Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mama

Mama

16-07-2014 om 19:38

Een daar gaat nummer drie!

Onze jongste zoon is zich aan t ontpoppen tot een klein draakje. Hij is nu ruim 8 jaar en doet erg moeilijk. Uiteraard doen wij ook moeilijk en zo draaien we in n cirkeltje rond.
Hij was altijd extreem lief, makkelijk, meegaand enz. Echter, z'n testosteron begint te werken en hij is enorm gedreven om altijd maar te winnen. Kan dus niet tegen verlies, ook bang om fouten te maken op school. Eerst alles drie keer uitgummen voordat hij iets mooi genoeg vind. op school gaat het verder heel goed. Nog wel.
Hij begint ook n grote mond te geven en af en toe word ik zelfs voor kut moeder uitgescholden. Na een uitbarsting had hij altijd berouw maar zelfs dat is nu over. Straffen helpt niet. We raken alleen maar verder van elkaar verwijderd. Hij verwijt ons zijn broers voor te trekken, hem altijd de schuld te geven en dat we altijd boos zijn op hem.
Dat is natuurlijk niet zo maar aangezien zijn uitbarstingen heftig zijn, is hij wel vaak degene die over de schreef gaat.
Ik weet t ff niet meer. Heb t idee dat ik m niet kan bereiken. We worden allemaal heel moe van hem....
Pfffff de vakantie duurt nog ruim 5 weken...

Mijntje

Mijntje

16-07-2014 om 20:16

boekje

Lees eens het boekje how2talk2kids - en er is ook een broers en zussen variant. Straffen helpt idd niet, andere manier van met hem communiceren wel.

Tango

Tango

16-07-2014 om 20:18

Hoezo nummer 3?

Wil je hiermee zeggen dat je andere kinderen ook zo zijn of waren?
Wanneer is dit gedrag begonnen? Aan het begin van de vakantie of was het er al eerder? Misschien komt het door het wegvallen van de school-structuur dat hij even de weg kwijt is. Probeer ook tijdens de vakantie structuur aan te houden: vaste tijden opstaan, activiteiten inplannen, evt. naar BSO of afspreken met vriendjes. Maak samen, ook met zijn broers een vakantieplanning.
Ik zou proberen positief te blijven en dingen te benoemen: je vind het moeilijk om te verliezen, maar dat hoort bij spelletjes. Als dit niet werkt dan maar even geen spelletjes met winnen en verliezen doen.
Grote mond geven zou ik niet accepteren. Hij kan dan even naar boven gaan om na te denken. Daarna er samen over praten. De strijd aan gaan als hij boos is heeft geen zin, dan zal hij alleen maar bozer worden.

Ava

Ava

16-07-2014 om 20:19

ah!

Dat heb jij ook? Nou, wij ook! Ik dacht dat we de enigen waren.

Time out lijkt niet te werken, afnemen schermtijd ook niet, toch zetten we door. Voor de eeuwige wie-heeft-niet-doorgetrokken discussie hoop ik wat gevonden te hebben. [Aan 10 euro kleingeld in de gezamenlijk pot en elke keer dat we de wc niet netjes aantreffen, gaat er een munt uit. Samen beslissen we over wat overblijft (als er wat overblijft): een ijsje voor allemaal of moeten we doorsparen voor dat ijsje?] Gevolg is nu dat ze en op zichzelf letten en op elkaar (en ons, maar dat vind ik niet erg) zodat er geen geld uit de pot gaat.

Maar nu, de rest.
Vandaag maar gaan fietsen, om de dag te breken. En eerder naar bed.

Mama

Mama

16-07-2014 om 21:55

Zo fijn om even te sparren hier.

Hoi

Alvast bedankt voor de reacties. Inderdaad, Tango alle drie hadden ze het
Moeilijk rond groep 6. En bij de jongste is het afgelopen weken begonnen. De oudste twee gaan nu prima maar konden ook heel onredelijk zijn. Daar hebben we ook echt moeite mee gehad. Nu gaan ze beiden super. Oudste gaat naar middelbare en tweede naar groep 8.
Het is net alsof ze zo halverwege groep 5 los komen uit de fantasie wereld van Sinterklaas en sprookjes. ze komen in de echte wereld en die is leuk en soms niet leuk. Ze willen ineens stoer zijn en zoeken naar hun identiteit. Dat het met de oudste twee goed is gekomen geeft vertrouwen maar toch word ik er af en toe moedeloos van. Ik ga gewoon lekker verder met jullie tips:
De structuur erin houden
Positief blijven
Niet in discussie als ze boos zijn
En uiteraard een grote mond niet accepteren.

