Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ergens anders afzwemmen?

Weet iemand of het mogelijk is om bij een andere zwemschool dan waar je kind zwemt af te zwemmen?
Kind mag op een haar na niet afzermmen en bij de huidige zwemschool is de volgende mogelijkheid pas over 4 maanden weer. Vind het na 4 jaar aanmodderen met deze zwemschool nu wel mooi geweest...

Hanne.

Hanne.

17-03-2014 om 08:42

ik vermoed

Ik vermoed dat een andere zwemschool niet obv jouw vergasl zal zeggen bij ons mag het wel.

Dus dan zal je toch eerst een (proef)les moeten volgen. En dan hopen dat zij het niveau wel voldoende vinden.

Suze

Suze

17-03-2014 om 08:45

Rondbellen

Ik zou rondbellen, situatie uitleggen en dan hoor je snel genoeg of ze je kind willen zien voor proefles. Het kan ook zijn dat het bij die school nog 1 of 2 maanden duurt, maar beter dan 4. Succes.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-03-2014 om 09:06

Snelcursus in de meivakantie?

Een vriendin van me heeft twee keer, bij een vergelijkbaar verhaal, haar kind ingeschreven voor een vakantiecursus. Dan krijgen ze een week lang vijf uur per dag les en aan het eind van de week wordt er afgezwommen. Beide kinderen hadden aan het van de week niet alleen hun A, maar ook hun B diploma.

Wil je een diploma dan?

Je kind kan dus goed zwemmen als het op een haar na mag afzwemmen. Is dat papiertje van belang voor je? Of vind je het genoeg dat je kind prima kan zwemmen en voegt het papiertje niks toe? Dan zou ik me de moeite van het hele afzwemmen besparen. Eén van mijn kinderen heeft geen zwemdiploma's (zwemschool doet maar twee keer per jaar diplomazwemmen), maar zwemt net zo goed en veilig als mijn andere kinderen die wel diploma's hebben. In de praktijk wordt ook nooit naar zwemdiploma's gevraagd, dus we missen er niks aan.

skik

Snelcursus is duur

Tijgeroog, een slelcursus is leuk maar er hangt wel een forst prijskaartje aan. Ik denkt dat er al genoeg geinvesteerd is

Papiertje zou voor mij ook niet belangrijk zijn, maar voor een kind waarschijnlijk anders.

amk

amk

17-03-2014 om 10:05

de ene is de andere niet

je kunt het proberen, maar ik heb ooit de fout gemaakt om naar een andere zwemschool te gaan voor het c-diploma omdat de lestijden beter uitkwamen.
na 5 maanden zijn we terug gegaan naar de oude zwemschool, en omdat ze uit hun administratie konden zien dat ze daar het B-diploma gehaald had mocht ze de C-les in, op basis van het voor zwemmen, had ze naar het begin van B gemoeten zo slecht was haar basis geworden.

Dus als je naar een andere school gaat kan het best zijn dat de lat daar toch wat hoger ligt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2014 om 10:13

certifikaat

Een kind kan ook afzwemmen voor een certificaat. Dan heeft het toch gewoon een papiertje.
En met zo'n certificaat mag het ook gewoon voor B zwemmen.

Ik heb nu even niet de mogelijkheid om de link met deze info op te zoeken. Doe ik later wel even

Picasso

Picasso

17-03-2014 om 10:22 Topicstarter

Aanvulling

Ik wil dochter zeker wet wat lessen laten volgen eerst ergens anders. Maar dan wel met de insteek om zsm dat A papiertje te krijgen. Ze kan wat mij betreft dan bij de eigen zwemschool (vlakbij) verder met B. Dan zijn we uiteindelijk sneller van alle 'ellende' af
Zo'n snelcursus is me trouwens te duur, al wel eens naar gekeken.

Aiselle

Aiselle

17-03-2014 om 13:09

wat

Wat is er dan nog niet goed genoeg? Ik vind trouwens dat je niet kunt zeggen dat je kind vast wel goed genoeg zwemt als het bijna mag afzwemmen voor A. (Bijna voor C is natuurlijk iets anders.) Daarbij hangt het natuurlijk ook af van wát er nog niet voldoende is: niet door het gat is een heel ander verhaal dan gewoon erg zwak zijn bij het banen zwemmen. Waarom zou trouwens een andere zwemschool dit niet vinden? Of bedoel je eigenlijk dat je wil overstappen naar eentje waar de eerstvolgende mogelijkheid over een maand is of zo, omdat er nog een les of twee nodig is voor het zwakke punt?

