Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ayanna

Ayanna

06-09-2010 om 14:41

Een zomaar berichtje... [voor het eerst naar school]

A.s. donderadg wordt onze zoon (jaja, ik spreek niet meer over 'zoontje') 4 jaar. Vandaag is hij voor het eerst naar de kleuterschool gegaan. En mijn grote, stoere, 'ik verveel me stierlijk tijdens de vakantie'-gedrag vertonende en 'jij bent maar een rotmama en je kookt vies avondeten in dit stomme huis'-spreuken zeggende knul, leek ineens weer zo klein en weerloos toen hij met zijn afwachtende, glimlachende en hoopvolle gezichtje vanochtend plaats nam in de kring.....
Ik houd zoveel van hem.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Welkom ayanna

Hier zit Thein nu alweer voor de 3e week op school en gisteren is die dan eindelijk 4 geworden. Hij vind het geweldig, mama zit nog steeds te wennen. Gek idee dat mijn knullie zo alle dagen weg is.

Guinevere

Guinevere

06-09-2010 om 20:01

Hé, Ayanna is er weer! Helemaal bijgekomen? Over 7 maanden kom ik ook weer in deze rubriek.

Polly Shearman

Polly Shearman

06-09-2010 om 22:01

Oh hoe vreselijk!

mijn RUUD is al 4 sinds 18 juli!!! en hij mag pas MORGEN naar school!!!?!?!?!?!??!

aargh.. hebben jullie ook de vlag uit gehangen (hij staat klaar) en taart gehaald ( hele lekkere bij de bakker besteld)

groet, polly

Polly

wat een verschil qua scholen is dat dan he? Wanneer ze naar school mogen? Ik was superblij dat hij meteen mocht starten op de 1e schooldag. Ik heb de hele vakantie geroepen dat ik de vlag uit zou hangen, maar dan is die dag er en dan is het ook wel weer gek...
Ik heb die eerste week heel veel geslapen...was toch erg moe van 2 kleine kindjes 5 weken alleen te moeten gedaan te hebben. Zakte ineens inelkaar.
Polly succes!

Ayanna

Ayanna

07-09-2010 om 09:31

Ha kwin!

Ik ben weer een 'beetje' terug.... Hoe is het met JF???
Gisteravond een klein groot drama. Kind wilde niet naar bed, wilde niet luisteren, wilde geen tandenpoetsen, wilde HELEMAAL NIKS!!! En vanochtend wilde meneer niet naar school, geen boterham eten en niet aankleden. Heeft heel wat voeten in aarde gehad om hem toch zover te krijgen. Ik denk dat de spanning van een nieuwe school en ook nog jarig zijn deze week, iets teveel worden voor hem.
Hoe krijgen jullie een 4-jarige in het gareel??? Voor zover dat kan.... Want dreigen, negeren, praten enz. heeft op dit moment geen enkel effect.

Polly Shearman

Polly Shearman

07-09-2010 om 09:37

De schoolregel

Hier beginnen, alle kindjes die 4 worden tussen 1 juli en 30 september, vandaag, de tweede officiele schooldag.
In ruud zijn klas waren vandaag 7 nieuwe kindjes, gisteren zijn ze rustig opgestart met de kindjes van vorig jaar, en vandaag dus een hele invasie nieuwe kindjes erbij...! sommige nog 3, sommige al lang 4
vanaf okt komen de kindjes die 4 worden gewoon weer 1 dag na hun verjaardag, maar dit doen ze om de rust de eerste maand een beetje te houden, want als er elke week een nieuw kindje bij komt is het veel te rommelig!

groet, polly

* bevrijdingsdag * heeeeeeeeeeeeerlijk

oepsie niet aan gedacht, aan de verschillende schoolvakanties!
Hoe ging het vanochtend polly?
En ayanna, je hebt een echt kereltje met een duidelijke sterke wil! Pff tjee, zou niet weten hoe ik dat aan zou pakken. Gewoon zeggen, dat of hij nu wil of niet wil, toch moet?? Misschien anderen die betere tips voor je hebben. Succes vanmiddag met weer het terug brengen van je manneke!