En ohhh wat zitten ze hier braaf te spelen hier

Tango

Tango

16-07-2014 om 22:03

Moe

Even nog een aanvulling. Aan het einde van het schooljaar kan moeheid ook nog meespelen. Wordt zoon hier tenminste altijd erg chagrijnig en boos van. Onlangs nog, in de tijd van het WK waarin hij natuurlijk flink slaap tekort kwam. Toen was ons rustige, vriendelijke jongetje ook ineens zo'n draak. Beloning voor goed gedrag was toen niet moeilijk te vinden: als hij de volgende dag wel fatsoenlijk zijn dyslexie huiswerk maakte, mocht hij de wedstrijd van Nederland kijken. Tja, dat deed hij natuurlijk wel.
Maar sinds het WK afgelopen is gaat het weer een stuk beter. Meer nachtrust doet ook wonderen.

Mama

Mama

16-07-2014 om 22:50

Moe zal ook meespelen

Hoi Tango

Vermoeidheid zal ongetwijfeld ook meespelen . En de laatste weken waren heftig hoor! Voetbal kijken, feestjes, logeren enz. Het was één groot feest. De jongste zijn valt niet altijd mee. Hij moet altijd als eerste naar bed. Vandaag de hele dag buiten gespeeld en gezwommen. Hij heeft er rode ogen van. Zonder morren ging hij om 22 uur naar bed. Is eigenlijk al best laat maar hij wordt niet voor tienen wakker. Maar goed t is vakantie!
En veel knuffels net , en kusjes en plannetjes .... Morgen weer een nieuwe dag! ☀️

Gyra

Gyra

17-07-2014 om 09:16

hier ook....

Gisteren was het ook weer raak hier. Ruzie tussen jongste en middelste en oudste. Ik heb gezegd dat als er ruzie is ze alle twee of drie naar hun kamer moeten. Dus zorg je voor vrede dan mag je beneden en anders naar je kamer. De oudste van 11 zegt dan : nee en rent weg. Dan zeg ik oke dan gaat je mobieltje een dag weg. Dan rent ze gauw naar boven. Ik merk wel dat ik zelf rustig en een donkere stem op moet zetten. Dus niet een hoge paniek stem. Soms lukt dat mij ook niet maar ik doe mijn best. Zwaar he die vakantie tijd ha,ha. pffffff.......

normaal

Dat is toch normaal, zo aan het einde van het schooljaar en het begin van de vakantie? Ik weet niet beter hoor. Ze zijn allemaal moe, en als het dan vakantie is zijn ze opeens weer de hele dag in elkaars buurt... Ook dat moet weer even wennen.
De eerste dagen van een vakantie zijn hier sowieso altijd moeizaam. Boos en straf passen daar dan weer helemaal niet bij vind ik, ze hebben juist behoefte aan wat troost en vooral begrip.
Echt wangedrag wordt natuurlijk niet geaccepteerd, maar verder is het vooral een kwestie van even laten gaan en vooral ook van ze lekker wat verwennen. En wat ik zeker in het begin van de vakantie doe is niet teveel aan de bedtijden morrelen. Gewoon bijtijds naar bed en op een redelijke tijd opstaan. Op ook nog het hele ritme overhoop reageren ze namelijk meestal niet heel plezierig...

creabea

creabea

17-07-2014 om 09:56

kijk eens aan

daar spreekt de ervaren moeder

Hier moeten de kinderen de eerste week van de vakantie ook altijd een beetje aan elkaar wennen, dus dan is het ook wel eens wat minder gezellig. Grappig is ook dat ze van tevoren hele plannen hebben van wat ze allemaal wel niet gaan doen in de vakantie, maar zich de eerste dagen toch vervelen! Meestal zorg ik dan voor wat meer afleiding: een dvd kijken die ze nog niet hebben gezien, of we gaan iets leuks doen samen. Ergens heen, of ik bedenk een groot knutselproject of een speurtocht ofzo.

Bedtijden blijven hier de hele vakantie een beetje normaal, want de kinderen zijn altijd vroeg wakker, hoe laat het ook wordt.

dc

dc

17-07-2014 om 16:58

aandacht

Hier laat ik ze een paar dagen aan het begin van elke vakantie echt doen wat ze willen, zoveel als ze willen. Dus urenlang tv kijken, spelletjes op de computer, Wii, echt hangen en verder niets moeten. Dat vind ik namelijk ook fijn

En mijn beste methode om met drakengedrag om te gaan is om zo'n kind ontzettend veel positieve aandacht te geven. Dus echt lang de tijd uittrekken voor een spelletje 's avonds, veel praten (luisteren), het liefst even iets 1 op 1 doen. Soms in de drukte van het leven vergeten we dat ook weleens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.