Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 11:20

Eerste communie maar niet echt gelovig?


PinkFlower schreef op 17-09-2022 om 08:47:

[..]

Ik vind het schijnheilig. Niet geloven, niet naar de kerk maar wel dit allemaal. Communie gaat om geloven. Nu doet kind mee omdat de rest mee doet en om een cadeau. Ben je als gezin heel gelovig en ga je veel naar de kerk ja dan zou ik de communie doen maar dan gelooft het kind zelf waarschijnlijk ook.

Dat laatste is dus niet zo makkelijk. Het is niet dat als je niet naar de kerk gaat je er niet meer bij hoort. Ze bleven maar brieven sturen, om geld smeken. Was heel gedoe om man officieel uit te schrijven als katholiek. Kwam de pastoor nog aan de deur zeuren.

Wij hebben bewust gekozen voor geen geloof voor kind. Als ze later als volwassene wel wil laten dopen, besluit om moslim te worden enz kan ze iig bewust kiezen. Een kind kan dat niet.

Ok dus als ik het goed begrijp vindt de katholieke kerk dat je erbij hoort zodra je communie gedaan hebt, ongeacht wat je daar zelf van vindt? Dat is natuurlijk onzin, dan wordt je verantwoordelijk gehouden voor de keuzes die je als achtjarige gemaakt hebt. 

Ik heb zelf helemaal niets met het geloof, dit soort dingen bevestigd wel weer het waarom daarvan. Maar in mijn omgeving speelt dit ook niet. Mocht het wel spelen zou ik mijn kind daar gewoon aan mee laten doen zonder de katholieke kerk te erkennen in haar waanzin dat een achtjarige daarmee een keuze maakt voor de rest van z'n leven. Ik zou het meer zien als dat er Kerst of Pasen gevierd wordt, daar mag m'n kind ook aan meedoen ondanks dat we niet gelovig zijn, maar omdat het traditie is in de omgeving waar we leven. 

Nog sterker: je hoort erbij zodra je gedoopt bent. eerste communie is eigenlijk geen sacrament, de eucharistie is het sacrament, maar het is een feest als je daar voor het eerst aan mag deelnemen.
Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

17-09-2022 om 10:42

Het feit blijft hier dat jullie als volwassenen besluiten dat kind niet mee zou moeten doen en dat volledig vanuit jullie eigen redenatie, standpunt of ongeloof. 
Waarom zou een kind zelf niet mogen bepalen of hij of zij hieraan meedoet,.ongeacht wat de beweegredenen zijn. 
Het is niet dat als hij zijn communie doet, ze vervolgens het kind zullen dwingen om iedere zondag vroom in de kerk te zitten. 
Wat is er mis met een kind laten proeven van religie? 

Ik hang ook geen geloof aan, mijn vriend wel. Toch luister ik op zondagen mee met de diensten van zijn kerk en praat ik er soms over met mijn kinderen als ze vragen hebben. Zij hoeven niet mee te luisteren, maar vinden het soms wel interessant. Het zorgt er op deze manier voor dat je de wereld van een andere kant leert kennen ipv alleen maar kerk of niet kerk. Of de zwart wit verhalen over de biblebelt.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

17-09-2022 om 12:08

Mischa83 schreef op 17-09-2022 om 08:34:

Maar hoe serieus kun je het nemen als een achtjarige dit kiest? Dan kun je dat toch niet met goed fatsoen een keuze voor de rest van z'n leven laten zijn? Als hij als volwassenen dan niet meer bij de kerk wilt horen, dan hoort hij toch niet meer bij de kerk?

