Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
meete

meete

13-01-2010 om 16:31

Eerste keer scouting

Mijn dochter is bijna 5 jaar maar ze moet nog 4 maandjes. Nu heb ik buurvrouw waarvan haar dochter ze is 6 jaar op scouting zit en dit geweldig vindt en thuis veel met mijn dochter speelt. Nu mag mijn dochter gewoon bij de groep komen al beginnen ze pas bij 5 jaar. Het probleem is wel dat er maar een begeleidster der is op 9 kindjes, (vrijwilligers te kort) me dochter is ondernemend en vind het heerlijk om buiten te zijn en met andere kindjes te spelen. Ik vind het moeilijk om haar los te laten en dat er maar 1 begeleidster is maar wil me dochter niet buitensluiten.

Wie heeft er ervaring in scouting in deze leeftijdsgroep of kent ouders met kinderen die al vanaf 4,5 jaar op scouting zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fatima

Fatima

13-01-2010 om 18:13

Niet doen

Ik begrijp niet waarom je het één begeleider moeilijk gaat maken met een kind wat eigenlijk gewoon te jong is.

Ook zou ik geen kind naar iets brengen waar maar 1 begeleider is. Er kan zoveel gebeuren, al moet ze maar een pleister halen waarbij dan een hele groep zonder begeleiding is. Vreemd.

meete

meete

13-01-2010 om 19:15

Extra info mijn berichtje

Mijn dochter mocht erbij omdat de groep nog 2 andere kindjes hadden van bijna 5 jaar.

Inge M

Inge M

13-01-2010 om 19:26

Zijn er meerdere groepen

Op school zijn de groepen al snel 25 leerlingen op 1 leerkracht, kinderen vanaf 4 jaar.
Op de bso zijn de groepen 10 leerlingen op 1 begeleider, kinderen vanaf 4 jaar.
Ik snap je probleem niet.
Uitzondering is als er op hetzelfde moment geen andere groepen zijn in de buurt, en dus ook geen andere volwassenen. Op een school of bso is dat wel zo.

Hier ook

Onze dochter zat ook al op de scouting toen ze nog geen 5 jaar was. dat ging erg goed en ze is er helemaal weg van.

Weinig leiding is wel lastig aangezien ze vaak een vast programma hebben (adhv een verhaal doen ze bepaalde activiteiten) en die begeleiding is dan minder. Maar de oudere kinderen helpen de jongere waarschijnlijk wel. Maar wellicht dat ze niet volgens een vast programma werken omdat iemand het maar alleen doet. En dan spelen en ravotten ze meer.

Ik zo het gewoon aan de begeleidster vragen en vragen of je mee mag kijken. Overigens is het vaak dat ze 3x mogen proberen voordat ze lid worden.

Succes!
Groetjes
Maartje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-01-2010 om 23:51

Vijf jaar is een hele normale leeftijd om bij Scouting te starten. Bij de meeste scoutinggroepen zijn de Bevers (jongste leeftijdsgroep) van 5 tot 7 jaar. Tot dusver is er wat mij betreft niets aan de hand.
Dan het andere punt: slechts één vrijwilliger. Ik heb inmiddels een heel levenlang ervaring bij Scouting, en mijn stelling is: één persoon is gewoonweg te weinig. Natuurlijk is de juf ook alleen op een groep (met nog veel meer kinderen). Maar de situatie is gewoonweg heel anders.
Weet je, zolang de kinderen in en rond het clubhuis zijn, is het allemaal niet zo'n punt. Zeker niet als er op die tijd ook andere leeftijdsgroepen (en vrijwilligers) aanwezig zijn. En meestal gaat het gewoon allemaal hartstikke goed, en kan die ene vrijwilliger het prima aan. Maar je kunt zóveel situaties bedenken waarbij de ene persoon het gewoon niet redt. Een kind krijgt een ongelukje, een kind moet geholpen worden op de wc, er wordt een kind ziek, de groep gaat naar het bos, er wordt een kind boos, er is een ruzie, de begeleider moet even een kind apart nemen etc. etc.
Ik ben dus overduidelijk geen voorstander van Scoutinggroepen die de verantwoordelijkheid voor een groep kinderen bij één enkele vrijwilliger neerleggen. Ik begrijp het overigens best hoor, dat een bestuur dit oogluikend laat gebeuren. Je wilt de kinderen ook weer niet naar huis sturen.

Ik zou

toch nog even wachten met je dochter te laten gaan. Misschien kun je een paar keer mee met je buurmeisje brengen en halen van scouting zodat je dochter al het contact met de scouting heeft.
Misschien heeft de scouting activiteiten waarbij ouders/ broertjes etc mogen kijken, dan zou je dochter bijvoorbeeld al mee kunnen.

Mijn zoon is iets te vroeg qua leeftijd gestart bij de beverspeltak bij zijn vorige groep, is toen erg lastig geweest omdat hij concentratie en dergelijke nog niet kon opbrengen. Het verschil met de oudste van 7 was te groot. Vooral in een groep waar al gebrek aan leiding is, er is geen leiding "over" die even extra aandacht aan of de hele jonge kinderen of de oudere kinderen binnen de speltak kan geven. Alle kinderen moeten in hetzelfde kader mee

Begeleiding is helaas een lastig punt binnen scouting.Vaak is er moeilijk leiding te krijgen. Dan krijg je dus inderdaad dat je 1 begeleider hebt voor een groep. Vaak draaien meerdere speltakken wel op dezelfde tijd dus in geval van nood kun je wel terug vallen op andere volwassenen.

School en BSO is heel anders dan scouting. De vrijwilligers binnen scouting hebben niet per se een pedagogische achtergrond/ opleiding. Een bouwvakker kan ook leiding geven. Scouting Nederland heeft wel allerlei cursussen die specifiek over het leiding geven en over de leeftijden waar je leiding aan geeft gaat.

Groetjes Pham

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.