dat het zinloos is om te proberen anders te overtuigen.
Er is inderdaad gedegen onderzoek naar gedaan, en de problemen die voortkomen uit duimzuigen zijn niet mis!
Scheve tanden is nl. nog lang niet het ergste, maar die misvormingen van de mond zijn vreselijk. (Maar goed, Tirza, jij had dat al geschetst)

Gr. Poezie.

Kan ook spontaan gebeuren

Duimen kan heel veel problemen veroorzaken, dat geloof ik direct. Maar wat me ook opvalt is dat onze zoon met een vreselijk scheef gebit en een ontzettend smal hoog verhemelte er vaak een opmerking over krijgt in de trant van "zo, jij hebt zeker flink geduimt". Nou, dat duimen is dus iets wat hij werkelijk nog nooit heeft gedaan en ook een fopspeen heeft hij niet langer gebruikt dan een week of 10 dus daar kan het niet aan liggen. Maar ik herken het wel enigszins van mezelf en andere familieleden. Zoonlief is niet blij met dat soort opmerkingen en ik kan me er wel iets bij voorstellen, ze klinken een beetje als "eigen schuld dikke bult".

Spontaan

Natuurlijk kan dat spontaan gebeuren. Maar waarom zou je het erop aan laten sturen? Het is al erg genoeg namelijk.

Gr. Poezie.

Sera

Sera

17-08-2009 om 22:15

Lastig

Mijn zoon had van baby af aan een speen waar hij heel dol op was. Op een gegeven moment zijn we hem toch die speen gaan afleren. Hij was 2 jaar toen we de regel hebben ingesteld dat hij alleen zijn speen nog in bed en in de auto mocht hebben. De eerste dagen was wel lastig. Met afleiden kwamen we wel een eindje en na twee dagen was hij gewend aan de nieuwe situatie. In de auto wilde hij zelf op een gegeven moment niet meer. 'S nachts in bed had hij nog wel zijn speen tot hij 3,5 jaar was. Toen zijn we hem ook 's nachts speen gaan afwennen. Hij had toen al veel minder interesse in de speen en had hem zelden meer in. Wel lagen er nog altijd minstens drie spenen in zijn bed. Met omkopen hebben we de speen uit bed kunnen krijgen en met 3 jaar en 8 maanden was hij volledig speen vrij.

Dat leek dus heel mooi. Echter met vijf jaar is hij begonnen met duimen. Daar is hij tijdens een ziekenhuis opname mee begonnen. Heel vervelend. Hij is nu bijna 8 jaar en duimt nog steeds wel. Hij duimt alleen 's nachts in bed en heel soms overdag voor de televisie als hij een langere DVD kijkt en helemaal in de ban is van de film. Ik wil het hem graag afleren maar ik weet niet hoe. We hebben dat vieze spul gebruikt dat je op de duim smeert maar dat interesseert hem niet. Hij duimt toch wel. Omkopen heeft ook niet geholpen want hij doet het in zijn slapen. Hij was wel heel gemotiveerd eerst omdat we hadden beloofd een hele grote playmobil doos te kopen die hij graag wilde hebben. Het was dus ook best frustrerend voor hem dat het niet lukte.

Mijn man heeft laatst geprobeerd hem met handschoentjes te laten slapen maar dat werkt natuurlijk niet. Mijn zoontje werd 's nachts wakker en heeft ze toen uitgedaan.

Momenteel is mijn zoontje ook niet echt gemotiveerd om te stoppen met duimen. Doordat het toen die keer mislukt was en nu wil hij zelf niet stoppen. Lastig dus want ik weet ook niet hoe we hem verder hiermee kunnen helpen.

Sera

Sera

17-08-2009 om 23:54

Anders

Is dat serieus bedoeld?