DIe keuze maken en dit geval dus de ouders en daar geldt i.m.o hetzelfde; waarom zou je het je kind laten doen als je niks hebt met het geloof. Enkel om niet uit de toon te vallen? Ik ben inmiddels 40 en ga mn hele leven al links waar de rest naar rechts gaat, ik val mijn hele leven al uit de toon en dat heeft ook zn leuke kanten en voordelen hoor 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

17-09-2022 om 12:11

Bijtje82 schreef op 17-09-2022 om 10:42:

Het feit blijft hier dat jullie als volwassenen besluiten dat kind niet mee zou moeten doen en dat volledig vanuit jullie eigen redenatie, standpunt of ongeloof.
Waarom zou een kind zelf niet mogen bepalen of hij of zij hieraan meedoet,.ongeacht wat de beweegredenen zijn.
Het is niet dat als hij zijn communie doet, ze vervolgens het kind zullen dwingen om iedere zondag vroom in de kerk te zitten.
Wat is er mis met een kind laten proeven van religie?

Ik hang ook geen geloof aan, mijn vriend wel. Toch luister ik op zondagen mee met de diensten van zijn kerk en praat ik er soms over met mijn kinderen als ze vragen hebben. Zij hoeven niet mee te luisteren, maar vinden het soms wel interessant. Het zorgt er op deze manier voor dat je de wereld van een andere kant leert kennen ipv alleen maar kerk of niet kerk. Of de zwart wit verhalen over de biblebelt.

Mooi dit! Ik heb ook verschillende kanten gezien van het geloof en ik heb niet voor de katholieke kerk gekozen om dat dit in mijn opinie 'het beste' zou zijn maar omdat ik mij daar het meest in thuis voel om verschillende persoonlijke redenen. (En wil dat zeggen dat ik zwaar conservatief katholiek ben, zeker niet want dat past niet bij me)

WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-09-2022 om 12:15

Bijtje82 schreef op 17-09-2022 om 10:42:

Het feit blijft hier dat jullie als volwassenen besluiten dat kind niet mee zou moeten doen en dat volledig vanuit jullie eigen redenatie, standpunt of ongeloof.
Waarom zou een kind zelf niet mogen bepalen of hij of zij hieraan meedoet,.ongeacht wat de beweegredenen zijn.
Het is niet dat als hij zijn communie doet, ze vervolgens het kind zullen dwingen om iedere zondag vroom in de kerk te zitten.
Wat is er mis met een kind laten proeven van religie?

We besluiten wel vaker zaken voor onze kinderen uitgaande van wat wij het beste of verstandig vinden voor onze kinderen. Daar behoort dit ook toe mi, proeven van religie kan op vele manieren.

Kind kan later, als het in staat is daar een weloverwogen keuze in te maken, ook nog kiezen bij een kerk of stroming willen horen. 

Bijtje82 schreef op 17-09-2022 om 10:42:

Het feit blijft hier dat jullie als volwassenen besluiten dat kind niet mee zou moeten doen en dat volledig vanuit jullie eigen redenatie, standpunt of ongeloof.
Waarom zou een kind zelf niet mogen bepalen of hij of zij hieraan meedoet,.ongeacht wat de beweegredenen zijn.
Het is niet dat als hij zijn communie doet, ze vervolgens het kind zullen dwingen om iedere zondag vroom in de kerk te zitten.
Wat is er mis met een kind laten proeven van religie?

Ik hang ook geen geloof aan, mijn vriend wel. Toch luister ik op zondagen mee met de diensten van zijn kerk en praat ik er soms over met mijn kinderen als ze vragen hebben. Zij hoeven niet mee te luisteren, maar vinden het soms wel interessant. Het zorgt er op deze manier voor dat je de wereld van een andere kant leert kennen ipv alleen maar kerk of niet kerk. Of de zwart wit verhalen over de biblebelt.

Een kind kan zo'n beslissing nog niet maken, daar zijn ze nog niet ver genoeg voor in hun ontwikkeling. Een volwassene maakt een beslissing wel of niet bij een geloof willen horen meer bewust. 

