Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Duimzuigen, hoe stoppen?


en toch denk ik ook dat het je heel veel rust geeft om te duimen. Ik zou er een moord voor doen om weer te kunnen duimen. Ik eet nu veel meer en voel me onrustig.

Envelop

Envelop

19-09-2023 om 22:21 Topicstarter

Kleinduimpje schreef op 19-09-2023 om 22:05:

en toch denk ik ook dat het je heel veel rust geeft om te duimen. Ik zou er een moord voor doen om weer te kunnen duimen. Ik eet nu veel meer en voel me onrustig.

Toepasselijke naam! Het geeft hem ook rust en ik vind het ergens sneu om die te storen maar zijn overbeet is echt al flink, ik vind het ook sneu als die nog groter wordt.

Ik heb toen ik 6 was in het ziekenhuis gelegen na een operatie. Omdat ik heel onrustig was hebben ze mijn armen aan het bed vastgeknoopt, ik kon dus niet duimen. Daarna had ik er geen behoefte meer aan. Ik had wel een overbeet.
Mijn zus heeft geduimd tot ze zelf kinderen kreeg. Zij heeft nooit echt een overbeet gehad.

Onze dochter heeft tot 4 jaar geduimd. Overdag lukte het haar zelf om niet meer te duimen. 
Tijdens de zomervakantie is het gelukt om ook bij in de nacht te stoppen. We zaten naast haar in en haalde steeds de duim weer uit de mond. Naar een paar dagen lukte het haar zelf om zonder duimen in te slapen. 
Ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk zou zijn om dit weer af te leren, omdat ze meteen bij geboorte duimde, het duimen deed ze kennelijk al in de baarmoeder. 

Lastig als hij intrinsiek niet gemotiveerd is. Langetermijndenken is op die leeftijd nog erg lastig, maar duimzuigen kan behoorlijke gevolgen hebben voor de kaakstand en het gehemelte, dus ik snap dat jullie het af willen leren ook al is het nog zo lekker.
De hele dag snoep eten is ook lekker, maar dat is ook geen goed idee voor je tanden.

Onze dochter heeft nooit geduimd en door haar beugels zou ze het nu ook niet meer kunnen, maar als een overbeet het grootste probleem met haar gebit was zou ik ervoor tekenen. 

Helpt het hem om een alternatief te hebben? Helpt het als de tandarts er een keer iets over zegt? Als hij onbewust duimt in de nacht lijkt het me ook lastiger af te leren omdat je dat gedrag niet kunt sturen. De remedie zou dan iets moeten zijn dat hij zelf niet doorbroken kan krijgen.

daarom toch proberen als hij in slaap is gevallen een handschoen aan te doen of zo'n duimhandschoen, misschien dat het dan vanzelf toch over gaat.

Ik kloof potloden op tot stompjes vermoedelijk als vervangende handeling. Ik vond de bolle achterkant van een potlood, als hij nieuw was, onweerstaanbaar.

Ik heb tot mijn 28e geduimd.
Meerdere malen geprobeerd te stoppen, maar als ik erg vermoeid was, had ik het niet eens door en was ik weer aan het duimen.
Uiteindelijk ben ik gestopt door mijn lievelingsknuffel weg te stoppen. Het duimen was gekoppeld aan de knuffel blijkbaar, sindsdien niet meer geduimd. 

Het is een hardnekkige gewoonte, geeft ontspanning. Dus misschien samen opzoek gaan naar iets anders wat diezelfde ontspanning kan geven?

Ik duimde ook lang.
Op een gegeven moment kocht mijn moeder een potje, weet niet wat het was.

Voor het slapen gaan werd dit om mijn duim gesmeerd, en dan liet ik het wel

Envelop

Envelop

25-09-2023 om 15:44 Topicstarter

NataliaLint schreef op 25-09-2023 om 15:21:

Ik duimde ook lang.
Op een gegeven moment kocht mijn moeder een potje, weet niet wat het was.

Voor het slapen gaan werd dit om mijn duim gesmeerd, en dan liet ik het wel

Dat is het spul wat wij ook hebben geprobeerd, mega bitter en echt heel vies. Maar onze zoon stopt nog steeds z'n duim in zn mond zelfs met die smerige smaak.

We hebben hem nu een cadeau beloofd welke hij heel graag wil hebben, tapen zijn duimen in en als het er morgens nog op zit mag hij een sticker plakken op de kalender. Het lukt hem al 5 dagen op een rij om niet te duimen maar hij heeft het ontzettend lastig. Iedere avond moet hij weer huilen en zegt hij dat hij zijn duim zo mist.

Ik denk dat hij de 10x wel gaat redden omdat hij het cadeau zo graag wil. Ik denk alleen dat hij daarna gewoon weer gaat duimen zodra hij de kans krijgt.

knap van hem, is het een duur kado? Anders zou ik er nog even 30 dagen aan vastplakken voor nog een ander kado, anders zijn die 10 dgn wel heel zonde geweest. En nu is hij op de goede weg ..

Een gewoonte aanwennen of afwennen kost doorgaans meer dan tien dagen.
Ik zou ook voor een langere periode gaan.
Het is ook lastig om iets dat fijn is af te wennen, want het heeft een lange termijn doel en dat is voor een vierjarige nog lastig te overzien. Maar...houd vol. Want uiteindelijk help je hem ook niet als je het telkens weer periodes gaat toestaan om het dan weer af te moeten leren.

ik ben in mei gestopt en ik heb er nog enorme moeite mee. Maar ik zou ook echt voor een lange periode gaan voor cadeau, 10 dagen is te kort. Maar ja, nu al beloofd dus kun je niet meer terug. Ik zou daarna zeker 30dgn aanhouden en volhouden.

Envelop

Envelop

25-09-2023 om 20:04 Topicstarter

Het cadeau is niet heel duur E12 maar wel iets wat voor hem heel groots is. 30 dagen is voor hem echt niet te overzien en ik weet zeker dat hij daar niet mee gestart was. Wellicht dat we gewoon 3x 10 dagen achter elkaar wat gaan doen in de hoop dat het dan beter gaat.

Telkens weer periodes toe staan doen we niet, het is nu al ruim een half jaar dat we het niet toestaan en het echt een issue is. Het is gewoon niet te doen... Hij ligt nu weer gefrustreerd in z'n bed te huilen terwijl ik er al een half uur bij heb gezeten. Hij geeft ook aan dat hij z'n duim zo mist, deze 10 dagen doorzetten is voor hem al heel lastig.

Envelop

Envelop

25-09-2023 om 22:46 Topicstarter

Kleinduimpje schreef op 25-09-2023 om 18:44:

ik ben in mei gestopt en ik heb er nog enorme moeite mee. Maar ik zou ook echt voor een lange periode gaan voor cadeau, 10 dagen is te kort. Maar ja, nu al beloofd dus kun je niet meer terug. Ik zou daarna zeker 30dgn aanhouden en volhouden.

Wel echt heel knap van je dat het gelukt is!

Ik vind het ook heftig hoe "verslaafd" onze zoon is. Totaal niet te vergelijken met zijn zus waarbij we de speen in 2 dagen hadden afgeleerd.

Omdat we er al zo lang mee bezig zijn word ik er moedeloos van. We gaan zeker doorzetten maar het is voor hem ook zo sneu. Hij slaapt nu standaard veel te laat in waardoor hij in de ochtend niet uit bed wil en overdag moe is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.