Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mar42

mar42

12-10-2011 om 14:45

Ervaring gevraagd met typecursus

Ik wil mijn jongste dochter (groep 7) een typecursus laten volgen. Mijn oudste twee kinderen volgden destijds een cursus via Pica. Hier was ik toen erg tevreden over en m'n kinderen vonden het zelf ook leuk om te doen en leerden vlot blind typen. Nu kreeg mijn jongste via school een folder mee van ticken.nl. Ziet er ook goed uit en is volgens mij een stuk voordeliger dan Pica (dit kostte volgens mij iets van 40 euro per maand en duurde een maand of vijf). De cursus van Ticken kost in totaal 69,95 euro. Heeft iemand hier ervaring mee? Ben benieuwd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
merel

merel

12-10-2011 om 19:37

Oude map van pica gebruiken

Gewoon je oude map van pica gebruiken! Mijn oudste heeft pica gedaan, nou ja...voor 80% afgemaakt, maar typt razendsnel met 10 vingers. Jongste wilde niet, heeft zichzelf leren typen. Hij typt niet blind maar wel heel snel en met meer dan 2 vingers. De map van Pica heb ik daarom dus maar uitgeleend aan een vriendje, die heeft netjes de cursus afgemaakt (zonder diploma uiteraard) maar kan nu ook gewoon typen. Eigenlijk hoeft maar één iemand pica te kopen en die map gewoon laten rouleren in de vriendenkring

toja

toja

12-10-2011 om 21:21

Hier ook

Type-expert junior. Zoon ( ook groep 7) vindt het leuk om te doen en doet het lekker in zijn eigen tempo. Zo zit er ook geen druk achter ( huiswerk dat af moet). Wij doen het nu om de dag ongeveer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jesse_1

Jesse_1

12-10-2011 om 23:19

Ook met cd-rom

Toevallig heb ik hier de mijnheer van Pica vanmiddag over de vloer gehad. Klonk erg leuk, behalve de prijs (€ 198 als je in één keer betaald).
Ik heb dus de cd-rom die P. noemde besteld en met zoon (11 jr) afgesproken dat hij € 50 krijgt als hij netjes oefent en met de cd-rom goed blind leert typen - omdat hij ons dan geld bespaart. (Zoon leek de Pica-cursus wel leuk, maar kreeg bij het geldbedrag dollar-tekens in de ogen )
LOL, als we dit met de andere twee jongens ook moeten doen, besparen we niet echt veel geld ;-S.

Hier gratis online

Ook mijn kinderen kwamen dolenthousiast thuis met een infoblad van pica. Maar ik ben (naast het prijsbezwaar) niet echt enthousiast over hun marketingmethode: "nee, mevrouw, we hebben geen folder of online informatie. Ik wil graag bij u thuis langskomen, zodat u en uw kind precies kunnen zien wat het inhoudt." Ja duh... tuurlijk lijkt het dan prachtig. Via kind druk uitoefenen op ouder. Het lijkt mij teveel op gratis snoepjes uitdelen aan kinderen en tegen hen zeggen: vind je het lekker? Vraag dan aan mama om ze te kopen.
De cdrom van P heb ik ook overwogen. Uiteindelijk hebben mijn kinderen het via een gratis online cursus geleerd. Minder leuk (geen spelletjes, alleen functioneel), maar verder net zo effectief. Ze oefenden hier met zn tweeën, wat een leuke competitie opleverde.
Bv typelesonline.nl of egbertbeuker.nl

Ook met type-expert junior

Wij hebben er ook een tientje tegenaan gegooid om ze zo alledrie zichzelf te leren typen. En ook wij hebben ze € 50,- beloofd als ze het konden. Jesse, jij schrijft: " met zoon (11 jr) afgesproken dat hij € 50 krijgt als hij netjes oefent en met de cd-rom goed blind leert typen - omdat hij ons dan geld bespaart." Hebben jullie daar nog een criterium aan gehangen? Wij hebben ze deze link gegeven: http://dutch-speedtest.10-fast-fingers.com/ en als "exameneis" gesteld dat ze tenminste drie keer achter elkaar minimaal 160 aanslagen per minuut moeten halen met maximaal 5 fouten. En de eerste 50 euri zijn we al kwijt, van de tweede duurt het zo te zien ook niet lang meer. Nr 3 is wat minder happig op typen oefenen, maar voor de eerste twee heeft het al goed gewerkt.

Guinevere

Guinevere

13-10-2011 om 16:24

Ah, goed idee, een smak geld; en vraagje over type-expert

Een smak geld ertegen aan gooien als beloning voor het slagen voor een low-budget-typecursus, dat is een goed idee! Een geweldige besparingstip! (Nee, niet cynisch bedoeld)
Ik zie trouwens bij Bol op de site dat type-expert nogal vaak vastloopt onder de nieuwe windowsversies, is dat zo?

mari39

mari39

13-10-2011 om 19:30

Vastlopen

doet de type-expert inderdaad regelmatig, althans hier. Mbv helpdesk (hebben wat aanpassingen gemaild) is het wel minder geworden. Is ook wel frustrerend voor zoon, ben je lekker op weg, moet je opnieuw opstarten. Maar ja, voor maar 10,- neem ik dat voor lief. En zoon ook, als hij klaar is mag hij een DSspel kopen als beloning. En dus zet hij wel door!!!

mar42

mar42

13-10-2011 om 22:23

Ticken.nl?