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 13:22

Overstappen

Mijn oudste heeft 2,5 jaar zwemles gehad bij een zwemvereniging en was toen bij lange na nog niet aan afzwemmen toe. Na een pauze zijn we overgestapt naar een ander zwembad en daar had ze binnen een paar maanden haar A-diploma. Ze zwom toen zeker al op het niveau van B (was ook al 9 dus had meer kracht/uithoudingsvermogen), maar ze was er wel klaar mee dus dat B-diploma hebben we laten zitten.
Toen mijn jongste net haar A-diploma had gingen we zwemmen met haar nichtje (even oud) die volgens haar zwemschool nog niet klaar was om af te zwemmen. Nichtje zwom beter dan dochter, dus soms is het ook gewoon een beetje onduidelijk hoe die criteria liggen.
Als ik jou was zou ik zeker overstappen. Na 4 jaar ben je er wel klaar mee, lijkt me, en in zo'n zwemschool die 100% puntjes op de i wil hebben heb ik weinig vertrouwen. Die willen volgens mij vooral dat je daar zo lang mogelijk contributie blijft betalen.

creabea

creabea

17-03-2014 om 14:10

4 jaar?!?

dan is de zwemles toch hopelijk niet zo duur als hier (10 euro per uur, dus zo'n 500 euro per jaar)? In dat geval is een snelcursus veel goedkoper.
En waarom dan verder met B bij de eigen zwemschool, als A zo lang duurt? Het klinkt niet echt 'eerlijk' om iemand zo lang aan aan het lijntje te houden, of er moet al een speciale reden zijn dat je kind er zo lang over doet.

Picasso

Picasso

17-03-2014 om 14:11 Topicstarter

Aiselle

Het enige wat afgelopen les niet goed was was de armbeweging bij de schoolslag. Ze sluit d'r armen niet altijd even netjes. Was daarvoor wel goed en nu een keer wat minder met als conclusie: niet afzwemmen. Alle andere dingen gaan perfect.

Aiselle

Aiselle

17-03-2014 om 14:21

Wat een suffe reden! Ja, dan zou ik ook even een andere oplossing gaan zoeken.

Puck

Puck

17-03-2014 om 15:45

Picasso, herkenbaar

Iets soortgelijks heb ik bij B gehad van jongste. Kon ook prima zwemmen alleen de motoriek van de armbewegingen van de borstcrawl waren niet optimaal. Nog gevraagd of al het andere wel goed ging: ja hoor, schoolslag was prima, uithoudingsvermogen ook meer dan voldoende, gat en onder water zwemmen allemaal geen probleem. Maar ze mocht toch niet afzwemmen, kon 2 maanden later pas. Dat zou dus 2 maanden extra lessen worden voor totaal 100 euro. Ik vond 100 euro voor het bijspijkeren van een armbeweging wat overdreven dus heb gezegd dat ik ze dan hartelijk bedankte voor de zwemlessen en dat het de laatste keer was geweest.

Toch snel cursus

Maar dan 1 waar a en b gehaald kan worden met een cursus, is wel duur maar dan hoef je niet nog een jaar naar het zwembad, waRschijnlijk ben je per saldo goedkoper uit en heeft je kind 2 diploma,s !

vlinder72

vlinder72

17-03-2014 om 20:17

Gelijk door naar B

En kan ze over vier maanden niet tegelijk A en B halen?. Hier in het zwembad gebeurt dat weleens. Dat zou je ook kunnen vragen bij een ander zwembad. Wij zijn na bijna twee jaar aanmodderen overgestapt naar priveles. Na een paar lessen kon hij toch afzwemmen.

Picasso

Picasso

17-03-2014 om 20:32 Topicstarter

Creabea en anderen

Dochter bleek vorige jaar slechthorend te zijn. Hebben we al die jaren niet geweten. Was grootste deel van het probleem. Ook had ze in het ondiepe heel lang een zwemmeester die ik niet echt goed vond, veel te lief en geduldig voor onze kleine dondersteen.
Ik heb met een andere zwemschool kunnen regelen dat ze woensdag mag 'voorzwemmen' en dan kijken ze wat ze kunnen doen voor ons. Tis een zwemschool waar ze ook 'turbozwemmen' hebben. Da's een variant van de vakantiecursussen geloof ik.

