Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eerste jongensfeestje (7) organiseren- help

Mijn zoon viert zijn eerste verjaardagspartijtje. Hij ia 7 geworden en tot nu toe nooit gevraagd om een kinderfeest. Nu moet het er toch eens van komen. Ik heb totaal geen ervaring met een jongensfeestje (hij heeft 3 zussen boven hem ). Ik zie er een beetje tegenop ook.
Wie heeft wat tips voor mij? Wat gaat zeker in de smaak vallen? Budget is niet al te groot. Ik zou ook naar een overdekt speelgebeuren kunnen gaan, maar dat doen er al zo veel en ik houd niet van herrie
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Hoe lang mag zo n feestje duren?
Bedankt alvast!

Milcham

Milcham

22-01-2017 om 20:56

Tips

Wij deden altijd een 'ouderwets' feestje waarbij we de spelletjes ombogen naar het thema. Dit vonden wij altijd de leukste feestjes en qua budget valt het reuze mee.
We namen de kinderen mee uit school en brachten ze zelf weer thuis. Dit is rustiger omdat je geen inloopmoment hebt waarbij de een zijn cadeau wil geven, de volgende naar de wc moet en de derde door je woonkamer rent en je misschien nog plakkende ouders hebt. Eind van het feestje net zo, als het klaar is, is het klaar, de hele bups hup in de auto en weer naar huis. 's Avonds niet koken maar wat afhalen of een pizza.
Ik maakte altijd een programma waar meer op stond dan in tijd past. Als een spel tegenvalt kan je wat anders doen of soms werkt iets gewoon niet lekker met een groepje kinderen. Verder vertelde ik globaal wat de kinderen kunnen verwachten, dat scheelt in het gestuiter.
Feestje duurt tussen de twee a drie uur, zorg dat je afwisseling hebt in wat je doet. Bij bijvoorbeeld een piratenthema een speurtocht, vinden ze een schatkist met hamers en hout, zwaard laten timmeren. Op een veldje in twee ploegen touwtrekken. Binnen ipv koekhappen van die dropvisjes laten happen. Ik deed altijd iets meutigs binnen, speurtocht oid buiten, iets met een wedstrijdelement buiten, spelletje binnen en dan meestal iets met een vuurkorf. Broodje aan een stok gaat laten worden, marshmallows roosteren.
Goh, jammer dat het bij ons over is!

Buiten

Ik zou zeker iets kiezen dat buiten is en/of waarbij ze veel kunnen bewegen. Succes bij ons: grote buitenspeeltuin (entree meestal iets van 2 euro), levend stratego of vlag veroveren ergens in een bosachig gebied of op een veld (gratis). Schat zoeken op een strandje of in zandbulten oid. Altijd een voetbal, lekkers en drinken mee. Ook in de winter gingen wij haar buiten, maar we hebben ook wel eens de sportzaal gehuurd. Dat kostte ook niet veel. Daar hebben we gevoetbald en apekooi gedaan. Aan het eind natuurlijk patat thuis (of eventueel in de buitenspeeltuin). Manlief haalde dan patat terwijl ik bij ons nog een spelletje deed. Wij hadden altijd 10 jongens op feestjes, dus dat was best veel, maar op deze manier altijd wel heel leuk. Wij lieten de kinderen wel brengen, en idd was de start altijd wat chaotisch, maar dat vonden we niet zo erg. We brachten ze altijd wel naar huis.

Hup naar buiten

Op die leeftijd ging ik sowieso met ze naar buiten. Ik vroeg ook in de uitnodiging of ze zich daarop wilden kleden in geval van regen.

Wat ik deed: een planning maken met, wat Milcham ook al zegt, iets te veel spelletjes. Dan kun je altijd schakelen als er iets misgaat. En dan vooral wat kleine spelletjes achter de hand houden (bijv watje blazen over tafel - heel geschikt als ze bijv op het eten moeten wachten).
Meestal was er wel een speurtocht. Die liep niet altijd helemaal zoals het hoort, ik had altijd een heel druk clubje en er waren er altijd wel een paar die veel te ver vooruit liepen en alweer bij het volgende punt waren. Wat wel helpt: laat de drukke types je helpen, betrek ze overal bij. Dat scheelt iets in de chaos.
Verder heb ik jarenlang allerlei spelletjes gedaan. Ren je rot was altijd een hit (en laat ze dan steeds een flink stuk rennen), Hints, toen ze jonger waren dino-eieren zoeken en openbreken met beiteltjes, dat soort dingen. Op de site van Scouting Nederland vind je ook ontzettend veel spellen die je kunt doen, naar leeftijd gegroepeerd.
Meestal nam ik het spul mee uit school en bracht ik ze zelf weer weg.
Wat mij altijd opviel: ik had uiteindelijk altijd maar één of twee spellen nodig, verder gingen de kinderen meteen met elkaar spelen. Meestal spelen ze met twee, hooguit drie tegelijk, dus als ze op zo'n feestje met zijn zessen of meer zijn, is dat op zich al leuk. Ik heb ooit gehad dat ik mijn hele scenario zó weg kon gooien, zo leuk waren ze bezig in het bos.

