Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
hump

hump

28-09-2008 om 19:58

Eerst tanden wisselen en dan pas puberen?

Ik vroeg me af hoe het volgende zit. Is het zo dat je lichamelijk pas gaat ontwikkelen als je je tanden hebt gewisseld?
Ik zie nl. veel meisjes van 10 die al volop aan het veranderen zijn en die waren ook vroeg met wisselen. Onze dochter van 10 is nog lang niet klaar met wisselen (zelfs pas net begonnen) en die is lichamelijk ook nog helemaal niet aan het ontwikkelen. Echt een meisje nog.
Of is het toeval en heeft het een niks met het ander te maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

28-09-2008 om 20:57

Ik weet het niet zeker

maar mijn zoon is 10 en groeit het afgelopen jaar erg weinig. Gek genoeg staat het wisselen van tanden en kiezen ook al meer dan 2 jaar stil.

Hier

een bijna 10 jarige jongen die groeit als kool.Volgens het boekje zullen we maar zeggen. Vanaf een jaar of 12 gaat dat nog harder. Kiezen die er uit moeten zitten nog muurvast. Maar 10 is nog niet echt de leeftijd voor een jongen om te puberen, toch? Ik heb geen idee of wisselen en puberen met elkaar te maken hebben.

Bastet

Bastet

29-09-2008 om 10:23

Nee

Mijn beide zonen begonnen rond hun tiende met puberen,maar waren pas twee jaar later uitgewisseld.Groetjes,Bastet

Annet

Annet

29-09-2008 om 11:48

Invloed gewicht

Ik heb begrepen dat er een relatie zit tussen gewicht en start puberen. Dunne meisjes gaan later puberen.
Voor dochter van 10 komt dit uit. Met wisselen is ze ook aan de late kant.

Dochter hier

11 jaar is al een jaar ongesteld maar wisselt nog vrolijk hoor .....nu nog 1 kies te gaan.

Geen ervaring

Mijn dochter is nog te jong hiervoor maar ik weet wel dat ik zelf laat was met wisselen maar al wel vroeg puberde. Lichamelijk: ik was met 9 ongesteld en ontwikkelde ook al vlot borsten en heupen, maar ook qua gedrag was ik al vroeg aan het puberen.
Wat Annet zegt herken ik wel: ik was een stevige meid.

Janeway

Janeway

29-09-2008 om 17:57

Nog niet

Hier nog echt een meisje van 9,5 maar al een aardig eind op weg met wisselen. Ze begint nu aan haar kiezen. Maar nog zo kind als het maar zijn kan. Ze is wel erg dun. (26 kilo, 137 lng) Meisjes uit haar klas die wat dikker/zwaarder zijn zijn idd al wat verder richting pubertijd.

bibi63

bibi63

29-09-2008 om 21:33

En hier

dochter van bijna 10 (oktober), heeft alleen nog maar haar 4 boven en onder tanden gewisseld. Hoektanden zitten nog muurvast, laat staan haar kiezen. Van lichamelijk puberen is nog geen enkele sprake. Geestelijk weet ik het niet.... Zelf was ik 15! toen ik ongesteld werd en borsten hebben ook erg lang op zich laten wachten. Wel kan ik me herinneren dat ik rond een jaar of 11 wat schaamhaar kreeg.
Overigens wisselde ik laat: 1ste tand met 7 jaar. Dochter was ook bijna 7 toen ze haar eerste tand wisselde.
Groetjes
Bibi

JM

JM

29-09-2008 om 22:01

Zoon ook llaatbloeier

Volgens mij is mijn zoon ook zo'n laatbloeier. Hoog stemmetje, zacht snuitje en moet al zijn kiezen nog wisselen. Hij is net 11 en zit al in groep 8. In een andere topic heb ik al laten weten dat ik me best zorgen maak over de M.S. periode. Vlgs mij is hij daar nog never niet aan toe...Hij was als kleuter altijd fors en 1 vd grootsten, nu is hij de kleinste. Was ik trouwens altijd en ben nog maar 1,57. Mijn man is echter wel een boom en ik verwacht dat hij zijn postuur heeft...Maar groeien, ho maar...Het meest vervelende vind ik eigenlijk nog dat zijn stem zo hoog is, ik heb daardoor het idee dat hij nog erg jong wordt behandeld/gezien door leeftijdgenoten...

Dochter is hier

niet zwaar, wel erg lang. Vriendinnetje is kleiner, zwaarder maar niet aan het puberen, lichamelijk dan.
Zoon trouwens is 9 en die heeft pas de 4 voortanden boven en nder gewisseld en de snijtanden zijn maar half door. Dochter was daar veel vroeger mee, die was toen al bezig met dr hoektanden.
Zelf was ik ook laat met uitwisselen, de snijtanden etc waren wel vroeg maar de kiezen niet(mm...verstandskiezen heb ik nog steeds niet.haha)

Hier wel

hier oudste was laat met tanden wisselen, wisselde nog op voortgezet onderwijs. en vrijwel hele groep 8 was al ongesteld, zij pas in de eerste (14). grote meid, stevig gespierd, sterk. de barbies zijn pas in de tweede de deur uitgegaan.
jongste is iel en klein, 10 jaar 4 tanden gewisseld. dus zelfde verhaal denk ik.
groeten albana

Marjoleine64

Marjoleine64

01-10-2008 om 19:55

Zoon hier

is bijna 11, en begint al duidelijk te puberen. Zowel lichamelijk (geslachtdelen groeien) als geestelijk (brutaal, egoistisch). En ook altijd vrij vroeg geweest met wisselen - alle tanden en flink wat kiezen zijn inmiddels geweest, ik denk nog 4 kiezen te gaan. Ook groeit hij het laatste half jaar als kool (is bijna 1.60 m). Ik heb de orthodontist er ook van weten te overtuigen dat hij nu echt in zijn groeispurt was (dat moest voor deze beugel), maar helemaal zeker weten we dat natuurlijk pas achteraf...
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.