Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 11:20

Eerste communie maar niet echt gelovig?


ik heb niet alles gelezen maar nichtje hier deed communie omdat ze de hele aanloop er naar toe en de activiteiten met de klasgenoten er na zo gezellig vond. Eenmaal op de middelbare school was het klaar met het bijwonen van kerkdiensten. Het kind van TO kan ook mee willen doen zonder speciale overtuiging of een kadootje. Kind kan het simpel weg ook gezellig vinden. Ga je het dan een kind verbieden?

Onze kinderen doen wel hun eerste communie. Dat hoort er voor mij bij als je je kind hebt laten dopen, je hebt toen beloofd dat je hem/haar zal opvoeden met en in het geloof. Je kind onderdeel laten zijn van de gemeenschap (communio) hoort daarbij. (Wij gaan overigens wel met een zekere regelmaat naar de kerk, zeker niet elke week, maar ongeveer maandelijks). 
Het vormsel mogen kinderen zelf weten, dat kan je als ouder niet bepalen, het kind moet dan zelf Ja zeggen en bevestigen wat zijn/haar ouders beloofd hebben bij de doop.

Max88 schreef op 17-09-2022 om 15:47:

[..]

Ook offtopicngeacht hoe ik daar zelf over denk vind ik het wel bijzonder dat mensen dat bijzonder vinden.

Ja, ik kan niet vatten dat mensen dat geloven, terwijl er inmiddels zoveel bekend is over het heelal.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-09-2022 om 16:16

Bijtje82 schreef op 17-09-2022 om 15:39:

[..]

Wij waren er niet bij, dus kunnen niet over feiten oordelen.

Waarom noem jij een verhaal van overlevering feiten?


WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-09-2022 om 16:22

Flanagan schreef op 17-09-2022 om 15:55:

ik heb niet alles gelezen maar nichtje hier deed communie omdat ze de hele aanloop er naar toe en de activiteiten met de klasgenoten er na zo gezellig vond. Eenmaal op de middelbare school was het klaar met het bijwonen van kerkdiensten. Het kind van TO kan ook mee willen doen zonder speciale overtuiging of een kadootje. Kind kan het simpel weg ook gezellig vinden. Ga je het dan een kind verbieden?


Er zijn heel veel zaken te verzinnen die een kind gezellig vindt, wil niet zeggen dat ze dus altijd hun zin moeten krijgen, zeker niet als ze hier nog helemaal geen fatsoenlijk mening over kunnen vormen. Laat dat lekker totdat ze volwassen zijn.

Om die reden snap ik ook niet waarom je je kind laat dopen. Behalve als je nog gelooft dat je kind niet in de hemel komt als het niet gedoopt is.

NightNurse schreef op 17-09-2022 om 16:07:

Onze kinderen doen wel hun eerste communie. Dat hoort er voor mij bij als je je kind hebt laten dopen, je hebt toen beloofd dat je hem/haar zal opvoeden met en in het geloof. Je kind onderdeel laten zijn van de gemeenschap (communio) hoort daarbij. (Wij gaan overigens wel met een zekere regelmaat naar de kerk, zeker niet elke week, maar ongeveer maandelijks).
Het vormsel mogen kinderen zelf weten, dat kan je als ouder niet bepalen, het kind moet dan zelf Ja zeggen en bevestigen wat zijn/haar ouders beloofd hebben bij de doop.

Mijn ouder hebben ons, 3 kinderen, ook laten dopen, omdat dit destijds zo ‘hoorde’ bij het RK zijn (omdat zij niet beter wisten). Mijn broer en ik hadden al totaal geen zin in de 1e communie doen en vonden het toen al een grote poppenkast, maar ook daarin hadden wij geen stem als kinderen, want……ook dat hoorde blijkbaar bij het plaatje. 

Ook wij gingen enkel naar de kerk met Kerst (avond), verder niet, dus wij begrepen sowieso niet waarom wij aan deze gelegenheden moesten deelnemen. Inmiddels hebben mijn broer en ik ons al heel wat jaren geleden laten uitschrijven vwb het geloof. Ik snap best dat je eea aan je kinderen wilt meegeven, omdat zij zelf te jong zijn om te beslissen. Dat men dan anno 2022 vaak tóch deze beslissing voor hen neemt begrijp ik niet zo, laat het vooral aan hen zelf zodat ze op oudere leeftijd wél zelf deze beslissing/keuze overtuigd kunnen maken.


Onlangs hierover ook gesproken met onze ouders (inmiddels 80+) en ze gaven nu ook zelf toe dat ze anno 2022 een hele andere keuze gemaakt zouden hebben. Dat ook zij zelfs overwegen zichzelf officieel uit te schrijven al zijn zij 80+ verraste ons wel.

Hetvrijewoord schreef op 17-09-2022 om 16:22:

[..]