https://nl.scoutwiki.org/Lijst_van_spellen_naar_leeftijdsgroep

Herrie

Het zijn zevenjarige jongens, hou er rekening mee dat je herrie krijgt.

De laatste keer dat zoon kinderfeest gaf was voor zijn 8e verjaardag. Ik vind het altijd om een spel rondom de cadeaus te verzinnen ipv zo geven. De cadeaus worden met muziek doorgegeven. Muziek stopt en als jarige cadeau vast heeft op dat moment mag hij uitpakken. Dit ging altijd goed, maar bij die verjaardag waren ze gewoon te druk. Het tafelkleed werd aan alle kanten gescheurd (was wegwerp van papier) cadeaus werden meegegooid en uiteindelijk toch maar zo uitgepakt.

Cakeversieren heb ik ook wel eens gedaan, deze keer hadden we cupcakes van de hema (zien er als monsters uit variant rose en oranje, wij hadden oranje)

Daarna binnenspeeltuin. We waren echt blij dat we ze konden loslaten. Als de bups binnen was gebleven, dan was er waarschijnlijk niet veel huis over.

Wil je thuis iets doen, zorg dat ze in ieder geval naar buiten kunnen. Speurtocht lopen en daarna een veldje zoeken voor (flessen)voetbal. Ze zijn hyper en dat zijn jongens volgens mij iets meer dan meisjes zeker op die leeftijd en dan wil je ze echt niet binnen hebben.

Maak het programma niet te strak. Kom je een speeltuin tegen waar ze willen spelen, ook prima.

Verder is een thema vaak leuk. Kijk even waar je zoon van houdt lego, Star Wars, voetbal enz.

Meestal pak ik vier uur van 2 tot 6 ze hebben dan gegeten en als we ergens heen gaan brengen we ze thuis, is het een thuisfeest dan kunnen ze bij ons op gehaald worden. Je kunt ze ook van school op halen bijv woensdag en dan gelijk thuis eten en tot vier uur. Is ook net hoe lang je het zelf wil hebben. Vind je vier uur te lang, maak er drie uur van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-01-2017 om 09:11

Ingehuurd

Ik heb vorig jaar iemand ingehuurd die met reptielen thuis kwam. Was echt fantastisch, maakte veel indruk, maar koste ook wel wat. Al ging het geld wel volledig naar de stichting die die dieren opvangt.
Dit jaar heb ik een natuurpedagoog ingehuurd die met de kinderen het naastgelegen natuurgebied ingaat. Schijnt ook erg leuk te zijn. En past goed bij mijn zoon.

Ik heb trouwens altijd 6 kinderen op het feest. Vind ik meer dan genoeg.

Ik ben niet zo'n entertainer en heb nog steeds een trauma van de feestjes van dochter, waar altijd wel gedoe was. Vandaar dat ik het graag uitbesteed En dan mag het ook best wat kosten.

Thursday Next

Thursday Next

23-01-2017 om 09:35

ren je rot

is leuk. Heb ik ook gedaan, welliswaar op meisjesfeest maar het was erg geslaagd. Achter in de tuin hadden we vakken getekend waar ze heen moesten rennen. Voor elke goede vraag kregen ze een stempel op een kaart of op hun arm. Ik had er ook vragen bij zoals de "titanic-test" van de beste vriendenquizz, drijft of zinkt een voorwerp. Zorgen dat je een flinke voorraad vragen hebt en gewoon kijken hoe lang het leuk is.

Meer tips ren je rot

Maak 3 antwoordalternatieven (geen 2, dan rent iedereen achter de eerste paar kinderen naar één antwoord) en wissel algemene kennisvragen af met meer persoonlijke vragen, bijv "hoe heet de directeur van onze school?".
Volgens mij is het officieel een afvalrace, maar ik vond het leuker om iedereen elke ronde mee te laten doen. Dus bij ieder goed antwoord kregen ze een knikker. Geloof dat ik ze eerste knikkerzakjes had laten kleuren met textielstiften. Waren ze in 5 minuten mee klaar trouwens

En zorg voor een 'doel'

Ik hing ze altijd een kartonnen kaart met (6?8?10?) vakjes om hun nek. In ieder vakje moest een sticker. Stickers waren te verdienen met whatever ik handig vond. Ieder afgerond spelletje? Iedereen een sticker. Ranja opgedronken? Iedereen een sticker. Ik had tig vellen met leuke stickers ( kost 3 keer niks) en zelfs het uitzoeken van de sticker was om een of andere reden vreselijk leuk. Kaart was altijd net mooi vol aan t eind vh feest en leverde een prijsje / medaille / whatever op. Succes verzekerd. Want ze hadden een 'doel' en daar worden jongetjes messtal erg blij van.

