Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Deetje

Deetje

27-10-2010 om 15:50

Eerste speelafspraakje

Dit is misschien een hele stomme vraag, maar ik ga hem toch stellen.
Ons zoontje is in september vier geworden en in dezelfde week naar de kleuterschool gegaan. Dat was, op zijn zachtst gezegd even wennen voor hem, maar nu begint hij het steeds leuker te vinden. Vooral omdat hij nu een vriendje heeft! Voorheen waren het vooral losse contacten met kinderen uit de buurt of nichtjes e.d., maar het echt gaan spelen bij iemand zonder papa of mama er bij heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
En nu gaat hij vrijdagmiddag dus voor het eerst bij zijn vriendje thuis spelen. Hij vindt het hartstikke leuk en snapt ook dat hij daar zonder mij naar toe gaat. Maar ik vraag me af (is voor mij natuurlijk ook de 1e keer) of ik nog ergens aan moet denken. Of dat jullie tips hebben voor mij? Het is natuurlijk geen wereldreis of logeerpartij, maar ja.....het is wel zijn 1e echte speelafspraakje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk!

Leuk, eerste speelafspraakje? ken je de ouders van dit vriendje? Zo niet, dan zou ik het liefst even mee naar binnen gaan om kennis te maken, te zien wat voor mensen het zijn en om te kijken of het allemaal goed gaat met zoon. Maar het hangt natuurlijk wel van de ouders af of zij daar zin in hebben.
Verder hoef je nergens aan te denken hoor. Hij hoeft niks mee ofzo.

vlinder72

vlinder72

27-10-2010 om 17:26

Bij ons

was het de eerste keer kort. Op een korte middag en dan ongeveer 1,5 uur. Mijn tip zou zijn. Vrijdag spelen maar breng hem zelf even rond 2 uur en haal hem rond half 4 of zo weer op. Dat is lang zat voor een eerste keer.

Verder heb ik weinig tips. Gewoon lekker spelen zonder vooraf allerlei instructies.

En als je het erg eng vindt, kan je altijd even een kopje thee en daarna weggaan.

En als je je kind weer ophaalt dan vraag je hoe het gegaan is en zegt je kind netjes gedag en bedankt voor het spelen (ik heb het altijd vreemd gevonden dat er ouders zijn die een kind komen ophalen, in de deur opening blijven staan, kind inladen en zo weer wegrijden zonder ook maar iets te vragen of zeggen).

Deetje

Deetje

27-10-2010 om 19:55

Fijn

Jullie reacties sluiten exact aan bij wat ik zelf ook had bedacht! Super! Idd rond 14.00 uur erheen, even mee naar binnen (ken de ouders alleen van het schoolplein), niet te lang en kind laten bedanken bij het naar huis gaan. Fijn dat jullie meedenken!

vlinder72

vlinder72

28-10-2010 om 12:49

Toch nog een klein dingetje

Soms spelen kinderen na 1,5 uur nog heel lief. Verleiding is dan groot om ze nog wat langer te laten spelen. Doe dat niet. Samen spelen is heel vermoeiend, zeker als ze ook nog de hele week naar school zijn geweest. Vaak eindigt het spelen dan toch in tranen of in een bloedchagrijnig kind thuis.

Dus hou het echt in het begin kort. Zelfs mijn nu 5 jarige dochtertje speelt op een lange middag nooit langer dan 2-3 uur. Dat is lang zat. Mijn 8 jarige zoon houdt het de hele middag wel vol. Van 12.00 tot 17.00 kost hem geen enkele moeite. Terwijl ik mijn 5 jarige op een gegeven moment echt moet gaan bezig houden met kleuren/kleien/spelletjes/dvd.

Deetje

Deetje

30-10-2010 om 22:34

Hoe het ging

Het ging super! Kind om 14.15 uur erheen gebracht. Hij had 1 voet over de drempel gezet, trok zijn jas al uit en vergat helemaal om mij nog een kus te geven..... Om 16.15 uur opgehaald en het is prima gegaan. Geen onvertogen woord tussen die twee. Voordat we gingen vroeg mijn kind aan de andere mama of hij alsjeblieft nog een keer mocht komen spelen, terwijl vriendje met zijn jas aan richting voordeur liep en verkondigde: ik ga mee met jullie, ik blijf logeren!! Super middag dus voor die twee. En hele aardige moeder ook!
Over twee weken komt vriendje bij ons spelen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.