De zwemschool waar we nu zitten is niet duur, vandaar dat we lange tijd geduld hebben gehad. En papa zwemt tegelijkertijd in hetzelfde bad, vandaar dat we niet perse daar weg hoeven. Maar wel door voor de volgende diploma's dan. En stel dat de andere zwemschool bevalt dan stappen we wellicht helemaal over. Kom er al 7 jaar en was op zich altijd wel tevreden.....

Wat voor dochter zelf ook meespeelt is dat ze van ons pas op turnen mag als ze klaar is met zwemmen. Ze doet al een andere sport en het moet wel allemaal passen en kunnen natuurlijk.

Puck: ik vraag me ook serieus af wat het nut is van zulke details? Dat heeft toch niks meer te maken met veilig en goed kunnen zwemmen? Staat ook nergens op de diploma's van oudste, dat ze tot in exacte details de schoolslag enzo kan. Je zou voor de lol mij eens de borstvrawl moeten zien doen nu, en ik heb toch echt 4 diploma's.

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 20:44

kijk daar istie weer

Ik zou al NOOIT een zwemschool hebben uitgekozen die werkelijk denkt dat om de vier maanden afzwemmen een goed idee is. Die hier had voor A om de 3/4 wk. Als de zwemschool te klein is moeten ze maar een samenwerkingsverband aan gaan met een andere want dit vind ik echt geldklopperij.

Hanne.

Hanne.

17-03-2014 om 21:08

zwemmen als sport

Tja als je zo denkt moet je zwemmen misschien wat meer als sport gaan zien inplaats van iets wat een noodzakelijk kwaad is om een diploma te halen. Is het zo erg om max 4 maanden (16 lessen) extra te zwemmen voordat je mag afzwemmen? Moet dat werkelijk max 3 lessen zijn?

Aiselle

Aiselle

17-03-2014 om 21:42

Dalarna

Je bekijkt het puur vanuit de ongeïnformeerde consumentenkant.

Ik denk eigenlijk dat de onbetaalde vrijwilligers die mijn kinderen lesgeven bij de zwemvereniging het wél een goed idee vinden om om de 4 maanden af te zwemmen. In ieder geval zouden ze het een heel slecht idee vinden om iedere 3-4 weken gratis hun hele zaterdagmiddag in een zwembad door te brengen.

Geldklopperij gaat overigens niet op in ons geval: we betalen heel weinig doordat de instructeurs niet betaald worden.

En je weet niet waarom de zwemschool van Picasso ook weinig afzwemt. Om het dan geldklopperij te noemen vind ik wat simpel. Misschien hebben ze wel te weinig afzwemkandidaten om erg vaak een duur bad voor af te huren, of... Kan vanalles zijn. Ze zijn niet allemaal hetzelfde georganiseerd.

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 22:03

Goedkoop is duurkoop?

Ik heb weinig vergelijking (3 zwemscholen), maar mijn ervaring is dat de goedkope zwemvereniging (ca. 200 euro per jaar) er het langst over deed om de kinderen naar het diploma te brengen. Gemiddeld stond er bij die vereniging twee jaar voor. Mijn oudste zat na die twee jaar nog in badje 2, maar toen waren we dus wel al 400 euro verder. Vervolgens ging ze naar een zwemschool van 50 euro per maand, die haar in drie maanden een diploma bezorgde. De zwemschool van jongste was ca. 60 euro per 6 weken. Gemiddelde tijd tot A was daar een jaar (jongste had na 14 maanden A, 5 weken later . Bij allemaal ging het overigens om 2 x 45 minuten les per week.
Herkennen jullie dat? Dat dure zwemscholen beter zijn (of i.i.g. sneller een diploma brengen)? Je mag daar dan misschien ook wel meer voor verwachten, met zulke hoge kosten.

Picasso

Picasso

17-03-2014 om 22:21 Topicstarter

Vereniging

Ik heb nooit eerder 'last' gehad van het afzwemmen om de 4 maanden maar nu dus wel. En ze zwemt nu inderdaad bij een vereniging met vrijwilligers. Zal er vast mee te maken hebben.
Ik heb ergens ook wel het idee dat het daardoor langzamer gaat. Maar aan de andere kant heeft mijn oudste daar in nog geen 2 jaar drie diploma's gehaald. Maar goed, da's ook een totaal ander kind en begon later met zwemles.

