Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eetgedrag met een continurooster

Beste mensen,

Na een aantal maanden aankijken wil ik dan toch eens weten of er ouders zijn met het zelfde probleem als ik.
Mijn kind van 5 gaat naar een school met een continurooster. Heel fijn! Maar het enige waar ik tegenaan loop is het volgende; als ons kind om 1400 uur uit school komt heeft het honger omdat het rond 1130 uur gegeten heeft. Dan krijgt het een koek of een snoepje. Maar dan begint t rond 1630 uur te zeuren dat het honger heeft. Het krijgt dan een soepstengel om het avondeten te rekken. Helaas gaat dit de laatste tijd niet goed en blijft t zeuren over honger. Ook na een appel (tja ik durf niet te veel te geven want dan eet het het avond eten niet). Het avondeten is rond 1800 uur als we met zn alle aan tafel gaan.
Hoe kan ik dit oplossen?
Meer om 1400 uur geven?
Ik wil niet te veel eetmomenten hebben aangezien mijn kind al stevig is...
Hoe doen jullie dit?

Dankjewel!
Groetjes
Daan

gewoon een boterham

Ik heb hier twee spieringen, dus ik hoef niet snel bang te zijn dat ze teveel eten, maar ik weet dat mijn kinderen op de opvang crackers eten. En fruit. Soms meer, soms minder, afhankelijk van hoeveel honger ze hebben.

Als ik op mijn thuisdag de kinderen uit school haal hebben ze vaak ook best trek. Soms neem ik bijvoorbeeld een wit puntje oid mee.

Ik zou je zoon gewoon om 14 uur een boterham, of 2, indien nodig, geven, rond theetijd een snoepje oid en dan niets meer tot het avondeten. Ik vind eten om 11.30, een snoepje (wat voor snoepje?) om 2 uur, een soepstengel om 16.30 erg weinig, zelfs mijn dunne bijna 5-jarige stopt een soepstengel in haar holle kies.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

25-02-2014 om 17:51

Misschien

's avonds eerder eten?
's middags om 14h iets substantieels eten (brood bijvoorbeeld)?

Van 11:30 tot 18:00 op alleen een snoepje, appel en soepstengel functioneren is ook wel erg weinig.Dat vult allemaal niet.

Ik zou dan liever kiezen voor een lichte lunch om 11:30. Zoveel tijd zal er toch niet zijn om te eten dus 1 of 2 broodjes voldoen dan wel.
En dan vervolgens thuis om 14h deel twee van de lunch: nog een broodje, een kopje soep, wat fruit... En dan misschien rond 16h een snoepje/koekje met een kopje thee.

Of radicaal om 14h warm eten en dan 's avonds iets lichts.

Nu lijkt het alsof je de hele dag aan het rekken en trekken bent tot er eindelijk gegeten mag worden. Niet echt handig en past blijkbaar niet in het ritme.

Hier eten de kinderen trouwens om 12h een warme lunch op school. Ze komen rond 16:30 uit school en zijn dan tegen 17:00 thuis. Dan drinken ze wat (thee, limonade) met wat lekkers of juist iets hartigs. Vaak wel iets wat een beetje vult: kopje soep, brioche. Vaak daarnaast ook fruit.
Tegen 19:30 gaan we dan eten. Gaan ze naar de BSO dan zijn ze pas rond 18:30 thuis maar dan nemen ze wat mee om daar te eten (brioche, croissantje, koek)

Maar goed dat is weer een heel ander schema en dat past bij onze dag.

Hoe je het nu doet (11:30 lunchen en dan pas om 18:00 eten) past duidelijk niet bij jullie dag indeling. Ik zou toch er voor kiezen om of het avondeten te vervroegen of om 's middags meer te geven.

Het meest geschikt lijkt mij om gewoon om 14h iets als brood te eten of in elk geval iets wat vult.

