Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dwarsliggen

Hallo ik ben een alleenstaande (gescheiden) moeder met 2 kinderen. Mijn oudste dochter (10jr.)Heeft soms van die vreselijk dwarse buien, als ze haar zin niet krijgt. Ze wil dan niets meer en gaat vaak naar haar kamer om daar expres lawaai te maken, door tegen de deur aan te schoppen of met de deur te gaan klapperen, of heel hard te gaan gillen. Er is dan echt niets meer met haar te beginnen. Die buien komen vooral voor als ze naar bed moet, waardoor het tijdstip dat ze er in ligt vaak veel te laat is. Gelukkig komen die buien de laatste tijd iets minder vaak voor, maar ze zijn er nog steeds en ik maak me zorgen, omdat ik me afvraag of dit gedrag wel normaal is. Zijn er ouders met kinderen die ook zo lastig kunnen zijn en hoe gaan jullie hier mee om? Bedankt alvast voor jullie reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

02-07-2012 om 11:12

Gezellig maken?

Is haar kamer gezellig en is het proces van naar bed brengen dat ook? Ik vraag dat omdat ik het zelf soms moeilijk vind om de dag positief af te sluiten terwijl ik zelf zo moe ben en het allemaal niet opschiet. maar als het me allemaal wel lukt, gaat het zo: de kinderen kleden zich uit en poetsen hun tanden terwijl ik naar het 8 uur journaal kijk. Wie klaar is, mag tegen mij aan op de bank meekijken, dus dat is een stimulans om op tijd klaar te zijn. Dan gaan we naar boven en zit ik op ieders bed om nog even te kletsen over wat er vandaag gebeurd is. Vervolgens mogen ze nog even lezen in bed. Dan kom ik langs om het licht uit te doen.

Ik bouw het dus langzaam af om ze rustig te krijgen en eindig met een knuffel. Maar misschien doe jij dat ook wel allemaal en is er iets anders aan de hand.

dc

dc

02-07-2012 om 12:49

Het eerste wat in me opkomt

bij het lezen van jouw verhaal, is dat ze al moe is als ze aan het bedritueel gaat beginnen. Misschien kun je een uurtje eerder beginnen, en dan wat meer tijd maken om samen nog even te lezen ofzo?

Je kunt je verder suffilosoferen, maar met een moe kind valt gewoon helemaal niets aan te vangen

Verder heb ik ook eentje die opeens helemaal over de rooie kan gaan om iets voor mij heel onbenulligs. Wat ik probeer (helaas lukt het niet altijd) is zelf niet boos te worden, even uit te laten razen en dan benoemen wat hem dwars zit en te zeggen dat ik het begrijp. Maar het blijft zoeken hoor!

mama5

mama5

02-07-2012 om 13:15

Theatraal

Bij ons heeft het heel erg geholpen, dat wij ons nu realiseren dat dit theatraal gedrag is. Je hoeft er dus niets mee.
Het kind gaat op de loop met de emoties en reageert zich af. Elke reactie van de omgeving zal meer emotie toevoegen en maken dat het theater nog langer duurt.
Kalm blijven en weglopen werkt beter.
Het kostte ons lange tijd om dat te realiseren, omdat ik er zelf ook boos om werd. En dat maakte het dus erger.
Als het kind rustig is, de volgende dag of zo, kom ik er dan op terug. Ik vraag dan hoe ze zelf vond dat ze gedaan heeft. Of het terecht was, achteraf gezien. Dat geeft haar dan wel inzicht.
Het gaat hierdoor al veel beter.
Vaak zit er trouwens wel een behoefte, een vraag achter. Bij onze dochter is dat vaak de behoefte om serieus genomen te worden (dat lukt op deze manier helemaal niet, maar ze is nog te jong om zich dat te realiseren) en gezien te worden. Als we dus op rustige andere momenten serieuze gesprekken met haar voeren, worden de buien minder. Samen de stad in, samen kletsen in de auto onderweg naar de ortho, samen koken. Dat soort momenten helpen.

Vic

Vic

02-07-2012 om 14:37

Niet abnormaal

De prepuberteit ging hier ook af en toe met flink wat dramatiek gepaard. Inmiddels is mijn dochter 13 en het lijkt ineens heel wat beter te gaan. Af en toe nog wel flink wat gemopper, maar ik verbaas me ook regelmatig over haar redelijkheid Haar dwarse buien zijn nog het beste te handelen als ik beaam hoe lastig ze het heeft en ga er zeker niet in mee. Het is natuurlijk makkelijk om ruzie te krijgen met zo'n dwars kind, maar als je het maar een beetje laat betijen waait het vanzelf over.

Dramaqueen

Zelf heb ik een zoon en dus geen echte praktijkervaring met meiden. Maar genoeg jonge meiden in mijn omgeving en ik herken dit gedrag. Ik noem ze dan dramaqueens....
Even uitrazen kan wel eens lekker zijn, inderdaad een beetje laten betijen, maar ze hoeft de boel natuurlijk niet te slopen, dan zou ik wel ingrijpen.

koentje

koentje

03-07-2012 om 10:13

Mijn zoon

heeft soms ook van die creative dingen om het naar bed gaan uit te stellen. Ik stuur hem dan, nog creativer, de volgende dag eerder naar bed, afhankelijk van hoe bont hij het maakte.

Als jouw dochter dit een manier vind om naar bed gaan uit te stellen, als dat het is, is het handig om er weinig aandacht aan te besteden maar wel er een gevolg aan te geven.
Nog beter is dan om er met haar over te praten, en een beloning af te spreken voor als ze de hele week of een paarkeer gewoon naar bed gaat. Dan in het weekend extra lang opblijven of zo iets?

koentje

koentje

03-07-2012 om 10:16

En...

het is prima om er als moeder achter te willen komen wat er met haar aan de hand is. Aandacht daaraan te besteden is alleen maar goed. Tenslotte hebben jullie wel een scheiding acter de rug!
Maar hoe dan ook, dit gedrag is niet de manier waarop je wil dat zij het uit. Dus daar kun je beter kort over zijn. En een ander moment te zoeken voor de achterliggende oorzaak.

Natalie Wolbers

Natalie Wolbers

08-07-2012 om 13:53

Bedankt

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reactie. Het wat gezelliger maken heb ik idd geprobeerd en daardoor zijn die buien toch een stuk minder geworden, idd. Ik heb met mijn oudste dochter afgesproken dat als zij graag wil douchen, dat ze dat moet doen op het moment dat ik mijn jongste in bed leg, zodat zij klaar is als haar zusje er in ligt. Dan gaan we samen nog even wat thee drinken en een beetje kletsen, totdat het bedtijd is. Alleen kan het soms zo plotseling gebeuren dat ze toch ergens boos over wordt en dan is die dwarse bui er weer. Maar gelukkig komen ze al veel minder voor. Helaas is eerder beginnen met naar bed gaan of stoppen met spelen niet altijd mogelijk, omdat ik vaak laat uit mijn werk kom. De kinderen moeten dan nog eerst uit de opvang gehaald worden en dan moet ik nog eten koken en dan is het al heel snel bedtijd. Maar wel goed te horen dat sommigen van jullie hier ook moeite mee hebben. Dan zal het wel bij de leeftijd horen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.