Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Electrisch poetsen?

Ben benieuwd naar jullie mening/ ervaring:

zal ik mijn kinderen (7.5 jr) electrisch laten poetsen?

Gebit van mijn zoon is slecht in aanleg, en heeft daardoor de afgelopen bezoekjes gaatjes gehad en moeten laten behandelen (drama!). En dochter had laatst ook een gaatje dat behandeld moest worden. Toch snoepen ze niet veel, en zijn de eetmomenten ook redelijk beperkt. Volgens de tandarts waren de gebitten ook schoon, en werd er dus voldoende tot goed gepoetst.

Toen ik voorstelde electrisch te gaan poetsen, vond zij dat niet nodig.

Nu heb ik dat ook jaren onnodig gevonden voor mezelf, tot mijn toenmalige tandarts vond dat ik echt maar eens moest stoppen met roken vanwege de aanslag. Ik rook niet eens! Nadat ik electrisch ben gaan poetsen kan ik vanwege de kleine borstelkop overal goed bij en heb ik weer een schoon gebit (sterk zonder gaatjes is het nagenoeg altijd al geweest. Dus in die zin ben ik best pro-electrisch poetsen.

Maar zijn ze daar niet te jong voor? Heeft het zin?

Ben benieuwd!

Groet,
Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-02-2012 om 22:33

Hier wel

Hier poetsen de kinderen wel elektrisch. De jongste - met zwak gebit - overigens op nadrukkelijk advies van de tandarts.

Puck

Puck

14-02-2012 om 23:11

Waarom zouden ze te jong zijn

Als jij goede ervaringen hebt met elektrisch poetsen dan kun je het toch gewoon ook bij de kinderen doen? Waarom zouden ze daar te jong voor zijn? Er zijn zelfs speciale elektrische tandenborstels en poetsborsteltjes speciaal voor kinderen.

Hanne.

Hanne.

15-02-2012 om 08:47

Ivoren kruis

Het Ivoren kruis geeft aan dat elektrisch poetsen kan zodra ze een tandenborstel vast kunnen houden.

Nu zou ik met het oog op peuterdriftbuien en het bijbehorende tandenborstels gooien daar uit financieel oogpunt nog even mee wachten (gooien doe je maar met die tandenborsten van een euro die toch niet stuk gaat, maar ik neem aan dat jouw kinderen de gooi leeftijd voorbij zijn.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-02-2012 om 08:52

Hier al vanaf vier jaar

Onze kinderen poetsen al twee jaar elektrisch. Ik zou niet weten waarom je daar nu wel of niet voor zou moeten 'kiezen'. Ik vind het een issue zoals wel of niet je haar föhnen, of je melk opschuimen met een apparaatje of met de hand. Tja. Gewoon doen als je het wilt.

Groet, Mamvantwee

krin

krin

15-02-2012 om 09:06

Mijn tandarts

Mijn tandarts zei dat het prima kon, maar dat het ons niet ontsloeg van de plicht van het napoetsen. Ik heb ook het idee dat zoon met de elektrische tandenborstel minder mikt dan met de hand.
Mijn vorige tandarts adviseerde mij trouwens om een keer elektrisch, een keer met de hand te doen elke dag. Omdat elke methode zijn eigen pluspunten had en je zo dubbel gedekt was, geloof ik. Dus dat hou ik ook maar aan.

Tango

Tango

15-02-2012 om 09:26

Electrisch

Hier poetsten we de tanden van de kinderen al electrisch vanaf 3 jaar. In het begin lieten we ze niet zelf poetsen, later wel. Inmiddels poetst Tangodochter helemaal zelf en bij voorkeur met de gewone tandeborstel. Ze hebben allebei, dus dat kan. Tangozoon poetst 's morgens met een gewone tandeborstel en 's avonds poets ik hem electrisch, hij is nu 7, maar poetst zelf heel slordig vandaar dat ik het 's avonds altijd doe.
Zelf ben ik echt een voorstander van electrisch poetsen. Sinds ik er mee begonnen ben, zo'n 10 jaar geleden, wil ik niet anders meer. Ik neem ook altijd mij electrische tandeborstel mee naar de camping e.d. terwijl man en kinderen dan met de gewone tandeborstel poetsen.

Ely

Ely

15-02-2012 om 10:53

Zeker doen

Mijn tandarts is er ook heel duidelijk in: electrisch poetsen beter dan met de hand. Kinderen wel altijd napoetsen en poets instructie geven en de borstel zelf speciaal voor kinderen gebruiken. Als je zelf al electrisch poetst hoef je dus alleen maar de kopjes te kopen. (en een reservetandeborstel voor evt logeerpartijen )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Is het de oplossing?