En Hanne, na 4 jaar is wachten, hopen en duimen is elke week/maand veel. Want we willen sowieso dat ze B en C ook gaat halen. Dus ff snel klaar zijn we toch niet maar dan zit er nu ff wat schot in de zaak hopelijk.

Hanne.

Hanne.

17-03-2014 om 22:54

snap ik

Natuurlijk is 4 maanden lang als je al 4 jaar wacht, maar zoals je zelf al roept, iedere week duurt dan te lang. Het ging me meer om de opmerking die Dalarna maakte dat om de maanden afzwemmen geldklopperij is en dat je vooral geen week langer les moet krijgen dan strikt noodzakelijk is (zo lees ik dat stuk).

Misschien ook een stukje persoonlijke frustratie. Ik ben zo'n vrijwilliger die wekelijks voor nop aan de badrand staat. En dan is het heel frustrerend om steeds weer te moeten horen 'zodra je klaar bent met zwemmen mag je op een sport' of allerhande complottheorieen te Mogen horen over welke truks wij gebruiken om kinderen vooral lang over het diploma te laten doen.

Zwemmen is ook een sport (en een hele leuke!) en we hebben een wachtlijst van 1.5 jaar dus we hoeven je echt niet extra lang aan ons te binden.

Hanne.

Hanne.

17-03-2014 om 22:58

Katniss

Ja ik herken dat de dure zwemscholen sneller zijn en de vaak op vrijwilligers draaiende verenigingen wat langzamer.

Helaas zie ik ook kwaliteitsverschillen. Ik heb met enige regelmaat kinderen langs zien komen die een diploma hebben maar die ik niet zelfstandig zou laten zwemmen. Opvallend vaak zijn dat overigens de turbo cursussen. Het lijkt er op dat als je iets heel snel aanleert het toch nog niet helemaal goed in het systeem zit. Eigenlijk zou je na zo'n turbocursus nog een aantal maanden wekelijks met je kind moeten gaan zwemmen om te zorgen dat ze het echt kunnen!

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 23:17

Hanne

Wij vonden de zwemlessen vooral een noodzakelijk kwaad. Jongste vindt zwemmen heel leuk, maar ze werd iebel van het gezeur over haar voeten en allerlei andere dingen die ze niet goed deed. Met borstcrawl zwom ze iedereen eruit, maar het afzwemmen liet op zich wachten omdat ze te grote rondjes maakte met de schoolslag. Ik weet trouwens zeker dat ik die vroeger heb geleerd met armen wijd, dus zo gek was haar slag ook niet
Ik ben het eens met je laatste opmerking. Dat geldt niet alleen voor kinderen met een turbocursus maar voor alle kinderen die jong hun diploma('s) hebben gehaald. Als je niet eens in de zoveel weken gaat zwemmen, verleren ze die zorgvuldig aangeleerde perfecte slag heel snel.

Picasso

Picasso

17-03-2014 om 23:24 Topicstarter

Hanne

Ik geloof zelf ook niet dat het geldklopperij is dat ze nu niet mag afzwemmen maar frustrerend is het wel. Zeker omdat we al half groen licht hadden. En al heel lang roepen we dat het niet erg is dat ze er langer over doet en het is ook zeker een goede sport. Maar soms (zoals nu) heb ik wel het idee dat een beetje actie wel op z'n plaatst is. Ik vind onze zwemvereniging vrij passief. Denken ook niet mee. En per zweminstructeur zit ook ook best wat kwaliteitsverschillen. Wellicht dat bij de duurdere zwemscholen met daar strenger mee omgaat? Ik heb hier wel eens geklaagd over een bepaalde instructeur maar dat werd direct weggewuifd.

Turbocursussen om een kind vanaf het begein te leren zwemmen lijken mij ook niks. In ons geval zouden wat turbo-lessen puur voor de finishing touch zijn.
Een een andere sport beloven als truc, nee daar doen wij niet aan. Ze wil zelf iets anders 'na de zwemdiploma's' dus da's hooguit haar eigen motivatie.