Aiselle

Aiselle

25-02-2014 om 18:18

ik zou

Ik zou dat 11:30 als een hele lichte lunch beschouwen en om 14:00 een zwaardere geven, zeker als er ook nog een fruitmoment op school is geweest.
Ik geef ze trouwens nog tot een uur voor het avondeten een boterham als ze echt honger hebben.

Arm joch

Geef 'm alsjeblieft een boterham of banaan als hij uit school komt.

Hanne.

Hanne.

25-02-2014 om 21:39

verschil

Ik vraag me af of dit met het continurooster te maken heeft. Mijn kinderen hebben geen continurooster en eten om 12 uur. Dat halve uurtje eerder eten zal denk ik weinig verschil maken tav hoe hongerig een kind om 14 uur/16.30 is.

Wat ik wel merk is dat kinderen 'op commando' honger lijken te krijgen. Op lange schooldagen eten ze om 12 uur en zijn rond 15.30 thuis. Tussendoor wordt er dan niets gegeten en bij thuiskomst vallen ze echt nog niet om van de honger.

Op de dagen dat ze vroeg uit zijn eten ze vaak later (want moeten eerst naar huis fietsen) maar rond 14.30 beginnen ze al te vragen of ze wat lekkers mogen. Tenzij we die middag wat gaan doen, dan hoor ik niemand.

Een kind wat honger heeft zou ik overigens altijd eten geven. Als je om 14 uur honger hebt doet een snoepje daar weinig tegen. Dan zou ik eerder inzetten op een boterham, stuk fruit of een kopje soep. Anderhalf uur voor etenstijd honger hebben en dan niets substantieels te eten krijgen vind ik ook geen geweldige optie. Dan liever om 16.30 een boterham en om 18 uur een aardappeltje minder.

amk

amk

25-02-2014 om 22:17

vaker

mijn dochter eet warm tussen de middag, komt dan om kwart over 3 op de bso daar eten ze een flinke portie fruit en drinken en om 5 uur komen daar nog crackers of een andere snack bij. Dan eten we om half 7, 7 uur thuis nog een warme maaltijd.

Let wel je kind is 5 er kan ook een groeispurtje aan komen en dan eten ze tijdelijk weer even als bootwerkers, groeien in de breedte om daarna mooi op te rekken. Althans dat is het gebruikelijke patroon bij dochterlief en haar vriendenclub. Je kunt echt de groeispurt aan zien komen omdat ze eerst wat breder worden. Daarna zijn het weer de gespierde spijkers die het altijd waren.

Pien

Pien

25-02-2014 om 22:28

Hier

Ik werk zelf op een school met een continurooster. Mijn groep (bovenbouw) luncht ook al om 11.30 en ze zijn om 14.30 uur uit. Hier hebben we allemaal aan moeten wennen. Inderdaad hebben sommige om 11.30 nog niet zoveel honger en om 14.30 rammelen ze juist. Ik begrijp van sommige kinderen en ouders dat ze thuisgekomen nog lekker wat eten. Zelf doe ik dat ook, als de kinderen de klas uit zijn, eet ik nog fruit en vaak een koek, of iets te snaaien uit de teamkamer Anders red ik het niet tot ik 's avonds om 18u eet.,

Dat zou ik bij jouw dochter ook doen, gewoon uit school iets geven wat wel vult (brood, soep, fruitsalade) en dan eind vd middag bijv nog een soepstengel of snoepje.

moeder

moeder

25-02-2014 om 23:20

om 14 uur eten

Ik begrijp niet zo goed waarom je je kind om 14 uur niet een stevige boterham geeft. Je schrijft dat hij dan honger heeft, en dan krijgt hij 'een koekje of een snoepje'. Ik zie een koekje als snoepje als lekker tussendoortje, niet als iets om honger te stillen. En dan mag hij om 16.30 uur een soepstengel. Je kind is 5 (!) jaar, een flinke kleuter, en geen dreumes meer die ene halve maaltijd heeft aan een soepstengel. Ik vind het eigenlijk een beetje sneu voor hem.