Linda, je geeft aan dat je tandarts zegt dat de gebitten van je kinderen schoon zijn en dat ze (dus) goed poetsen.
Los van de vraag of het al dan niet goed is dat kinderen electrisch tandenpoetsen, vraag ik me af of het jouw specifieke probleem op zou lossen; de gaatjes in het gebit van je kinderen hebben immers blijkbaar niets te maken met verkeerd poetsen.
Heeft de tandarts geen ideeën aangedragen om het zwakke gebit te versterken of samen met jou gezocht naar mogelijke oorzaken?
n@nny

Hier vanaf 3 jaar

op aanraden van de tandarts, omdat ze hele diepe groeven heeft in haar kiesjes en gaatjes daardoor. Nu krijgen we het stukken beter schoon

Zeker niet te jong

Wij poetsen hier sinds een aantal maanden elektrisch, en m'n zoontje is net vorige week 2 geworden. Hij moest er even aan wennen, maar het gaat nu hartstikke goed. De tandarts zei ook dat je er gewoon vroeg mee kunt beginnen. We doen het nu 1x per dag elektrisch en 's ochtends met de gewone.
Zeven en een half lijkt me dus zeker niet te jong.

100%mama

100%mama

23-02-2012 om 16:25

Half/half

7,5 is zeker niet vroeg om te beginnen electrisch te gaan poetsen, maar aan te raden is om je zoon 1x daags met de hand te laten poetsen om de motoriek (die er pas is op de leeftijd van gem. 11/12) goed te ontwikkelen. Een electrische borstel is niet beter ten opzichte van een handtandenborstel, maar omdat hij het werk als het ware voor je deot, maakt hij zichzelf beter. Als jouw kind dus een zwak gebit heeft zou ik niet twijfelen hem tenminste 1x daags electrisch te laten poetsen hoor. Misschien kan je je mondhygiëniste of de preventie assistente vragen om een goede uitleg van hoe je moet poetsen!

Puck

Puck

25-02-2012 om 19:10

Waarom motoriek ontwikkelen

100% mama, waarom zou een kind de motoriek van het tandenpoetsen ontwikkelen? Ze kunnen toch gewoon elektrisch blijven poetsen? Als ze willen hun hele leven? Ik snap niet wat het nut ervan is om ze nu handmatig te laten poetsen.

LindaJ

LindaJ

01-03-2012 om 20:28 Topicstarter

Slecht gebit in aanleg

Dag mensen,
Bedankt voor alle reacties. Behoorlijk overtuigend. Zal er binnenkort eens mee beginnen. Moeten ze niet een speciale kinderborstel hebben (geen opzet stukje maar body), die minder hard poetst?

Om nog even terug te komen op de vraag: hoe komt hij aan zo'n slecht gebit terwijl het dan wel goed schoon is.
Tandarts zei dat het aanleg was; glazuur zit er niet goed op. Wrs ziek geweest als baby, of zelfs in de buik. Mogelijk heeft hij er straks bij zijn grote mensenkiezen geen last meer van.

Groet,
Linda

Janna3

Janna3

02-03-2012 om 09:23

Als je goed poetst...

...maakt het niet uit of je dat elektrisch doet of niet. Ofwel, met beide methoden kun je te gebit prima schoon krijgen. Met een elektrische borstel worden je tanden sneller schoon en doordat er op de nieuwere modellen vaak een timer zit is men minder geneigd te kort te poetsen. Bij handtandenborstels zie je nog wel eens geflodder. Tot een jaar of 6 moet eigenlijk altijd een volwassene poetsen, vanaf 6 jaar altijd napoetsen en vanaf 10 jaar steekproefsgewijs controleren.
Verder is het goed om te letten op het aantal eetmomenten (maar dat doe je al) en op het tijdstip waarop je de tanden poetst. Liever niet binnen 30 minuten na het eetmoment. Dat kan dus betekenen dat je 's ochtends beter voor het ontbijt kunt poetsen.
Een gebit dat in aanleg zwak is, is heel vervelend om te hebben. Je kunt daar niet tegenaan poetsen, er zullen gaatjes ontstaan. Maar toch voorkom je een hoop erger leed als je het goed verzorgt. Hier hebben we twee kinderen met een sterk gebit en eentje met een zwak. Die heeft al 4 gaatjes. Sneu, maar het behandelen gaat bij hem gelukkig heel makkelijk en lijkt niet erg pijn te doen.

elsje78

elsje78

04-03-2012 om 20:44

Hier

Dochter van 5 met 4 kiezen waar geen tot weinig glazuur op zit icm hoog zuurgehalte in het speeksel en te weinig speeksel.

Ondertussen 13 keer geboord (sommige gaatjes meerdere keren omdat de vullingen er steeds uitvielen). Naast 3 keer per dag elektrisch poetsen de volgende leefregels;

Een uur wachten met poetsen na het eten
Na het eten suikervrije kauwgom
Bij ontbijt hebben we niet altijd (eigenlijk nooit) een uur over om te wachten op het poetsen, dan poetsen voor het eten.

En dan uiteraard zo min mogelijk zoetigheid of zure producten. Niet meer dan 7 eetmomenten per dag.

En dan elke 3 maanden controle en ec40 behandeling (bacterie dodend)

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.