Zo raar is het toch niet dat ik wil dat mijn zoontje stopt met duimen. Het is op de lange termijn slecht voor zijn gebit hoewel je er nu nog niks van ziet. Hij heeft nog veel melktanden. Hij is wel druk met wisselen nu maar je kan er nu nog niks van zeggen hoe het er uit komt te zien. Ik wil liever vermijden dat hij een beugel moet.

Anders

Kun je misschien ophouden met die denigrerende opmerkingen? Tsjee....als jouw gedrag een voorbeeld moet zijn van een 'goede opvoeding' is nu wel duidelijk hoe je je kinderen vooral niét moet opvoeden.
albana

Rafelkap

Rafelkap

18-08-2009 om 08:25

Vermakelijk

Ik vind de berichtjes van anders juist erg vermakelijk en er zit ook wel een kern van waarheid in. Ik ben zelf op mijn 10e gestopt met duimen, geen beugel nodig gehad en er zijn legio kinderen die zonder te duimen een beugel moeten. Dus het ligt er maar aan welk onderzoek je leest of wie je kent
Anderszijds kan ik me voorstellen dat je als ouders opziet tegen evt. kosten. Mijn jongste (2,9) valt niet in deze rubriek en mag nog lekker ongestoord duimen

MaximeM

MaximeM

18-08-2009 om 09:15

Open beet

Hoi,

Hier heeft mijn zoontje ook een open beet door het duimen. (zei de tandarts) eerst als klein ventje heeft hij een speen gehad, toen hij daarop begon te kauwen hebben we zijn speentjes direct weggedaan. Er kwam eigenlijk helemaal geen drama, dat cold-turkey stoppen ging perfect. Echter een tijd later is hij toch gaan duimen. Na een preek van de tandarts (hij was iets van 6 jaar) en dat maakte indruk, zijn we gaan stoppen met duimen. Met Byte-x en pleisters om zijn duimen (voelt niet lekker) heeft hij vrij snel kunnen stoppen, nu is het afwachten tot de beugel die hij gaat krijgen. Hij slaapt vrijwel altijd met een open mond, en overdag moeten we hem er ook vaak op wijzen zijn mond te sluiten, waarschijnlijk komt dit toch ook door die open beet.
Ik ben dus wel degelijk voor het stoppen met duimen, zo snel mogelijk. Een kind vind wel een ander troostmiddeltje hoor.

Maxime

Puck2

Puck2

18-08-2009 om 15:25

Anders

Pelle refereert tenminste nog aan onderzoek. Jij roept maar wat uit je eigen ervaring. Eerst heb je het over "het lijkt mij dat ieder gebit anders is", in je posting daarna zeg je "ieder gebit is anders" Uit welk onderzoek heb jij in die korte tijd die stelling weten te halen? Tuurlijk zijn er kinderen die lang geduimd hebben en die geen beugel hoeven en ook veel kinderen die nooit geduimd hebben en wel aan een fietsenrek moeten, maar blijf vooral volhouden dat duimen geen slechte invloed heeft.

Poezie

Ik bedoelde niet te zeggen dat duimen goed is. Dat lijkt me een gepasseerd station, duimen kan troost geven maar is niet goed voor het gebit (bij vakkundige duimers geeft het soms geen extra problemen met het gebit maar is nergens echt góéd voor). Niets mis met afleren van het duimen, maar zou wel proberen een goede manier daarvoor te vinden samen met het kind (zeker als ze al iets ouder zijn), misschien kan de tandarts hulp bieden bij het laten inzien van de noodzaak.
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat mensen vaak een vooroordeel hebben bij wat ze zien (of denken te zien) en dat het bij een kind best hard aan kan komen om aangesproken te worden op de stand van zijn gebit en daarbij nog min of meer de "schuld" in zijn schoenen geschoven te krijgen ook.