Snoep en koek

Het is niet nodig om koek en snoep te geven. Je kunt nog kijken of je het kunt vervangen door een lekkere boterham, met tomaat of zo of met kaas of vlees. Ik was ook niet scheutig met zoet op brood. Dochter heeft een tijdje pure chocopasta op brood gehad. Maar muisjes of andere dingen zit gewoon geen voedingsstoffen in.
Als de kinderen voor dat het eten klaar was al trek hadden sneed ik wat rauwkost als paprika, tomaat, wortel of fruit als mandarijn. Nog steeds eten ze de hartjes van de bloemkool en ander snijwerk. Dochter had een tijdje een tik voor de schil van de komkommer.

Jesse_1

Jesse_1

26-02-2014 om 00:32

Hier

Als ze honger hebben uit school mogen ze brood eten. (Geen continuerooster). Ze moeten het alleen wel dan eten, en er niet mee wachten tot het bijna etenstijd is. Gebeurt niet vaak trouwens.
Meestal eten ze een cracotte cracker en/of een rijstwafel 's middags. Fruit mag ook altijd, ik vind het niet zo erg als ze minder avondeten eten omdat ze fruit eten. Alleen als ik echt al heel druk aan het koken ben, dan moeten ze maar wachten tot we aan tafel gaan.

Maar meestal eten we al om 17.00 uur omdat er getraind moet worden (kinderen zijn al wat ouder), ze eten dan vaak nog fruit en vla of yoghurt na het trainen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-02-2014 om 11:38

Eerder eten

Mijn zoon van 5 begint rond 16.00 uur ook over trek. En als hij om 17.00 uur dan geen eten heeft gehad is hij ronduit vervelend. Dus mijn streven is dan ook het eten op tafel te hebben. Mocht dit niet lukken, dan krijgt hij eerder een opgewarmde hap of een paar stevige boterhammen. Voor hem zou om 18.00 uur aan tafel gaan sowieso niet gaan, om half 7/7 uur gaat hij naar bed.

Ik vind het ook prettig om samen aan tafel te zitten, maar als dit niet lukt vind ik het geen groot probleem.

Muppet

Muppet

26-02-2014 om 20:31

Misschien klinkt het lullig

Maar ik begrijp echt niet waarom je je kind snoep geeft als het trek heeft en niet iets met voedingsstoffen erin terwijl het al stevig is. Geef het lekker een banaan of boterham, daar groei je van ipv dat je er alleen maar dik van wordt. Minder eten savonds omdat overdag gezond gegeten is zie ook niet als probleem. Zolang het gaat om minder en niet niets eten savonds en dan snachts honger hebben.

bertje1

bertje1

28-02-2014 om 17:46

lunch

hoeveel eet ie dan bij ontbijt en lunch?

Roosje

Roosje

28-02-2014 om 22:43

meer eten geven

Geef het (?) dan wat meer en voedzamer eten na school zodat het (?) wat minder honger heeft...

mysje

mysje

02-03-2014 om 09:51 Topicstarter

Dank

Lieve mensen,

Dankjewel voor jullie reacties!
Wat fijn.
Ik ben terughoudend om eten te geven omdat onze zoon (ik eigenlijk) al meerdere malen te horen heeft gekregen dat hij stevige is. Dit terwijl hij niet veel snoept (ik vind 1x een koekje of snoepje op 1 dag niet veel).

Ik ben blij dat iedereen het eigenlijk eens is om rond 1400 uur een boterham te geven. Laatst had ik dat gedaan en toen hield hij het wel vol tot de warme maaltijd. Eerder eten is geen optie omdat ik dit een gezinsmoment vind en ik dus met het hele gezin aan tafel wil zitten.

Nogmaals bedankt!