Aiselle

Aiselle

18-03-2014 om 07:54

Ja Hanne

Ik mag binnenkort de afzwembriefjes uitdelen. Ik weet nu al dat één moeder me gaat aanspreken als haar zoon niets krijgt. Hij is heel zwak, maar zij denkt dat hij alleen het gat niet kan. Ik ben hem eigenlijk liever kwijt ivm die moeder, maar liever lever ik kwalitatief goede zwemmers af waarbij je niet hoeft te vrezen dat ze worden afgewezen. En ja, dat zou weer maanden duren tot de volgende keer.

creabea

creabea

18-03-2014 om 09:27

verschil zwemschool en vrijwilligers hier

Hier is er keus tussen zwemlessen van het zwembad, en zwemlessen bij twee verenigingen. Het zwembad is verreweg het duurst (ruim 10 euro per uur, 1 uur per week), maar de meeste kinderen zwemmen daar wel wat eerder af. Bij de goedkoopste vereniging duurt afzwemmen over het algemeen erg lang (gemiddeld 2,5 jaar tot diploma A). Maar goed, daar kost zwemmen ook maar 12,50 per maand, voor drie kwartier per week. De andere vereniging zit er tussenin qua prijs, en die zwemmen 2x een half uur per week.

Wij hebben voor het dure zwembad gekozen, vooral vanwege de zwemtijden. De verenigingen hebben toch een beetje tweede keus wat betreft het tijdstip waarop er gezwommen wordt. Nu zwemmen de kinderen aan het eind van de middag en zijn we om 6 uur klaar, anders zijn de zwemtijden grofweg tussen 6 en 8 uur 's avonds (of zaterdagochtend om half 8, brrrr). Wij vinden 's avonds zwemmen (en ook nog 2x per week) niet zo geschikt voor 6-jarigen en ik geloof ook best dat het zwemmen bij de verenigingen langzamer zou kunnen gaan omdat de kinderen gewoon moe zijn.

Dalarna

Dalarna

18-03-2014 om 09:46

Hanne

Persoonlijke frustratie? Dank je wel...

Mijn jongste is eerst gewoon op judo gegaan omdat ik dat gedoe niet wilde en pas een maand voor hij zes werd begonnen. Ik vind dat men in Nederland veel te vroeg begint met zwemlessen en daardoor krijg je ook vaker gezeur omdat het zo lang duurt.

Het probleem hier is dat het gewoon fijn is als een kind zijn A heeft voor de zomer. Anders moet het de hele zomervakantie nog met bandjes zwemmen en dat allemaal voor iets onbenulligs. Het wordt veroorzaakt door het systeem: grote groepen en elke les weer ALLES behandelen. Kinderen die niet door het gat durven hebben daar een paar minuten de tijd voor, kinderen die hun voet of hand verkeerd houden krijgen maar een paar minuten de tijd. Ik erger me er rot aan. Als je als zwemleraar ziet dat kind X moeite heeft met A, B of C dan geef je dat kind een uur lang les in A, B of C. Je gaat dat kind niet nog weken de rest laten doen!

Ik snap wel dat jij en Aiselle weten of denken dat het echt niet die ene hand is maar ZEG dat dan ook. Zo'n moeder DENKT dat het alleen het gat is, hoe komt dat? Omdat jullie haar niet duidelijk kunnen maken dat het meer is dan het gat.

Als je voor je autorijles alleen nog maar moeite hebt met snelwegen ga je toch ook niet 90% van je les door de stad rijden en 10% snelwegen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-03-2014 om 10:03

turbozwemmen

Onze dochter heeft een week een vakantiespoedcursus gedaan. Dit was, omdat ze dan gegarandeerd na de vakantie aan de gewone lessen kon beginnen en we hadden dan ook nog ruim de keus in lestijden.
Hier was het zo dat er 4 "badjes" waren, badje 1 was watervrij worden. En zo'n badje koste 12 weken tijd. Ook als je kind allang watervrij was moest het daarin blijven.
Door die spoedcursus kon dochter aan het eind van de week gewoon in het diepe gaan zwemmen. De "badjesfrustratie" hebben we hiermee overgeslagen. Dochter heeft daarna trouwens nog ruim een jaar les gehad. Achteraf gezien is ze te jong op zwemles gegaan. Maar elke week zwemmen heeft er wel voor gezorgt dat ze nu goed zwemt. Ik zou nooit vertrouwen hebben in een diploma wat in een paar weken is gehaald.

Nu zijn we voor zoon nog aan het twijfelen welke lessen hij gaat volgen. Worden het weer de gewone lessen of gaan we voor easy-swim, met zo'n pakje aan? Hij gaat iig pas rond zijn 6e verjaardag. Het grootste probleem met hem is dat hij het niet wil

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.