Speurtochten liet ik vaak door grote broers uitzetten. Die stuurde ik gewoon een half uurtje eerder weg.mwist ik zelf ook niet waar de schat lag...hahaha. Mobieltje mee zodat er in geval van spoor bijster even gebeld kon worden...

Ingrid

3 dingen

Ik heb ook goede ervaringen met het meenemen uit school en het weer terugbrengen na het feest (lopend, in dit geval, alle kinderen kwamen uit de wijk). Het werkt namelijk goed als het grut een beetje wordt afgedraafd, dus alle lichaamsbeweging die buitenshuis plaatsvindt is meegenomen. En met thuisbrengen heb je de eindtijd geheel in eigen hand, zoals hierboven ook al werd opgemerkt.

Opmerking 2: wij hebben meermalen voor een feestje een zaaltje in de nabijgelegen sporthal afgehuurd. Dat was erg betaalbaar - 15 euro per uur. Toen konden we trouwens niet de kinderen meenemen uit school, want die verhuur doen ze alleen in de weekenden. Maar goed, het was dus thuis taart en cadeautjes, daarna iedereen de jas weer aan en lopen naar de sporthal, spelletjes in de zaal (we konden van alle materialen gebruik maken, dus ook matten, touwen, ringen en de trampolines), na een uurtje dollen even wat drinken in de kleedkamer (er mag in de zaal niks gegeten of gedronken worden), nog een krap uurtje dollen, opruimen, patat eten in de kantine, en weer naar huis. Iedereen enthousiast, en geen rotzooi in huis.

Je hebt wel herrie, maar die heb je toch met een troep 7-jarigen.

Let wel op als je dit doet, dat als je gebruik mag maken van de spullen, je moet proberen te voorkomen dat die horde jochies als wilden het materialenhok inrennen en overal alles overhoop halen. En je hebt minstens twee volwassenen nodig om een complete chaos te voorkomen.

Tip 3: als je een feestje thuis doet, loop dan van tevoren de woonkamer en andere ruimtes waar de gasten komen even na op losliggend speelgoed, en met name zaken als speelgoedzwaarden en -pistooltjes. Bij zoons eerste feestje braken spontaan 'vuur'gevechten uit. De gasten vermaakten zich prima en er vielen geen gewonden, maar de chaos was enorm en de herrie ook. Enig speelgoed los laten liggen is wel handig, want daar kan dan mee gespeeld worden, maar te veel spullen is niet aan te raden.

Een feestje met een groep 7-jarigen is een beetje alsof je een blik met bromvliegen openmaakt: ze schieten alle kanten op en zitten overal, en overal aan. Dat hoeft niet erg te zijn, maar wees er (geestelijk) op voorbereid.

O ja, tip 4: als er toevallig sneeuw ligt, vergeet dan alle plannen en ga sleeën. Het beste feestje dat ikzelf als kind heb meegemaakt was een middag sleeën in de duinen. Maar die mazzel moet je maar net hebben. En dat is ook een beetje mijn kritiek op alle mensen die hier zeggen ' ga naar buiten'. Ik ben het in principe wel met ze eens (nogmaals: afdraven), maar bij twee feestjes van mijn zoon regende het gewoon onafgebroken de hele middag. En niet een beetje, maar pijpenstelen. Zoon is jarig in oktober, dan is dat een risico. Maar dat is het in de winter en het voorjaar ook. Dus een binnenprogramma is wel praktisch.

Groeten,

Temet

overigens

Als je een sportzaaltje afhuurt moet je wel iets van een programma bedenken. En als jouw zoon toevallig van voetbal houdt, let dan even op dat eventuele voetbalhaters niet ondersneeuwen. Mijn zoon houdt niet van voetbal en raakte op zijn eerste feestje in de sportzaal tamelijk gefrustreerd toen tijdens een dood moment een aantal gasten besloten dat er dan gevoetbald moest worden. Ik zeg het maar, omdat mijn ervaring inderdaad is dat er voor het bezighouden van groepen jongetjes al snel naar voetbal wordt gegrepen, wat soms wat sneu uitpakt voor de jongetjes die toevallig niet van voetbal houden.