Kari1

Kari1

18-08-2009 om 20:17

Voor anders

Het verbaast me dat je denkt dat dit uit de duim gezogen is (pun intended). Er zijn werkelijk LEGIO onderzoeken te vinden over dit onderwerp. Even snel een paar opgezocht en eruit geciteerd:
CONCLUSIONS: There was an increase in the number of children involved in oral habits at the early mixed dentition stage with significant correlations between oral habits and anterior open bite as well as a higher tendency towards Class II molar relationship for those with initial Class I….Both digit and dummy sucking were associated with observed anomalies in the developing dentition...while digit habits were associated with anterior open bite when sustained for 60 months or longer. CONCLUSIONS: Malocclusions are quite prevalent in the mixed dentition, and anterior open bite and posterior crossbite may be preventable by modifying nonnutritive sucking behaviors….Results show that malocclusion is a frequent result of digit sucking especially when prolonged. There is a need to increase social awareness of the detrimental effects of this habit….
Kari

Nely

Nely

18-08-2009 om 20:31

Met doekje

of knuffel tegen de wang om te troosten op moeilijke (duim) momenten lijkt me ook een goed idee. Want als haar tanden, de stand ervan, eronder te lijden hebben is het idd wel verstandig om te stoppen met duimen. Heb er zelf geen ervaring mee overigens want onze zoon heeft slechts heel kort geduimd als dreumes en stopte er vanzelf mee en een speen had hij niet (viel telkens uit zijn mond).

Ook volwassenen zuigen op hun duim

Ik heb altijd duim gezogen en ben pas na de middelbare school er mee opgehouden om dat "en publique" te doen. Ja het is slecht voor je tanden en weet ik veel wat nog meer maar het is toch wel zooooo heerlijk! Ik heb nooit gerookt en volgens mij omdat ik duimde. Niemand heeft er nu last van want niemand weet het. Ik heb een aantal vriendinnen die ook duimen allemaal volwassen en allemaal alleen thuis op de bank als niemand er is. Probeer het gewoon maar maak je er ook niet druk om als het niet lukt. Misschien gaat het over een tijdje wel vanzelf.
Trouwens mijn tanden staan best o.k.

Puck2

Puck2

19-08-2009 om 09:47

Zucht..

Ik denk dat ik mijn 2 OO-mantra's maar van stal haal:
Erger u niet verwonder u slechts
Adem in, adem uit, laat losssss
Zouden meer mensen moeten doen

Febe

Febe

19-08-2009 om 12:21

Ehmmmmm

Tjongejonge zeg, wat een reacties.
En juist daarom weet ik het ff allemaal niet meer. Ik denk dat ik de gulden middenweg moet gaan kiezen: alleen nog duimen in bed. En als we weer bij de tandarts zijn zal ik eens vragen in welke alarmfase mijn dochter zich bevindt...
Ik zal het draadje met interesse blijven volgen.

Bastet

Bastet

19-08-2009 om 13:10

Ja hoor

Ja,dat vind ik ook.Gewoon met mate,dan komt het wel goed.
Groetjes,bastet

Kari1

Kari1

19-08-2009 om 19:51

Anders en pelle

Anders schreef: "...als reactie op mijn opmerking dat ik nooit een onderzoek heb gelezen wat dit overtuigend heeft aangetoond naast het feit dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat zoiets onderzocht kan worden omdat ieder gebit uniek is."
Als jij daarover nooit een onderzoek heb gelezen dan heb je nooit gezocht; ze zijn er in overvloed. En het tweede deel van je bewering is onzin. Dat ieder gebit uniek is is beslist geen hindernis om te onderzoeken wat i.h.a. het effect van duimen is.
Pelle, ik gaf geen bronverwijzingen omdat het niet om de exacte inhoud ging maar om anders te laten zien dat beide onderdelen van haar posting niet kloppen: het kan prima worden onderzocht en die onderzoeken zijn er ook. Ik heb er gewoon zonder verder uitpluizen uit de losse pols een handjevol geciteerd.
Wat is er trouwens mis met de universiteit van Nigeria? Denk je dat die niet up-to-date zijn met de Europese/Amerikaanse geneeskunde?
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.