Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dyslexieonderzoek afgewezen?


Vanuit het perspectief van de behandelaar/tester: er moet voor een dyslexieonderzoek didactische resistentie zijn aangetoond. Dat kan alleen door het aanleveren van een dossier. Er moet door school op tijd worden begeleid door een professional (geen ouder!) met een evidence based methode. Alleen dán bouw je een dossier op. Dat de school hier nalatig is geweest en dit jaren heeft laten voortduren mag je ze aanrekenen. 
Dat er kinderen zijn met een dyslexieverklaring die niet didactisch resistent zijn maar gewoon slecht leesonderwijs hebben gehad mag je de testinstituten en ook de scholen aanrekenen.

En toch is het een krom systeem. Mijn zoon is namelijk ook hoogbegaafd en kan ontzettend goed compenseren. Hij heeft altijd I en soms een II op zijn cito’s gehad (of toen eigenlijk nog A’s en af en toe B’s). In het huidige systeem was er überhaupt nooit richting testen gegaan. Toch was de tester heel duidelijk: zo dyslectisch als een deur. En bij hem zit het ook wat minder in het lezen maar wel in het schrijven. 

SuzyQFive schreef op 11-10-2023 om 08:38:

En toch is het een krom systeem. Mijn zoon is namelijk ook hoogbegaafd en kan ontzettend goed compenseren. Hij heeft altijd I en soms een II op zijn cito’s gehad (of toen eigenlijk nog A’s en af en toe B’s). In het huidige systeem was er überhaupt nooit richting testen gegaan. Toch was de tester heel duidelijk: zo dyslectisch als een deur. En bij hem zit het ook wat minder in het lezen maar wel in het schrijven.

Is je zoon zodanig beperkt in het schrijven dan? Is daar op de basisschool aandacht voor geweest? 

Eerst afwachten of het onderzoek echt wordt afgewezen, misschien is het antwoord op de aanvullende vraag wel afdoende. Zo niet, dan eerst vragen hoe het nu verder gaat. Belangrijkste is extra oefening onder professionele begeleiding. Dat gaat denk ik ongeacht hoe dit afloopt gebeuren. Of de school moet nog extra inspanningen leveren qua lezen of je krijgt het onderzoek en met de uitkomst dyslexie ook weer leestraining. Bij de uitkomst geen dyslexie( kan ook nog) heb je gewoon weer de extra leesbegeleiding nodig van school.

Ook met een dyslexie verklaring heb je nog veel geduld nodig en is het leesprobleem niet ineens opgelost. Ik snap je frustratie maar wacht het even af of maak een afspraak met de IBer en geef aan dat je behoefte hebt aan een plan bij de verschillende scenario's. Als moeder van een kind met een leesuitdaging heb je de professionals om dat kind nodig. Dit lukt beter als je kalm, vastberaden en met een luisterende houding ze tegemoet treed. Dan kan je samenwerken en de oplossing hoeft niet perfect te zijn maar wel goed genoeg.

Mijn achtergrond: moeder van een dyslectisch kind waar geen Avi niveau te meten was met 9 jaar.

https://www.rid.nl/veelgestelde-vragen/dyslexie

Heb je al contact gehad met een onderwijsadviseur van bv RID?
Het RID zit door heel Nederland, zie de locaties.

De verklaring is nodig voor bv audio ondersteuning tijdens toetsen en extra tijd. Maar de begeleiding van ouders stopt niet, dat blijft doorgaan ook als je kind het bewijs binnen heeft.

Op de basisschool win je nog niet veel met een dyslexieverklaring. Een begeleidingstraject kost veel energie en inzet van een kind en ouders en is vaak zo rond groep 6, 7 nuttiger omdat er meer aan te leren valt rondom spelling en omdat een kind dan meer motivatie heeft om te oefenen. Dat vergoed behandeltraject volgt maar eenmalig dus ook belangrijk om een goed moment te kiezen. Pas vanaf de cito-eind-toets en middelbare school heb je die verklaring echt nodig. 

Verder lees ik dat je kind beter is gaan lezen na extra begeleiding in groep 5. Ik geloof niet dat dat komt door het voorlezen vd toets want de toets technisch lezen waar naar gekeken wordt kan niet voorgelezen worden. De begeleiding die door school geboden wordt is om didactische resistentie aan te tonen. Van een kind met dyslexie mag je verwachten dat deze ondanks intensieve begeleiding niet meer dan een paar onderwijsmaanden vooruitgaat. Blijkbaar lukt dat jouw kind wel. Het is dan belangrijk om deze begeleiding voort te zetten en te kijken wat er gebeurt. 
De dyslexiebehandelingen leveren zulke vooruitgangen op, dat er bij een deel achteraf getwijfeld kan worden of er echt sprake is van dyslexie of dat er meer getwijfeld moet worden aan de kwaliteit van het onderwijs en de lesmethoden. De echte zware dyslecten blijven namelijk ondanks deze intensieve oefeningen echt zwak. 
Ik zou met school overleggen op welke manier ze hulp gaan bieden komende tijd.