Mysje

Is je kind te dik of is-ie stevig gebouwd? Er zijn mensen die net doen alsof er niet of nauwelijks verschil in bouw zou bestaan maar dat is imho onzin: er zijn mensen die breed zijn, mensen die erg smal zijn, en mensen die er tussenin zitten en dat is bij kinderen niet anders (ik meen wel enig recht van spreken te hebben: mijn broer en ik zijn echt volkomen anders gebouwd en dat is altijd zo geweest).
Kinderen die erg stevig gebouwd zijn, zijn stevig ook als ze niet te dik zijn. Hoe zit het met de rest van de familie? Is die ook stevig? En is die stevige familie ooit dun geweest?
Het is natuurlijk best zinnig om op te letten dat je kinderen niet te zwaar worden, maar de strijd tegen overgewicht krijgt soms wat heksenjacht-achtige trekjes dus je moet goed opletten dat je je geen onzin laat aanpraten.

Overigens: als je op de calorie-inname wilt letten, let dan niet alleen op eten maar vooral ook op drinken. Zowel wat betreft de soort als wat betreft de hoeveelheid. In sommige bekers gaan hoeveelheden die echt idioot veel zijn voor een jong kind (heeft iemand hier al de Lego-beker van het Happy Meal in huis bijvoorbeeld?). En als je kind zulke grote bekers ook daadwerkelijk zou leegdrinken kan dat behoorlijk aantikken. Tenzij er water in zit uiteraard.

Groeten,

Temet

dc

dc

04-03-2014 om 21:20

grappig Temet

Wij gebruiken die bekers op het moment voor water bij het avondeten. Geen haar op mijn hoofd die erover zou peinzen om die te vullen met frisdrank. Dan kan ik de helft weggooien.

En ik ben het helemaal met je eens. Geen enkel 5-jarige flinke jongen houdt het vol vanaf 11.30 tot 18.00, een boterham tussendoor lijkt me beter dan de halve dag honger hebben en dan bij het avondeten veel te veel te eten. Mijn jongens krijgen vaak toast (brood met boter) rond een uur of 16.00, en eten dan 2 uur later weer een flinke maaltijd. (1 is fijngebouwd en de ander steviger). Anders heb ik thuis 2 uur lang een stel sacherijnige kinderen.

dc

dc

04-03-2014 om 21:22

en de ijsjes...

We waren van het weekend bij de mcdonalds. Voor mijn 2-jarige het kleinste softijsje gevraagd. Dat was gewoon een grote beker!

Mijn kinderen eten ze gelukkig nooit helemaal op, maar het is toch van de zotte dat je geen normale porties kunt krijgen?

Nikke

Nikke

05-03-2014 om 03:06

gezond eten geven

Het lijkt mij het beste om je kind na school zoveel gezond eten te geven als hij wil. Dus fruit, groente, volkorenbrood, ei, een tosti van volkorenbrood met tomaat, champignon of paprika erbij, een bordje warm eten van de vorige dag... alles waar goede voedingsstoffen in zitten.

Snoep en koek zou ik alleen bij uitzondering geven, en dan bij voorkeur bij het gezonde eten, als "toetje". Niet alleen wat je eet, maar ook de combinatie, is van belang. Los snoep of koek eten is slechter dan als onderdeel van een maaltijd. Van alleen een snoepje als je honger hebt, kun je je slap gaan voelen trouwens, en het geeft juist extra hongergevoel. In soepstengels zit ook weinig waardevolle voedingswaarde trouwens.

Zorg ervoor dat je kind zoveel mogelijk gezond eten binnen krijgt en zo min mogelijk loze calorieën (snoep, koek, limonade).

HIer krijgen de kinderen op de opvang na school gewoon brood aangeboden, en dan eten ze vaak nog twee boterhammen, nadat ze op school al brood bij de overblijf hebben gegeten. Ook de vijfjarigen. Niet gek dus. (Al vind ik zelf zoveel brood met niet al te gezond beleg wel wat eenzijdig.)

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 12:17

Nikke

Ik zou niet weten waarom ik mijn kinderen snoep of koek zou gaan geven als onderdeel van de maaltijd. Ik wil dat helemaal niet, die twee houd ik strikt gescheiden. Er zijn mensen die als beloning voor het leeg eten van je bord een snoepje geven maar aan dat soort onzin doe ik niet. Verder is er niets tegen 6 of 7 eetmomenten op een dag (7 als je al volwassen bent). Je moet alleen niet de middag door om het half uur een snoepje nemen!

