Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 11:20

Eerste communie maar niet echt gelovig?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-09-2022 om 13:42

PinkFlower schreef op 17-09-2022 om 13:32:

[..]

Euh nee natuurlijk niet. Hoe kun je dat zo zien?

Dochter vond het interessant en we laten haar juist zien dat er meer dan 1 geloof is en dat er ook mensen zoals wij die niet geloven. Het is alles behalve opdringen. Door alleen jouw eigen geloof aan je kind mee te geven is het meer opdringen dan kennis maken met wat er allemaal is te kiezen.

Waarom moet ze kennis maken met meerdere geloven als jullie zelf niet gelovig zijn? Wat is daar het idee achter? 

Vind het idee van kiezen sowieso vreemd. Bij sommige geloven valt trouwens ook niet te kiezen dat je dat wel wat lijkt.

Battle-Royale schreef op 17-09-2022 om 13:42:

[..]

Waarom moet ze kennis maken met meerdere geloven als jullie zelf niet gelovig zijn? Wat is daar het idee achter?

Vind het idee van kiezen sowieso vreemd. Bij sommige geloven valt trouwens ook niet te kiezen dat je dat wel wat lijkt.

Lees je nou echt niet of wil je gewoon perse dat jouw manier de beste is?

Ze MOET helemaal niks. Dat is juist het punt. Ze vind het leuk om over diverse dingen o.a dus verschillende geloven dingen te weten en te leren. Het is niet dat we dr aan de haren mee slepen naar een moskee. 

En er bestaat ook nog zoiets als algemene kennis opdoen. Verschillende dingen leren. 

Jij vind kiezen vreemd, ik weet uit eigen ervaring dat het heel vervelend kan zijn als je niet zelf.mag kiezen maar dat je ouders dat voor je doen en het verdomde lastig is om er dan weer af te komen. 

Dat je sommige geloven niet kan kiezen klopt.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

17-09-2022 om 14:33

PinkFlower schreef op 17-09-2022 om 12:22:

[..]

Dat vind ik mooi. Dat je zo zelf gekozen hebt wat jij geloofd. Zo heb je echt een geloof dat precies bij jou past.

Dank je 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

17-09-2022 om 14:35

PinkFlower schreef op 17-09-2022 om 14:09:

[..]

Lees je nou echt niet of wil je gewoon perse dat jouw manier de beste is?

Ze MOET helemaal niks. Dat is juist het punt. Ze vind het leuk om over diverse dingen o.a dus verschillende geloven dingen te weten en te leren. Het is niet dat we dr aan de haren mee slepen naar een moskee.

En er bestaat ook nog zoiets als algemene kennis opdoen. Verschillende dingen leren.

Jij vind kiezen vreemd, ik weet uit eigen ervaring dat het heel vervelend kan zijn als je niet zelf.mag kiezen maar dat je ouders dat voor je doen en het verdomde lastig is om er dan weer af te komen.

Dat je sommige geloven niet kan kiezen klopt.

Helemaal mee eens. Een kind iets willen leren heeft niks te maken met opdringen. Ook niet als dat met religie te maken heeft. (Waarvan bij sommige mensen op een of andere manier het beeld is dat het niks anders is dan opdringen heb ik het idee maar goed...)

Battle-Royale schreef op 17-09-2022 om 13:42:

[..]

Waarom moet ze kennis maken met meerdere geloven als jullie zelf niet gelovig zijn? Wat is daar het idee achter? 

Gewoon, stukje algemene ontwikkeling, interesse in je medemens.

Even beetje off topic,  ik vind het echt bijzonder dat mensen in deze tijd nog geloven in iemand die de aarde heeft geschapen. En dat er iemand aan een kruis genageld werd.

Miepjecody schreef op 17-09-2022 om 14:44:

Even beetje off topic, ik vind het echt bijzonder dat mensen in deze tijd nog geloven in iemand die de aarde heeft geschapen. En dat er iemand aan een kruis genageld werd.