Ik weet niet wat de huidige beleidsregels zijn. 

Wij hebben met spoed een dyslexieonderzoek laten doen toen school zoon wilde laten zitten, na een eerdere versnelling. Omdat hij al wel langer begeleiding had op school, konden we het onderzoek door de psycholoog laten doen. We hebben hiervoor geen rekening gezien.

Met de uitslag (enkelvoudige dyslexie) zijn we naar de nieuwe hoofdmeester gegaan. Die wilde toch het advies van de IB'er volgen. 
Maar... Hij zou zoon wel eens willen laten onderzoeken omdat hij het vermoeden had dat zoon wel eens heel slim kon zijn.


Nadat we onze kaken terug hadden gezocht onder zijn bureau vroegen we hem wat er met het zelf bekostigde onderzoek ten tijde van groep 3 was gebeurd. Dit bleek weggemoffeld, ergens tussen de stukken van groep 1. Het duurde even voordat ze gevonden waren.

Zoon kon toen gewoon, met dyslexiebegeleiding, over naar groep 7.

LindaH85

LindaH85

11-10-2023 om 09:36 Topicstarter

Miekje6 schreef op 11-10-2023 om 09:19:

Op de basisschool win je nog niet veel met een dyslexieverklaring. Een begeleidingstraject kost veel energie en inzet van een kind en ouders en is vaak zo rond groep 6, 7 nuttiger omdat er meer aan te leren valt rondom spelling en omdat een kind dan meer motivatie heeft om te oefenen. Dat vergoed behandeltraject volgt maar eenmalig dus ook belangrijk om een goed moment te kiezen. Pas vanaf de cito-eind-toets en middelbare school heb je die verklaring echt nodig.

Verder lees ik dat je kind beter is gaan lezen na extra begeleiding in groep 5. Ik geloof niet dat dat komt door het voorlezen vd toets want de toets technisch lezen waar naar gekeken wordt kan niet voorgelezen worden. De begeleiding die door school geboden wordt is om didactische resistentie aan te tonen. Van een kind met dyslexie mag je verwachten dat deze ondanks intensieve begeleiding niet meer dan een paar onderwijsmaanden vooruitgaat. Blijkbaar lukt dat jouw kind wel. Het is dan belangrijk om deze begeleiding voort te zetten en te kijken wat er gebeurt.
De dyslexiebehandelingen leveren zulke vooruitgangen op, dat er bij een deel achteraf getwijfeld kan worden of er echt sprake is van dyslexie of dat er meer getwijfeld moet worden aan de kwaliteit van het onderwijs en de lesmethoden. De echte zware dyslecten blijven namelijk ondanks deze intensieve oefeningen echt zwak.
Ik zou met school overleggen op welke manier ze hulp gaan bieden komende tijd.

Van E naar D is nou niet echt enorm vooruit gaan... op dat gebied scoort hij vanaf groep 3 tot eind groep 5: D, D, E, E, E, D. 

LindaH85 schreef op 11-10-2023 om 09:36:

[..]

Van E naar D is nou niet echt enorm vooruit gaan... op dat gebied scoort hij vanaf groep 3 tot eind groep 5: D, D, E, E, E, D.

Klopt, maar van 6 naar 17 procent is wel een sprong. Hoe gaat het met spelling? 

LindaH85

LindaH85

11-10-2023 om 09:58 Topicstarter

Miekje6 schreef op 11-10-2023 om 09:49:

[..]

Klopt, maar van 6 naar 17 procent is wel een sprong. Hoe gaat het met spelling?

E en D scores voor spelling. Hij schrijft op wat hij hoort.

Hier ook een dochter van 9 (net gestart in groep 6) die in de zomervakantie de test heeft gedaan en waar sprake is van ernstige dyslexie en dus krijgt ze een jaar extra begeleiding (zodra ze aan de beurt is, want wachtlijsten...).

Ik weet niet precies wat de eisen overal zijn en of deze verschillen per gemeente, maar dit zou je op moeten kunnen zoeken. Bij het instituut waar wij hebben getest kan je inderdaad alleen een betaalde test doen als er 3x een E-score is behaald, dus ook niet zomaar als je dyslexie vermoed. 