Er zijn heel veel zaken te verzinnen die een kind gezellig vindt, wil niet zeggen dat ze dus altijd hun zin moeten krijgen, zeker niet als ze hier nog helemaal geen fatsoenlijk mening over kunnen vormen. Laat dat lekker totdat ze volwassen zijn.

Om die reden snap ik ook niet waarom je je kind laat dopen. Behalve als je nog gelooft dat je kind niet in de hemel komt als het niet ongedoopt is.

Eigenlijk dit ja 

RoodVruchtje schreef op 17-09-2022 om 16:30:

[..]

Mijn ouder hebben ons, 3 kinderen, ook laten dopen, omdat dit destijds zo ‘hoorde’ bij het RK zijn (omdat zij niet beter wisten). Mijn broer en ik hadden al totaal geen zin in de 1e communie doen en vonden het toen al een grote poppenkast, maar ook daarin hadden wij geen stem als kinderen, want……ook dat hoorde blijkbaar bij het plaatje.

Ook wij gingen enkel naar de kerk met Kerst (avond), verder niet, dus wij begrepen sowieso niet waarom wij aan deze gelegenheden moesten deelnemen. Inmiddels hebben mijn broer en ik ons al heel wat jaren geleden laten uitschrijven vwb het geloof. Ik snap best dat je eea aan je kinderen wilt meegeven, omdat zij zelf te jong zijn om te beslissen. Dat men dan anno 2022 vaak tóch deze beslissing voor hen neemt begrijp ik niet zo, laat het vooral aan hen zelf zodat ze op oudere leeftijd wél zelf deze beslissing/keuze overtuigd kunnen maken.


Onlangs hierover ook gesproken met onze ouders (inmiddels 80+) en ze gaven nu ook zelf toe dat ze anno 2022 een hele andere keuze gemaakt zouden hebben. Dat ook zij zelfs overwegen zichzelf officieel uit te schrijven al zijn zij 80+ verraste ons wel.

Er zijn wel meer dingen die ik voor mijn kinderen beslis waar ze later misschien niet zo blij mee zijn. Ik heb hun namen uitgekozen, ik heb hun basisschool uitgekozen, ik heb gekozen waar ze opgroeien, ik heb gekozen dat ze twee broers hebben, ik kies wat voor eten er op tafel staat. Als ouders doe je wat jij goed vindt voor je kind(eren).Zowel dopen als de eerste communie laten doen, is niet schadelijk, het is geen besnijdenis waarvan de gevolgen onomkeerbaar zijn.. Willen ze zich laten uitschrijven bij de kerk als ze volwassen zijn? Prima, hun keuze, is met één briefje of mailtje geregeld. 


WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-09-2022 om 16:54

NightNurse schreef op 17-09-2022 om 16:40:

[..]

Er zijn wel meer dingen die ik voor mijn kinderen beslis waar ze later misschien niet zo blij mee zijn. Ik heb hun namen uitgekozen, ik heb hun basisschool uitgekozen, ik heb gekozen waar ze opgroeien, ik heb gekozen dat ze twee broers hebben, ik kies wat voor eten er op tafel staat. Als ouders doe je wat jij goed vindt voor je kind(eren).Zowel dopen als de eerste communie laten doen, is niet schadelijk, het is geen besnijdenis waarvan de gevolgen onomkeerbaar zijn.. Willen ze zich laten uitschrijven bij de kerk als ze volwassen zijn? Prima, hun keuze, is met één briefje of mailtje geregeld.


Ik vind dit geen goede vergelijkingen, sommige dingen kun je niet 'overdoen' als je volwassen bent zoals een school of medische zorg. Een religie is nou bij uitstek iets waar je zelf voor zou moeten kunnen kiezen zodra je daar de geestelijke capaciteiten voor hebt. 

Tenzij je als ouder echt bang bent dat het kind bij overlijden in het vagevuur terecht komt. Maar wie gelooft dat nog sinds de RK kerk een aantal jaar heeft besloten dat dat bij nader inzien toch niet het geval is.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-09-2022 om 16:57

NightNurse schreef op 17-09-2022 om 16:40:

[..]

Er zijn wel meer dingen die ik voor mijn kinderen beslis waar ze later misschien niet zo blij mee zijn. Ik heb hun namen uitgekozen, ik heb hun basisschool uitgekozen, ik heb gekozen waar ze opgroeien, ik heb gekozen dat ze twee broers hebben, ik kies wat voor eten er op tafel staat. Als ouders doe je wat jij goed vindt voor je kind(eren).Zowel dopen als de eerste communie laten doen, is niet schadelijk, het is geen besnijdenis waarvan de gevolgen onomkeerbaar zijn.. Willen ze zich laten uitschrijven bij de kerk als ze volwassen zijn? Prima, hun keuze, is met één briefje of mailtje geregeld.


Zelfde hier, als ie er niks mee wil is er geen verplichting verder. 

