Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

02-11-2008 om 21:38

Ervaring met logopedie?

Mijn zoontje van 4 jaar krijgt sinds 2 maanden logopedie omdat hij bij veel woorden de beginklanken verwisselt (bijv. hij zegt toes i.p.v. poes, soed i.p.v. goed en taart i.p.v. kaart).
Wanneer je de woorden in stukje hakt, bijv. g-oed, zegt hij dit wel na, maar het gehele woord goed zeggen lukt hem niet.
Zijn er ouders die ervaring hebben met een soortgelijk probleem en hoe lang hadden jullie kinderen logopedie? Ik vind zelf nl. dat er nog weinig vooruitgang inzit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irma

Irma

02-11-2008 om 22:12

Hier

Mijn zoon heeft logopedie omdat hij de 'r' niet goed kan uitspreken. Hij is vlak voor de zomervakantie begonnen (in de vakantie maar 1 keer geweest) en na de vakantie elke week weer. En ja, het gaat steeds beter. Wel moet je natuurlijk ook thuis veel oefenen. Het duurde even voordat we iets vonden wat hij leuk vond om te doen maar steeds vaker hoor ik een echt 'r' voorbij komen. En ik denk dat het echt goed gaat komen.

Irma

Luda

Luda

02-11-2008 om 23:14

Heel goede ervaring

Onze zoon had verschillende problemen, de reden waarom ik aan de bel trok was dat hij de g aan het begin van een woord uitsprak als een s (dus ook soed ipv goed). daarnaast kon hij de combinaties st, sp aan het begin van een woord niet goed uitspreken. Hij heeft 4 sessies gehad en deze dingen doet hij nou goed. we zijn begonnen toen hij ongeveer 3 jaar en 9 maanden was, nog net voor ie naar school zou gaan. Hij is nu 4 jaar en 2 maanden.

Overigens sprak hij tot voor kort de u uit als oe. Hiervoor zouden we in januari terug komen bij de logopedist om te kijken of het nog nodig was, nou dat is nu dus ook verholpen.
Wat hij nog nog niet kan is de sch-, maar daar maak ik me niet meer zo druk om.

Maar hier dus heel snel succes, ook tot verbazing van de logopedist trouwens! Ik ben blij dat we het gedaan hebben.

Luda

Luda

02-11-2008 om 23:15

T ipv k

heeft mijn zoon ook lange tijd gedaan, maar dat is vanzelf over gegaan. dat schijnt wel een veel voorkomende "fout"te zijn.

Cindy

Cindy

03-11-2008 om 07:23

T in plaats van g en k

Hallo allemaal,

Onze dochter (net vier) gaat ook sinds kort naar logopedie. Ze verwisselt vooral de g en de k met een t. En ze is er van overtuigd dat ze het goed zegt ("ik zeg niet toet, ik zeg toet!" terwijl ze koek wil zeggen). We zijn begonnen met de letter g, die ze nu (ietwat overdreven, maar toch) goed kan uitspreken. Ze corrigeert zichzelf daar nu ook op. En vorige week heeft ze zichzelf de letter k aangeleerd!
Ik denk dat ze, doordat ze bij logopedie bewust met haar praten om moet gaan, ook zelf beter let op wat ze precies zegt. Goede ervaringen dus!
Hoe lang het duurt is een lastigere vraag. We zijn in september begonnen, met een keer in de week, en ik heb geen idee hoe lang we nog moeten.

Tango

Tango

03-11-2008 om 09:29

Bedankt

Voor jullie reacties. Leuk om te lezen dat meer kinderen hetzelfde probleem hebben. Mijn zoontje lijkt het iets meer te hebben, kan inderdaad ook veel dubbele klanken aan het begin van de woorden niet zeggen, zoals sp, st, sch, pl, etc. Waarschijnlijk dat het daarom ook allemaal wat langer duurt. Hij is ook niet altijd zo gemotiveerd om te oefenen, zijn concentratieboog is nog niet zo lang. Hij beseft zelf wel dat hij dingen niet altijd goed zegt en dan zegt hij dus: ja, maar ik moet ook naar logopedie. Dat hij zelf ook moet oefenen lijkt hij niet helemaal te willen begrijpen.
Wij zijn dus begonnen toen hij 3 jaar en 11 maanden was en hij is nu 4 jaar en 2 maanden. Het lijkt bij ons dus een stuk langzamer te gaan dan bij jullie, Luda en Cindy.

Mamasan

Mamasan

03-11-2008 om 14:22

Mijn dochter wordt in januari 4 en spreekt bij lange na nog niet alle letters goed uit. Zou dat wel moeten op die leeftijd? Het is wel zo dat ze heel laat is begonnen met praten. Toen ze 23 mnd was had ze een woordenschat van 3 woorden en is toen getest door de kinderarts en logopediste. Die constateerden toen 3 maanden achterstand en hadden de verwachting dat ze die wel in zou lopen. Inmiddels kletst ze de oren van je hoofd, maakt heel goede zinnen en kan een verhaal vertellen, maar de uitspraak is 'belabberd'. Morgen moeten we naar het consultatiebureau, ik zal het daar ook nog eens vragen.

Luda

Luda

03-11-2008 om 16:09

Volgens logopediste wel ja

Wij gingen dus met 3 jaar en 9 maanden en zij zei toen dat ze dan zo'n beetje wel alles goed moeten uitspreken.
Bij ons hebben de leidsters van het kinderdagverblijf ook aangegeven dat ze dachten dat het niet goed genoeg was, daarom naar de huisarts om een verwijzing te halen.

Ik vond het zelf wel belangrijk om het nog voordat hij naar school zou gaan aan te apkken want het leek me vervelend als ze hem daar niet goed zouden verstaan.

Luda

Tango

Tango

03-11-2008 om 16:34

Mamasan

Met vier jaar moeten ze inderdaad wel zo'n beetje alle letters goed kunnen uitspreken. Als een enkele letter zoals de r of de j (lullie ipv jullie hoor je vaak) nog niet lukt trekt dat vaak nog wel bij.
Misschien inderdaad even bij het cb vragen, wij kwamen ook via het cb bij een logopediste terecht. Mijn zoon is toen eerst een keer gezien door de logopediste die verbonden was aan het cb en deze vond dat toch echt wel logopedie noodzakelijk was.

Mamasan

Mamasan

05-11-2008 om 09:15

Het antwoord van het cb

Volgens de cb-arts hoeft een kind van 3 jr en 9 maanden nog niet alle letters goed uit te spreken. Ik heb er eens extra op gelet en bij mijn dochter zijn het alleen de k (wordt een t) en de r (wordt een l), en sommige combinaties (sch), die niet goed gaan. Omdat die allemaal best vaak voorkomen lijkt het ernstiger dan het is. We hebben afgesproken dat mijn dochter op de basisschool al in groep 1 (i.p.v. pas in groep 2) mee doet met de logopedie-screening.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.