Hier was school zeer adequaat en ze is al halverwege groep 3 of in groep 4 in een leesgroepje geplaatst voor extra begeleiding. Ook zijn we in groep 3 gestart met het programma Bouw! wat we ook thuis met haar hebben doorlopen (is hier vereist om in aanmerking te komen voor het onderzoek). Ze scoorde in groep 3 nog D-scores vanwege compensatie, dus vandaar dat we pas halverwege groep 5 de 3e E-score hadden. Maar school had dus wel aan alle verplichtingen voldaan, dus was de aanvraag vooral een formaliteit. Het is dus wel erg slordig dat school niks met je zorgen heeft gedaan, zeker als dyslexie voorkomt in de familie.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of de andere jongen in de klas wel begeleiding heeft gehad, waarschijnlijk dat daarom dan zijn onderzoek wel al is goedgekeurd. 

Hopelijk bepalen ze met de aanvullende vraag dat de aanvraag wordt goedgekeurd en kan het onderzoek plaatsvinden. Anders zou ik goed gaan kijken waarop de aanvraag is afgekeurd, en als dit begeleiding is met school om tafel gaan dat zij gaan organiseren dat dit alsnog gebeurd. Is natuurlijk erg frustrerend, dit had met adequaat reageren dan kunnen worden voorkomen.

Dochter scoort trouwens wel goed op begrijpend lezen (B-score), daarin kan ze dus aardig compenseren. Maar zodra ze rijtjes moet lezen (of woorden die eigenlijk niet bestaan) dan valt ze uit, want dan kan ze niet meer gokken.

LindaH85

LindaH85

11-10-2023 om 10:28 Topicstarter

Meisjesmoeder schreef op 11-10-2023 om 10:15:


Dochter scoort trouwens wel goed op begrijpend lezen (B-score), daarin kan ze dus aardig compenseren. Maar zodra ze rijtjes moet lezen (of woorden die eigenlijk niet bestaan) dan valt ze uit, want dan kan ze niet meer gokken.

Hier ook zo, laatste rapport zelfs A-score (maar werd toen ook voorgelezen natuurlijk). Rapport daarvoor B. Hij past voor begrijpt lezen ook trucs toe, want het lezen van de tekst gaat zelf niet soepel (traag, veel gokken en fouten). Rekenen altijd I+ (A-score). 

EmmaT schreef op 11-10-2023 om 08:53:

[..]

Is je zoon zodanig beperkt in het schrijven dan? Is daar op de basisschool aandacht voor geweest?

Mijn zoon is inmiddels 24. De regelgeving was toen - 18jr geleden - anders. De dyslexietest is ook nooit vanuit school geweest maar vanuit de kinderrevalidatie toen bleek dat hij ook dyspraxie (dcd) heeft. Ook met lezen loopt ie tegen problemen aan, alleen ervaart hij geen problemen. Maar laat hem voorlezen en je hoort dat ie woorden mist. Hij mist ze alleen zelf niet zo omdat ie met een paar woorden uit de zin de strekking kan volgen. Bovendien was ie als kind dol op boeken dus is zijn leesvaardigheid wel heel veel geoefend. 
Laat hem schrijven en het staat vol dyslectische fouten. 

Op de basisschool heeft hij een tijd met een speciaal toetsenbord gewerkt waar alleen een leesvenster op zat (dus onafhankelijk van een computer, kom even niet op de naam. 

Een diagnose kan je kind dus wel echt meer helpen. Hulpmiddelen, gebruik van bijv Sprint of Kurzweil, voorleessoftware, meer tijd voor toetsen enz. 

Het fijnste (gratis!!) hulpmiddel, waar door school nooit op gewezen werd, is

 https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls?surl=audiolezen .

Dit heeft onze zoon echt door de boekenlijst voor Nederlands heen geholpen. Met het boek op schoot en de Daisyreader app op anderhalve snelheid fietste hij vlot door de boeken heen. 
Voorgelezen door mensen, niet door een robotstem.

Poezenmeisje schreef op 11-10-2023 om 12:41:

Het fijnste (gratis!!) hulpmiddel, waar door school nooit op gewezen werd, is

https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls?surl=audiolezen .

Dit heeft onze zoon echt door de boekenlijst voor Nederlands heen geholpen. Met het boek op schoot en de Daisyreader app op anderhalve snelheid fietste hij vlot door de boeken heen.
Voorgelezen door mensen, niet door een robotstem.

Ja, die gebruiken wij op school ook 👍🏻

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.