Proeven van verschillende religies doen wij juist. Juist door nog geen geloof voor een kind te kiezen. We gaan naar de open dag van de moskee, we bezoeken een kerk. Dochter heeft verhalen uit de kinderbijbel gehoord. Met de ramadan hebben we een werkboekje gemaakt en Suikerfeest gevierd. We hebben het wel eens over het jodendom gehad. Juist omdat wij niet gelovig zijn en we haar geen geloof willen opdringen. Uit ervaring weten we dat als je eenmaal ingeschreven bent bij de kerk je er maar moeilijk af komt.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

17-09-2022 om 12:18

Mooi ook Pinkflower! Zo ben ik dus bij de RKK terecht gekomen, door te proeven van verschillende geloven. (Ben ook gelovig opgevoed maar niet katholiek)

Phoebe1982 schreef op 17-09-2022 om 12:18:

Mooi ook Pinkflower! Zo ben ik dus bij de RKK terecht gekomen, door te proeven van verschillende geloven. (Ben ook gelovig opgevoed maar niet katholiek)

Dat vind ik mooi. Dat je zo zelf gekozen hebt wat jij geloofd. Zo heb je echt een geloof dat precies bij jou past. 

tsjor schreef op 17-09-2022 om 09:24:

Er is een verschil tussen gelovig zijn en kerkelijk zijn. Zeker in de katholieke kerk zijn er nog maar weinig mensen die kerkelijk zijn. Dat heeft te maken met de structuur en de ontwikkelingen in de katholieke kerk, niet met geloven.

Dit inderdaad. Ik ben katholiek opgevoed, voel me ook katholiek, ik geloof, maar ik ga zelden naar de kerk.

Mijn oudtante, die uit overtuiging het klooster ingegaan is, zei altijd: om te geloven en met God te praten, hoef je niet naar de kerk, dat kun je altijd en overal doen. 

Je kind is al 'lid' van de Kerk door de doop. De eerste communie doen veranderd dat niet. Ik zou mijn kind laten meedoen want ze krijgen zo toch iets mee van het geloof in de voorbereidingen, zeker als jullie zelf niet (vaak) naar de kerk gaan. Juist dan beseft hij misschien iets meer over wat het is om katholiek te zijn.
En wel of niet meedoen veranderd niets aan zijn status als 'lid' van de kerk. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-09-2022 om 13:18

PinkFlower schreef op 17-09-2022 om 12:16:

[..]

Een kind kan zo'n beslissing nog niet maken, daar zijn ze nog niet ver genoeg voor in hun ontwikkeling. Een volwassene maakt een beslissing wel of niet bij een geloof willen horen meer bewust.

Proeven van verschillende religies doen wij juist. Juist door nog geen geloof voor een kind te kiezen. We gaan naar de open dag van de moskee, we bezoeken een kerk. Dochter heeft verhalen uit de kinderbijbel gehoord. Met de ramadan hebben we een werkboekje gemaakt en Suikerfeest gevierd. We hebben het wel eens over het jodendom gehad. Juist omdat wij niet gelovig zijn en we haar geen geloof willen opdringen. Uit ervaring weten we dat als je eenmaal ingeschreven bent bij de kerk je er maar moeilijk af komt.

Dat is toch ook opdringen van geloof?

Bijtje82

Bijtje82

17-09-2022 om 13:30

Battle-Royale schreef op 17-09-2022 om 13:18:

[..]

Dat is toch ook opdringen van geloof?

Nee dat vind ik niet. Opdringen is het verplicht laten meedoen zonder dat kind dat wil.

Battle-Royale schreef op 17-09-2022 om 13:18:

[..]

Dat is toch ook opdringen van geloof?

Euh nee natuurlijk niet. Hoe kun je dat zo zien?

Dochter vond het interessant en we laten haar juist zien dat er meer dan 1 geloof is en dat er ook mensen zoals wij die niet geloven. Het is alles behalve opdringen. Door alleen jouw eigen geloof aan je kind mee te geven is het meer opdringen dan kennis maken met wat er allemaal is te kiezen. 

Wel bijzonder om te lezen hoe anderen hier in staan en dit meegeven in de opvoeding. 
Ik heb zelf altijd het idee dat ik mijn kinderen een beetje moet beschermen tegen religie. Niet heel erg, maar wel een beetje. Religie heeft voor mij ook wel een donker randje overigens.

Maar in het licht van wel/geen communie bezien; hoe denken jullie dan over het vieren van andere religieuze feestdagen als je niet gelovig bent? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.