Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dyslexieonderzoek afgewezen?


Poezenmeisje schreef op 11-10-2023 om 12:41:

Het fijnste (gratis!!) hulpmiddel, waar door school nooit op gewezen werd, is

https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls?surl=audiolezen .

Dit heeft onze zoon echt door de boekenlijst voor Nederlands heen geholpen. Met het boek op schoot en de Daisyreader app op anderhalve snelheid fietste hij vlot door de boeken heen.
Voorgelezen door mensen, niet door een robotstem.

Hier stelde dochter haar lijst op ahv de audioboeken in de bibliotheek. Maar dat is van latere zorg.

De Rt’r  liet kind vaak de bladen van nieuwsbegrip lezen; met stukken tekst afgesteld op leeftijd kind voor verbreding woordenschat. Die bladen beslaan 1 pagina per actueel artikel en dat is genoeg voor een dyslect.

Steek ook geen  tijd in het oefenen van dmt -woorden of moeilijke woordjes schrijven- testen die op tijd gebaseerd worden. Die testen bepalen niet zijn advies voor het VO. 

Succes met uitslag toekenning dyslexie erkenning.

https://www.sensupport.nl/dyslexie/kenmerken/

Wij herkenden veel van deze lijst in onze dochter, maar door compensatie haalde ze ook niet de drie E's achter elkaar. Terwijl zowel juf als wij dyslexie vermoedden. We hebben het toen zelf bekostigd, en ook de begeleiding daarna. Nu heeft ze er op de middelbare profijt van met toetsen en dat haar dyslectische fouten niet tellen. Ze kan trouwens nog steeds geen tafels (automatiseren is lastig voor dyslecten), en een gedicht maken met Sinterklaas moet je haar ook niet laten doen. 

vervelend TO, ik hoop dat het toch gauw van de grond komt. Mijn zoon met dyslexie en krijgt 1x per week dyslexietraining en hij is echt al veel vooruit gegaan. Voor dat hij naar de middelbare school gaat is het wel fijn als je de verklaring hebt. Want hier hebben ze niet heel veel aan de verklaring, althans nog niet heel veel voordelen. Hij mag bijvoorbeeld wel fouten maken met Engels schrijven. Maar pas op de middelbare school wordt er veel gewerkt met audio ipv lezen. Is hier in ieder geval zo. 

LindaH85 schreef op 11-10-2023 om 09:36:

[..]

Van E naar D is nou niet echt enorm vooruit gaan... op dat gebied scoort hij vanaf groep 3 tot eind groep 5: D, D, E, E, E, D.

Hij heeft dus wel 3 keer een E gehad maar die D erachteraan kan wel eens lastig zijn om een dyslexie onderzoek vergoed te krijgen. 

Flanagan schreef op 10-10-2023 om 23:12:

Laat je je niet gek maken van alle eventuele kosten die hier voorbij komen; wacht eerst op het resultaat.

Dat zeg je wel heel makkelijk. Als je bij onze gemeente zelf het dyslexie onderzoek regelt en betaalt mag ook zelf de kosten dragen voor het na traject. Die zijn €90,- per 50 minuten. Dit komt uit op bijna €4000,- per jaar. Nu kun je zo wie zo maar 1 jaar hulp vergoed. Als je kind langer hulp nodig heeft zul je al moeten gaan betalen.

TO jij hebt over begrijpend lezen, maar bij mijn kinderen is nooit gekeken naar begrijpend lezen voor het dyslexie onderzoek. Voor het onderzoek ging het alleen om resultaten hoe snel het lezen ging en  hoeveel fout ze maakte en spelling. Bij mijn kinderen op school is begrijpend met zowel voorgelezen als gelezen tekst getoetst. Dat zelf lezen meer omdat ze dit zelf wouden. Zodra ze verdacht werden van dyslexie stond gelijk het leesknopje aan. 

Bij de aanvraag van mijn oudste kwamen ze ook wat uren te kort en toen hebben ze uren die wij thuis oefende ook opgeschreven. 

Handbal schreef op 12-10-2023 om 12:17:

[..]

Dat zeg je wel heel makkelijk. Als je bij onze gemeente zelf het dyslexie onderzoek regelt en betaalt mag ook zelf de kosten dragen voor het na traject. Die zijn €90,- per 50 minuten. Dit komt uit op bijna €4000,- per jaar. Nu kun je zo wie zo maar 1 jaar hulp vergoed. Als je kind langer hulp nodig heeft zul je al moeten gaan betalen.

Het is mogelijk dat TO helemaal geen kosten heeft voor een dyslexieonderzoek, als het dyslexiecentrum aangeeft dat haar zoon in aanmerking komt voor een dyslexieonderzoek op aanvraag school, in kader van passend onderwijs.

Vandaar het antwoord afwachten

LindaH85

LindaH85

12-10-2023 om 18:26 Topicstarter

Handbal schreef op 12-10-2023 om 12:17:

[..]

Dat zeg je wel heel makkelijk. Als je bij onze gemeente zelf het dyslexie onderzoek regelt en betaalt mag ook zelf de kosten dragen voor het na traject. Die zijn €90,- per 50 minuten. Dit komt uit op bijna €4000,- per jaar. Nu kun je zo wie zo maar 1 jaar hulp vergoed. Als je kind langer hulp nodig heeft zul je al moeten gaan betalen.

TO jij hebt over begrijpend lezen, maar bij mijn kinderen is nooit gekeken naar begrijpend lezen voor het dyslexie onderzoek. Voor het onderzoek ging het alleen om resultaten hoe snel het lezen ging en hoeveel fout ze maakte en spelling. Bij mijn kinderen op school is begrijpend met zowel voorgelezen als gelezen tekst getoetst. Dat zelf lezen meer omdat ze dit zelf wouden. Zodra ze verdacht werden van dyslexie stond gelijk het leesknopje aan.

Bij de aanvraag van mijn oudste kwamen ze ook wat uren te kort en toen hebben ze uren die wij thuis oefende ook opgeschreven.

Begrijpend lezen scoort hij juist hoog. DMT en technisch lezen is juist heel laag. 

LindaH85

LindaH85

12-10-2023 om 18:28 Topicstarter

Flanagan schreef op 12-10-2023 om 12:48:

[..]

Het is mogelijk dat TO helemaal geen kosten heeft voor een dyslexieonderzoek, als het dyslexiecentrum aangeeft dat haar zoon in aanmerking komt voor een dyslexieonderzoek op aanvraag school, in kader van passend onderwijs.

Vandaar het antwoord afwachten

Dat hangt van de beoordelaar af nu of hij überhaupt getest mag worden. Vergoeding van behandeling hangt dan weer af van de test. Het is helaas nog steeds afwachten op de uitkomst van de beoordeling van het dossier...

LindaH85

LindaH85

13-10-2023 om 00:02 Topicstarter

Even een kleine update.

Er is nog geen uitslag, maar de IB'er is heel begaan en is vanaf het moment dat we het traject in zijn gegaan heel betrokken en heeft echt het beste voor met mijn zoon. Is er bij de leerkrachten ook echt er bovenop gaan zitten begin dit jaar. Top IB'er! Mag ook even gezegd worden 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.