Bedankt voor jullie reacties! Waar ik wel benieuwd naar ben: heeft er iemand ervaring met ticken.nl?
De oude map van Pica (van ouder zusje) gebruiken is ook een goeie tip; ik vraag me alleen af: mis je dan niet de "stok achter de deur" van het opsturen van de opdrachten? Ik denk zomaar dat mijn jongste dat toch wel een beetje nodig heeft ....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-10-2011 om 14:07

Ticken.nl

Zoon (10) heeft blind typen geleerd met Ticken.nl. Hij vond het een leuke typecursus en heeft met drie maanden zijn typediploma gehaald. Hij deed zo'n 3 keer per week of vaker een les. Ik heb hem niet achter z'n broek hoeven zitten of een beloning hoeven beloven
Die bijna 70 euro was z'n geld zeker waard.

MRI

MRI

14-10-2011 om 22:18

Type expert junior

Heb ik woensdag meteen aangeschaft nav dit draadje. Donderdag in huis, kind is razend enthousiast. Ze heeft donderdag al twee uur getypt en wilde vanochtend om kwart over zeven weer.

Ik begrijp niet waarom mensen zoveel uitgeven voor een dure cursus als dit ook werkt. En belonen vind ik ook een goede tip, dat ga ik inzetten als de motivatie wat minder wordt.

Eline

Eline

15-10-2011 om 19:11

Genista vraagjes (en nog wat tips type expert)

Ik laat dochter ook oefenen met Type Expert en was al op zoek naar een soort van examen, dus bedankt voor de tip.
Alleen een paar vraagjes:

Bedoel je met 5 fouten het aantal woorden dat je fout hebt? (dat is nl. het enige dat ze aangeven)
Hoe heb je het aantal van 5 foute woorden bepaald?

En hoe heb jij 160 aanslagen per minuut bepaald? Ik heb het nl. even zelf geoefend (ja ook een blindtyper, nog op de typemachine geleerd) en kwam (niet om op te scheppen) tot 423 aanslagen per minuut, dus 160 lijkt me erg laag.... (en overigens 1 woord fout, verbeterde woorden tellen ze kennelijk niet fout, want ik had iets meer foutjes die ik hersteld heb).

Voor andere meelezers: type expert is inderdaad een prima manier om kinderen blind te leren typen. Let wel op dat je er vroeg genoeg mee begint (dochter eind groep 7 begonnen terwijl ze al veel zelf typte en is eigenlijk te laat: ze heeft al haar eigen maniertjes aangeleerd en doet dat weer zodra ze niet met type expert bezig is).

Verder: let goed op dat de kinderen de goede vingers gebruiken, ook dat doen ze soms fout en is moeilijk later te corrigeren (in elk geval bij mijn - eigenwijze - kinderen).

Apple

ik sta door jullie berichten ook op het punt om type expert te kopen maar wil graag nog even weten of je het ook op een Apple kunt draaien of is het alleen windows?

Eline

De eis van 160 aanslagen per minuut hebben wij van onze eigen typdiploma's van vroeger gehaald. Oké, dat waren "mechanische hakkers" en zelf haal ik ook een snelheid van meer dan 400 per minuut, maar toch. Ze leren het nog maar en vingertjes van 9 en 7 jaar zijn niet vergelijkbaar met mijn vingers (of met die van mij toen ik 16 was). Vandaar die 160, we moesten het toch ergens vandaan halen. En als je eenmaal 160 haalt, zit het systeem er in elk geval in en ga je vanzelf door ervaring sneller tikken, was onze redenering.
Het aantal van 5 foute woorden is een beetje nattevingerwerk. Overigens vinden ze fouten maken hun eer te na, merk ik. Eerder halen ze een lagere typsnelheid dan teveel fouten bij ons.
Ik was vooral benieuwd of anderen ook zo'n soort criterium hangen aan de typvaardigheden van hun kinders.

Eline

Eline

18-10-2011 om 15:36

Exameneis speedtest

Genista (en andere meelezers) ik heb mijn dochter van 11 net de speedtest laten doen. Ze had al even (1-2 weken) niet geoefend met Type Expert en gebruikt (naar mijn mening te veel te vaak) de verkeerde vingers. Toch haalde ze de 1e keer meteen 167 aanslagen per minuut en de 3e of 4e keer al 191 met steeds maar 2 of 3 foute woorden!
Zij is in juni begonnen met oefenen met Type Expert en heeft het in de zomervakantie veel weken niet gedaan. En daarna met periodes wel of niet.
Afhankelijk van de leeftijd van je kind, kan de lat dus wellicht iets hoger gelegd worden als je een examen met die handige speedtest laat doen (erg handig, alleen geen leestekens, cijfers, weinig hoofdletters en weinig lange/moeilijke woorden). Ik denk dat ik voor mij dochter 220 of 230 ga vasthouden. 250 is wellicht wat hoog gegrepen, hoewel ze dat met goed oefenen vast kan halen. Het gaat er mij vooral om dat ze regelmatig oefent en blijft oefenen, want zelfs al kan ze het (dus) al redelijk snel, ik zie dat ze snel de vaardigheid verliest (juiste vingers). Dus mischien dat ik het zelf in een aantal examenmomenten opknip. Dus voor elk examen een tientje of zo en dan elke 3 weken of elke maand een examen. Als ze het dan zo lang op peil houdt, dan maar hopen dat het er goed genoeg in zit.
Iedereen die met zo'n zelf cursus aan de slag gaat: veel succes!

Eline

Zoon van 11 gaat zelf nu uit eergevoel op naar de 250

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.