Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Miep

Miep

25-12-2009 om 19:26

Eten na avondeten?

Wij eten warm om half zes meestal. Zoon van 6 komt vlak voor hij echt gaat slapen, half negen meestal nog vragen om eten. Ongeacht of hij zijn bord avondeten goed gegeten heeft of helemaal niet. Vaak geef ik hem toch wel wat, omdat ik eigenlijk blij ben met alles wat erin gaat... Alleen als er bijna geen avondeten is gegeten voelt dat voor ons als ouders niet goed (terwijl hij dan juist honger heeft natuurlijk...)
Soms is het fruit, soms een liga of sultana.

Is dat pedagogisch / voedingstechnisch "verantwoord"?

Wat doen jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

25-12-2009 om 20:31

Wel...

...als het avondeten is opgegeten. Als er rond etenstijd praktisch niks wordt gegeten is het niet zo dat ze het ´s avonds in kunnen halen. Wel mogen ze dan fruit of een boterham (of yoghurt) eten als ze honger hebben, maar dan niet zoveel als rond het avondeten.

Dat hele pedagogische qua eten kan wat mij betreft de boom in.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-12-2009 om 21:52

fruit of een droge bruine boterham. Als ze trek heeft hoeft ze van mij geen honger te lijden. Ik heb 's avonds zelf ook nog wel eens trek.

Dendy

Guinevere

Guinevere

25-12-2009 om 22:18

Zeker geef ik dan nog iets eetbaars. Een bakje yoghurt, een appel of een cracker met alleen boter. Jongste van 2 werkt af en toe om 20.00 nog een paar boterhammen weg (en dan heeft hij al gegeten dus).
Als de honger wordt veroorzaakt door het niet nemen van het avondeten, dan kun je desnoods het bordje eten nog een keer opwarmen. Tenzij het iets is dat een kind écht, écht niet lust natuurlijk.
Of het pedagogisch verantwoord is weet ik niet, maar het is hongertechnisch wel verantwoord. Anders staan ze 's nachts naast je bed met een knorrende maag. En voedingstechnisch verantwoord? Tuurlijk, zolang je iets gezonds geeft en de totale hoeveelheid voeding niet uit de hand loopt, lijkt het me prima.

Annetq

Annetq

25-12-2009 om 22:57

Natuurlijk wel

Er zit 3 uur tussen avondeten en naar bed gaan. Dan kun je toch best weer honger hebben. Je schrijft dat zoon dit ook doet als hij gewoon avondeten op heeft.
Plan bijvoorbeeld het fruit eten rond die tijd. Of een boterham.
Zolang kind niet te dik is, zou ik gewoon een extra maaltijd (klein) geven.

Miep

Miep

26-12-2009 om 10:45

Dank

Wat ik ook al dacht en deed. Maar ik krijg veel kritiek van mensen (vnl zonder kinderen in deze leeftijd) en ook van man.

Bastet

Bastet

26-12-2009 om 11:51

Ja hoor

Wij eten om half zes,ik eet zelf later op de avond ook nog fruit of yoghurt.En ik vind het niet raar dat kinderen in de groei nog trek hebben.Mijn zoon van 12 riep ooit als driejarige vanuit zijn bed om vier uur 'snachts: Hallo,hallo-ooo,ik heb honger,mag ik een broodje kroket?? Ik laat anderen kletsen over dit soort dingen,en dat bevalt me uitstekend!
Groetjes,bastet

liora

liora

26-12-2009 om 11:59

Natuurlijk

Ik heb altijd geleerd dat een gezond lichaam elke 2 tot 3 uur iets te eten nodig heeft. Dat kan varieren van een liga tot een stuk fruit, bakje yoghurt, boterham, etc. Dat is juist heel gezond.

Als je echt maar drie keer op een dag zou eten, krijg je veel grotere schommelingen in je suikerspiegel en dat kan juist weer leiden tot overeten als je er gevoelig voor bent.

Liora

amk

amk

26-12-2009 om 16:41

Zelf ook

ik eet zelf een kwartier voor het slapen gaan nog iets anders kom ik gewoon niet in slaap van de trek gevoelens.

Nu eet mijn kind nog vlak voor ze gaat slapen. Ik was gelijk af en daarna gaat ze naar bed, maar als de avond langer gaat worden krijgt ze ook gewoon wat voor het slapen.

pro3

pro3

26-12-2009 om 18:27

Ook

Wij eten altijd rond 17.30 en tussen 19.00 uur en 19.30 krijgen de kinderen nog een bakje fruit. Het zijn niet zulke goede warmeters en om er voor te zorgen dat ze geen honger krijgen's nachts vindt ik dat een goede oplossing.

Tango

Tango

27-12-2009 om 16:30

Zou het ook doen

Zeker als kind goed gegeten heeft met het avondeten en dus toch weer trek heeft 3 uur later. Maar misschien kun je beter je kind gewoon om 20.00 u. standaard nog iets geven. Als je het om 20.30 u. doet gaat het wel erg laat slapen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je kind het doet om te rekken (hier een bekend verschijnsel bij 5-jarige, die zegt vaak ook als hij in bed ligt dat hij zoooo'n honger heeft, hij heeft dan een uur daarvoor gegeten, dus daar trappen we niet in). Dat kun je dan dus ondervangen door hem gewoon eerder iets te geven.

picobello

picobello

30-12-2009 om 13:57

Toetje uitstellen

hier hebben de kinderen meestal na het eten geen trek meer in hun toetje ( waar ze wel trek in hebben);
Nu maken ze na het eten eerst hun huiswerk en daarna eten we een toetje( meestal fruit).
Zo hebben ze geen honger als ze naar bed gaan.

Meestal, want soms vind ik 's morgens een bord op het aanrecht met de restanten van boterhammen en heeft dus de oudste 's nachts nog wat klaar gemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.