Wellicht helpt het

'Hoe krijgen jullie een 4-jarige in het gareel??? Voor zover dat kan.... Want dreigen, negeren, praten enz. heeft op dit moment geen enkel effect."

Piketpaaltjes uitzetten en duidelijk aangeven vantevoren..daarbinnen mogen ze dan kiezen. En vriendelijk blijven anders kom je in een machtsstrijd en dan stel je dat je elkaars gelijke bent kwa niveau. Dus: jij gaat zo met mij naar school, wil jij eerst ontbijten en dan aankleden of andersom .. ? Je zal dit het eerste half jaar wel meemaken.. ook dat ze jou opdrachten gaan geven.. hij is bezig met wennen aan (opgelegde) structuur en gaat dat op een gegeven moment ontdekken en zelf oefenen. Is een goed teken.. piketpaaltjes uitzetten met beperkte keuzemogelijkheid helpt!

Polly Shearman

Polly Shearman

07-09-2010 om 13:19

Fantastisch!

Zoonlief en ik vinden het beide fantastisch! hij had gekleid, en hij heeft al 2 vriendjes, en hij heeft buitengespeeld, en hij kletste echt honderduit! dat ben ik niet gewend, hij heeft 2 broers die weinig tot niks vertellen wat er op school gebeurt...
anyway.. ik vind het ook zalig...
vanmorgen taart geggeten en koffie gedronken met vriendinnen, en vanmiddag komen er nog een stel... ik vind het zo fijn.. Morgen vroeg ga ik sporten.. hmm
en donderdag moet ik zelf werken..

groet, polly

Guinevere

Guinevere

07-09-2010 om 16:01

Jf (o.t.)

JF gaat nog steeds goed, hoewel ik nu ook opeens bossen in mijn handen had!????
Helaas is er nog geen krul te bekennen bij die snuiters van mij, integendeel...
Leuk dat je er weer bent!

Ayanna

Ayanna

08-09-2010 om 11:47

Judith-t

Bedankt voor je tip. Ben hem al aan het toepassen. Zoon is nu verkouden en zit gewoon niet lekker in zijn vel. Komt bij de spanning van zijn verjaardag morgen....poehee... Juffrouw gaf aan dat als wij denken dat het hem even teveel wordt (nieuwe schoolsituatie), dan mogen we hem rustig een keer thuis laten. Prettige gedachte dat dat begrip er is.
Kwin: heb weer wat anders ontdekt!!! Syoss-shampoo voor droog en onhandelbaar haar!!! Dat in combi met Schwarzkopf anti-klit (doorkammer) en dat anti-pluis spul van Schwarzkopf (in oranje-geel flesje) doet echt wonderen voor mijn krullen. Kind is inmiddels ook krulloos.... Ik kan het hooguit nog wat 'slag' noemen.... )

Guinevere

Guinevere

09-09-2010 om 12:38

Ayanna

Haha, ik moet eerst al die JF-producten nog op maken! Het gaat zoooo lang mee! Syoss? Nog nooit van gehoord trouwens.

bianca de ruyter

bianca de ruyter

09-09-2010 om 22:45

Piketpaaltjes

wat bedoeld u met piketpaaltjes
ik heb er nog nooit van gehoord

bianca

Sancy

Sancy

10-09-2010 om 09:49

Bianca

Piketpaaltjes zijn grenzen, zie ze als de "omheining" voor je kind. Binnen die grenzen krijgt het kind de ruimte.
Zie het voorbeeld dat Judith-t geeft: "Dus: jij gaat zo met mij naar school, wil jij eerst ontbijten en dan aankleden of andersom .. ?"
De grens is: jij gaat straks naar school. Daar valt niet aan te schuiven door je kind: het moet. Daarbinnen (in Judith-t's voorbeeld: de tijd vanaf opstaan tot het naar school gaan) heeft het kind de mogelijkheid om zelf dingen te bepalen, bijvoorbeeld de volgorde waarin de 'moet' dingen gebeuren.