Dat laatste is, dacht ik, gewoon een historisch feit.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-09-2022 om 15:26

Battle-Royale schreef op 17-09-2022 om 13:42:

[..]

Waarom moet ze kennis maken met meerdere geloven als jullie zelf niet gelovig zijn? Wat is daar het idee achter?

Vind het idee van kiezen sowieso vreemd. Bij sommige geloven valt trouwens ook niet te kiezen dat je dat wel wat lijkt.


Volgens mij loop je nou gewoon te trollen. Dit kan niet serieus zijn. Zeker gezien, notabene je eigen vraag, over communie. Wat een simpelheid.

Maar goed: laat je kind lekker een quad scoren bij opa. Opgelost.

RodeKrullenbol schreef op 17-09-2022 om 15:01:

[..]

Dat laatste is, dacht ik, gewoon een historisch feit.

Dat er iemand aan kruis gehangen is dat kan, maar niet op de manier zoals in de bijbel staat.

Bijtje82

Bijtje82

17-09-2022 om 15:39

Miepjecody schreef op 17-09-2022 om 15:36:

[..]

Dat er iemand aan kruis gehangen is dat kan, maar niet op de manier zoals in de bijbel staat.

Wij waren er niet bij, dus kunnen niet over feiten oordelen. 

Bijtje82 schreef op 17-09-2022 om 15:39:

[..]

Wij waren er niet bij, dus kunnen niet over feiten oordelen.

Jawel hoor, je kan niet opstaan als je dood was.

Miepjecody schreef op 17-09-2022 om 14:44:

Even beetje off topic, ik vind het echt bijzonder dat mensen in deze tijd nog geloven in iemand die de aarde heeft geschapen. En dat er iemand aan een kruis genageld werd.

Ook offtopicngeacht hoe ik daar zelf over denk vind ik het wel bijzonder dat mensen dat bijzonder vinden. 

Bijtje82

Bijtje82

17-09-2022 om 15:50

Miepjecody schreef op 17-09-2022 om 15:45:

[..]

Jawel hoor, je kan niet opstaan als je dood was.

Dan nog waren wij er niet bij. Wie weet is het verhaal wel heel anders en is hij nooit dood geweest. Misschien wel gewoon bewusteloos ofzo, waardoor ze dachten dat hij dood was. 

Het blijft een eeuwenoud verhaal, waar vast verklaarbaar feiten voor mogelijk zijn. 

PinkFlower schreef op 17-09-2022 om 12:16:

[..]

Een kind kan zo'n beslissing nog niet maken, daar zijn ze nog niet ver genoeg voor in hun ontwikkeling. Een volwassene maakt een beslissing wel of niet bij een geloof willen horen meer bewust.

Proeven van verschillende religies doen wij juist. Juist door nog geen geloof voor een kind te kiezen. We gaan naar de open dag van de moskee, we bezoeken een kerk. Dochter heeft verhalen uit de kinderbijbel gehoord. Met de ramadan hebben we een werkboekje gemaakt en Suikerfeest gevierd. We hebben het wel eens over het jodendom gehad. Juist omdat wij niet gelovig zijn en we haar geen geloof willen opdringen. Uit ervaring weten we dat als je eenmaal ingeschreven bent bij de kerk je er maar moeilijk af komt.

Zo kan het ook, vwb je laatste zin, of je gaat niet meer, of je stuurt je afmelding. Er zullen er gerust wel zijn die je wat drammerig stalken, maar over het algemeen is dat alles.

Hetvrijewoord schreef op 17-09-2022 om 15:26:

[..]


Volgens mij loop je nou gewoon te trollen. Dit kan niet serieus zijn. Zeker gezien, notabene je eigen vraag, over communie. Wat een simpelheid.

Maar goed: laat je kind lekker een quad scoren bij opa. Opgelost.

Juist dit! Dat mensen sowieso dit topic nog serieus nemen vind ik best onbegrijpelijk 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.