Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ervaringen dexamfetamine Tentin

hoi allemaal,
Wie van jullie heeft ervaring met dexamfetamine? Mijn zoon is 11 en sinds een paar maanden gediagnosticeerd met ADHD. We zijn gestart met de medicatiepuzzel, zo noem ik het inmiddels..

methylfenidaat (Mylan) zijn we mee gestart. Dat werkte pas licht bij een vrij hoge dosering  (ochtend 20 mg en middag 15 mg) Op advies van de kinderarts nu overgestapt naar Tentin (dexamfetamine). En dan 2x 5 mg.

vandaag op school volgens de leerkracht opvallend onrustiger. Dit kan (hopelijk) komen door wennen aan het medicijn.

ik ben eigenlijk vooral op zoek naar ervaringsverhalen. Lastig vind ik het. Ik gun mijn zoon meer concentratie en impulsbeheersing, maar ik vind het wel moeilijk deze zoektocht naar de juiste medicatie. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

11-11-2021 om 16:05

Ik voor mezelf. Slechte ervaringen mee.

Mijn dochter gebruikt dit. Voor haar werkt het goed. Ze had eerder metylfenidaat maar dan had ze helemaal geen eetlust meer. Toen is ze op dex overgestapt en dat bevalt haar prima. Eerst een ander merk maar dat was op een gegeven moment niet leverbaar en toen kreeg ze Amfexa, wat onlangs Tentin is geworden.

Zonnig77

Zonnig77

12-11-2021 om 09:49 Topicstarter

@Omnik
Dank voor je ervaring.
Kun jij je nog herinneren of het middel meteen werkte na stoppen met de methylfenidaat? Of had het wat tijd nodig?

Zonnig77 schreef op 12-11-2021 om 09:49:

@Omnik
Dank voor je ervaring.
Kun jij je nog herinneren of het middel meteen werkte na stoppen met de methylfenidaat? Of had het wat tijd nodig?

Volgens mij merkte vrij snel effect maar het is alweer even geleden dat ze ermee begon. Bijwerkingen kunnen wel de werking vertroebelen. Veel bijwerkingen verminderen binnen een paar weken. 

Zijn jullie nog aan het instellen? Als je dan (nog) geen werking merkt, moet de dosering omhoog. Pas als je bij de maximale dosering geen werking merkt, en de bijwerkingenperiode voorbij bent kun je concluderen dat het niet werkt.

Hee hoi,
Ik zou heel sterk afraden om Tentin aan een kind te geven. Het is potente speed... harddrugs. Dex AMFETAMINE om precies te zijn. Ik gebruik het zelf af en toe vanwege mijn ADD diagnose. Ik ben nu 31 en gestart met deze medicatie op mijn 24e, af en aan gebruikt. Ik heb ook ervaring met harddrugs en de bijwerkingen hiervan. Tentin is niets anders, behalve dat het niet versneden is met andere rotzooi.. 

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom dokters amfetamines voorschrijven aan kinderen. Het is echt niet goed. Het beïnvloedt de ontwikkeling van een kind, zowel de hersenen en het lichaam. Alstublieft doe wat research, en laat uw kind hier niet onder lijden. ADHD aanpakken met gerichte therapie is veel effectiever, zeker op de lange termijn.

Tjitske89 schreef op 16-11-2021 om 18:38:

Hee hoi,
Ik zou heel sterk afraden om Tentin aan een kind te geven. Het is potente speed... harddrugs. Dex AMFETAMINE om precies te zijn. Ik gebruik het zelf af en toe vanwege mijn ADD diagnose. Ik ben nu 31 en gestart met deze medicatie op mijn 24e, af en aan gebruikt. Ik heb ook ervaring met harddrugs en de bijwerkingen hiervan. Tentin is niets anders, behalve dat het niet versneden is met andere rotzooi..

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom dokters amfetamines voorschrijven aan kinderen. Het is echt niet goed. Het beïnvloedt de ontwikkeling van een kind, zowel de hersenen en het lichaam. Alstublieft doe wat research, en laat uw kind hier niet onder lijden. ADHD aanpakken met gerichte therapie is veel effectiever, zeker op de lange termijn.

Wat een onwetenschappelijk gezwatel zeg. Ga even met je dokter praten. 

oh dus je mag alleen reageren als je wetenschapper bent? Iemand reageert vanuit eigen ervaring en heeft bedenkingen bij het voorschrijven van Speed aan kinderen. Maar dat mag kennelijk niet. Voeg iets zinnigs toe in plaats van iemand af te branden die moeite doet te reageren.