Ayanna

Ayanna

13-09-2010 om 10:23

Gaat niet lekker op school

Woensdag kwam kind brullend de school uit. Had de hele ochtend om vanalles moeten huilen vertelde juf. Volgens ons een optelsom: nieuwe situatie plus bijna jarig plus verkouden en niet lekker in zijn vel plus....er is een ouder jongetje wat het op hem voorzien heeft. Shit, begint dat nu al... Hij liep hele weg naar huis te huilen: IK WIL NOOOOOOIT MEER NAAR SCHOOL!! In overleg met juf besloten hem de rest van de week thuis te houden om bij te komen en uit te zieken. Hij was afgelopen donderdag jarig dus had nog drukke dagen genoeg voor de boeg.
En vanochtend dus weer naar school. Hij wilde niet maar dankzij 'piketpaaltjes'en wat omkoperij ging hij toch vrolijk naar school. Totdat ik weg wilde gaan....kussen, knuffelen, niet los willen laten en uiteindelijk huilen: ik wil niet dat je gaat mama.... SLIK! Hij heeft lang nodig gehad om te wennen op psz en ik merk dat hij dat nu dus ook weer heeft. Zit er over te denken om hem deze week alleen nog maar de ochtenden te laten gaan en niet ook al de middagen erbij. Daar maar eens volgende week mee beginnen. Lastig hoor, hij is zo 'groot en stoer' maar hij is op school nog echt niet zichzelf. Hij durft of kan zich ook niet verweren tegen dat oudere jongetje. Niet leuk....

Ayanna

Ayanna

13-09-2010 om 10:41

Pelle

Je hebt gelijk, maar hij weet nog niet eens dat hij ook 's middags naar school moet. We hebben hem dat aan het einde van de vakantie wel verteld, maar dat besef heeft hij nog niet. Dus als ik hem niet laat gaan deze week, dan weet hij niet dat hij thuis mag blijven. Hij weet niet beter dan dat hij alleen 's ochtends naar school moet. En vorige week is hij thuis gebleven omdat hij ziek was. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk.

Ayanna

Ayanna

13-09-2010 om 11:05

Andere jongetje

Juf had het zelf al in de gaten en heeft vorige week zelf met het jongetje gepraat. Het jongetje dacht dat ons kind ook al zo 'oud' was als hij en juf heeft uitgelegd dat hij bijna twee jaar ouder is en dat ons kind dan misschien wel lang is, maar eigenlijk nog heel 'klein' is. Ik weet niet of dat gesprek effect heeft gehad, want vandaag vond pas weer de eerste 'confrontatie' plaats. We hebben het er wel met ons kind over gehad en gezegd dat hij terug moet duwen (hij is sterk genoeg) en het anders tegen de juf moet zeggen.

Polly Shearman

Polly Shearman

14-09-2010 om 09:13

En hier

heeft ruud een ontembare energie!?!? voor ons onbegrijpelijk! Onze andere kinderen waren altijd erg moe naar een schooldag en vooral aan het eind van de week. Hij stuitert de hele dag,
vandaag even aan de juf gevraagt hoe het ging, en hij had het nu door zei ze: vorige week rende hij gewoon de deur uit, en hing hij in het rek, en liep van hot naar her, nu heeft hij door dat dat niet de bedoeling is, en past zich keurig aan en doet het super goed..
ja fijn... maar daarom is hij natuurlijk thuis niet te remmen. pfff vreselijk vermoeiend! van half 4 tot half 8 een kind wat echt letterlijk door de woonkamer stuitert, en daarna met moeite in bed is te krijgen en smorgens weer om 7 uur uit zijn bed stuitert! ooooh my god! wat een energie heeft dat kind...
daar is gewoon niet tegen op te voeden.
gelukkig mag ik nu af en toe gaan werken voor mijn rust! heerlijk!

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 11:33

Herkenbaar pol

Ja, dat herken ik nog van onze oudste een jaar of wat geleden. Overprikkeling he, en dan maar stuiteren. Ach, het heeft ook zijn voordelen, want je zoontje houdt het zo prima vol, zo'n lange dag school...

