Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ervaring met verhuizen?

Vanwege het werk van mijn man overwegen we te gaan verhuizen naar de andere kant van het land. Onze kinderen van 10 en 9 willen er niets van weten, ze willen niet weg uit hun vertrouwde omgeving en vriendjes. Vooral de oudste heeft heel veel tijd nodig om zich aan te passen en te wennen aan nieuwe situaties, maar in mijn omgeving zeggen ze dat kinderen flexibel zijn en snel genoeg wennen. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie heeft er verhuiservaring met kinderen in deze leeftijd? Ik zou graag zowel goede- als slechte ervaringen horen!

Shorty.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelf was ik ruim 8

toen we gingen verhuizen vanuit de Betuwe (gehucht langs de dijk) naar een dorpje in de provincie Utrecht. Ik dacht van tevoren het ook vreselijk te gaan vinden, maar het is allemaal goed gekomen. Na de eerste spannende stappen die je moet nemen, naar een nieuwe school etc. wilde ik al snel niet meer terug. Maar ik wil hier zeker niet mee zeggen dat het altijd zo soepel gaat bij een verhuizing, de meeste verhalen die ik ken zijn overigens wel positief.

Erni

Erni

20-10-2008 om 13:51

Plus en min

Ik ben zelf als kind verhuisd toen ik naar de vijfde klas ging. Even kijken, dat is dus groep 7. Mijn oude school was vrij ouderwets, met een meester waarvan ik nu denk dat hij in het volkomen verkeerde vak zat (hij had belastinginspecteur moeten worden of zo). We verhuisden naar een nieuwbouwwijk en op mijn nieuwe school heb ik het toen enorm naar mijn zin gehad. Mijn middelbare school was weer in een nieuwe plaats, daar kwam ik in een brugklas waar ik niemand kende, maar ook daar heb ik het heel fijn gehad. Ik heb er wel van geleerd om me aan te passen aan nieuwe omstandigheden en open te staan voor contacten. En omdat mijn 2e basisschool leuker was dan de 1e, vond ik dat we er op vooruit waren gegaan.

Mijn zusje is 1 jaar jonger dan ik. Zij vond school 2 ook heel prettig, maar heeft de zesde klas (groep 8)op weer een andere basisschool gedaan. Dat was echt zo'n strenge, gereformeerde dorpsschool. Daar vond ze het niet leuk en heeft ze zich verloren gevoeld omdat de kinderen in de klas wat wars waren van nieuwigheden.

Wij gaan nu zelf verhuizen (man, dochter 8, zoon 3 en zoon 1). Mijn 8-jarige dochter gaat na de kerst naar groep 5 van een nieuwe school in een nieuwe plaats. Ik heb haar veel betrokken bij de aanstaande verhuizing door alvast op de nieuwe naschoolse opvang te gaan kijken (Leuk!) en we hebben rondgefietst in onze nieuwe woonplaats om te kijken naar de school.

Terugkijkend op mijn eigen ervaringen, denk ik dat het belangrijk is om veel mogelijkheden te scheppen voor kinderen om na een verhuizing nieuwe vrienden te vinden. Mijn dochter is erg loyaal aan haar huidige vrienden en zal ze ongetwijfeld erg missen. Sommige kent ze al vanaf de tijd dat ze op de creche zat, andere van school of uit de buurt. Nu moet ik zeggen dat mijn dochter sociaal vaardig is en gemakkelijk vrienden maakt, dus ik maak me er niet zo'n zorgen over of ze zal aarden in haar nieuwe woonplaats.

Samengevat zijn mijn tips (ook aan mezelf):
Het kan ook leuk zijn om te verhuizen en nieuwe mensen te leren kennen.
Veel hangt af van de school waar je kinderen naar toe gaan, als die leuk is, is de verhuizing ook leuker. De juf/meester is daarbij belangrijk.
Je kunt je kinderen helpen door ze veel mogelijkheden te bieden om nieuwe vrienden te maken, bijvoorbeeld door clubs, sport etc. Zelf actief contact leggen met moeders van kinderen uit de leeftijd van jouw kinderen helpt daarbij ook.
Zorg voor een open klimaat thuis waarbij kinderen welkom zijn om te spelen en andere kinderen ook graag komen.

Mijn eigen ervaringen hebben me er in ieder geval niet van weerhouden om nu te gaan verhuizen naar een nieuwe woonplaats. Wel is het de bedoeling dat wij daar gaan blijven tot de kinderen groot zijn, om ze zo een stabiele basis te geven.

Groetjes,

Ine

koentje

koentje

20-10-2008 om 16:11

Geen referentiekader

Kinderen hebben nog geen referentiekader en kunnen zich nog te weinig een voorstelling van een heel ander leven maken. Je moet ze vooral voorbereiden op de verhuizing als ze het moeilijk vinden. Je kunt overwegen om een soort vandraaiboekje te maken met foto's van het oude en nieuwe huis en een kalender waar de verhuiactiviteiten staan vermeld.

Jesse_1

Jesse_1

20-10-2008 om 22:54

Ik was ook net 10

En het is geen probleem geweest. Het lastigste was dat wij aan het begin van de zomervakantie verhuisden, en dan wij dus niet op vakantie gingen. Dan is 6 weken wel lang!
Ik denk dat basisschoolleeftijd in het algemeen prima te doen is om te verhuizen!
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.