Tjitske89 schreef op 16-11-2021 om 18:38:

Hee hoi,
Ik zou heel sterk afraden om Tentin aan een kind te geven. Het is potente speed... harddrugs. Dex AMFETAMINE om precies te zijn. Ik gebruik het zelf af en toe vanwege mijn ADD diagnose. Ik ben nu 31 en gestart met deze medicatie op mijn 24e, af en aan gebruikt. Ik heb ook ervaring met harddrugs en de bijwerkingen hiervan. Tentin is niets anders, behalve dat het niet versneden is met andere rotzooi..

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom dokters amfetamines voorschrijven aan kinderen. Het is echt niet goed. Het beïnvloedt de ontwikkeling van een kind, zowel de hersenen en het lichaam. Alstublieft doe wat research, en laat uw kind hier niet onder lijden. ADHD aanpakken met gerichte therapie is veel effectiever, zeker op de lange termijn.

Dit is echt onzin. Heel veel kinderen (en volwassenen) hebben baat bij medicatie voor ADHD. Therapie is vaak niet voldoende. 

Het klopt dat er overeenkomsten bestaan tussen adhd-medicatie en drugs, maar er zit wel degelijk verschil tussen. Bovendien maakt het heel wat uit of je dexamfetamine slikt om rustig te worden en je te kunnen concentreren, onder begeleiding van een arts of dat je speed slikt op een feestje om de hele nacht door te kunnen. 

Ik ken heel wat voorbeelden van kinderen die pas tot leren kwamen toen de ouders eindelijk de stap van medicatie aandurfden. Weet je wat pas schadelijk is voor een kind? Niet de medicijnen krijgen die het kind nodig heeft om te functioneren. Eén kind leerde eigenlijk pas echt lezen (boven E3-niveau) toen het in groep 6 eindelijk medicatie kreeg.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

17-11-2021 om 13:05

Promethium schreef op 17-11-2021 om 12:18:

[..]

Dit is echt onzin. Heel veel kinderen (en volwassenen) hebben baat bij medicatie voor ADHD. Therapie is vaak niet voldoende.

Het klopt dat er overeenkomsten bestaan tussen adhd-medicatie en drugs, maar er zit wel degelijk verschil tussen. Bovendien maakt het heel wat uit of je dexamfetamine slikt om rustig te worden en je te kunnen concentreren, onder begeleiding van een arts of dat je speed slikt op een feestje om de hele nacht door te kunnen.

Ik ken heel wat voorbeelden van kinderen die pas tot leren kwamen toen de ouders eindelijk de stap van medicatie aandurfden. Weet je wat pas schadelijk is voor een kind? Niet de medicijnen krijgen die het kind nodig heeft om te functioneren. Eén kind leerde eigenlijk pas echt lezen (boven E3-niveau) toen het in groep 6 eindelijk medicatie kreeg.

Ja ik was eindelijk rustig in de klas dat wel maar  ik kreeg er hartkloppingen van, werd er depri en vlak van, kon niet slapen en voelde me gewoon algemeen kut. Beter leren ze kinderen om er gewoon mee te leren leven ipv speed achtige meds voor te schrijven. Het onderdrukt de symptomen alleen maar, het is niet dat het daarna weg is.

Tjitske89 schreef op 16-11-2021 om 18:38:

Hee hoi,
Ik zou heel sterk afraden om Tentin aan een kind te geven. Het is potente speed... harddrugs. Dex AMFETAMINE om precies te zijn. Ik gebruik het zelf af en toe vanwege mijn ADD diagnose. Ik ben nu 31 en gestart met deze medicatie op mijn 24e, af en aan gebruikt. Ik heb ook ervaring met harddrugs en de bijwerkingen hiervan. Tentin is niets anders, behalve dat het niet versneden is met andere rotzooi..

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom dokters amfetamines voorschrijven aan kinderen. Het is echt niet goed. Het beïnvloedt de ontwikkeling van een kind, zowel de hersenen en het lichaam. Alstublieft doe wat research, en laat uw kind hier niet onder lijden. ADHD aanpakken met gerichte therapie is veel effectiever, zeker op de lange termijn.