Polly Shearman

Polly Shearman

15-09-2010 om 09:21

Is dat overprikkeling?

Of is het zo dat hij zich op school vreselijk aanpast en rustig houd en dat hij thuis moet ontladen?

Gisteren is hij wel vroeg naar bed gegaan, om 18 uur lag hij er in, en natuurlijk vanmorgen om 6 uur weer naast mijn bed... hmmm hij is fijn!

Massi Nissa

Massi Nissa

15-09-2010 om 11:15

Overprikkeling

Ik hoor dit vaak van ouders van een kind met ADHD, dat ze na schooltijd moeten uitrazen omdat ze zich op school inhouden. Op school is er trouwens ook van alles wat de juf kan doen om hem even zijn energie te laten kwijtraken, maar daar weet jij als ervaren ADHD-moeder vast alles al van.
Fijn dat hij het zo goed doet op school! Ik ben zelf zo benieuwd hoe onze dochter het in november gaat doen op school.
Groetjes
Massi

Stuiteren

"want je zoontje houdt het zo prima vol, zo\'n lange dag school..."

Jawel maar de vraag is wel ten koste waarvan. Bij mijn zoon ook maar wel ten koste van rustig en alert genoeg zijn om de stof op school tot zich te nemen. Daar heb je niets aan stuiteren

Guinevere

Guinevere

15-09-2010 om 13:19

Overprikkeling

Ja, het kan natuurlijk ook zijn dat hij zich op school te veel inhoudt en dat het er later uitkomt.
Dat gestuiter is inderdaad lastig als je de stof wilt opnemen, maar ik begrijp dat daar bij Pollyzoontje geen sprake van is in de klas. En ik vind dat er zéker in de kleuterklassen wat meer ruimte om te stuiteren mag zijn. Je de hele dag beheersen is ook niet makkelijk.

Ayanna

Ayanna

16-09-2010 om 10:13

Stuiteren en stand tot nu toe

Ik herken het wel een beetje, dat stuiteren. Kind is eerst een uurtje heel timide als hij thuis en dan gaat ie los. Schreeuwen, druk doen, eisen en hyper de pieper.
Vandaag heeft hij voor het eerst niet gehuild toen ik weg ging! Tot nu toe iedere dag dikke, dikke tranen: mama, ik wil niet dat je gaat. Ik ga je zo missen.... Vandaag wel een bibberlipje en rode ogen, maar heel stoer en dapper ging hij zwaaien voor het raam. Omdat hij vorige week ziek was, mag hij vandaag zijn verjaardag alsnog vieren op school. Over een uurtje ga ik er ook naar toe, mag ik de laatste 3 kwartier erbij zijn. Hij gaat nog niet de middagen naar school, dat bekijken we volgende week wel. Echt leuk vindt hij het nog steeds niet, maar niemand heeft hem meer geduwd (!) en hij vertelt ook steeds meer verhalen als hij eenmaal thuis is. Dat kwam er in het begin met hangen en wurgen uit.
Jaja, we komen er wel....

liora

liora

16-09-2010 om 11:01

Ayanna

Het herft bij mijn zoon wel anderhalf jaar geduurd voordat hij op school zichzelf was.

Waak ervoor dat je niet elke dag gaat vragen of iemand hem nog heeft geduwd en of hij heeft gehuild.

Probeer het los te laten, hoe moeilijk ook.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ayanna

Ayanna

16-09-2010 om 11:06

Liora

Bedankt voor je tip. Ik moet mezelf idd inhouden om niet te vragen:en, en, hoe was het enz. Ik beperk me tot: en wat heb je gedaan op school. De rest komt er gedurende de dag wel mondjesmaat uit. Of 's avonds voor het slapen gaan.... Vaak begint ie dan te vertellen.
Anderhalf jaar....poehee. Maar als ik terugdenk aan zijn psz-tijd, Hij was 2,5 jaar toen hij erheen ging en pas het laatste half jaar was hij echt, helemaal zoals hij is. Kan nog even duren dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.