PinkFlower schreef op 17-09-2022 om 12:16:

[..]

Uit ervaring weten we dat als je eenmaal ingeschreven bent bij de kerk je er maar moeilijk af komt.

Ik heb mezelf bij het bevolkingsregister ‘uitgeschreven’. Zo telde ik niet meer mee voor subsidies voor bijv RK onderwijs. Geen idee of dat nu nog zo werkt trouwens. Is al erg lang geleden. Ik heb toen ook wel gekeken hoe ik me officieel bij de kerk  moest uitschrijven maar dat was nogal gecompliceerd. Maar ik had er geen zin in om er veel moeite te doen om de kerk erop attent te maken dat hun ledenadministratie niet op orde is. Ze kunnen het ook gewoon makkelijker maken hè. Ik sta dus nog gewoon als ‘gedoopt lid’ in hun boeken. Maar de overheid weet beter en als er geteld wordt, wordt in het GBA gekeken. En ze hebben mijn adres ook niet meer want dat kregen ze destijds ook via het GBA. Dus wat de kerk denkt over hoeveel leden ze hebben, dat kan mij verder niet schelen.

Hetvrijewoord schreef op 17-09-2022 om 16:54:

[..]

Ik vind dit geen goede vergelijkingen, sommige dingen kun je niet 'overdoen' als je volwassen bent zoals een school of medische zorg. Een religie is nou bij uitstek iets waar je zelf voor zou moeten kunnen kiezen zodra je daar de geestelijke capaciteiten voor hebt.

Tenzij je als ouder echt bang bent dat het kind bij overlijden in het vagevuur terecht komt. Maar wie gelooft dat nog sinds de RK kerk een aantal jaar heeft besloten dat dat achteraf gezien toch niet het geval is.

Nogmaals, uitschrijven is zo gebeurd. Makkelijker dan een naam veranderen bijvoorbeeld. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen het geloof van ons, hun grootouders en overgrootouders meekrijgen. Dat ze weten wat het inhoudt, dat ze de rituelen kennen. Rituelen kunnen voor houvast zorgen in een leven. Ik sta echt niet het geloof in ze te rammen, ik vertel ze de verhalen en laat ze onderdeel zijn van een gemeenschap. Niet heel anders dan ouders die hun kind van kleins af aan meenemen naar Feijenoord omdat zij dat ook met hun vader of opa deden. De doop en de eerste communie zijn rituelen die bij die gemeenschap horen. En daarom kies ik daarvoor voor mijn kinderen. Ze kunnen alsnog alles kiezen wat ze willen als ze volwassen(er) zijn. Mijn zoon van bijna 14 zegt atheïst te zijn, prima, hij hoeft van mij niet meer mee naar de kerk. Hij is oud genoeg om zijn eigen keuzes daarin te maken. Maar ik kies nog voor mijn kinderen als ze 7 of 8 zijn. En voor mij ligt de grens vanaf waar ze zelf de keuzes mogen maken rond 11/12 jaar.

Battle-Royale schreef op 17-09-2022 om 16:57:

[..]

Zelfde hier, als ie er niks mee wil is er geen verplichting verder.

Voelt als de omgekeerde wereld. Waarom hem die keuze niet zelf laten maken wanneer hij ouder is om een geloof aan te willen hangen? Vooral ook omdat jullie zelf ook niet gelovig zijn. Echt zo raar dit. 

Hetvrijewoord schreef op 17-09-2022 om 16:54:

[..]

Ik vind dit geen goede vergelijkingen, sommige dingen kun je niet 'overdoen' als je volwassen bent zoals een school of medische zorg. Een religie is nou bij uitstek iets waar je zelf voor zou moeten kunnen kiezen zodra je daar de geestelijke capaciteiten voor hebt.

Tenzij je als ouder echt bang bent dat het kind bij overlijden in het vagevuur terecht komt. Maar wie gelooft dat nog sinds de RK kerk een aantal jaar heeft besloten dat dat bij nader inzien toch niet het geval is.

Exact, incl hetgeen sowieso de laatste jaren al aan het licht is gekomen vwb het RK-geloof

Hetvrijewoord schreef op 17-09-2022 om 16:54:

[..]

Een religie is nou bij uitstek iets waar je zelf voor zou moeten kunnen kiezen zodra je daar de geestelijke capaciteiten voor hebt.

Zonder nu een theologische discussie met je te willen aangaan; deze uitspraak druist lijnrecht in tegen de volgende uitspraak die binnen het christendom rondgang doet: "Als gij niet zijt gelijk de kinderen, zult gij het Rijk der Hemelen nooit binnentreden!" Als ik het goed heb begrepen, betekent dit dat je als doorsnee belijdend christen geacht wordt bepaalde zaken - zoals de herrijzenis uit de dood van Jezus - klakkeloos voor waar aan te nemen en er geen kritische vragen over te stellen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.