Jij vraagt: mag ik niet reageren? Dat mag zeker wel! Maar als jij dingen zegt als: "Het is speed, het is niets anders dan harddrugs alleen niet versneden, het is echt niet goed, therapie werkt veel beter', dan is dat geen persoonlijke ervaring. Dat zijn beweringen die nergens op gebaseerd zijn. Die worden namelijk niet onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. Daarom zeg ik: vraag maar eens aan je dokter, een hoogopgeleide professional, hoe die er tegenaan kijkt. Het is geen speed. Er zijn weinig medicijnen waar zoveel onderzoek naar is gedaan dan ADHD-medicatie. 

Uiteraard kun je gerust zeggen:  Dexamfetamine is mij heel erg slecht bevallen. Ik heb zelf harddrugs gebruikt en ik vond dat dexamfetamine net zoveel bijwerkingen gaf. Bij mij heeft gerichte therapie veel beter gewerkt, op de lange termijn." Wat Bluefawn doet. 

Ik denk dat het prima is om kanttekeningen te plaatsen bij medicatie. Want Bluefawn heeft natuurlijk gelijk dat het symptoombestrijding is. Ik ga er ook vanuit dat de ontwikkeling van de behandelingsmogelijkheden van AD(H)D nog maar aan het begin staat. Maar onwaarheden spuien over beschikbare medicatie helpt niet om je een goed beeld te vormen van wat de mogelijkheden nu zijn. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

17-11-2021 om 13:37

Omnik schreef op 17-11-2021 om 13:17:

[..]

 

Ik denk dat het prima is om kanttekeningen te plaatsen bij medicatie. Want Bluefawn heeft natuurlijk gelijk dat het symptoombestrijding is. Ik ga er ook vanuit dat de ontwikkeling van de behandelingsmogelijkheden van AD(H)D nog maar aan het begin staat. Maar onwaarheden spuien over beschikbare medicatie helpt niet om je een goed beeld te vormen van wat de mogelijkheden nu zijn.

Nou nee want ik was 10 toen ik dit middel kreeg voorgeschreven en ben nu 31. Ik denk dat er niemand zoekt naar een manier om adhd of add te genezen of te behandelen. Sterker nog, de kinderarts zei dat ik er wel overheen zou groeien.

Dit soort medicijnen zijn alleen maar een tijdelijk lapmiddeltje en ik vraag me wel eens af wie er het meeste baat bij heeft.

BlueFawn schreef op 17-11-2021 om 13:37:

[..]

Nou nee want ik was 10 toen ik dit middel kreeg voorgeschreven en ben nu 31. Ik denk dat er niemand zoekt naar een manier om adhd of add te genezen of te behandelen. Sterker nog, de kinderarts zei dat ik er wel overheen zou groeien.

Dit soort medicijnen zijn alleen maar een tijdelijk lapmiddeltje en ik vraag me wel eens af wie er het meeste baat bij heeft.

Ik denk wel dat er vooruitgang geboekt zal worden. Het is alleen helemaal niet gemakkelijk omdat het geen eendimensionaal probleem is waarbij je het probleem oplost door één specifieke oorzaak aan te pakken. Het is inmiddels wel duidelijk dat mensen er in het algemeen niet overheen groeien en problemen houden in het volwassen leven. 

Mijn aandacht werd onlangs getrokken door dit artikel. Het gaat over medicijnen bij autisme maar als je het leest, zie je dat het ook implicaties kan hebben voor de behandeling van ADHD. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren. 

 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2405634-nieuwe-behandeling-voorspelt-welk-kind-met-autisme-baat-heeft-bij-medicijn

"Een belangrijke stap, zegt onderzoeker en kinderpsychiater Hilgo Bruining. Nu krijgen kinderen medicatie op basis van hun diagnose. Dat gebeurt als hun gedrag thuis of op school tot grote problemen leidt. "Maar medicijnen als ritalin of een antipsychose-middel onderdrukken alleen het gedrag. Ze pakken de oorzaak in de hersenen niet aan en geven bijwerkingen die soms erger zijn dan de kwaal."

Een gerichtere aanpak is volgens Bruining belangrijk. Zijn onderzoek wijst uit dat een deel van de onderzochte kinderen met autisme in hun hersenen een te hoge chloorconcentratie heeft. Die verstoort hoe prikkels binnenkomen en worden verwerkt. Hij gaf zijn patiënten een veilige, bestaande plaspil, die het chloorgehalte dempt. Deze pil betekende voor deze kinderen soms een wereld van verschil in hun gedrag en leervermogen."



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.