Fransien

Fransien

05-03-2014 om 12:36

Hier

We hebben hier ook wel eens dat we vroeg lunchen omdat we daarna weg moeten, dan hebben de kinderen hier om een uur of half 3 echt honger en is het enige wat helpt een stevige broodmaaltijd (de honger na een flinke herfstwandeling bij oma staat haar nog vers in het geheugen), liefst met een kopje soep erbij.

Nikke

Nikke

05-03-2014 om 12:58

Dalarna: snoep als toetje

Nou Dalarna, hier is het vaste snoepmoment (ALS er snoep is, dus zeker niet iedere dag) na de maaltijd als toetje. En niet als beloning, maar gewoon zoals een toetje onderdeel van een maaltijd is. Of je nou pudding, vruchtenjoghurt of een snoepje met een glas melk drinkt, lijkt me in voedingswaarde niet heel veel uit te maken.

Als ik zelf 's middags honger heb, dan wordt ik heel slap van "een snoepje" of een koekje, dan moet ik echt wat substantieels hebben. Een snoepje geeft een suikerpiek en daarna een dal, en geen enkele gezonde voedingswaarde.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-03-2014 om 13:12

Doen wij hier ook zo Nikke

Een snoepje is voor na het eten. Niet ipv....

Grappig is dat mijn schoonzus dan vindt dat haar kinderen niet genoeg gegeten hebben als ze na het eten nog zin in snoep hebben. Je doet het ook niet gauw goed hè....

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 16:24

Nikke

"Als ik zelf 's middags honger heb, dan wordt ik heel slap van "een snoepje" of een koekje, dan moet ik echt wat substantieels hebben. Een snoepje geeft een suikerpiek en daarna een dal, en geen enkele gezonde voedingswaarde."

Volgens mij hadden we het hier niet over. Ik zie nogmaals niet in waarom ik mijn kinderen na de maaltijd meteen een snoepje zou moeten geven en verder is er helemaal niets mis met het geven van een snoepje of koekje tussen de maaltijden (wat jij eerder zei) maar ik neem aan dat je het dan over de tanden had maar nu blijkt het dus opeens over de suikerpiek te gaan? Ach ik geef ze gewoon een zakje chips, werkt prima!

Nikke

Nikke

05-03-2014 om 17:40

Dalarna: honger

Dalarna, wat kan jij soms toch zeuren zeg, pfff...

Het kind van TS heeft om 14u00 al honger! Dan lijkt het me echt gezonder en fijner om een gezonde hap aan te bieden en geen snoepje, koekje of zakje chips. Als je een kind dat honger heeft een snoepje geeft, dan gaat de honger niet over (dat blijkt wel uit wat TS schrijft), je geeft dus alleen wat ongezonde loze calorieën zonder het gewenste effect, en als je zoals TS aangeeft bezorgd bent over het gewicht of de gezondheid, is dat nou niet wat je wil...

En Dalarna, ik heb nergens gezegd wat JIJ zou moeten doen. Ik reageer op de vraag van TS, en schrijf wat ik in dat geval zou doen.

Jesse_1

Jesse_1

06-03-2014 om 00:22

Verschillende dingen

Kind van TS heeft honger, iedereen (? meen ik) zegt hier: geef het dan gewoon brood of iets anders voedzaams/gezonds. Dalarna zegt _niet_ dat je dan een snoepje/koekje moet geven.

Nikke, jij komt ermee dat je überhaupt snoep en koek bij uitzondering zou geven en dan alleen bij de maaltijd.
Dat zijn verschillende situaties:
1. Wat geef je een kind als hij vroeg in de middag honger heeft.
2. Krijgt een kind een koekje/snoepje en op welk moment dan.