Groeten,

Temet

Li

Li

23-01-2017 om 11:46

eindtijd zelf in de hand

Da's een goeie. Hier werden er vooral jongetjes uit de buurt uitgenodigd. Die hoefden niet opgehaald te worden, want ze hoefden alleen maar een pleintje over te steken om weer thuis te komen. En dat laatste deden ze dus niet....zucht. Heb er nog trauma's van.

Bij het eerste feestje van mijn zoon regende het de hele middag, totdat het feest was afgelopen, toen werd het toevallig net droog . Maar goed, toen zijn we dus met de hele club iedereen gaan thuisbrengen. Dus we hadden de ouders gemeld dat ze hun kind rond tijd X konden verwachten, en een kwartier daarvoor ofzo gingen we op pad om ze een voor een weg te brengen. Echt reuze gezellig, en op de terugweg van het verst wonende jongetje kon ik gezellig met zoon napraten.

Groeten,

Temet

Oh, maar ik breng iedereen terug, zelfs het overbuurmeisje
Anders blijft het maar doorgaan idd.

Specht

Specht

23-01-2017 om 12:48

Zaaltje

Volgens mij mag je als je een zaaltje huurt geen gebruik maken van dingen als trampoline. ringen enz.
Dit zijn toestellen die alleen onder deskundige leiding gebruikt mogen worden.
Althans zo was het tien jaar geleden. Dit heeft te maken met aansprakelijkheid bij ongelukken.
Wij hebben wel zelf wel vaak een zaaltje gehuurd en daar inderdaad gevoetbald, renspelletjes enz gedaan,altijd leuk.

Specht

Het zal misschien per sporthal verschillen. Maar hier dus geen probleem, alleen de spullen die van verenigingen waren, en niet van het sportcomplex zelf, daar mochten we niet aankomen.

Groeten,

Temet

Feestje

Feestje

23-01-2017 om 13:56

Regen

Kan ook in de zomer...
Mijn oudste zoon is in de eerste helft van juli jarig en we doen zijn partijtje ook dan (nog voor de zomervakantie). Al twee keer heb ik het plan moeten veranderen, omdat het góót!!
De eerste keer zouden we een speurtocht op de kinderboerderij doen en zijn we als alternatief gaan bowlen. De kinderen hebben het er nu nog over hoe nat ze toen uit school kwamen en hoe hard de ruitenwissers aan moesten, op weg naar de bowlingbaan
De tweede keer (het jaar erop...) zouden we gaan varen in een natuurgebied. Ook dat heb ik moeten afzeggen en toen zijn we naar een binnenspeeltuin gegaan.

Ik heb twee zoons met totaal verschillende vriendengroepen. Bij de oudste wil inderdaad niet te lang binnen of thuis zijn. Zijn beste feestje was dat van afgelopen zomer in een natuurspeeltuin. Hoe vies kun je worden...
Mijn jongste zoon speelt heel veel met meisjes en is gek op dans en show. Zijn leukste feestje was afgelopen najaar, toen we een bevriende dansjuf hebben gevraagd om een dans met ze in te studeren. Aan het eind mochten de ouders komen kijken. Geweldig.

Racebaan voor kinderen

Toendertijd gingen we naar de kartbanen voor kinderen bij de bekende kartracebanen bleke......"
De jongens hadden een prima tijd en de ruimte om hun kunsten te vertonen. Ik vond de service ook heel goed, kannen limonade en mandje frietjes. Alleen liggen de kartbanen meestal uit de buurt. Met 6 kinderen of 8 kinderen heb je twee auto's nodig.
Het is wel overdekt, dus geen vrees voor regen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-02-2017 om 17:49

niet teveel gasten uitnodigen!

Misschien heb ik er overheen gelezen? Hoeveel vrienden gaan er komen? Je hebt hier al heel wat suggesties gekregen, daar kun je vast wat mee. Laat je niet gek maken qua aantal. Het gezegde luidt 'hoe meer zielen, hoe meer vreugd' maar dat gaat in het geval van een kinderfeestje niet altijd op.

Milcham

Milcham

05-02-2017 om 19:24

Tip

Evenveel gasten als leeftijd jarige.

Goedkope opties

Hi, als je niet te dure feestjes wil, moet je kijken of je gewoon iets thuis kan doen met niet teveel kinderen. Bij (link verwijderd door forumbeheer) hebben ze allemaal leuke thema's. Wij hebben een keer een chefkok party gedaan. Iedereen koekjes bakken. Wellicht prima te doen met de bakvormpjes van de AH die er momenteel worden uitgedeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.