Nikke

Nikke

06-03-2014 om 00:45

Jesse

Jesse, dat "snoepje" is een reactie op wat TS haar kind nu aanbiedt als het honger heeft:

"ons kind om 1400 uur uit school komt heeft het honger omdat het rond 1130 uur gegeten heeft. Dan krijgt het een koek of een snoepje. Maar dan begint t rond 1630 uur te zeuren dat het honger heeft. Het krijgt dan een soepstengel om het avondeten te rekken. Helaas gaat dit de laatste tijd niet goed en blijft t zeuren over honger."

TS lijkt te denken dat het beter is om als dagelijkse regel een snoepje/koek tussendoor te geven dan om gewoon echt eten te geven "tussendoor", zelfs als kind honger heeft.
TS laat blijken dat ze haar kind zo gezond mogelijk wil voeden.
Als reactie daarop vertel ik mijn visie over wat mij zo gezond mogelijk lijkt:
ik denk dan het andersom is: die regelmaat van iedere dag een snoepje of een koek, als regel, als vast eetmoment, vind ik in het algemeen al niet goed en in dit geval zeker niet (kind heeft honger en krijgt een snoepje).
Dus:
1) als kind honger heeft geef het iets substantieels te eten, geen snoep/koek;
2) laat snoep/koek een uitzondering zijn, geen dagelijkse regelmaat; en als je het eet kun je zoetigheid beter als onderdeel van een maaltijd (toetje) eten dan los (waarmee ik niet wil zeggen dat het nooit los zou mogen hoor).

Nikke

Nikke

06-03-2014 om 00:52

kern van het probleem (middagmaal)

Misschien is de kern van het probleem wel dat het kind van TS niet de gelegenheid heeft voor een echte goede middagmaaltijd. Dan is het niet gek om snel weer honger te krijgen. Die paar boterhammetjes met beleg bij het overblijven zijn kennelijk niet genoeg (en/of te vroeg).

In dat geval lijkt me twee kleine middagmaaltijden (een bij het overblijven om 11u30 en een thuis na school) de meest praktische oplossing. En probeer de maaltijd thuis dan aanvullend te laten zijn op de schoolmaaltijd. Dus als de schoolmaaltijd vooral brood is, de maaltijd thuis meer groente en ei/vis/vlees bijv.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om ander, voedzamer, gevarieerder, volwaardiger voedsel mee te geven naar school. Bijv. volkorenbrood dikbelegd met een dubbelgebakken ei of omelet met daarin stukjes tomaat/paprika/champignon meegebakken. En dan kijken of kind misschien minder honger heeft na school.

Dalarna

Dalarna

06-03-2014 om 08:26

Dank je Jesse

Jij begrijpt het.

Nikke heeft niet door dat ze 'algemeenheden' verweeft in haar antwoord en ik in ga op die 'algemeenheden', ik heb het niet eens over de vraagsteller.

Als ik het wel over de vraagsteller heb zou ik zeggen: geef twee crackers als het uit school komt en om half 5 dat snoepje. Wikke wil om onverklaarbare redenen helemaal niet dat kinderen tussendoor een snoepje nemen en dat dat alleen maar bij de maaltijd kan. Ik begrijp dat inderdaad niet. Natuurlijk geef je geen snoepje als een kind echt honger heeft maar er is niets mis met een snoepje tussendoor en bang zijn voor loze calorieën is al helemaal onzin. Je kunt het ook overdrijven, het is geen ZAK snoep.

bibi63

bibi63

06-03-2014 om 21:40

Ook eens met Dalarna

Er is verschil tussen honger en trek in iets lekkers. Voor beiden is een andere keuze. Bij honger geef je een boterham, cracker, kop soep o.i.d., dat staat los van iets lekkers wat ook wel mag ergens in de middag lijkt mij.
Voor ons is de meest logische en prettigste volgorde: na school even wat drinken (thee/limo) met wat lekkers: koekje (geen mega koek, maar een 'gewoon' koekje). Daarna, of uurtje later nog koekjes willen of trek hebben, dan wordt het een boterham of kop soep. Een simpel snoepje kan daarvoor of daarna nog.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.